Balthasar schreef: ↑05 mei 2021, 10:21
Mart schreef: ↑05 mei 2021, 01:51
Dat is echter hetgeen waar dit topic specifiek over gaat.
Welnu, wat mij betreft hebben we een antwoord: er is geen '
de messias' in
de Tanach.
Er is wel een toekomstverwachting in
de Tanach dat God een wereld
van recht en gerechtigheid zal stichten. Ook heeft
de Tanach het in sommige gedeelten over een toekomstige redder, soms in
de vorm
van een koning (en vaak kan dat gelezen worden als een projectie op een figuur uit
de tijd
van de profeten).
Het christendom bouwt op allerlei manieren voort op
de verwachtingen
van de Tanach, zij het via het filter
van het toenmalige jodendom, en gestempeld door
de gebeurtenissen rond Jezus en
de vroegste christelijke gemeenten. Er loopt dus geen evidente lijn
van specifieke voorzegging vanuit
de Tanach naar specifieke vervulling in het NT. Maar je kunt denk ik wel zeggen dat
de eerste christenen in Jezus
de figuur zagen die het algemene toekomstvisioen
van recht en gerechtigheid
van de Tanach dichterbij bracht, en zelfs verwezenlijkte in zijn optreden. Dat verwoordden ze door allerlei profetieën erbij te halen, en achteraf verhalen te maken die goed aansloten bij die profetieën vanuit
de overtuiging dat Jezus
de vervulling
van de toekomstverwachting
van de Tanach belichaamde.
Voor mij als christen heeft deze wat mij betreft historisch verantwoorde manier
van kijken twee voordelen:
- ik hoef niet krampachtig te verdedigen dat Jezus
de messias is, want
de messias is een constructie uit het toenmalige jodendom, een inkleding
van de bredere toekomstverwachting. Ik hoef alleen te geloven dat God die gewenste toekomst zal verwezenlijken en dat het christelijk geloof in zijn beste doen past bij het leven uit die verwachting.
- ik hoef het jodendom niet te denigreren wat betreft hun eigen manier om op
de Tanach voort te bouwen. Voor mij werkt het christendom en ik geloof dat Jezus
de Zoon
van God is, maar ik weet ook dat ik niet het absolute perspectief heb. Er rest mij alleen respect te hebben voor het jodendom, en natuurlijk is er altijd gesprek mogelijk, en over en weer kritische vragen en samen ontdekken wat bindt. Die dialoog is al decennia gaande gelukkig.