Ik denk tijdens het schrijven van de Deuteronomiër die ---aangezien er sowieso meerdere Goden waren---, die nogal eens met elkaar inwisselbaar bleken [Jahweh en El[ohim]..samengevoegd werden tot Jahweh omdat het monotheïsme geëist werd door Jozua.......nou dat was later dan Genesis......laat ONS mensen maken etc....enz.peda schreef: ↑24 sep 2018, 12:29Hallo Callista,callista schreef: ↑24 sep 2018, 12:11Nou..dat vind ik wel erg vergezocht...die uitleg.peda schreef: ↑24 sep 2018, 11:49Er zijn theologisch inderdaad stevige punten te behalen om de start van het monotheïsme bij Abraham te laten beginnen. Daar treedt in Genesis 14 in de verzen 18 en 19, Melchisedek ( de priester van God ) voor het voetlicht om Abraham te zegenen in de naam van de Allerhoogste, Schepper van hemel en aarde.Piebe Paulusma schreef: ↑24 sep 2018, 11:22 Alhoewel ik Mart niet ben beste Peda, wil ik je toch een joodse bron overleggen waarin nadrukkelijk gesteld wordt dat het monotheïsme begon bij Abraham. Flavius Josephus schrijft dat in zijn boek de Oude Geschiedenis van de Joden en nogmaals wil ik er op wijzen dat de historicus van aanzienlijke komaf was met een stamboom om die afkomst te boekstaven én gestudeerd had aan alle destijds gerespecteerde joodse scholen. Bovendien was hij geen christen en dus wat mij betreft voldoet de man aan de kwaliteitseisen van dit topic. Waarom zouden we hem dan buiten beschouwing laten?
Dat is voor mij precies de definitie ( Schepper van hemel en aarde ) die wordt toegekend aan de monotheïstische God.
Volgens mij ben jij helemaal geen agnost peda...
Maar goed...volgens mij kan Mart zich al zijn inspanningen wel besparen...ik stop er trouwens ook mee.....voor even wellicht...
Ik ben wel degelijk agnost, omdat ik de in de bijbel beschreven God als afkomstig zie uit de mensenwereld. De discussie hier is m.i. wanneer heeft in het Jodendom de monotheïstische God zich doorgezet. Daarvoor moet je in o.m. in het geloofsboek de Tenach gaan terugzoeken naar sporen. Zo kom je op het verhaal van Abraham en Melchizedek. De vervolgvraag kan dan zijn wanneer heeft het Abraham verhaal voor het eerst, zoals in de Tenach beschreven, het licht gezien. Was dat reeds zo'n 2000 jaren v C of kwam de ( finale ) redactie eerst tijdens de eerste ballingschap of ergens tussen deze beide uitersten, een zeer ruim tijdvenster derhalve. Het gaat er dus m.i. om te proberen het tijdvenster voor het "" moment "' waarop de Joden overgingen op monotheïsme zo klein mogelijk te maken. Dat de Joden oorspronkelijk, in het verre verleden, een of andere vorm van polytheisme volgden, staat voor de meeste beschouwers buiten kijf, maar wanneer was de overgang naar monotheïsme. That is the big question.
En de in het jodendom Ashera de vrouw van God was.waar ook nog beelden van zijn gevonden..ook al eerder gezegd...en uit de Bijbel geschreven werd..