peda schreef: ↑17 mei 2019, 11:39
Hallo Trajecto,
Wanneer je de christelijke bril van de Voortgaande Openbaring als Heilige door God Zelve aangereikte Bril ziet, dan lees je uit de
Tenach de vooraankondiging van Jezus als
Messias. Zonder meer duidelijk. Vele N T teksten verwijzen naar de
Tenach en interpreteren de
Tenach teksten in nieuwe duiding. De vraag is of aan Joodse kant, dus zonder de christelijke bril op het hoofd, ook die N T "' verbeterde "" interpretatie aanspreekt. In het Joodse geloof is de
Messias een "" Doener'""in de wereld en geen "" lijdende "' knecht. In het Joodse geloof is geen sprake van een tweede komst van Jezus, maar herstelt de
Messias bij zijn eerste optreden de wereldorde. Dat het Koninkrijk van
Messias Jezus niet van deze wereld is, vind je niet in het Joodse begrijpen van de
Tenach, maar in het begrijpen van de Voortgaande Openbaring ( N T ). Mij lukt het prima om de Joodse visie te kunnen volgen en verdedigen, dan mijn bril te verwisselen en de christelijke visie volgen en verdedigen. Gewoon goed kijken welke bril op de neus staat, dan kun je met beide partijen van gedachten wisselen.
Hoi peda,
Ja, zo kun je dat doen en met beiden spreken. In dat geval ga je overigens waarschijnlijk het meest voor de hand liggend te werk als je met de joden spreekt en de "De
messias van de T'NaCH" beschrijft, dunkt me. Praat je met de christenen dan ga je mee in een traditie die zegt dat "de
messias" geen wereldlijke vorst/strijder is -- niettemin accepteer je dan dat die
messias toch (ook) de
messias van de T'NaCH zou zijn omdat de beschrijvingen van de
messias daar achterhaald zouden zijn en dat andere tekstgedeelten eigenlijk over de komende
messias zouden gaan. Oftewel, voortgaande openbaring onthult dat heel andere accenten moeten worden gelegd in de T'NaCH (?) .
Nee nou ja inderdaad. Je bent zelf agnost en de ene of andere beschouwingswijze, daar kun je zo kennis van nemen.
Maar eigenlijk spreekt uit je schrijven al de conclusie
Nee Jezus is niet de messias van het OT want die zal een "doener" zijn "die de wereldorde herstelt" en geen "lijdende knecht" die "een tweede keer terug komt". En daarmee is er dan een antwoord op een vraag van het topic.
Een antwoord dat men bestrijden kan natuurlijk, maar niettemin...