Het is nogal in tegenspraak als je zegt "de dood kwam in de wereld door toedoen van het zondigen van de mens" terwijl het nogal evident is dat er al dood was. Dat kan je opmaken uit het feit dat mens en dier moesten eten. Het eten van organische cellen en cellen leven totdat je ze opeet hetgeen ze niet overleven.coby schreef:Regenwormen hebben geen geest, alhoewel sommigen weer zeggen dat ze een dierlijke geest hebben, weet niet. Het is anders dan bij een mens. Ze hebben een ziel. Dieren gingen nooit geestelijk dood. Die kunnen niet zondigen. Ook hebben de best ontwikkelde apen nooit tempels gebouwd. Die zoeken niet naar God of de zin van hun bestaan of iemand of iets om te aanbidden.
Nu kan je daar een oplossing voor zoeken en die vinden in geestelijk sterven waarmee je eigenlijk zegt dat mens of dier sterfelijk wordt maar dat geld dan weer niet voor dieren die ook bloed en een werkend brein hebben. Voor sommige dieren is aangetoond dat een van zichzelf bewust zijn en ik zie niet in waarom bepaalde dieren geen geest kunnen hebben ongeacht wat die vermeende geest dan ook mag zijn. Hoe dan ook wordt beweerd dat als de geest het lichaam verlaat het lichaam sterft. Dat houd in dat zolang de geest het lichaam niet verlaat het blijft voortleven.
Al met al zie ik niet eens een redelijk argument in dat geest verhaal en als je een beetje relativeert naar wat er over gezegd wordt dan krijg een analogie als in dat regenworm verhaal maar voor regenworm kan je ook mensaap of dolfijn invullen. Het blijft onredelijk klinken.
Volgens de filosofie die gelovigen hanteren kan ook een regenworm een god hebben. Dat weet je niet en dat kan je ook niet weten.
Ik zie het leven als een groot mechanisme waarvan elke levende cel slecht een onderdeel is ongeacht of et nou van een regenworm of van een mens is. Ik zie elke levensvorm als een symbiose van cellen die het overleven van de desbetreffende cellen moet garanderen en elke vorm heeft die eigenschappen die zo goed mogelijk passen bij het biotoop waarin het zich bevind. Zie het grote plaatje en bedenk dan dat wij net als de regenworm slechts een onderdeel zijn van het mechanisme dat we verstaan onder leven.