¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
carramba
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef: En die maker blijft ook buiten ons kader want zo gauw hij zich binnen dat kader begeeft dan kunnen we dat op welke manier dan ook waarnemen.
Dat gebeurde dus 2000 jaar geleden.
De oogetuigen geloofden het iig, verloren hun leven om hun getuigenis, en nog is er enorm veel om te doen.
Ooggetuigen geloven ook dat ze godzilla hebben gezien en niet atheistzilla. Dat ze geloven wat ze denken gezien te hebben en daarvoor willen sterven kan hooguit hun overtuiging bevestigen maar niet dat het ook echt was. Bij gelovigen zijn deze getuigen van 2000 jaar geleden een wanhopige laatste strohalm om aan hun overtuiging vast te houden maar in de algemene wetenschappelijke wereld is er zeer weinig om te doen.
Jerommel schreef:
carramba schreef:Hetzelfde heb je ook met goden die niet bestaan.
Nee dus... Want die bestaan niet. Niet bestaande dingen bestaan niet.
Je slaat de spijker op zijnen kop.... niet bestaan de dingen hebben geen enkele invloed op wel bestaande dingen... en de god van de bijbel ook niet. Daaruit volgt per definitie dat die dus ook niet bestaat. Maar zelf al zou hij wel bestaan heeft dat evenveel waarde als goden die niet bestaan... ik hoop dat je dit begrijpt want duidelijker kan ik het niet stellen.
Jerommel schreef:
carramba schreef:het is niet zo dat leeuwen met dikkere vachten dikkere vachten hebben omdat ze in een koude omgeving worden losgelaten.
Dat is dus wel zo.
HEt fenotype van een genotype is dikwijls zeer afhankelijk van de leefomstandigheden.
Blijkbaar is dat geen populair feit binnen het evo kamp...
Je snapt het echt niet he? Als je een groep van 100 dieren van eender welke soort zou bestuderen dan zal je zien dat er geen 2 zijn die exact hetzelfde zijn. Ieder individu is uniek. Nu zal uit die groep de individuen die het beste in hun biotoop passen ook de meeste kans maken om jongen voort te brengen. Er zijn in een groep leeuwen altijd een paar die een net iets dikkere vacht hebben (of ze nou in een koude omgeving leven of niet) en die eigenschap kan in hun voordeel zijn als hun biotoop kouder zou worden. Zo zullen ze meer kans maken om welpen voort te brengen en die erven meestal de eigenschappen van hun ouders... over meerdere generaties krijg je dus leeuwen met dikkere vachten.
Jerommel schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef:Nee hoor, de discussie is hier: Evolutie of Schepping.
Dat kunnen we herleiden door te kijken naar wat er te zien is.
Logischerwijs is er voor Schepping een Schepper nodig, maar dat is hier niet de vraag.
Dat is dus wel de vraag... als je geen schepper kan aantonen dan is de crea filosofie gebakken lucht.
Onzin natuurlijk.
Als je een potscherf vindt, weet je dat een mens die heeft gemaakt, maar die maker van lang terug kan je niet aantonen.
Daar heb je de volgende denkfout. Je weet dat een potscherf van een pot komt.... en mensen maken potten. Dat doen we nu nog en vroeger dus ook. Je hebt dus een referentie waaruit je dat kan herleiden. Nu geef je god de schuld dat hij alles gemaakt heeft... alleen heb je geen enkele referentie van god. En daarom is die potscherf situatie forensisch en god fantastisch en dat begrijp je pas als je het verschil begrijpt.
Jerommel schreef:
carramba schreef: Heb het al eerder gezegd... of er voor evolutie nou bewijs is of niet doet totaal niet ter zake.
Maar wel voor God?
Jazeker want ook al zou evolutie niet kloppen dan is het nog niet bewezen dat het gods werk was ....

Jerommel schreef:
carramba schreef:Zelf al zou je glashard bewijs hebben dat evolutie niet mogelijk is dan is dat nog geen bewijs voor een schepper.
Tja,maar ondertussen bestaat alles al sinds mensenheugenis, dus één van de twee moet het toch geweest zijn: Schepping of evolutie.

Ik denk dat het nog veel langer bestaat en ja een van de twee is waarschijnlijker. Ik ga voor Evolutie.
carramba

Bericht door carramba »

vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Tja,maar ondertussen bestaat alles al sinds mensenheugenis, dus één van de twee moet het toch geweest zijn: Schepping of evolutie.
Nee.
Het kan best alletwee waar zijn. Schepping en evolutie.
Alles kan maar er is voor het ene bewijs en voor het andere niet. Het ene is waarschijnlijker dan het andere.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
Het feit dat je het af doet als onzin, doet vermoeden dat je het sowieso wilt afdoen als onzin.
Nee lees terug... "gepuzzel, etc" vind ik onzin..... niet verdraaien wat ik zeg.
Jerommel schreef:Ik zei al, Niet alles is onduidelijk, het Evangelie is duidelijk zat.
Niet alles is onduidelijk maar sommige dingen dus wel... en dan moet je puzzelen om er iets van te maken. Duidelijk zat ja.
Jerommel schreef:Ook de noodzaak van het Offer is duidelijk zat,
Het enige wat duidelijk is is dat god zijn zoon heeft gestuurd om vernederd, gemarteld en vermoord te worden voor iets waar hij eigenlijk niets mee te maken had. Behalve dat het ook nog eens onrechtvaardig is om een ander te straffen voor iets wat hij niet heeft gedaan is het ook nog eens walgelijk en immoreel. Het hele bizarre idee dat een schilder boos wordt op zijn schilderij omdat het niet geworden is zoals hij eigenlijk wilde en vervolgens een ander schilderij maakt die hij naar het eerste schilderij stuurt zodat het vernietigd kan worden door het eerste schilderij is natuurlijk kindergarden theologie die je met een klein beetje gezond verstand niet echt serieus kan nemen.
Jerommel schreef: en dat de een mens onheilig wezen is ook.
Ja "onheilig"... wat dat ook mag betekenen. Ik denk wel dat als je de mensen steeds kleiner maakt god steeds groter word. En bang maken helpt dus ook. Het lijkt wel op wat een topverkoper doet. Je speelt in op het probleem van een klant. Die komt per definitie in jou winkel omdat hij een probleem heeft.... jij, de verkoper dikt het probleem aan en vervolgens bied je een pasklare oplossing.

Hier is de vertaling.... ieder levend organisme of ze het beseffen of niet houden een keer op met bestaan. Het ultieme doel van leven is zo lang mogelijk blijven bestaan hoe maakt niet uit. Nu hebben wij (en ook sommige dieren) het besef dat het leven toch een keer ophoud en religie dikt het probleem aan door ze wijs te maken dat ze na de dood een nieuw eeuwig leven krijgen maar dat ze dat leven wel in de hel doorbrengen. Maar daar is een oplossing voor..... vul de rest maar zelf in.
Jerommel schreef:Het is ook geen gemakkelijk boek.
Zeker niet als je geen interesse hebt in de betekenis van de vele vergelijkingen en parabelen, het grote plaatje en de implicaties.
Ligt dat dan aan de Bijbel?
Ja dat ligt aan die bijbel of wil je zeggen dat ik te dom ben of zo?
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:
Het feit dat je het af doet als onzin, doet vermoeden dat je het sowieso wilt afdoen als onzin.
Nee lees terug... "gepuzzel, etc" vind ik onzin..... niet verdraaien wat ik zeg.
Het komt er op neer dat je het onzin vind, terwijl je dat niet kunt hard maken.
Jerommel schreef:Ik zei al, Niet alles is onduidelijk, het Evangelie is duidelijk zat.
Niet alles is onduidelijk maar sommige dingen dus wel... en dan moet je puzzelen om er iets van te maken. Duidelijk zat ja.
Nogmaals, je wilt het afdoen als onzin dus...
Ik heb je dingen aangereikt om te overwegen, maar je houdt vast aan je vooroordelen.
Dat mag allemaal, moet je zelf weten, maar jij maakt die keuze.

Weet je niet wat "heilig" betekent dan?

Ja dat ligt aan die bijbel of wil je zeggen dat ik te dom ben of zo?
Nee, niet dom, maar onoprecht en vooroordelen koesterend, wat op zich wel een beetje dom is i.m.o.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 17 sep 2015, 11:03, 1 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Tja,maar ondertussen bestaat alles al sinds mensenheugenis, dus één van de twee moet het toch geweest zijn: Schepping of evolutie.
Nee.
Alles kan maar er is voor het ene bewijs en voor het andere niet. Het ene is waarschijnlijker dan het andere.
Precies.
Mega complexiteit ontstaat niet onbedoeld.
En doelloze doelgerichtheid bestaat niet.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
vrolijke schreef: Nee.
Precies.
Dat is slechts een menselijk interpretatie. De mens zoekt in alles een einddoel. Maar of de natuur of het leven, of zelfs het menselijk leven, een einddoel heeft, is nog maar helemaal de vraag. Voor ons blijft dat gokwerk.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Tja, logica is niet aan iedereen besteed..
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef:
Het komt er op neer dat je het onzin vind, terwijl je dat niet kunt hard maken.
Jerommel schreef:
carramba schreef:Niet alles is onduidelijk maar sommige dingen dus wel... en dan moet je puzzelen om er iets van te maken. Duidelijk zat ja.
Nogmaals, je wilt het afdoen als onzin dus...
Ik heb je dingen aangereikt om te overwegen, maar je houdt vast aan je vooroordelen.
Dat mag allemaal, moet je zelf weten, maar jij maakt die keuze.

Weet je niet wat "heilig" betekent dan?
Weet je.... ik zal wel niet begrijpen wat je precies met "het" bedoelt misschien moet je "het" maar even uiteenzetten. Maar ik denk wel te begrijpen wat je met "het" bedoelt en dan kan ik niet anders dan concluderen dat je wel kan lezen maar niet begrijpt wat je leest. Kep nu al twee keer uitgelegd wat ik bedoel met "onzin" maar als je dat nu nog niet snapt dan houd het op.
Jerommel schreef:
carramba schreef:Ja dat ligt aan die bijbel of wil je zeggen dat ik te dom ben of zo?
Nee, niet dom, maar onoprecht en vooroordelen koesterend, wat op zich wel een beetje dom is i.m.o.
Wat ik weer dom vind is dat je gaat zitten puzzelen in een boek dat het woord van god moet zijn om er wat van te maken. Koop een puzzelvaria of zo. Een boek die het ware woord van de schepper zou zijn mag niet open staan voor gepuzzel. Als er in staat dat de aarde het middelpunt van het heelal is dan moet dat ook zo zijn. Simpel en duidelijk.
Dat is het klaarblijkelijk niet.... dus.... het is niet het ware woord gods.... er staat zin maar ook onzin in. Wat je eigenlijk wil zeggen is dat je moet puzzelen om zin van onzin te maken. Dat wordt puzzelen ja.... wat een onzin.

Ooh enne ... nee ik weet niet wat heilig betekend.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Heb je geen woordenboek?
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:[
ooh nee? En wat is het doel dan?
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Heb je geen woordenboek?
Nee heb ik niet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Je kan het online wel vinden hoor.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
ooh nee?
Nee.
En wat is het doel dan?
Leven.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:
carramba schreef:
ooh nee?
Nee.
En wat is het doel dan?
Leven.
Goede eigen invulling.... !! Stellig !! Kreten als "ik kan vliegen" vallen zo'n beetje in dezelfde categorie. Je kan het kennelijk alleen maar roepen maar niet aannemelijk maken.
Ik bedoelde eigenlijk... toon aan dat MC. bedoelt (wie, wat, waar en hoe) is en als je toch bezig ben leg even uit wat precies het doel (waarom, waarvoor, voor wie, etc.) van leven dan is.

We zien leven en we zien mega complexiteit. Meer niet. Dat er een doel is mag je aannemelijk maken. Wellicht zie je iets wat ik weer niet zie.... open mij de ogen zoals Eva nadat ze van de boom had gegeten.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

carramba schreef:
Jerommel schreef:
carramba schreef:
ooh nee?
Nee.
En wat is het doel dan?
Leven.
Goede eigen invulling.... !! Stellig !! Kreten als "ik kan vliegen" vallen zo'n beetje in dezelfde categorie. Je kan het kennelijk alleen maar roepen maar niet aannemelijk maken.
Ik bedoelde eigenlijk... toon aan dat MC. bedoelt (wie, wat, waar en hoe) is en als je toch bezig ben leg even uit wat precies het doel (waarom, waarvoor, voor wie, etc.) van leven dan is.

We zien leven en we zien mega complexiteit. Meer niet. Dat er een doel is mag je aannemelijk maken. Wellicht zie je iets wat ik weer niet zie.... open mij de ogen zoals Eva nadat ze van de boom had gegeten.
Op zich zou "het er doen zijn van leven" best een doel kunnen zijn. Zoals het "er doen zijn van een schilderij" het doel van de kunstenaar is. Het probleem is echter dat het stellen van een doel de aanwezigheid van een wezen noodzakelijk maakt, dat het doel voor ogen heeft. En het is nog maar helemaal de vraag of een dergelijk wezen er is. Is zo'n wezen er niet, dan kan het leven geen doel zijn, maar is het gewoon een zijnstoestand. Grote kans dat dat zo is.
Only dead fish go with the flow
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Je kan het online wel vinden hoor.
Kep liever dat jij uitleg geeft anders gaan we weer langs elkaar heen praten.
carramba

Bericht door carramba »

Zolderworm schreef:
Jerommel schreef:
carramba schreef:
vrolijke schreef: Nee.
Precies.
Dat is slechts een menselijk interpretatie.
Welke interpretatie kan er anders zijn?
carramba

Bericht door carramba »

Zolderworm schreef: Op zich zou "het er doen zijn van leven" best een doel kunnen zijn. Zoals het "er doen zijn van een schilderij" het doel van de kunstenaar is. Het probleem is echter dat het stellen van een doel de aanwezigheid van een wezen noodzakelijk maakt, dat het doel voor ogen heeft. En het is nog maar helemaal de vraag of een dergelijk wezen er is. Is zo'n wezen er niet, dan kan het leven geen doel zijn, maar is het gewoon een zijnstoestand. Grote kans dat dat zo is.
Tot nog toe is er geen enkele aanwijzing dat er een of ander wezen bestaat die leven een doel geeft. Echter in de christelijke beleving is er na de dood een nieuwe eeuwig leven. En de grote hoop is dat je dat in de hemel mag doorbrengen om ... wat te doen eigenlijk? God tot in de eeuwigheid vereren of zo? Ik zie denk ik liever dat we van die tweede boom mogen eten en onsterfelijk worden.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

JW88 schreef: Het is maar net hoe een kansberekening verloopt, als ik een kans van 1 op 4 heb om bv een kaart te trekken die ik nodig heb, kan ik hem prima in 1x trekken, als ik daarna weer voor de zelfde situatie sta, heb ik weer een prima kans om die zelfde kaart te trekken, het wil dus niet zeggen dat ik pas bij de 4de kaart de goede trek, dat kan ook prima bij de eerste, hoe kleiner een kans is hoe onwaarschijnlijker, maar zeker niet onmogelijk, het is gewoon mogelijk om 1000x dezelfde kaart uit een pakje van 52 kaarten te trekken, puur op toeval, ook al is die kans extreem klein, dat geeft maar aan hoe bijzonder evolutie en het ontstaan van het leven is.

Bs'd

Als jij denkt dat dat mogelijk is, dan stel ik voor dat je dat eens voor doet. ;)

De kans dat dat gaat lukken is 1 op 52 tot de macht 1000, en dat getal 52^1000 is zo beestachtig groot, dat dat nooit gaat lukken.

De wetenschap gaat er van uit dat iets met een kans van 1 op 10^200 nooit zal voorkomen.

Ter vergelijking; het aantal atomen in het heelal is 10^80
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:
Allie schreef:
callista schreef:@Allie
Lees eens goed...dat wordt er niet beweerd.
Dat zeg ik ook niet. Zo kan je alles uitleggen. Ik vind het erg optimistisch, maar dat hebben atheisten ook nodig.

Ze hebben nog heel wat te bewijzen. ;)
Zoals wat bv.?
Bs'd

Zoals hun aanname dat God niet zou bestaan.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef: Als jij onwetend wil blijven is dat jouw keuze.
Dan hou je toch vast dat jij uit een rib bent gemaakt en de man uit het stof of klei?
En ver boven alle dieren staat
Bs'd

Denk jij dat de mens niet boven een aap staat?

Ben jij zo iemand die geen problemen heeft met het feit dat er jaarlijks tientallen miljoenen ongeboren kinderen zonder verdoving door de abortustang aan stukken getrokken worden maar die helemaal over de rooie gaat als er iemand een schurftige leeuw dood schiet?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

JW88 schreef:Mensen met een snor hebben meer haar op hun bovenlip dan mensen zonder snor..... dat is even relevant als zeggen dat informatie alleen uit intelligentie komt... hoe kan dat nou bewijs voor God zijn?
Bs'd

Dat is heel simpel. Evo's zeggen dat intelligentie vanzelf is ontstaan, maar dat kan niet, want we weten dat intelligentie alleen uit intelligentie voorkomt.

Daarmee gaat de evo theorie het raam uit, en de enige theorie die dan overblijft is schepping door God.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef:
Allie schreef:
carramba schreef:
Jerommel schreef:
Leer zelf is niet bevooroordeeld.
Mensen zijn bevooroordeeld.
De leer is niet voor niets door mensen bedacht........
Evolutie dus ook?
Nee dat is niet bedacht... dat is voorgekomen uit echte aanwijzingen en bewijzen.
Bs'd

Van evolutie is het bewezen dat het onmogelijk is, het fossielenverslag laat zien dat er nooit evolutie plaatsgevonden heeft, en er zijn geen bewijzen of aanwijzingen voor evolutie.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef: Tja als micro E. bewezen is dan is "verandering" een vaststaand feit. Waar ligt nu die grens van verandering als je over zeer lange perioden zou kijken??
Bs'd

Die grens ligt besloten in het genoom. Alleen die vormen van variatie binnen de soort (door sommigen onterecht "micro-evolutie" genoemd) kunnen optreden die al in het erfelijk materiaal aanwezig zijn. En die hoeveelheid is beperkt, en daarom is de variatie binnen de soort beperkt.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Jerommel schreef: Feit blijft, voor wie de Bijbel overwegend letterlijk neemt, dat de vraag: Waar komt dan al die variatie in de gene-pools vandaan?
Genetische variaties binnen een soort, zijn een feit, maar waar komen ze vandaan, als je succesvolle mutaties in feite kunt uitsluiten?
Bs'd

Recombinatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Recombina ... enetica%29