Mart schreef:Piebe Paulusma schreef:Het NT heeft betrekking op de joodse generatie uit de eerste eeuw, nergens wordt gesuggereerd dat jij ook blind bent. Jezus heeft het steeds over 'deze generatie' dus voel je niet aangesproken. Zoals ik reeds opmerkte in een ander topic schreef (ook) Flavius Josephus dat de Schriftgeleerden aan de vooravond van de val van de tempel met blindheid geslagen leken en een onheilspellend voorteken als iets positiefs interpreteerden.
Dank voor je woorden. Geen probleem overigens indien men me een blinde Jood vindt vanwege het gegeven dat ik het Christendom niet aanhang. Een beetje een pittige discussie hierover kan evenmin kwaad, zolang deze met wederzijds respect en onderbouwde argumenten plaatsvindt.
Geen probleem, ik ben blij dat er een misverstand uit
de wereld is en ik probeer je evenmin te bekeren.
Het is mij bekend dat er christenen zijn die het NT op alle generaties tot in het oneindige betrekken, maar als je je louter baseert op het NT en
de 'Joodse Oorlog' zul je moeten concluderen dat
de joodse blindheid (laat ik het zo maar even noemen) een tijdelijk fenomeen betrof. Het had betrekking op specifiek
de generatie joden uit
de eerste eeuw te Jeruzalem en omstreken en hun kinderen (Matth. 27:25) op twee generaties.
De eerste generatie lezen we over in het NT en
de tweede wordt uitvoerig behandeld door Josephus. Deze geestelijke blindheid wordt in het NT betrokken op
de generatie die Jezus had meegemaakt als mens.
De ooggetuigen dus die Jezus hadden gezien. Christus zei dat indien zij
de wonderen niet gezien hadden die hij gedaan heeft, zij geen zonde hadden (Joh. 15:24). Hij maakt dus duidelijk onderscheid tussen ooggetuigen en zij die er niet bij waren.
Dus ik stel voor dat we dit ook als uitgangspunt hanteren in
de discussie. Het waren joden die andere joden betichtten
van blindheid uit lang vervlogen tijden. Dat hier later niet-joden mee aan
de haal zijn gegaan komt louter voort uit het foutief interpreteren
van teksten. Mede door het foutief projecteren en
de onwetendheid over
de tijd en context. Laten wij teksten die specifiek voor een generatie bedoeld zijn, projecteren op hun tijd en plaats en dan komen we tot interessante materie. Want dat ook Flavius Josephus over
de kinderen
van de blinde joden schreef dat zij met blindheid geslagen leken is op zijn minst wel erg toevallig te noemen.