Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Vertrokken user_4

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Vertrokken user_4 »

Laat ik eens een artikel citeren uit de New York Times, een linkse, seculiere krant. In dit artikel, geschreven door een onderzoeker van de Oxford Universiteit (ja, daar óók al) staat exact hetzelfde wat ik eerder in dit topic heb betoogd en waar Harry blijkbaar zo'n aanstoot aan neemt.

That story, and the papal authority it underlined, shaped the next 500 years of European history. Even today, the idea at the center of the crusades, that religion has long been at the heart of the East-West divide, drives foreign policy from Washington to Islamabad. But the real story is much more complicated, and much more earthly, than most people recognize.
Kortom, wat Anja en ik al eerder hebben gezegd in dit topic: de kruistochten zijn van dusdanige invloed geweest dat het het huidige Europa, en volgens de quote zelfs 'de wereld', nog steeds beinvloedt.

Maar goed, zal wel 'bewuste domheid' en 'complete naïviteit in combinatie met extremistisch gedachtegoed' zijn van deze professor, van de Oxford Universiteit en van die linkse New York Times... brrr, griezelig! :w
Allie
Man/Vrouw: M

Bericht door Allie »

callista schreef:Ik heb al iets gevonden...nog voordat het monotheïstisch dilemma geschreven werd...

Maar ik ben benieuwd naar jouw volledige citaten uit dat boek...
Of een atheïstische ideologie niet evenzeer tot geweld kan leiden?
Cliteur: „Stalin is inderdaad een voorbeeld van atheïstisch geweld.

Maar dat is niet inherent aan het atheïsme.

Binnen het echte atheïsme blijf je in principe altijd in een redelijk gesprek.”
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... t_1_381963

Bovendien had Stalin een katholieke achtergrond en werd opgeleid tot priester [ 5 jaar priesterstudie] ....maar dat zul je ongetwijfeld weten...
Acht jij jezelf nog als christen of atheist? Dat dacht ik al, wat je was zegt dus niets. Punt is, dat Stalin van gedachte veranderde.
Peter79

Bericht door Peter79 »

callista schreef:
Loyola_2 schreef:
vrolijke schreef:Noordkorea heeft zoveel te maken met atheisme, zoals de "colonia Dignidad" te maken had met het christendom...

Verder is het gewoon knetter, Noordkorea als atheistische staat te betittelen.
Daar heerst een staatsreligie, en Kim Jong-un is er de god.
callista schreef:Paul Cliteur heeft daarover geschreven in zijn boek "Het monotheïstisch dilemma"

http://www.humanistischecanon.nl/humani ... emma__2010_
Wellicht zou je het boek van Cliteur eens moeten lezen (niet willekeurig bijelkaar gegoogelde internetartikeltjes, maar het boek zelf dus).
Hij was jarenlang de voorman van het Humanistisch Verbond en zelfbenoemd woordvoerder voor de atheistische medemensch in NL.

In dit boek heeft hij tenminste wél de intellectuele integriteit om toe te geven dat Stalin en Noord-Korea bij uitstek exponenten van het atheisme zijn.
En dat zijn ze natuurlijk ook.
Oh, jij hebt dit boek gelezen
Kun je daar dan even die uitspraak uit citeren?
En ook met de context?
@ Callista: wat vind je van deze link:
https://books.google.nl/books?id=qVhyAA ... in&f=false

:?
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Dank Peter...ik ben al begonnen met lezen, maar het is een hele lap tekst.....maar klinkt alvast goed.... :flower1:
Wel mooi dat hier ook de eerste uitspraak van Loyola nog te lezen is.....en mijn vraag, waarop het antwoord uitbleef.... :D .......q.e.d. ...ja, ik ben voor eerlijkheid en oprechtheid
Peter79

Bericht door Peter79 »

Harry schreef:In naam van het atheïsme wordt niet in torens gevlogen, of abortus-artsen doodgeschoten. Atheïsten snijden geen kelen door omdat iemand in een god gelooft. Atheisten hebben maar 1(!!!) ding gemeen. Ze geloven niet in het bestaan van goden.
Ik denk dat je gelijk hebt.
Als atheisten al samen een stroming vormen, dan vormen ze een gelegenheidscoalitie. Het atheisme omvat zeer diverse levensbeschouwingen. Atheisme zelf is denk ik geen levensbeschouwing, maar een kenmerk van een levensbeschouwing, bijvoorbeeld van het humanisme. In zijn communistische gedaante was het verschrikkelijk, want mensen mochten niet hun eigen levensbeschouwing hebben, geen kritiek uiten, in het bijzonder godsdienst werd onderdrukt. En met name in Noord-Korea is dit nog steeds aan de gang. Maar ook in Nederland kan het atheisme zeer intolerant zijn, bijvoorbeeld als D66 de laatste restjes christelijk erfgoed uit de wetten wil halen en ambtenaren wil dwingen tegen hun geweten in te handelen, terwijl een andere ambtenaar beschikbaar is om de taak over te nemen.

Nietzsche schetste al het probleem wat er zou zijn als de wereld volledig zou beseffen dat er geen God is. Dan is er namelijk geen vast punt meer. Ieder kan doen waar hij zelf zin in heeft, want wie bepaalt de norm? De sterkste? De meerderheid? Het Westen? Op welke norm beroept de atheist zich om doodslag en moord te stoppen? Waar komt die norm vandaan? Mag je wel ingrijpen in een ander land, daar heeft men toch zijn eigen normen? Of sowieso: "mogen" is er niet aan de orde> ik grijp in als er in een olieland iets gebeurt dat mijn wijze van leven bedreigt, maar ik grijp niet in in een burgeroorlog in een arm land.
pyro

Bericht door pyro »

Harry schreef:In naam van het atheïsme wordt niet in torens gevlogen, of abortus-artsen doodgeschoten. Atheïsten snijden geen kelen door omdat iemand in een god gelooft. Atheisten hebben maar 1(!!!) ding gemeen. Ze geloven niet in het bestaan van goden.
Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden. Daarmee is je vergelijking:
'in naam van het atheisme wordt niet [vul in wat je afkeurenswaardig vindt] gedaan', maar in de naam van [vul je favoriete pispaal in] wel'
meteen ook betekenisloos, omdat je een op zichzelf staande eigenschap op dezelfde lijn stelt als levensovertuigingen en ideologieen.
Zo'n vergelijking levert dus een oneigenlijk gevoel van morele superioriteit op.
Atheisten moorden er natuurlijk lustig op los, soms omdat ze hun morele besef dat hun geloof hun gaf, met hun geloof overboord hebben gezet zodat de remmingen wegvielen. Andere atheisten snijden wel degelijk kelen van gelovigen door omdat die in god geloven. Zulke atheisten baseren zich dan op een ideologie waarin het atheisme bindend wordt opgelegd.
Let wel, zij doen dat niet in naam van het atheisme als zodanig, maar dat kan ook niet, want het atheisme is geen levensovertuiging of ideologie. Maar de opvatting dat atheisme dan dus superieur zou zijn, is misleiding. Atheisme weerhoudt geen enkele atheist om alles te doen wat god verboden heeft.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Harry

Bericht door Harry »

Dat atheisme superieur is, heb je mij nergens zien beweren. Maar, je bent hier de enige die begrijpt wat atheisme is.
Valid criticism does you a favor.
Carl Sagan
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

pyro schreef:
Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden.
Atheisme = goddeloosheid, geen God boven je erkennen.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 16 feb 2016, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Loyola_2 schreef:
Harry schreef:Meer woorden maak ik hier niet aan vuil.
http://www.history.com/topics/crusades

Niet alleen moslims werd afgeslacht! Alle 6, de relatief GOEDE kruistochten worden besproken.
Oh vandaar... en tv zender waar men weliswaar historische feiten aansnijdt, maar er een flinke saus romantiek en sensatiezucht overheen gooit. Dat verklaart al een hoop... :roll:

Hier een lijstje met recent historisch onderzoek van de universiteiten van Yale, Columbia en Cambridge. Het is geen uitputtende lijst uiteraard, maar allemaal onderstrepen ze het belang van de kruistochten voor het huidige Europa. En dat alles zonder sensatiezucht! :w

Dat historisch onderzoek in inderdaad zuiver en zonder vooroordeel en hier in wetenschappelijke kringen wordt ook gezegd dit onderzoekt klopt,maar dan hebben wij hier wel met weldenkende mensen te maken die wetenschappers zijn.
Ach en het atheisme ze hebben altijd al een achterhoede gevecht gevochten en altijd verloren. :D 8-) 8-)
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Harry

Bericht door Harry »

Ik vecht niet hoor. Waarom zou ik? Ik probeer te redeneren, te beargumenteren en vragen te beantwoorden. Er wordt alleen zo slecht gelezen en geluisterd (Zie foute definitie atheisme hierboven).
viewtopic.php?f=52&t=2909
Carl Sagan
pyro

Bericht door pyro »

Anja schreef:
pyro schreef: Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden.
Atheisme = goddeloosheid, geen God boven je erkennen.
Het begint bij godsbesef, je kan immers moeilijk iets erkennen waar je je uberhaupt geen voorstelling van kan maken :|
Vertrokken user_4

callista schreef:Dank Peter...ik ben al begonnen met lezen, maar het is een hele lap tekst.....maar klinkt alvast goed.... :flower1:
Oh, dus je had het boek nog helemaal niet gelezen? :roll:
Maar dank @Peter voor het opzoeken
Wel mooi dat hier ook de eerste uitspraak van Loyola nog te lezen is.....en mijn vraag, waarop het antwoord uitbleef
Inderdaad, mooi dat mijn post er nog staat, waarin ik jouw aanbeveling quote. Een boek wat je helemaal niet eens hebt gelezen, maar wel pompeus loopt te paraderen met kennis die je domweg niet hebt. Nogal sneu, maar goed iedereen kan het nu ook meelezen.

.......q.e.d. ...ja, ik ben voor eerlijkheid en oprechtheid
QED inderdaad, om Bernardus' stopwoord maar eens te gebruiken. Hij heeft het tenslotte ook hier op dit forum geïntroduceerd. Eerlijkheid en oprechtheid zijn bij jou HEEL VER te zoeken, zoals we allemaal inmiddels hebben gezien. Triest.

Modbreak Tin: Dit soort opmerkingen zijn hier niet gewenst.
callista

Bericht door callista »

Grapjas... :naughty:

Ik zei dat het over de samenvatting ging...probeer jezelf maar schoon te praten nadat je door de mand bent gevallen.....hoe sneu en doorzichtig.

ik schreef:
Off topic wellicht of misschien ook niet [dit kan eventueel ook een aanleiding zijn waarom men atheïst zou kunnen worden, zelfs als christen ].... maar wel waard het eens te lezen, al is het alleen maar de samenvatting-----en ook de verwijzing naar David Hume in deze link-----om een indruk te krijgen.
Jij kwam met een quote uit het boek, maar wist het niet te benoemen..binnen de context...
Gelukkig kon Peter wel de link geven...waarvoor nogmaals mijn dank...

Hier laat ik het bij.....het wordt me te ordinair.....en te leugenachtig
Laatst gewijzigd door callista op 16 feb 2016, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Inktvlam

Bericht door Inktvlam »

Er is in 1999 een groep christenen geweest die hun excuses hebben aangeboden voor de kruistochten.
http://www.refdag.nl/oud/vp/990719vpco.html
Volgens Hans Jansen hoeven we ons niet schuldig te voelen. Toen de kruistochten begonnen was de jihad al vijf eeuwen bezig.
http://www.refdag.nl/achtergrond/geschi ... n_1_605749

Volgens mij waren de kruistochten vreselijk fout. Maar ook het goedpraten van atheïstische misdaden is fout. Natuurlijk heeft iemand als Stalin niet beweerd dat hij zijn misdaden pleegde uit naam van het atheïsme, maar het is wel direct of indirect het gevolg daarvan. Vanaf 1929 werden alle religies genadeloos vervolgd door Stalin. De Christus verlosserkathedraal in Moskou is onder Stalin afgebroken. Ook de kathedraal op het Rode plein met die prachtige torens wilde Stalin afbreken. Door allerlei verzet is dat niet doorgegaan. Met de val van het communisme kreeg religie weer een kans en is de Christus verlosserkathedraal onder Jeltsin weer herbouwd. Wrede dictators zoals Stalin dulden geen God boven zich. Ze laten zichzelf goddelijke eer bewijzen. Ze willen zelf God zijn.

Al dat geweld en ook het martelaarschap van zijn volgelingen is door Jezus nooit gewild. Jezus is voor onze zonden gestorven en ieder kan verzoening met God deelachtig worden door de twee liefdesgeboden na te leven. Dat is het enige en al moeilijk genoeg. Weliswaar moet ieder mens zijn kruis dragen, maar dat is een kruis in overdrachtelijke zin. Dit in tegenstelling tot de islam waar Allah het liefst ziet dat de moslimgelovige voor Allah sterft.

Hierbij verhelderende teksten over het martelaarschap opgetekend door Lorber, maar Jezus spreekt.
Ik (Jezus) zeg u: Elke martelaar had ook, zonder martelaar te worden, Mijn evangelie kunnen verbreiden. Maar deze verbreiders kenden Mij, ze hadden het eeuwige leven voor ogen en begeerden daarom ook niet lang in de wereld te blijven; ze konden maar nauwelijks de tijd afwachten, waarop hen het vlees zou worden afgenomen, opdat ze daar zouden komen waar Ik hen was voorgegaan

Maar Johannes had Mij het meeste lief; daarom schuwde hij de vervolgingen der wereld niet en wilde die liever tot op de laatste druppel verwerken, dan dat hij Mij van zijn aardse levenstijd als het ware iets zou hebben afgebedeld. Hij was dus met Mijn ordening volkomen tevreden, terwijl vele anderen bedelaars waren en zich liever smadelijke lichamelijke martelingen wilden laten welgevallen, dan nog enkele jaren langer te werken voor Mijn rijk.
Daar bij Mij echter iedereen kan krijgen waar hij ernstig en in vol geloof om vraagt, kon Ik bij Mijn eerste getuigen toch ook niet Mijn woord terugnemen, waar is gezegd: "Alles wat u zult bidden in Mijn naam, dat zal Ik u doen!"

Vanuit deze belichting blijkt duidelijk, dat Mijn woord geen bloedgetuigen nodig had; want Ik heb immers de Ene eeuwig geldige getuige, Mijn Heilige Geest Zelf aan al diegenen beloofd, die Mijn leer zullen aannemen en ernaar zullen leven. En deze getuige is de blijvende, terwijl het bloed van de eerste martelaren allang voor alle latere tijden zelfs geschiedkundig spoorloos is verdwenen.

Als deze Geest echter een eeuwige getuige is, waarom zou Ik dan de bloedgetuigenis van Mijn navolgers verlangen? Wie zelf een bloedgetuige wil worden, die moet het dan ook worden; laat niemand echter geloven dat hij Mij daarmee een dienst bewijst; maar ieder die dat doet, die doet dat voor zijn eigen en niet voor Mijn voordeel.
En verder in het hoofdstuk:
Sinds de tijd van de apostelen zijn er toch zeker ontelbare ijveraars geweest, die als het ware met het vurige zwaard in de hand de wereld wilden verbeteren. Stromen van bloed werden vergoten. Vraag uzelf wat voor resultaat dat had? Kijk dan om u heen in de wereld en die zal u van alle kanten het zonneklare antwoord geven.
Tot op uw tijd moet het grote aantal ijveraars toch zulk een herinnering achtergelaten hebben, dat tengevolge daarvan de hele wereld duidelijk een paradijs zou moeten zijn en toch is de wereld in deze tijd waarin u leeft tienmaal slechter dan ze in de tijd van Noach was!

Waarom zei David dan: "O Heer, wat zijn alle mensen als niets tegenover U, en alle hulp van mensen dient tot niets". David zei dat, omdat hij Mij kende; maar u spreekt anders, omdat u Mij niet zo kent, zoals David Mij gekend heeft.
Denkt u dan, dat Ik niet weet wat de wereld doet en dat Ik te onverschillig zou zijn, om de wereld wegens haar wandaden te tuchtigen? Ik zeg u: geloof toch anders en laat de leiding van de wereld aan Mij over!

Wie het zwaard trekt, komt door het zwaard om. Met openlijk geweld zal niemand ooit wat uitrichten tegenover de wereld; want waar de wereld geweld ziet, daar beantwoordt ze dat weer met geweld en op deze manier brengt het ene volk voortdurend het andere om.
Wie de wereld echter wil bestrijden, die moet dit doen met geheime wapenen en deze wapenen zijn Mijn liefde en Mijn vrede in u! Iedereen moet echter eerst met deze wapenen de eigen wereld in zich overwinnen: dan pas zal hij deze wapenen al tijd met succes tegenover de buitenwereld kunnen gebruiken.

Waarlijk, wie niet innerlijk meester over de wereld is, die zal het uiterlijk des te minder worden. Ieder echter, die in zichzelf nog een vleugje 'vurige' ijver bespeurt, die is nog niet klaar met zijn eigen wereld, want deze ijver stamt nog van de geheime tweestrijd in de mens tussen Mijn vrede en de wereld.

Want de wereld is het, die ijvert en richt en vuur van de hemel roept en zich een masker opzet om op listige manier het te doen voorkomen of ze voor Mijn zaak strijdt; maar Mijn geest en ook Mijn vrede ijvert niet, maar werkt machtig in stilte en geheel onopgemerkt door de wereld en heeft geen ander uiterlijk schild dan de werken der liefde en het kleed van de deemoed. En vanwege de ware liefde en deemoed is volgens Mijn weten sinds Mijn Johannes nog nooit iemand door de wereld berecht.
Zie, daarin bestaat dus de ware innerlijke vrede en daarin ook die machtige overwinning op de wereld, die Ik Zelf heb bevochten! Sla daarom acht op deze uitlegging, dan zult u de wereld binnenin u en ook elke andere altijd en eeuwig overwinnen door Mijn naam en door Mijn vrede! Amen.
[Uit bijbelteksten en hun verborgen betekenis]
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Vertrokken user_4

pyro schreef:
Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden. Daarmee is je vergelijking:
'in naam van het atheisme wordt niet [vul in wat je afkeurenswaardig vindt] gedaan', maar in de naam van [vul je favoriete pispaal in] wel'
meteen ook betekenisloos, omdat je een op zichzelf staande eigenschap op dezelfde lijn stelt als levensovertuigingen en ideologieen.
Zo'n vergelijking levert dus een oneigenlijk gevoel van morele superioriteit op.
Atheisten moorden er natuurlijk lustig op los, soms omdat ze hun morele besef dat hun geloof hun gaf, met hun geloof overboord hebben gezet zodat de remmingen wegvielen. Andere atheisten snijden wel degelijk kelen van gelovigen door omdat die in god geloven. Zulke atheisten baseren zich dan op een ideologie waarin het atheisme bindend wordt opgelegd.
Let wel, zij doen dat niet in naam van het atheisme als zodanig, maar dat kan ook niet, want het atheisme is geen levensovertuiging of ideologie. Maar de opvatting dat atheisme dan dus superieur zou zijn, is misleiding. Atheisme weerhoudt geen enkele atheist om alles te doen wat god verboden heeft.
Precies dit.

Het modern atheïsme heeft vele gezichten. Op dit forum zie je vooral het 'militant atheïsme'. Het wil religie uitbannen en bedient zich daarbij vaak van onredelijke gedachtewisselingen, maar in existentieel opzicht hanteert men vaak het middel van onderdrukking, discriminatie en vervolging. In de westerse samenlevingen treft men ook vooral het indifferent atheïsme aan. Het is zelf vermoeid en in sterke mate onverschillig geworden. Het bestrijd de godsdiensten niet meer openlijk. Het godsgeloof is voor hen achterhaald en men wacht het afsterven van godsdienst wel gewoon af. Dan heb je nog oppervlakkig atheïsme, dat slechts aanneemt wat men met de zintuigen kan waarnemen of met het verstand kan bewijzen. Daarnaast bestaat er het atheïsme dat de vrijheid benadrukt: de mens moet bevrijd worden van elke vorm van afhankelijkheid, ook van een almachtige God, van een religieus 'systeem', dat de vrijheid versmalt en het leven onderdrukt. Het belangrijkst is het atheïsme dat geraakt is door de ervaring van het kwaad in de wereld en zich verzet tegen een God, die alwetend, almachtig en goed moet zijn en desondanks al dit zinloze lijden toelaat. De Vraag 'waarom lijd ik' geldt voor velen als de rots waarop het atheïsme gebouwd is. Tenslotte bestaat er ook nog het sceptisch/kritisch atheïsme dat gereserveerd staat tegenover alle laatste antwoorden. Religieuze vragen zijn niet te beantwoorden, daarom zijn zij zinloos. Over God kan men daarom slechts zwijgen.

Zoals je hierboven ook al aangeeft, is het een zinloze discussie die oneindig door kan gaan. De individuele atheïst X deed dit, maar niet in naam van het atheïsme, maar individu Y deed dat, maar deed dat niet in naam van het christendom. Atheïsme s inderdaad geen levensbeschouwing, dus men zou wel kunnen zeggen dat Stalin X, Y en Z deed in naam van het Marxisme. En het Marxisme heeft dan weer het atheïsme als ultiem grondprincipe.

De discussie zou dus over principes moeten gaan, niet over personen. We kunnen niet elke individuele atheïst of elke individuele christen hier gaan beoordelen. Dat is een oneindige, zinloze discussie. Het moet dus gaan over de principes van het atheïsme en de principes van het christendom, alleen dan kun je individuen moreel ter verantwoording roepen. En dan bedoel ik dus zuiver de principes, niet de randvoorwaarden... Hitler had een dominante moeder, of Stalin's vader was een alcoholist... We kunnen alleen moreel beoordelen of iemand zich houdt aan atheïstische principes, of aan christelijke principes.
pyro

Bericht door pyro »

Loyola_2 schreef:
pyro schreef: Klopt dat 'atheisme' maar 1 ding betekent, niet geloven in het bestaan van goden. Daarmee is je vergelijking:
Precies dit.

Het modern atheïsme heeft vele gezichten. Op dit forum zie je vooral het 'militant atheïsme'. Het wil religie uitbannen en bedient zich daarbij vaak van onredelijke gedachtewisselingen, maar in existentieel opzicht hanteert men vaak het middel van onderdrukking, discriminatie en vervolging. In de westerse samenlevingen treft men ook vooral het indifferent atheïsme aan. Het is zelf vermoeid en in sterke mate onverschillig geworden. Het bestrijd de godsdiensten niet meer openlijk. Het godsgeloof is voor hen achterhaald en men wacht het afsterven van godsdienst wel gewoon af. Dan heb je nog oppervlakkig atheïsme, dat slechts aanneemt wat men met de zintuigen kan waarnemen of met het verstand kan bewijzen. Daarnaast bestaat er het atheïsme dat de vrijheid benadrukt: de mens moet bevrijd worden van elke vorm van afhankelijkheid, ook van een almachtige God, van een religieus 'systeem', dat de vrijheid versmalt en het leven onderdrukt. Het belangrijkst is het atheïsme dat geraakt is door de ervaring van het kwaad in de wereld en zich verzet tegen een God, die alwetend, almachtig en goed moet zijn en desondanks al dit zinloze lijden toelaat. De Vraag 'waarom lijd ik' geldt voor velen als de rots waarop het atheïsme gebouwd is. Tenslotte bestaat er ook nog het sceptisch/kritisch atheïsme dat gereserveerd staat tegenover alle laatste antwoorden. Religieuze vragen zijn niet te beantwoorden, daarom zijn zij zinloos. Over God kan men daarom slechts zwijgen.

Zoals je hierboven ook al aangeeft, is het een zinloze discussie die oneindig door kan gaan. De individuele atheïst X deed dit, maar niet in naam van het atheïsme, maar individu Y deed dat, maar deed dat niet in naam van het christendom. Atheïsme is inderdaad geen levensbeschouwing, dus men zou wel kunnen zeggen dat Stalin X, Y en Z deed in naam van het Marxisme. En het Marxisme heeft dan weer het atheïsme als ultiem grondprincipe.

De discussie zou dus over principes moeten gaan, niet over personen. We kunnen niet elke individuele atheïst of elke individuele christen hier gaan beoordelen. Dat is een oneindige, zinloze discussie. Het moet dus gaan over de principes van het atheïsme en de principes van het christendom, alleen dan kun je individuen moreel ter verantwoording roepen. En dan bedoel ik dus zuiver de principes, niet de randvoorwaarden... Hitler had een dominante moeder, of Stalin's vader was een alcoholist... We kunnen alleen moreel beoordelen of iemand zich houdt aan atheïstische principes, of aan christelijke principes.
Wat ik op dit forum almaar zie gebeuren is dat atheisten een nooit eindigende stroom kritiek en negativiteit richting geloof spuien, terwijl de principes waarop ze zich baseren verborgen blijven. Dan ben je niet aanspreekbaar. Je zou willen zeggen dat zo'n atheist een moreel onaantastbaar standpunt inneemt, dat hij zijn oordeel velt over religie als ware hij een god gezeten op zijn onwankelbare troon...
Harry

Bericht door Harry »

@Pyro
Wat ik op dit forum almaar zie gebeuren is dat atheisten een nooit eindigende stroom kritiek en negativiteit richting geloof spuien,
Is dat zo? Ik probeer al pagina's lang uit te leggen wat een atheist is. Niemand ier schijnt dit te (willen!) weten.
terwijl de principes waarop ze zich baseren verborgen blijven.
Hoeveel principes wil je? Ik heb mijn eerste principe uitgebreid behandeld elders op dit forum. Het begrip God (de persoonlijke onzichtbare entiteit) was/is een contradictoir begrip.
Dan ben je niet aanspreekbaar.
U vraagt. Ik antwoord altijd!
Je zou willen zeggen dat zo'n atheist een moreel onaantastbaar standpunt inneemt,
Nee. atheist wil alleen maar zeggen dat je niet gelooft in het bestaan van goden. Atheisme heeft niets met moraal te maken.
dat hij zijn oordeel velt over religie als ware hij een god gezeten op zijn onwankelbare troon...
De atheist gelooft niet
in het bestaan van goden (op tronen)
Carl Sagan
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Loyola_2 schreef:
pyro schreef:
Precies dit.

Zoals je hierboven ook al aangeeft, is het een zinloze discussie die oneindig door kan gaan. De individuele atheïst X deed dit, maar niet in naam van het atheïsme, maar individu Y deed dat, maar deed dat niet in naam van het christendom. Atheïsme s inderdaad geen levensbeschouwing, dus men zou wel kunnen zeggen dat Stalin X, Y en Z deed in naam van het Marxisme. En het Marxisme heeft dan weer het atheïsme als ultiem grondprincipe.

Mooie bijdrage @Loyola en gelijk heb je het is totaal zinloos op een vakforum waar wij ook lid van zijn is er ook zo eens niemand reageert meer,dat is dan ook het beste. :arrow: :arrow: :arrow:
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Anja (oud account)

@Loyola, helder ja. Bedankt voor de samenvatting en de vinger op de zere plek. :flower1:
Solo Christo

Anja (oud account)

pyro schreef: Wat ik op dit forum almaar zie gebeuren is dat atheisten een nooit eindigende stroom kritiek en negativiteit richting geloof spuien, terwijl de principes waarop ze zich baseren verborgen blijven. Dan ben je niet aanspreekbaar. Je zou willen zeggen dat zo'n atheist een moreel onaantastbaar standpunt inneemt, dat hij zijn oordeel velt over religie als ware hij een god gezeten op zijn onwankelbare troon...
Inderdaad. En juist dit laatste is schrikwekkend en weinig hoopgevend.
Solo Christo

Allie

Bericht door Allie »

Dat je zo boos op en zo teleurgesteld in iets kan zijn dat niet bestaat. Het is allemaal emotionele bagage en teleurstellingen wat de atheist bij God weg drijft. Blind voor wat er om zich heen gebeurd. Eigenlijk droevig... Laten we bidden voor deze mensen... :flower1:
Peter79

Bericht door Peter79 »

Allie schreef:Dat je zo boos op en zo teleurgesteld in iets kan zijn dat niet bestaat. Het is allemaal emotionele bagage en teleurstellingen wat de atheist bij God weg drijft. Blind voor wat er om zich heen gebeurd. Eigenlijk droevig... Laten we bidden voor deze mensen... :flower1:
Het bidden van de farizeeër ...
Allie

Bericht door Allie »

Peter79 schreef:
Allie schreef:Dat je zo boos op en zo teleurgesteld in iets kan zijn dat niet bestaat. Het is allemaal emotionele bagage en teleurstellingen wat de atheist bij God weg drijft. Blind voor wat er om zich heen gebeurd. Eigenlijk droevig... Laten we bidden voor deze mensen... :flower1:
Echt waar??... Ik kan me dat gebed toch anders herinneren... :roll:
Harry

Bericht door Harry »

Je hebt gelijk. Ik kan niet boos zijn op een god. Daar geloof ik immers niet in. Maar als ik hier moet gaan posten waar ik wel kwaad van kan worden (met tekst/plaatjes en uitleg), wordt ik binnen de kortste keren van dit forum gestuurd.
Ik kan het echter neutraal houden.
Waar ik nl. verdrietig van wordt is als ik een volwassen gesprek probeer aan te gaan met mijn volwassen medemensen, dat deze mensen niet lezen en met emoticons en ad hominems blijven strooien en alleen maar heel hard blijven roepen: "Wij hebben gelijk...lekker puh!"

Ik wil de gelovige leren begrijpen en ik verwacht dan in al mijn naïviteit dat deze gelovige ook in mijn gedachten geïnteresseerd is. Ik meende dat "een vraag aan de atheist" hier een voorbeeld van was. Maar men wil niet eens weten wat een atheist is!

Dit is nl. de basis voor een goed gesprek en...uiteindelijk, wereldwijd begrip voor elkaar. Maar kijk naar de zelfingenomen reacties hierboven.
Carl Sagan
Peter79

Bericht door Peter79 »

Allie schreef:
Peter79 schreef:
Echt waar??... Ik kan me dat gebed toch anders herinneren... :roll:
Daar zal het aan liggen :(