@blue
Welk bewijs heb je gezien dat iets boven ons staat?
Als het universum een begin heeft, en dat geloof ik, moet de oorzaak ervan zich daarbuiten bevinden. Het moet immaterieel, tijdloos, ontzettend machtig en intelligent zijn. Het moet ook persoonlijk zijn, want wij hebben niet hoeven te bestaan. Hij heeft er dus voor gekozen. Dit is eigenlijk de hypothese die ik gebruik.
Zoals ik al eerder zei, kan ik onmogelijk bewijzen dat God niet bestaat, net zoals jij ook onmogelijk kan bewijzen dat God wel bestaat, het is een geloof, niet meer en niet minder. Ik denk dat het meer een soort, wat ik dan noem ''basis logica'' is, waardoor ik niet in God geloof, ik ben een heel rationeel persoon en geloof niet in bovennatuurlijke zaken, een almachtige God past dan niet in mijn straatje thuis, ik vind de Big Bang en de ET veel aannemelijker. Ik heb zelf nog nooit in al die 30 jaar iets bovennatuurlijks gezien wat ik niet rationeel kon verklaren, ik heb ook nog nooit concrete bewijzen van anderen gezien, het gebrek daaraan overtuigd van mij het tegendeel. Het bewijzen van het ontbreken van iets is heel erg lastig, je kan dan simpelweg zeggen ''kijk, het is er niet''. Als iemand met concrete bewijzen van God komt, kan hij mij zeker overtuigen, maar tot nu toe heb ik alleen maar aannames gezien, waardoor ik niet overtuigd ben dat God bestaat. Ik heb ook al vaak gezien dat religie ontkracht werd door de wetenschap, dat maakt de positie van religie niet veel sterker.
Weet je ook dat religie de motor is geweest die onze moderne wetenschap in beweging heeft gezet?
Maar er zijn natuurlijk heel veel soorten religies, elk met andere gedachten en opvattingen, jouw buurman de Moslim is net zo overtuigd van zijn gelijk als jij dat bent, maar jullie zullen niet beide volledig gelijk hebben in jullie overtuiging, maar toch zijn jullie er beide wel volledig van overtuigd dat jullie visie de juiste is. Die diversiteit in religie is voor mij o.a. een bewijs dat God niet bestaat, als er nu 1 dezelfde uniforme religie was, was de positie van religie veel sterker geweest, maar door de diversiteit zwakt het af.
Diversiteit is natuurlijk geen bewijs tegen God. Ik kan net zo goed zeggen dat dat bewijst dat iedere cultuur een Godsbesef heeft en God dus bestaat.
Het gaat er niet om wat wij als mensen doen? Maar wat mij zouden moeten doen? Sorry maar dit snap ik echt niet? Kun je dit uitleggen?
Ja natuurlijk. Als de christen het over moraal heeft dat van God komt heeft hij het niet zo zeer over wat mensen doen. Het feit dat wij een besef hebben dat wij goed moeten doen en niet slecht is meer het argument. Als een leeuw een andere leeuw doodt, vermoord hij die leeuw niet. Het hoort bij hun gedrag. Het is bij ons iets anders. Zelfs als wij iemand willen vermoorden, weet je dat het niet goed is. Daarom vluchten moordenaars voor de politie. In de filmpjes worden goede voorbeelden gegeven dat het niet alleen om welzijn gaat. Als bijvoorbeeld een overloper in de oorlog de vijand helpt is dat goed voor het welzijn van die vijand. Maar die vijand vindt hem wel een slecht mens. Er is dus een morele wet die van boven op ons druk uitvoert.
Sorry, maar ik heb echt geen tijd om een uur lang YouTube filmpjes te gaan kijken, niet vervelend bedoeld verder, maar ik heb liever dat je het gewoon hier typt in je eigen woorden.
zie hier boven
Ik herhaal nog even dezelfde vraag omdat ik deze wel heel belangrijk vind als argument tegen jouw betoog, dus bij deze: Hoe kan het dan, dat er ook christenen zijn die vreselijke dingen doen? Je zegt zelf dat er zat atheïsten zijn die een beter leven leiden dan christenen, dan zeg je dus indirect dat het voor je normen en waarden en moraal niet uit maakt of je wel of niet in God gelooft.
Juist, het gaat erom dat wij allemaal weten wat wij zouden moeten doen. Dat geeft een bovenliggende standaard moraal aan.
Ik zeg niet dat je een slecht mens bent omdat je niet in God geloofd. We zijn allemaal van naturen slechte mensen.
Wetenschap moet toch voortdurend verantwoording afleggen, al het onderzoek dat wordt gedaan en de feiten die worden geleverd, worden toch constant gecheckt en opnieuw onderzocht.
HUH??? Daar heb ik het helemaal niet over gehad. Ik bedoelde het woord "wetenschap" als een gedachte, een geruststelling.
Yolanda zegt net zoals ik, dat atheïsme niks met de gruwelijke daden van Stalin en Hitler te maken heeft, daar ben ik het volledig mee eens, jij blijkbaar niet, ik heb nog steeds geen goede reden gehoord waarom dat zo is. Dus bij deze nogmaals de vraag voor de derde keer: Denk jij dat atheïsme de oorzaak was voor de gruwelijke daden van Hitler en Stalin?
Niet direct, wel indirect. De overtuiging die deze mannen hadden, Hitler even gepasseerd, heeft wel degelijk enige invloed gehad op hun handelen. Maar ik was het met meeste wat Yolanda zei wel eens hoor.