Gaan we in herhalingen vervallen? Ik heb Jesaja 42:1 en 52:13 genoemd.Mart schreef:Israel wordt door Jesaja keer-op-keer letterlijk God's knecht genoemd. De messias nooit.Inktvlam schreef:Ik weet ook wel dat Israël eveneens knecht genoemd wordt.
Wie het begrijpt mag het zeggen.Mart schreef:Nogmaals: Ik heb een discussie aan de hand van Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem altijd interessanter gevonden dan simpel een discussie over de T'NaCH. Maar als reeds gezegd, zie ik dat je in de links waarnaar je in je voorgaande posting verwees, verwijzingen doet naar midrasjische citaten (waarbij iets wordt uitgelegd of verduidelijkt met bewust uit de context gehaalde citaten) die je vervolgens als pesjat (= de contextuele lezing) wilt laten doorgaan. Dat mag exegetisch helemaal niet. Niet voor niets zegt de Talmoed ''ejn mikra jotsej lejadaj pesjoeto'': een vers mag niet worden verwijderd van zijn simpele/contextuele betekenis.
Wat je dan zou krijgen is dat bijv. Jesaja 53 dan volgens de Rabbijnen naar zaadlozing zou verwijzen, omdat de Talmoed in Berakoth 57b: "Zaadlozing is goed voor een zieke, zoals er geschreven staat: 'hij zal zaad zien en een lang leven hebben' (Jesaja 53:10)". Of dat hetzelfde vers verwijst naar geperste olijven, omdat Midrash Sha'ar Kedoesha het vers toepast op geperste olijven. Of naar de gemoedstoestand van iemand voordat hij wijn drinkt, omdat Midrash Tanchoema de passage daarop toepast. Of naar lammeren, Rachel en de mondelinge Torah, omdat Likoetej Moharan 11:12:1 het vers daarop betrekking laat hebben. Etc.
Jesaja 53 wordt, zoals hierboven eenvoudig aangetoond, door de Talmoediem, Midrasjiem en Targoemiem op allerhande zaken toegepast. Naast zaadlozing, olijven, dronkenschap, passeren eveneens Mozes (Babylonische Talmoed Sotah 14a, Midrash Jalkoet Shim'onie 2:338, en veel meer), Rabbi Akiva (Jeruzalemse Talmoed, Shekaliem 5:1 en meer), de mondelinge Torah (Likoetej Moharan 11:12:1), etc., etc., etc., de revu. Sanhedrien 98 past dezelfde passage toe om te laten zien dat zelfs de lepralijdende student van een onbekende school de messias kan worden. En er is geen Jood die drasj als pesjat neemt en daarin gaat geloven.
Barry Leventhal begreep direct dat het over Jezus ging en zijn rabbijn ook. Plus nog heel veel andere mensen.Mart schreef:Aha! Laten we het daar over hebben! Waar blijkt uit de tekst zelf dat het de messias zou betreffen?Inktvlam schreef:Waar dat uit blijkt? Uit de tekst zelf !
Jesaja 53 (eigenlijk 52:13 – 53:12) is zoals algemeen bekend één van de belangrijkste Messiaanse profetieën – de lijdende dienaar van de Heer. De dienaar van de Heer wordt al geïntroduceerd in Jesaja 42. De belangrijkste kenmerken in Jesaja van de dienaar zijn:
1) Hij is uitverkoren door de Heer, vervuld door de Geest en hij zal succesvol zijn (42:1, 4).
2) Gerechtigheid staat centraal in zijn bediening (42:1, 4).
3) Zijn bediening heeft een internationaal karakter (42:1, 6).
4) God heeft hem voorbestemd (49:1).
5) Hij is een begenadigd leraar (49:2).
6) Hij ervaart gevoelens van ontmoediging in zijn bediening (49:4).
7) Zijn bediening strekt zich uit tot de heidenen (49:6).
8 ) Het onderricht van de dienaar stuit op felle tegenstand en op hevig verzet dat zich zelfs in lichamelijk geweld uit (50:4-6).
9) Hij is vastbesloten om de taak te volbrengen waartoe God hem geroepen heeft (50:7).
10) De dienaar is van lage komaf en heeft weinig vooruitzicht op succes (53:1-2).
11) Hij ondergaat lijden en ziekte (53:3).
12) De dienaar treedt op als zijn plaatsvervanger en lijdt in plaats van zijn volk (53:4-6, 12).
13) Hij wordt ter dood gebracht nadat hij veroordeeld is (53:7-9).
14) Wonder boven wonder komt hij weer tot leven en wordt hij verhoogd boven alle heersers (53:10-12, 52:13-15).
15) De dienaar is zonder zonde (53:9).