Gaitema schreef:Biker schreef:Gaitema schreef:En dat gebeurd niet, want niet alle protestanten zullen op gezag bidden tot Maria in de kerk.
Natuurlijk, want niet Maria is onze Middelaar, maar Christus.
Wie heeft die dwaling eigenijk ooit bedacht?
Volgens mij stamt dat nog uit de tijd van Jezus zelf.
Mensen waren gewoon om eer aan mensen te geven. Voorouder vereringen waren gewoon.
Ik leg die link voor mijzelf met al de heiligenbeelden in de kerk.
Ik weet van het bidden tot heiligen dat het hoe dan ook uit de eerste eeuw stamde.
Tijdens de christenvervolgingen sneuvelden vele christenen en de gewoonte ontstond toen om te bidden tot de overleden heiligen of ze in de hemel bij God willen pleiten om hulp in hun vervolging en nood. Het wordt niet als voorspraak vragen van de doden gezien, aangezien zij als heiligen het eeuwige leven hebben.
Ik geloof dat in bepaalde gevallen zo'n soort contact als met een engel kan ontstaan, maar het bewust bidden tot heiligen met een hele gebedenseremonie erbij vind ik voor een protestant te ver gaan. Als een engel tot ons spreekt, geeft die ook aan dat hem geen eer toekomt. Ze hebben liever niet dat we voor hen knielen. Ze zijn immers maar gewoon engelen. Daarom vind ik ook de Rooms Katholieke manier niet juist.
Zelf heb ik wel momenten gehad dat ik zo in het bewustzijn dat er engelen om me heen zijn hen mijn excuses heb aangeboden bijvoorbeeld, omdat ik gefaald had die dag en zij daar dan bij zouden hebben moeten staan. Maar ik vind het niet passen om erbij te gaan knielen enzo..
Nu zal de katholiek dat ook meer uitleggen als een cultuur van respect tonen enzo, maar dat past ons dan dus niet. Het leidt naar mijn idee allemaal af van het gebed richten tot God zelf.
Hoe meer je met anderen dan God zelf in gesprek bent, hoe minder je dan met God zelf in contact bent.
Daarom vind ik de protestantse manier gewoon goed, om in plaats van al die heiligen maar gewoon het gebed tot God zelf te richten. Via derden is het maar omslachtig en dat vraagt God toch niet van ons.
Het is anders als je een broeder of zuster hier op aarde vraagt om voor je te bidden.
Dat wordt ook zo in het katholieke gebruik evenzo gevraagd aan mensen in de hemel.
Toch lijkt me dat overbodig. Maar boven al dus dat buigen en seremonieel gebeuren rondom het bidden erbij.. Dat zie ik zelf niet als iets goeds. Eigenlijk denk ik dat we dat niet eens hoeven te doen als we tot God bidden. Het uiterlijke vertoon wat wij als protestanten en evengoed de evangelischen ook hoog in het vaandel hebben, dat stamt daar nog van. God vraagt echter geen bidritueel (waar moslims trouwens nog beter in zijn), maar om een nederig mens dat in zijn hart vol demoed tot God bidt. Handen vouwen met de ogen gesloten, knielen op bankjes of juist springend in de lucht met de handen in de lucht en je blik naar boven gericht onder een enorm geschreeuw en geroep (met zelfs tranen met tuiten) zegt God geen ene moer..
Hij kijkt naar het hart.. Want uitingen kunnen smeken om beloningen zijn.. Uitingen kunnen gewoonten zijn.. Maar een oprecht mens overpijnst zijn hart en dat treft God in Zijn kloppende Vaderhart, die bewogen is met de bewogenen.
Voorouderverering is m.i. een heidense traditie die voornamelijk door confucianisten, boeddhisten en sjintoïsten werd beoefend, maar ook in Afrika was dat vaak gebruikelijk.
Bijbels gezien is beeldenaanbidding niet toegestaan, ook aan “heiligen” niet.
Jezus zei hierover: „Ik ben de weg en de waarheid en het leven.
Niemand komt tot de Vader dan door bemiddeling van mij” (Johannes 14:6).
De volgende tekst is vaak volkomen onbekend bij kerkgangers.
Psalm 37:29 De rechtvaardigen, díé zullen de aarde bezitten, En zij zullen er
eeuwig op verblijven.
De verering van Maria is niets meer dan een overgenomen heidense rite. Deze rite is al millennia oud, het enige wat veranderd is de naam.
Zo was in Babylon Semiramis de moedergodin, die werd in Egypte Isis, in Griekenland Aphrodite, in het Romeinse rijk werd Isis overgenomen en in de 4e eeuw werd die tot Maria omgevormd wat o.a. wordt getoond in de Santa Maria alla Navicella basiliek.
Een interessant overzicht kan je hier vinden:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Moeder_van_alle_goden
JHWH God is zonder begin en zonder einde, dus heeft geen moeder.
Wiki: Koningin der Hemelen > Doorverwijzen naar: Moeder van alle goden
Moeder van alle goden, Goddelijke Moeder of Moeder Gods is een gepersonifieerd concept waarmee in archaïsche
mythologieën het principe van het allerhoogst genererend vermogen dat zich in de natuur en in de kosmos laat gelden werd aangegeven.
Maria was de menselijke moeder van Jezus. Jezus uitspraak in Joh 14:6 laat niets aan duidelijkheid over.