Er is in 1999 een groep christenen geweest die hun excuses hebben aangeboden voor de kruistochten.
http://www.refdag.nl/oud/vp/990719vpco.html
Volgens Hans Jansen hoeven we ons niet schuldig te voelen. Toen de kruistochten begonnen was de jihad al vijf eeuwen bezig.
http://www.refdag.nl/achtergrond/geschi ... n_1_605749
Volgens mij waren de kruistochten vreselijk fout. Maar ook het goedpraten van atheïstische misdaden is fout. Natuurlijk heeft iemand als Stalin niet beweerd dat hij zijn misdaden pleegde uit naam van het atheïsme, maar het is wel direct of indirect het gevolg daarvan. Vanaf 1929 werden alle religies genadeloos vervolgd door Stalin. De Christus verlosserkathedraal in Moskou is onder Stalin afgebroken. Ook de kathedraal op het Rode plein met die prachtige torens wilde Stalin afbreken. Door allerlei verzet is dat niet doorgegaan. Met de val van het communisme kreeg religie weer een kans en is de Christus verlosserkathedraal onder Jeltsin weer herbouwd. Wrede dictators zoals Stalin dulden geen God boven zich. Ze laten zichzelf goddelijke eer bewijzen. Ze willen zelf God zijn.
Al dat geweld en ook het martelaarschap van zijn volgelingen is door Jezus nooit gewild. Jezus is voor onze zonden gestorven en ieder kan verzoening met God deelachtig worden door de twee liefdesgeboden na te leven. Dat is het enige en al moeilijk genoeg. Weliswaar moet ieder mens zijn kruis dragen, maar dat is een kruis in overdrachtelijke zin. Dit in tegenstelling tot de islam waar Allah het liefst ziet dat de moslimgelovige voor Allah sterft.
Hierbij verhelderende teksten over het martelaarschap opgetekend door Lorber, maar Jezus spreekt.
Ik (Jezus) zeg u: Elke martelaar had ook, zonder martelaar te worden, Mijn evangelie kunnen verbreiden. Maar deze verbreiders kenden Mij, ze hadden het eeuwige leven voor ogen en begeerden daarom ook niet lang in de wereld te blijven; ze konden maar nauwelijks de tijd afwachten, waarop hen het vlees zou worden afgenomen, opdat ze daar zouden komen waar Ik hen was voorgegaan
Maar Johannes had Mij het meeste lief; daarom schuwde hij de vervolgingen der wereld niet en wilde die liever tot op de laatste druppel verwerken, dan dat hij Mij van zijn aardse levenstijd als het ware iets zou hebben afgebedeld. Hij was dus met Mijn ordening volkomen tevreden, terwijl vele anderen bedelaars waren en zich liever smadelijke lichamelijke martelingen wilden laten welgevallen, dan nog enkele jaren langer te werken voor Mijn rijk.
Daar bij Mij echter iedereen kan krijgen waar hij ernstig en in vol geloof om vraagt, kon Ik bij Mijn eerste getuigen toch ook niet Mijn woord terugnemen, waar is gezegd: "Alles wat u zult bidden in Mijn naam, dat zal Ik u doen!"
Vanuit deze belichting blijkt duidelijk, dat Mijn woord geen bloedgetuigen nodig had; want Ik heb immers de Ene eeuwig geldige getuige, Mijn Heilige Geest Zelf aan al diegenen beloofd, die Mijn leer zullen aannemen en ernaar zullen leven. En deze getuige is de blijvende, terwijl het bloed van de eerste martelaren allang voor alle latere tijden zelfs geschiedkundig spoorloos is verdwenen.
Als deze Geest echter een eeuwige getuige is, waarom zou Ik dan de bloedgetuigenis van Mijn navolgers verlangen? Wie zelf een bloedgetuige wil worden, die moet het dan ook worden; laat niemand echter geloven dat hij Mij daarmee een dienst bewijst; maar ieder die dat doet, die doet dat voor zijn eigen en niet voor Mijn voordeel.
En verder in het hoofdstuk:
Sinds de tijd van de apostelen zijn er toch zeker ontelbare ijveraars geweest, die als het ware met het vurige zwaard in de hand de wereld wilden verbeteren. Stromen van bloed werden vergoten. Vraag uzelf wat voor resultaat dat had? Kijk dan om u heen in de wereld en die zal u van alle kanten het zonneklare antwoord geven.
Tot op uw tijd moet het grote aantal ijveraars toch zulk een herinnering achtergelaten hebben, dat tengevolge daarvan de hele wereld duidelijk een paradijs zou moeten zijn en toch is de wereld in deze tijd waarin u leeft tienmaal slechter dan ze in de tijd van Noach was!
Waarom zei David dan: "O Heer, wat zijn alle mensen als niets tegenover U, en alle hulp van mensen dient tot niets". David zei dat, omdat hij Mij kende; maar u spreekt anders, omdat u Mij niet zo kent, zoals David Mij gekend heeft.
Denkt u dan, dat Ik niet weet wat de wereld doet en dat Ik te onverschillig zou zijn, om de wereld wegens haar wandaden te tuchtigen? Ik zeg u: geloof toch anders en laat de leiding van de wereld aan Mij over!
Wie het zwaard trekt, komt door het zwaard om. Met openlijk geweld zal niemand ooit wat uitrichten tegenover de wereld; want waar de wereld geweld ziet, daar beantwoordt ze dat weer met geweld en op deze manier brengt het ene volk voortdurend het andere om.
Wie de wereld echter wil bestrijden, die moet dit doen met geheime wapenen en deze wapenen zijn Mijn liefde en Mijn vrede in u! Iedereen moet echter eerst met deze wapenen de eigen wereld in zich overwinnen: dan pas zal hij deze wapenen al tijd met succes tegenover de buitenwereld kunnen gebruiken.
Waarlijk, wie niet innerlijk meester over de wereld is, die zal het uiterlijk des te minder worden. Ieder echter, die in zichzelf nog een vleugje 'vurige' ijver bespeurt, die is nog niet klaar met zijn eigen wereld, want deze ijver stamt nog van de geheime tweestrijd in de mens tussen Mijn vrede en de wereld.
Want de wereld is het, die ijvert en richt en vuur van de hemel roept en zich een masker opzet om op listige manier het te doen voorkomen of ze voor Mijn zaak strijdt; maar Mijn geest en ook Mijn vrede ijvert niet, maar werkt machtig in stilte en geheel onopgemerkt door de wereld en heeft geen ander uiterlijk schild dan de werken der liefde en het kleed van de deemoed. En vanwege de ware liefde en deemoed is volgens Mijn weten sinds Mijn Johannes nog nooit iemand door de wereld berecht.
Zie, daarin bestaat dus de ware innerlijke vrede en daarin ook die machtige overwinning op de wereld, die Ik Zelf heb bevochten! Sla daarom acht op deze uitlegging, dan zult u de wereld binnenin u en ook elke andere altijd en eeuwig overwinnen door Mijn naam en door Mijn vrede! Amen.
[Uit bijbelteksten en hun verborgen betekenis]
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.