Hoi Sebastiaan,
DeZoeker schreef:Maakt religie ons "vrij" of beknot het ons in ons doen en laten?
Tin schreef:Wel een mooi gespreksonderwerp denk ik: In hoeverre is de "bedoeling" van religie "vrijheid"?
Is dit voor jou een ander onderwerp dan de oorspronkelijke vraag van DeZoeker?
Voor mij niet echt.
Een "religie" (en voor mij zijn zowel islam als christendom religies) is het totaal van wat de aanhangers van die religie daadwerkelijk doen en zeggen uit naam van die religie.
Wat een religie 'is', is dus niet (direct) af te lezen uit een boek dat die aanhangers zeggen te hanteren en/of uit de uitlatingen van hun leiders.
Dat is hooguit een deel van het verhaal en een belangrijker deel van het verhaal naarmate gedrag en uitlatingen van die aanhangers méér op elkaar lijken (en dus directer in verband te brengen zijn met zo'n boek of met de uitlatingen van leiders).
Eenduidigheid van gedrag en uitlatingen van christenen en islamieten zijn ver te zoeken, dus hun heilige boeken en hun leiders hebben kennelijk relatief weinig betekenis voor wat hun religie 'is'.
De 'bedoeling van een religie' is dan dus de bedoeling die die aanhangers geven aan hun religie en niet de 'oorspronkelijke' bedoeling (voor zover er ooit dergelijke eenduidigheid was) van stichters, schrijvers van dat boek (of delen daarvan) en leiders.
Als je het wilt hebben over religie in het algemeen (in plaats van een bepaalde religie in het bijzonder) maak je het je nóg moeilijker.
Dan moet je dus eenduidigheid zoeken in wat aanhangers van alle religies gezamenlijk doen en zeggen uit naam van hun religies.
Ik kom dan niet echt verder dan wat ik 19/1 schreef: dat religie je vrijer maakt van materiële belangen, maar slechts in de mate waarin je vrij bent om je religie te kiezen.
Met v&Vriendengroet,
Wim