Treurig. Dan heeft de roomse kerk erg weinig vertrouwen in God. Er is vooral de laatste jaren zoveel tegenbewijs gekomen inzake evolutie. Hoe kan die kerk nou atheïstische opvattingen naar binnen slepen in hun levensbeschouwing? Wat is de rol van God dan nog? God als knechtje van Darwin? Of een God die bewonderend en werkeloos toekeek hoe evolutie zich voltrok?Anja schreef:Het klopt dat de Katholieke Kerk bij monde van de paus de eventuele evolutie insluit en niet uit. Naar mijn mening een zeer wijs besluit, want hoe exact dit fysieke lichaam ooit tot stand is gekomen, doet er voor een katholiek geheel niet toe, aangezien hij gelooft dat God geest is en dat wij ten diepste uit geest bestaan. De eventuele ontwikkelingsweg van het stoffelijke leven doet daar niets aan af. En wanneer de I D aanhanger eventueel oog in oog mocht komen te staan met ET als in Extra Terrestial - en dat is wat ik persoonlijk samen met Sitchin denk dat er gebeurd is (en Dawkins hint daar ook op) - , dan heeft die ID-aanhanger net als de ET- aanhanger een nieuw probleem, terwijl de Katholiek daar helemaal geen problemen mee heeft. Want zoals reeds gezegd doet het er voor een katholiek - en ik denk zelf trouwens ook voor veel protestanten- helemaal niet toe hoe het vlees ontstaan is.
Het katholiek nieuwsblad vaart een heel andere koers. Op hun site vind je genoeg anti-Darwin.
Misschien begrijp jij het? De paus hield een toespraak in 2014 en beweerde het volgende:
Ook evolutie en geloof bijten elkaar niet. God heeft de natuur volledig de vrije hand gegeven, maar is daar ook voortdurend in aanwezig. "Evolutie botst niet met de notie van schepping, want het veronderstelt de schepping van wezens die evolueren." God schiep mensen "en laat hen ontwikkelen aan de hand van interne wetten, zodat ze hun vervolmaking bereiken". Als we in Genesis over de Schepping lezen, meende de paus, "lopen we het risico om ons God voor te stellen als een tovenaar met een toverstokje, iemand die alles kan doen - dat beeld klopt niet".
https://www.trouw.nl/home/de-paus-accep ... ~a5266765/
Ik kan er geen touw aan vastknopen. Ergens anders lees ik dat de paus gezegd zou hebben: “Evolutie in de natuur botst niet met het creationisme. Levende wezens kunnen niet evolueren als ze niet eerst geschapen werden”. Dus eerst beweert de paus dat God allerlei wezens schiep (!) om verder te laten evolueren, maar daarna zegt hij plotseling dat scheppen gelijk staat aan een tovenaar met een toverstokje en dat dat beeld niet klopt. Totaal met elkaar in tegenspraak. Maar gelooft hij nou in geleide of ongeleide evolutie? Blijkbaar in ongeleide evolutie, want hij zegt dat God de natuur de vrije hand gegeven heeft. Maar tegelijkertijd is God ook weer daarin voortdurend aanwezig. Als toeschouwer? Totale verwarring. Die man heeft zelf geen idee. Het is een belachelijke poging om twee onverenigbare zienswijzen te willen verenigen.
Bij Lorber vind je ook zoiets. Je hebt zielen van “boven” en zielen van “beneden”. Als ik mij goed herinner, zijn de zielen van boven de engelen die God trouw gebleven zijn bij de val van Lucifer. De zielen van beneden moeten een lange weg afleggen door het mineralen- en planten- en dierenrijk tot de mens d.w.z. meerdere dierenzielen worden samengevoegd tot de ziel van de mens. Onderweg worden die zielen steeds meer gezuiverd. Dat is al heel oude kennis. De Perzische mysticus Rumi wist dat al: “Ik stierf als mineraal en werd een plant. Ik stierf als plant en werd een dier. Ik stierf ook als dier om mens te worden. Waarom zou ik bang zijn voor de dood, als ik er nooit iets door verloor, doch enkel erdoor won?”Anja schreef:Jozef Rulof denkt dat alle mensen ooit verschillende soorten dieren waren en dat ook de ziel daaruit geëvolueerd is tot mens. Zelfs dat sluit ik niet uit. Maar maakt het uit, Inktvlam? Voor mij niet.