Mart schreef: 07 sep 2018, 12:10
Martha schreef: 07 sep 2018, 11:16
Wie hier wérkelijk aan vervangingsleer doen, zijn degenen die in de voorzegging van de komst van de Heer Jezus Christus in Jesaja 52, 13-15 en 53 vervangen door het land Israël en het Joodse volk.
Prachtig Martha, je bent ontopic
. Het NT claimt inderdaad dat 52:13-15 en Jesaja 53 over de messias zouden gaan. Zou je me kunnen zeggen waar uit de T'NaCH blijkt dat het hier inderdaad de messias zou betreffen?
Waar dat uit blijkt? Uit de tekst zelf !
De joden hebben zelf altijd Jesaja 53 messiaans geïnterpreteerd. Zelfs na Christus nog. In de Talmoed (Sanhedrin 98b) werd al duidelijk gemaakt dat met de lijdende knecht uit Jesaja 53 de Messias bedoeld wordt.
“Niemand is zo doof als hij die niet willen horen” is een uitspraak van Barry Leventhal, een jood die zich bekeerd heeft tot het christendom.
In het boek “Ik heb te weinig geloof om atheïst te zijn” (van Geisler en Turek) staat het verhaal van Barry Leventhal, hij was een joodse student. Een medestudent wees hem op de messiaanse profetieën in het bijzonder Jesaja 53. Lezend in zijn eigen Tenach stond hij versteld van de overeenkomsten met Jezus. Zijn eerste reactie was: “Ik heb een probleem! Jezus is echt de Messias!” Toch hield hij nog enige twijfel. Hij wilde eerst zijn rabbijn de kans geven om het uit te leggen.
Barry vroeg hem: “Rabbijn, ik heb mensen ontmoet op de universiteit die zeggen dat de zogenaamde dienaar uit Jesaja 53 niemand anders dan Jezus van Nazaret is. Maar ik zou van u willen weten: wie is deze dienaar uit Jesaja 53?”
Barry stond versteld van het antwoord dat hij kreeg. De rabbijn zei: “Barry, ik moet toegeven dat Jesaja 53 inderdaad over Jezus lijkt te gaan, maar omdat wij als joden niet in Jezus geloven, kan ik niet over Jezus gaan praten.”
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.