Tekenend voor iemand die geen antwoord heeft.Inktvlam schreef: Ik krijg nou een bombardement aan teksten over me heen.
Daar valt niet op te reageren. Blijf lekker geloven wat je wilt geloven.
Insgelijks.Prettige kerstdagen, mensen.
Tekenend voor iemand die geen antwoord heeft.Inktvlam schreef: Ik krijg nou een bombardement aan teksten over me heen.
Daar valt niet op te reageren. Blijf lekker geloven wat je wilt geloven.
Insgelijks.Prettige kerstdagen, mensen.
Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit onderwerp met een half oog bekeken heb.Mart schreef: 24 dec 2019, 11:12Tekenend voor iemand die geen antwoord heeft.Inktvlam schreef: Ik krijg nou een bombardement aan teksten over me heen.
Daar valt niet op te reageren. Blijf lekker geloven wat je wilt geloven.
Oké, door je opmerkingen over rode Patsie en blonde Betsie begrijp ik nu waar de pijn zit.Mart schreef: 23 dec 2019, 20:49 Voor zover het de messias uit de T'NaCH aangaat, wordt in Jesaja 2:2-4 gezegd dat in אחרית הימים, achariet hajamiem (eindtijd), de oorlogen zullen eindigen en er geen oorlog meer zal worden geleerd, dat God de volkeren zal berechten en men zich zal verzamelen om God te eren. Deze term komt in een aantal T'NaCh passages terug. Hetzelfde gebeurt in Jesaja 11 (het berechten, eind aan oorlogen, mensen die zich verzamelen), maar er wordt weer wat aan toegevoegd: naast vrede, de mensen die vanover de wereld bijeenkomen om de God te eren, en de terukeer van de Joden, wordt er eveneens gezegd dat Efraim en Jehoedah samen zullen strijden. Dat wordt in Ezechiel 37 nog verder uitgebreid: naast dat wordt herhaald dat er vrede zal zijn, de mensen zich verzamelen van over de hele wereld om God te eren, en de Joden terugkeren van over de gehele wereld, wordt er ook verteld dat Efraim en Jehoedah niet langer met elkaar zullen wedijveren, maar samen zullen vechten: zij zullen de Filistijnen op de schouder vliegen tegen het westen, en zullen samen die van het oosten beroven; aan Edom en Moab zullen zij hun handen slaan. Dit wordt vervolgens nog verder uitgebreid in Ezechiel 37: hier valt weer te lezen dat Jehoedah en Efraim samengaan, maar ook wordt nu onthuld dat in die tijd Jehoedah de aanvoerder zal zijn en dat de baas van Jehoedah een koning is. Eveneens komt de Tempel uit de eindtijd nu ter sprake. Dit alles valt regelrecht uit de pesjat van de T'NaCh te deduceren. De leider van Jehoedah wordt in de Talmoediem en Targoemiem onder de term "HaMasjiach" (de gezalfde) aangeduidt, alleen omdat omdat dit korter is dan "De aanvoerder van Jehoedah die leeft in de tijd waarin oorlogen zullen eindigen en er evenmin oorlog meer zal worden geleerd, de tijd dat de Volken zullen worden berecht en men zich zal verzamelen om de Ene te eren, en alle Joden zullen zijn teruggekeerd in Israel..."
Je zegt nergens meer op in te gaan, maar komt toch weer met allerlei teksten.Inktvlam schreef: 25 dec 2019, 16:29 Ik moet eerlijk toegeven dat ik dit onderwerp met een half oog bekeken heb.
Te lange teksten, te veel pagina's. En weer hetzelfde verhaaltje (dacht ik).
En verder wordt er voor mijn gevoel een probleem gecreëerd dat geen probleem is (althans voor mij niet).
Dat was het beginpunt.Nic schreef: 26 dec 2019, 20:41 Ik wil best inspringen in dit topic, maar om eerst 112 pagina’s terug te lezen, dat gaat mij te ver.
Welke teksten uit het OT staan ter discussie?
Het gaat m.i. er dan om, dat die teksten niet ingevuld zijn door Messias Jezus. Klopt?
Mijn beeld is dat de de eerste geloofsgemeenschappen proberen om de gehele TeNaCh op Jezus te plotten.HJW schreef: 26 dec 2019, 20:50Dat was het beginpunt.Nic schreef: 26 dec 2019, 20:41 Ik wil best inspringen in dit topic, maar om eerst 112 pagina’s terug te lezen, dat gaat mij te ver.
Welke teksten uit het OT staan ter discussie?
Het gaat m.i. er dan om, dat die teksten niet ingevuld zijn door Messias Jezus. Klopt?
Inktvlam kwam pas geleden met de uitspraak dat alle teksten uit de evangeliën altijd al profetisch waren en dat ze juist op het moment van Jezus niet meer profetisch werden uitgelegd. Ik heb hem gevraagd naar bronnen voor zijn stelling......en die komen niet.
Als jij bronnen hebt waaruit blijkt dat de tekst over de maagdelijke geboorte en de geboorteplaats altijd al in de joodse messiasverwachting zaten, houd ik mij aanbevolen.
Dat is dan mijn aandeel met name even op dit moment.
Verder is jouw punt ook aan de orde.
Opvallend is ook dat 2 evangeliën helemaal geen geboorteverhaal opnemen.Nic schreef: 26 dec 2019, 21:22 Daarbij is het geen probleem om 2 geboorteverhalen te ‘verzinnen’ die Jezus koppelt met het huis van David (Bethlehem) en dat wellicht geïnspireerd door de tekst over de jonge vrouw, men dat verandert in een maagd.
Dat klopt, maar het zit wel veel dichter bij de historische waarheid.Het zijn m.i. literaire constructies, maar dit is binnen het Christendom niet een heel gangbare uitleg.
Ik denk ook dat veel christenen hier niet enthousiast van worden.
Marcus heeft nog geen interesse in een geboorteverhaal. Ook het oorspronkelijke opstandingsverhaal is summier.HJW schreef: 26 dec 2019, 21:45Opvallend is ook dat 2 evangeliën helemaal geen geboorteverhaal opnemen.Nic schreef: 26 dec 2019, 21:22 Daarbij is het geen probleem om 2 geboorteverhalen te ‘verzinnen’ die Jezus koppelt met het huis van David (Bethlehem) en dat wellicht geïnspireerd door de tekst over de jonge vrouw, men dat verandert in een maagd.
Nog een aanwijzing dat het geen historie is:
God komt in de persoon van Jezus op aarde, met redelijk wat publiciteit. De koning weet het en maakt jacht op hem, de wijzen uit het oosten komen hem opzoeken, de herders vinden hem en vervolgens.........is het 30 jaar vrijwel geheel stil rond God op aarde.
Het is dus veel waarschijnlijker dat Jezus anoniem geboren is in Nazareth, met twee biologische ouders en dat hij later is uitgegroeid tot een wijs iemand met een beperkte aanhang.
Want in Jeruzalem kende ook niemand hem.Dat klopt, maar het zit wel veel dichter bij de historische waarheid.Het zijn m.i. literaire constructies, maar dit is binnen het Christendom niet een heel gangbare uitleg.
Ik denk ook dat veel christenen hier niet enthousiast van worden.
Of hij wist dat Jezus gewoon in Nazareth was geboren en kwam pas later de behoefte om er een literaire constructie van te maken.
Het gaat om de boodschap en de verhalen zijn de verpakking. Menigeen is de verpakking voor waarheid gaan aanzien.Onhistorische verhalen die veel meer over de werkelijkheid zeggen dan historische verhalen kunnen.
Een keizer die wordt ingeschakeld omdat door zijn plan (volkstelling) Jezus in Bethlehem geboren wordt.
Van dat soort humor moeten we wat meer genieten.
Je bent niet de enige........Ik ben het spoor nog een beetje aan het zoeken.
Voor mij is het spoor duidelijk. Hoe kijkt de main-stream Joodse gelovige, die niet gelooft in de Voortgaande Openbaring ( N T ) aan tegen de messias zoals hij/zij die ontmoet in de Tenach. Dus hier niet de christelijke visie gebaseerd op Voortgaande Openbaring ( N T ) waarin J v N wordt aangewezen als de GeProfeteerde. Ook de christelijke zienswijze dat in de Tenach op nog verduisterde wijze wordt gesproken over de invulling van de nog komende Heilsgeschiedenis, doet in dit topic niet mee. De Tenach geeft op volstrekt heldere wijze beschrijvingen die verwijzen naar de messias en na het afsluiten van de boeken van de Tenach was de Openbaring ten einde, de rode draad van dit topic.Nic schreef: 26 dec 2019, 22:14
Maar we raken af van dit topic. Ik ben het spoor nog een beetje aan het zoeken.
Ik ben toch tot de kern gekomen. Deze discussie al eerder gevoerd met Eliyahu. En uiteindelijk leidt het nergens toe. Dus waarom nog eindeloos doorgaan? Ik heb gezegd dat het voor mij geen probleem is. Ik had 15 argumenten gegeven waarom de lijdende dienaar in Jesaja 53 Jezus betreft plus argumenten waarom het onmogelijk Israël kan zijn. Elia zou komen als wegbereider voor de messias en Elia is gekomen. Dus waarom nog twijfels?HJW schreef:Je zegt nergens meer op in te gaan, maar komt toch weer met allerlei teksten.
Maar op de vraag of je een bron heb waaruit blijkt dat de door het NT aangehaalde teksten altijd al profetisch waren en dat ze in de tijd van Jezus dat ineens niet meer waren.......stilte.
Moet ik daaruit afleiden dat je geen bronnen hebt voor je stelling ?
Je komt dan: misschien wel, misschien niet.
Maar dat is geen antwoord.
En de uitvlucht: het is niet belangrijk, het is helemaal geen probleem.
Allemaal ontwijkingen, kom nou eens tot de kern.
Zijn de bronnen er nou, of zijn die er niet ?
Het zijn bijbeluitleggers. Dus heel belangrijk.HJW schreef:PS Swedenborgh en Lorber zijn in deze natuurlijk geen bronnen.
Volstrekt heldere wijze? Maar toch zijn er botsende meningen. Als je zegt dat Jezus NIET de beloofde messias is, dan zeg je in feite dat Jezus een bedrieger is. Wat kwam hij dan doen? Ik wil eraan herinneren dat Messias evenals Christus de gezalfde betekent. Later zijn die twee begrippen (Messias en Christus) elk een eigen leven gaan leiden, maar oorspronkelijk stonden ze voor hetzelfde. Het NT noteert duidelijk: “Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.” (1 Joh.2:22-23).peda schreef:De Tenach geeft op volstrekt heldere wijze beschrijvingen die verwijzen naar de messias en na het afsluiten van de boeken van de Tenach was de Openbaring ten einde, de rode draad van dit topic.
Nee, je komt niet tot de kern en deze discussie is niet eerder gevoerd met Eliyahu.Inktvlam schreef: 27 dec 2019, 22:35 Ik ben toch tot de kern gekomen. Deze discussie al eerder gevoerd met Eliyahu.
En ik vraag je naar een onderbouwing van deze stelling. En vervolgens vlieg je alle kanten op, om de vraag maar te ontwijken.Al die profetische teksten werden vroeger door de joden ook Messiaans geïnterpreteerd, maar na het verschijnen van Jezus werd dat ineens anders.
En WEER een link met antwoorden die niet ingaan op mijn vraag.Hier vind je de top 40 messiaanse profetieën:
https://jewsforjesus.org/answers/top-40 ... rophecies/
Nee, ze zijn van latere datum en de vraag is:Het zijn bijbeluitleggers. Dus heel belangrijk.HJW schreef:PS Swedenborgh en Lorber zijn in deze natuurlijk geen bronnen.
In deze context is het een prima voorbeeld.Peter79 schreef: 28 dec 2019, 09:57 Ik denk dat juist de maagd niet een goed voorbeeld is, omdat het woord dat gebruikt werd een bredere betekenis had: jonge vrouw. Daarnaast gaat het bij de Messias in beide tradities niet over een vrouw, maar over een man. Kon een kind in de Joodse traditie al verbonden worden met de Messias, of moest het dan al gaan over een zoon in de zin van psalm 2.
'Nee...in het Hebreeuws staat "almah" en dat betekent jonge vrouwPeter79 schreef: 28 dec 2019, 09:57 Ik denk dat juist de maagd niet een goed voorbeeld is, omdat het woord dat gebruikt werd een bredere betekenis had: jonge vrouw.
Hallo Inktvlam,Inktvlam schreef: 27 dec 2019, 22:35
Volstrekt heldere wijze? Maar toch zijn er botsende meningen. Als je zegt dat Jezus NIET de beloofde messias is, dan zeg je in feite dat Jezus een bedrieger is. Wat kwam hij dan doen? Ik wil eraan herinneren dat Messias evenals Christus de gezalfde betekent. Later zijn die twee begrippen (Messias en Christus) elk een eigen leven gaan leiden, maar oorspronkelijk stonden ze voor hetzelfde. Het NT noteert duidelijk: “Wie is de leugenaar dan wie loochent, dat Jezus de Christus is? Dit is de antichrist, die de Vader en de Zoon loochent. Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.” (1 Joh.2:22-23).peda schreef:De Tenach geeft op volstrekt heldere wijze beschrijvingen die verwijzen naar de messias en na het afsluiten van de boeken van de Tenach was de Openbaring ten einde, de rode draad van dit topic.
Nee, almah is jonge vrouw in brede zin. Als er maagd in enge zin bedoeld was, had er misschien betulah gestaan.callista schreef: 28 dec 2019, 10:09'Nee...in het Hebreeuws staat "almah" en dat betekent jonge vrouwPeter79 schreef: 28 dec 2019, 09:57 Ik denk dat juist de maagd niet een goed voorbeeld is, omdat het woord dat gebruikt werd een bredere betekenis had: jonge vrouw.
Anders had er wel"betulah" gestaan...wat maagd betekent.
Dat vind ik onduidelijk.Peter79 schreef: 28 dec 2019, 11:23Nee, almah is jonge vrouw in brede zin. Als er maagd in enge zin bedoeld was, had er misschien betulah gestaan.callista schreef: 28 dec 2019, 10:09'Nee...in het Hebreeuws staat "almah" en dat betekent jonge vrouwPeter79 schreef: 28 dec 2019, 09:57 Ik denk dat juist de maagd niet een goed voorbeeld is, omdat het woord dat gebruikt werd een bredere betekenis had: jonge vrouw.
Anders had er wel"betulah" gestaan...wat maagd betekent.
Als Hosje'a 11:1 zegt ''Toen Israël een kind was, heb Ik hem liefgehad, en Ik heb mijn zoon uit Egypte geroepen'', leest het Christendom ''Jozef, Maria en Jezus vertrokken naar Egypte''. Hetzelfde vindt een paar verzen eerder plaats met een profetie over een jonge vrouw uit Jesaja 7:14 die reeds honderden jaren eerder, ver voor Jezus, letterlijk in de T'NaCH was vervuld.callista schreef: 28 dec 2019, 13:26Dat vind ik onduidelijk.
?
Dan kan het toch op velerlei manieren gelezen worden?
Volgens het christendom is het toch een maagd?
Zonder enige twijfel?
Betulah?
Waarom staat dat er dan niet i.p.v. almah?
Het is zoals je wel zult weten een teken aan koning Achaz en al vervuld in DIE tijd ---met de geboorte van zijn zoon Hizkia Jesaja 9:5---en niet 700 jaar later...
In de NBG51 stond het woord jonkvrouw in plaats van maagd. Misschien is het woordje maagd belangrijk voor katholieken, maar voor protestanten is het niet essentieel.callista schreef: 28 dec 2019, 13:26Dat vind ik onduidelijk.Peter79 schreef: 28 dec 2019, 11:23Nee, almah is jonge vrouw in brede zin. Als er maagd in enge zin bedoeld was, had er misschien betulah gestaan.callista schreef: 28 dec 2019, 10:09'Nee...in het Hebreeuws staat "almah" en dat betekent jonge vrouwPeter79 schreef: 28 dec 2019, 09:57 Ik denk dat juist de maagd niet een goed voorbeeld is, omdat het woord dat gebruikt werd een bredere betekenis had: jonge vrouw.
Anders had er wel"betulah" gestaan...wat maagd betekent.
?
Dan kan het toch op velerlei manieren gelezen worden?
Volgens het christendom is het toch een maagd?
Zonder enige twijfel?
Betulah?
Waarom staat dat er dan niet i.p.v. almah?
Het is zoals je wel zult weten een teken aan koning Achaz en al vervuld in DIE tijd ---met de geboorte van zijn zoon Hizkia Jesaja 9:5---en niet 700 jaar later...
Pardon? Wil je ophouden met je rare gezwets. Wat weet jij ervan?
HJW schreef:En ik vraag je naar een onderbouwing van deze stelling. En vervolgens vlieg je alle kanten op, om de vraag maar te ontwijken.Al die profetische teksten werden vroeger door de joden ook Messiaans geïnterpreteerd, maar na het verschijnen van Jezus werd dat ineens anders.
Je geeft allerlei linkjes met antwoorden die niet over de vraag gaan.
Heb jij een link waarin naar voren komt dat de tekst over maagdelijkheid vroeger door de joden al messiaans geïnterpreteerd werd, en dat dat bij het verschijnen van Jezus ineens anders was......graag bronnen daarvoor, niet voor andere zaken, want die vraag ik niet.
Dan lees je niet goed. Waarschijnlijk heb je het helemaal niet gelezen.HJW schreef:En WEER een link met antwoorden die niet ingaan op mijn vraag.Hier vind je de top 40 messiaanse profetieën:
https://jewsforjesus.org/answers/top-40 ... rophecies/
Als jij die maagdelijkheid zo belangrijk vindt, waarom doe je er dan zelf geen speurwerk naar?HJW schreef:Nee, ze zijn van latere datum en de vraag is:Het zijn bijbeluitleggers. Dus heel belangrijk.
dachten de joden voordat Jezus er was al dat de tekst over vermeende maagdelijkheid profetisch was en over de messias zou gaan.
Het is geen profetie, er zijn echter wel een aantal opmerkelijke overeenkomsten.Mart schreef: 28 dec 2019, 14:42 Als Hosje'a 11:1 zegt ''Toen Israël een kind was, heb Ik hem liefgehad, en Ik heb mijn zoon uit Egypte geroepen'', leest het Christendom ''Jozef, Maria en Jezus vertrokken naar Egypte''. Hetzelfde vindt een paar verzen eerder plaats met een profetie over een jonge vrouw uit Jesaja 7:14 die reeds honderden jaren eerder, ver voor Jezus, letterlijk in de T'NaCH was vervuld.