Ja maar mijn punt was dat ik daar het nut niet van zie.peda schreef: 03 jan 2021, 11:08Wanneer God in Soevereiniteit Besluit om "" Iets "" van niet-Goddelijke Aard/ Natuur te scheppen en vervolgens Besluit om met die niet- Goddelijke schepping een Relatie te onderhouden ( dualiteit ) is het zeer wel logisch te beargumenteren dat God in die Relatie Zelfbeperking toepast. God volgt de natuurwetten, God volgt het intelligentie niveau van de mens, God volgt de emotionele vermogens van de mens. Alles zeer beperkend voor Diegene Boven Wie niets hogers gedacht kan worden. De Zelfbeperking heb ik overigens niet zelf uitgevonden, maar het is een zeer oude theologische gedachte die later o.m. bij Calvijn weer van stal werd gehaald. In de bijbel staat ook vermeld dat de mens die God Zelve ziet ( niet in Zelfbeperking ) , zal het niet overleven. Ook rond de persoon Jezus kan theologisch de incarnatie goed worden verbonden met de Zelfbeperking.Petra schreef: 03 jan 2021, 00:48Oh ja, die vergeet ik nogal 's toe te passen.peda schreef: 02 jan 2021, 15:31 Bij de acceptatie van de idee Zelfbeperking ( ook geaccepteerd door Calvijn ) verklaren vele vragen zich uit zichzelf.
Waarschijnlijk omdat ik er ook het nut of logica niet van inzie. Maar uiteraard kun je er wel een hoop vragen mee van tafel schuiven.
Wat je later schreef was zo ong. mijn gedachte. Waarom zou je als God jezelf zodanig beperken? Dan ben je geen God maar mens. Idd. verdwenen als God dus. Nutteloze actie, dus is er denk ik geen nut maar is het wel een manier om bijbelse rariteiten te verklaren.
"Houdt JHWH in Zelfbeperking op om JHWH te zijn met als gevolg dat er een God-verlaten "' plaats "" zou kunnen bestaan, of toch weer niet. Is God quasi volledig verdwenen "