Zolderworm schreef:en Jezus heeft nooit echt bestaan.
Je bedoelt natuurlijk dat jij niet kunt geloven dat Jezus heeft bestaan. Dat kan, jij gelooft dan dat Jezus niet heeft bestaan. Maar wat ik mij afvraag: stel nou dat Jezus wel heeft bestaan. Heb je daar dan moeite mee? Zou het voor jou problematisch zijn als Jezus wel heeft bestaan?
Als ik jou door de tijd heen goed heb gelezen, dan sta jij achter heel veel wat Jezus heeft gezegd of (voor jou dan, aangezien je niet gelooft dat Jezus heeft bestaan) wat aan Jezus wordt toegeschreven. Wat is dan je probleem met het gegeven dat de meeste mensen wel geloven, of weten of menen te weten (inderdaad twijfelt daar in de regel geen rechtgeaarde wetenschapper meer over), dat Jezus heeft bestaan?
Overigens : dit is niet bedoeld als "evangelisatie". Ik begrijp je felheid hierin niet en misschien kun en wil je dat eens uitleggen. Hoeft niet natuurlijk. Ik ben echt benieuwd. Mijn vader, die stokatheist was, was nooit zo fel over het al of niet hebben bestaan van Jezus. Dus ik ben gewoon echt benieuwd naar de reden van je felle afwijzing van het mogelijk stoffelijk hebben bestaan van Jezus. Ik vraag me af wat er voor jou persoonlijk dan verandert als dat stoffelijke bestaan van Jezus wel werkelijk waar was? Stel nou - hypothetisch he - dat je daarvan het wetenschappelijke bewijs zou ontvangen, zou dat dan iets voor jou veranderen? Zou dat iets voor jouw innerlijke beleven van het geestelijke en/of jouw leven veranderen?
Het is een hele persoonlijke vraag, besef ik. Ik begrijp het als je niet wilt antwoorden hoor.