Hallo HJW,
Ik kan nu weer opnieuw gaan melden zoals reeds eerder vermeldt dat in bijbel meer godendom wordt aangesproken. Historisch volg ik Mart met zijn constatering dat de Joodse Godsdienst hoogstwaarschijnlijk uit een oorspronkelijk meer godendom is voortgekomen. Dat Mart kunnen volgen, is evenwel kijken vanuit de inschatting van een historisch perspectief, maar theologisch ( andere bril op het hoofd ) volg ik een volstrekt ander perspectief en dat is de door mij genoemde Rode Draad. De Rode Draad is de in de bijbel uitgesproken boodschap en die boodschap heeft niets te doen met en staat geheel los van de exacte historie, die overigens door gelovigen ook nog eens anders wordt ingevuld. In deze draad heb je een gesprek met peda/theoloog en niet met peda/historicus. Ik kan beiden voor de 100% uit elkaar houden, het toppunt van dualisme derhalve , alleen begrijp jij dat niet, zo is mijn inschatting. Voor jou is het kennelijk ondenkbaar dat ik datgene wat ik historisch anders invul, theologisch wel kan volgen en technisch verdedigen. Ik ben geen gelovige, maar heb een theologische bril op mijn hoofd. Nogmaals dat God Abraham en voor hem Henoch en Noach het Monotheïsme in hun oren heeft ingefluisterd, dat geloof ik niet, maar voor de theologische verdediging van de Rode Draad, speelt dat geen enkele rol.