Gaitema schreef:
Ik zal voor de laatste keer de gruwelijke dwaalleer van de RKK en slechts de kernwoorden aan het beging posten, zodat iedereen mee kan huiveren van het gruwelijke oordelende karakter ervan:
De geloofsbelijdenis van Athanasius begint zo:
"Al wie behouden wil worden, heeft vóór alles nodig, dat hij het katholieke geloof vasthoudt.
Wie dit niet volledig en ongeschonden bewaart, zal ongetwijfeld voor eeuwig verloren gaan.
Het katholieke geloof nu is, dat wij één God in de Drie-eenheid en de Drie-eenheid in de eenheid aanbidden,
zonder de Personen te vermengen of het Wezen te delen."
Het is toch zo klaar als een klontje? Puur toegevoegd aan het evangelie van de bijbel! Door die.... vul maar zelf in.
dus als je een jood bent, of zoals Piebe geloofd, of zoals Massenger gelooft of zoals de protestanten geloven... ze gaan allemaal verloren. De katholieke kerk accepteert maar één ding en dat is dat iedereen katholiek wordt.
Gaitema schreef:
Je zoekt het maar uit Anja. Ik weet wel beter. Ik ben open en eerlijk geweest en benoem het zoals ik het geloof.
Maar ik gruwel er van hoe je me verketterd en van me in wezen zegt dat ik naar de hel ga en geen christen ben, vanwege mijn geloof. Terwijl ik dat bij jou niet doe.
en ik weet donders goed wat ik zeg. De leer van de drie eenheid is verzonnen door mensen en niet door God gebracht. Dus een dwaling van mensen.
Het enige dat aan de leer van de drie-eenheid is verzonnen, is de term zelf.
Zeggen dat die leer een dwaling is, is wat mijn betreft hetzelfde als zeggen dat Jezus een leugenaar is,
aangezien die leer grotendeels is gebaseerd op het onderwijs dat Jezus heeft gegeven over zichzelf, over de Vader, en over de Heilige Geest.
En wat betreft jouw tirade tegen de RKK op basis van de geloofsbelijdenis van Athanasius:
Als Athanasius het heeft over het "katholieke" geloof, heeft hij het NIET over het geloof van de RKK, maar over het "algemeen en onbetwijfelde" (christelijke) geloof. Dat ook de RKK dat gelooft, mag zo zijn, maar Athanasius heeft het niet over welke kerk dan ook.
En de essentie waar de geloofsbelijdenis van Athanasius het over heeft, gaat er over of je wel het juiste beeld hebt van wie God is en wat Hij heeft gedaan en hoe.
Overigens: Hoe jij praat over God, zo denk en praat ik zo ongeveer ook over God.
En dat lijkt verdraaid veel op geloof in de drie-eenheid.
Ik begrijp jouw aanval hierop dan ook niet helemaal.