¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Eliyahu
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Schepping en/of Evolutie

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef:
Allie schreef:
God is een hele eenvoudige verklaring voor het universum. Dat het uit toeval en uit het niets is ontstaan is veel complexer. Een schrijver van een boek is simpeler dan dat het papier zelf de tekst heeft geschreven. Of ben je dat niet met me eens?
Nee in het geheel niet omdat het een slechte vergelijking is. Complexiteit is er niet ineens het komt voort uit een simpel begin. Dat zie je ook bij schrift..... eerst eenvoudige krasjes en naar mate de tijd verstrijkt ontwikkelen we complexere tekens en uiteindelijk een alfabet. We zien telkens dat alles een simpel begin heeft... god heeft geen simpel begin maar is de meest denkbare complexiteit. Ik denk dat je als antwoord op complexiteit niet een nog grotere complexiteit kan geven. Je schept dan een paradox waar je niet meer uitkomt. God is dus geen eenvoudige verklaring voor het universum maar juist een extreem complexe die je met een nonantwoord tracht te verklaren....

We zien complexe niet levende (zichzelf reproduceerbare) materie ook overal om ons heen en ook daar zien we dat er van een simpel begin (een steen is ook gevormd uit veel kleinere deeltjes die ooit geen onderdeel van de steen waren) naar een complexe eindvorm die in symbiose een complexe vorm aannemen.

Verder denk ik dat het leven niet uit niets ontstaan is maar uit reeds aanwezige informatie en materie die onder ons onbekende omstandigheden tot een configuratie is gekomen waar een zichzelf reproducerende symbiose van materie is ontstaan.
Bs'd

Jij probeert dus te zeggen dat dingen zichzelf omhoog werken naar een grotere mate van complexiteit.

Wel, de feiten zijn net tegenovergesteld. Er is zoiets als "entropie". Dat is de tweede hoofdwet van de thermodynamica, de wet van de entropie. En die zegt dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde totdat uiteindelijk de totale chaos bereikt is.

En dat is een natuurwet.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef:
Jaron schreef:
carramba schreef: Ik zeg ME.. is een vaststaand ..99% ....feit. De hele ET. beschouw ik als zeer waarschijnlijk... 98%.... of zoiets.
carramba schreef: Natuurlijk "geloof" ik ook dingen wie niet. Dat is waar de discussie immers over gaat. Ik denk wel dat de wetenschappelijke methode de beste en enige methode is die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden. Ik tracht en hoop daar zo min ogelijk van af te wijken en ik denk dat religie per definitie er te veel van afwijkt.
Ik ben blij met deze iets meer genuanceerdere posts. Je begon (in mijn optiek) nogal zwart wit maar het is goed om te zien dat je inziet dat er grenzen zijn aan wat we nu weten (en misschien ooit weten).

Ik vind de keuze voor de wetenschappelijke methode een logische keuze, trouwens. Als je religies inderdaad te ver vindt gaan (te ver buiten de natuur, dus) dan snap ik die keuze helemaal. De wetenschap verklaart ook heel veel en steeds meer.

Wat ik nog wel bedacht: 98% lijkt heel wat, 'bijna zeker', maar het is eigenlijk een gigantische marge als je kijkt naar kansberekening en evolutie.
Met kansberekeningen heb ik weinig tot niets..... er zijn vaak te veel waarden die niet meegerekend worden maar die de uitkomst wel significant kunnen beïnvloeden.
Bs'd

En welke waarden worden er volgens jou niet meegenomen in de berekeningen?
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef: Je snapt het echt niet he? Als je een groep van 100 dieren van eender welke soort zou bestuderen dan zal je zien dat er geen 2 zijn die exact hetzelfde zijn. Ieder individu is uniek. Nu zal uit die groep de individuen die het beste in hun biotoop passen ook de meeste kans maken om jongen voort te brengen. Er zijn in een groep leeuwen altijd een paar die een net iets dikkere vacht hebben (of ze nou in een koude omgeving leven of niet) en die eigenschap kan in hun voordeel zijn als hun biotoop kouder zou worden. Zo zullen ze meer kans maken om welpen voort te brengen en die erven meestal de eigenschappen van hun ouders... over meerdere generaties krijg je dus leeuwen met dikkere vachten.
Bs'd

Die genetische informatie voor dikkere vachten is aanwezig in het genoom, en daarom kunnen leeuwen dikkere vachten krijgen.

Maar de genetische informatie voor vleugels of kieuwen is niet aanwezig bij die leeuwen, en daarom zullen ze nooit leren te vliegen, ook niet na miljoenen jaren, en zullen ze ook nooit vissen worden.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

carramba schreef:
vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Tja,maar ondertussen bestaat alles al sinds mensenheugenis, dus één van de twee moet het toch geweest zijn: Schepping of evolutie.
Nee.
Het kan best alletwee waar zijn. Schepping en evolutie.
Alles kan maar er is voor het ene bewijs en voor het andere niet. Het ene is waarschijnlijker dan het andere.
Bs'd

Precies, voor schepping is er bewijs, en voor evolutie is er aleen maar bewijs dat het nooit plaatsgevonden heeft en dat het onmogelijk is.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
vrolijke schreef:
Jerommel schreef:Tja,maar ondertussen bestaat alles al sinds mensenheugenis, dus één van de twee moet het toch geweest zijn: Schepping of evolutie.
Nee.
Alles kan maar er is voor het ene bewijs en voor het andere niet. Het ene is waarschijnlijker dan het andere.
Bs'd

Precies, voor schepping is er bewijs
Aha. Welk bewijs?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
vrolijke schreef:
Nee.
Bs'd

Precies, voor schepping is er bewijs, en voor evolutie is er alleen maar bewijs dat het nooit plaatsgevonden heeft en dat het onmogelijk is.
Er is helemaal geen bewijs voor schepping. Welk bewijs zou dat dan moeten zijn? Dat het leven zo functioneel is, en dat het zo perfect in elkaar zit? Dat is helemaal geen bewijs voor schepping. Het is op z'n best een veronderstelling. Het is ook niet alleen maar schepping of alleen maar evolutie. Dat zijn alleen maar twee mogelijkheden van de vele die er waarschijnlijk zijn. Het kan best zijn noch schepping noch evolutie, maar iets anders dat wij nog niet ontdekt hebben. Wie zal het zeggen.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
Precies, voor schepping is er bewijs, en voor evolutie is er alleen maar bewijs dat het nooit plaatsgevonden heeft en dat het onmogelijk is.
Er is helemaal geen bewijs voor schepping. Welk bewijs zou dat dan moeten zijn?
Het is het enige dat de overweldigende complexiteit verklaart.
En zodoende is dit complexe geheel (de levende natuur, maar ook de voorwaarden om het te laten overleven en floreren) bewijs van Intelligent Ontwerp.
Het kan niet anders.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron

Bericht door Jaron »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
En zodoende is dit complexe geheel (de levende natuur, maar ook de voorwaarden om het te laten overleven en floreren) bewijs van Intelligent Ontwerp.
Het kan niet anders.
Dat is natuurlijk wat kortzichtig gedacht... Ik geloof in de schepping maar niet omdat het het enige is dat de overweldigende complexiteit verklaard. Want wie weet komt iemand volgende week met een sluitende verklaring daarvoor en wat dan? En het is geen bewijs want echt bewijs zal iedereen geloven. Het kan dus best anders. Alles kan altijd anders.
Dit is een onderschrift.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Intelligentie en vaardigheid zijn onmisbaar voor een zo complex geheel als de levende natuur.
En niet een klein beetje, maar heel erg veel intelligentie en vaardigheid.
Meer dan de mensheid bij elkaar in de aanbieding heeft.

Ja, ze hebben ons mooie sprookjes verkocht he...
En dat is het enige excuus wat er is.
carramba

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Allie schreef:
God is een hele eenvoudige verklaring voor het universum. Dat het uit toeval en uit het niets is ontstaan is veel complexer. Een schrijver van een boek is simpeler dan dat het papier zelf de tekst heeft geschreven. Of ben je dat niet met me eens?
Nee in het geheel niet omdat het een slechte vergelijking is. Complexiteit is er niet ineens het komt voort uit een simpel begin. Dat zie je ook bij schrift..... eerst eenvoudige krasjes en naar mate de tijd verstrijkt ontwikkelen we complexere tekens en uiteindelijk een alfabet. We zien telkens dat alles een simpel begin heeft... god heeft geen simpel begin maar is de meest denkbare complexiteit. Ik denk dat je als antwoord op complexiteit niet een nog grotere complexiteit kan geven. Je schept dan een paradox waar je niet meer uitkomt. God is dus geen eenvoudige verklaring voor het universum maar juist een extreem complexe die je met een nonantwoord tracht te verklaren....

We zien complexe niet levende (zichzelf reproduceerbare) materie ook overal om ons heen en ook daar zien we dat er van een simpel begin (een steen is ook gevormd uit veel kleinere deeltjes die ooit geen onderdeel van de steen waren) naar een complexe eindvorm die in symbiose een complexe vorm aannemen.

Verder denk ik dat het leven niet uit niets ontstaan is maar uit reeds aanwezige informatie en materie die onder ons onbekende omstandigheden tot een configuratie is gekomen waar een zichzelf reproducerende symbiose van materie is ontstaan.
Bs'd

Jij probeert dus te zeggen dat dingen zichzelf omhoog werken naar een grotere mate van complexiteit.

Wel, de feiten zijn net tegenovergesteld. Er is zoiets als "entropie". Dat is de tweede hoofdwet van de thermodynamica, de wet van de entropie. En die zegt dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde totdat uiteindelijk de totale chaos bereikt is.

En dat is een natuurwet.
Dit is een poging om te beweren dat de tweede wet van de thermodynamica een onvermijdelijke stijging van de entropie impliceert, zelfs in open systemen door te kibbelen met de woordenstroom "aan hun lot overgelaten." Het simpele feit is dat, (tenzij aan zichzelf overgelaten betekent "niet door invloeden van buitenaf") chaos in systemen kan verminderen. En omdat invloed van buitenaf vaker de regel is in biologische systemen, kan en neemt orde toename in hen.

Dat de bewering onwaar is geen theorie. Uitzonderingen gebeuren de hele tijd. Zo produceren planten elk voorjaar koolstof uit de lucht in plantenweefsel. Drogend modder, aan zichzelf overgelaten, produceert ordelijk scheuren. IJskristallen, aan zichzelf overgelaten, produceren in de regel veel meer orde dan als ik me er mee bemoei. Vries-dooi cyclus regelt van nature stenen in regelmatige patronen (Kessler en Werner 2003).

Chaos en entropie zijn niet hetzelfde. De tweede wet van de thermodynamica behandelt entropie, geen chaos (hoewel chaos gedefinieerd toe te passen op op microscopische statussen thermodynamica relevant kan zijn). Er zijn geen wetten over chaos bij normaal gebruikt van het woord.

Talkorigins,org
Laatst gewijzigd door carramba op 19 sep 2015, 01:30, 1 keer totaal gewijzigd.
carramba

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Jaron schreef:
carramba schreef: Ik zeg ME.. is een vaststaand ..99% ....feit. De hele ET. beschouw ik als zeer waarschijnlijk... 98%.... of zoiets.
carramba schreef: Natuurlijk "geloof" ik ook dingen wie niet. Dat is waar de discussie immers over gaat. Ik denk wel dat de wetenschappelijke methode de beste en enige methode is die we hebben om fictie van werkelijkheid te onderscheiden. Ik tracht en hoop daar zo min ogelijk van af te wijken en ik denk dat religie per definitie er te veel van afwijkt.
Ik ben blij met deze iets meer genuanceerdere posts. Je begon (in mijn optiek) nogal zwart wit maar het is goed om te zien dat je inziet dat er grenzen zijn aan wat we nu weten (en misschien ooit weten).

Ik vind de keuze voor de wetenschappelijke methode een logische keuze, trouwens. Als je religies inderdaad te ver vindt gaan (te ver buiten de natuur, dus) dan snap ik die keuze helemaal. De wetenschap verklaart ook heel veel en steeds meer.

Wat ik nog wel bedacht: 98% lijkt heel wat, 'bijna zeker', maar het is eigenlijk een gigantische marge als je kijkt naar kansberekening en evolutie.
Met kansberekeningen heb ik weinig tot niets..... er zijn vaak te veel waarden die niet meegerekend worden maar die de uitkomst wel significant kunnen beïnvloeden.
Bs'd

En welke waarden worden er volgens jou niet meegenomen in de berekeningen?
De onbekende waarden.
carramba

Bericht door carramba »

Eliyahu schreef:
carramba schreef: Je snapt het echt niet he? Als je een groep van 100 dieren van eender welke soort zou bestuderen dan zal je zien dat er geen 2 zijn die exact hetzelfde zijn. Ieder individu is uniek. Nu zal uit die groep de individuen die het beste in hun biotoop passen ook de meeste kans maken om jongen voort te brengen. Er zijn in een groep leeuwen altijd een paar die een net iets dikkere vacht hebben (of ze nou in een koude omgeving leven of niet) en die eigenschap kan in hun voordeel zijn als hun biotoop kouder zou worden. Zo zullen ze meer kans maken om welpen voort te brengen en die erven meestal de eigenschappen van hun ouders... over meerdere generaties krijg je dus leeuwen met dikkere vachten.
Bs'd

Die genetische informatie voor dikkere vachten is aanwezig in het genoom, en daarom kunnen leeuwen dikkere vachten krijgen.

Maar de genetische informatie voor vleugels of kieuwen is niet aanwezig bij die leeuwen, en daarom zullen ze nooit leren te vliegen, ook niet na miljoenen jaren, en zullen ze ook nooit vissen worden.
Je moet ook niet een genoom van de leeuwen bekijken maar van gemeenschappelijke voorouders die uiteindelijk leeuwen hebben voortgebracht. Evolutie zegt dat diversiteit van soorten uit zijn oorsprong heeft in één gemeenschappelijke voorouder. Dat sluit niet uit dat er over 100 miljoen jaar wel een vliegende katachtige zou kunnen bestaan maar dan heb je het echt niet meer over een leeuw.
carramba

Bericht door carramba »

Jaron schreef: Dat is natuurlijk wat kortzichtig gedacht...
Op zijn zachts uitgedrukt dan.
Jaron schreef: Ik geloof in de schepping maar niet omdat het het enige is dat de overweldigende complexiteit verklaard. Want wie weet komt iemand volgende week met een sluitende verklaring daarvoor en wat dan?
Wat dan ?? dan niks want een sluitende verklaring is er al.
Jaron schreef:En het is geen bewijs want echt bewijs zal iedereen geloven.
Nee hoor niet iedereen. Er zijn nu nog mensen die niet geloven dat de aarde geen bol is.
Jaron schreef:Het kan dus best anders. Alles kan altijd anders.
Ja het kan zeker anders... maar men wil het niet anders.
Laatst gewijzigd door carramba op 19 sep 2015, 01:51, 1 keer totaal gewijzigd.
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Intelligentie en vaardigheid zijn onmisbaar voor een zo complex geheel als de levende natuur.

Het is nooit anders geobserveerd dan dat intelligentie voortkomt uit een werkend brein. Het grappige is dat er ook nooit geobserveerd is dat een andere intelligentie dan door de natuur voortgebracht zich manifesteert. Dit is echt geen sprookje.

De dag dat je iets dergelijks kan aantonen zou een mega doorbraak zijn in de wetenschap. Je kan een nobel prijs in de wacht slepen en miljoenen aan sponsoring verwachten voor verder research.... tot nu toe is men niet verder gekomen dan kindergarden filosofie als... "Het kan niet anders"
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:Intelligentie en vaardigheid zijn onmisbaar voor een zo complex geheel als de levende natuur.

Het is nooit anders geobserveerd dan dat intelligentie voortkomt uit een werkend brein.
Speciatie is ook nooit geobserveerd.
Schepping of evolutie, het ligt allebei in een ver verleden en er zijn geen video-opnamen van.
Het grappige is dat er ook nooit geobserveerd is dat een andere intelligentie dan door de natuur voortgebracht zich manifesteert.
Dat weet je niet, want je weet niet waar mensen door de tijd heen getuige van zijn geweest.
Jouw aanname is dat het niet kan, maar je kunt het niet hard maken.
Maar ondertussen zitten we hier heel intelligent (uche..) te communiceren over ons ontstaan.
Jij gelooft kennelijk dat dode, domme natuurwetten in staat zijn leven te creëren, ik geloof dat dat alleen kan met een enorme bak kennis en vaardigheden, oftewel een bewustzijn van zeer hoog niveau.
Complexe doelgerichte systemen ontstaan niet vanzelf.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jaron schreef:
Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
Het kan niet anders.
Dat is natuurlijk wat kortzichtig gedacht...
O ja joh?
Ik geloof in de schepping maar niet omdat het het enige is dat de overweldigende complexiteit verklaard.
Dat neemt niet weg dat het het enige is wat de complexiteit kan verklaren.
Een overweldigende hoeveelheid aan doelgerichte complexe systemen die samen 1 groot interactief systeem vormen: de levende natuur.
Vanzelf of bedoeld?
Want wie weet komt iemand volgende week met een sluitende verklaring daarvoor en wat dan?
Die komt logischerwijs op een bedoeling uit die is uitgevoerd.
Dat noemt men schepping of creatie of I.D.
En het is geen bewijs want echt bewijs zal iedereen geloven. Het kan dus best anders. Alles kan altijd anders.
Jaja...
Volgens mij geloof jij gewoon helemaal niet in schepping.
Je gelooft schijnbaar niet dat God daar toe in staat is.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 19 sep 2015, 03:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Eliyahu schreef:
carramba schreef:
Allie schreef:

Bs'd

En dat is een natuurwet.
Een natuurwet die glashard ontkend wordt.
Zo wetenschappelijk zijn naturalisten nu...
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Eliyahu schreef:
Jerommel schreef: Feit blijft, voor wie de Bijbel overwegend letterlijk neemt, dat de vraag: Waar komt dan al die variatie in de gene-pools vandaan?
Genetische variaties binnen een soort, zijn een feit, maar waar komen ze vandaan, als je succesvolle mutaties in feite kunt uitsluiten?
Bs'd

Recombinatie.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Recombina ... enetica%29
Ja, fijn, maar als je begint met 2 organismen, waarvan de éen een kloon is van de ander, zoals Adam en Eva, dan valt er weinig te recombineren, toch?
Je krijgt dan vaak het zelfde.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
carramba

Bericht door carramba »

Jerommel schreef:Speciatie is ook nooit geobserveerd.
Dat is weer een ander verhaal. Het gaat hier om intelligentie. Dat iemand die nooit steelt wil nog niet zeggen dat ie ook nooit liegt.
Jerommel schreef:Schepping of evolutie, het ligt allebei in een ver verleden en er zijn geen video-opnamen van.
Dat maakt niet uit. Er zijn ook andere methoden om geschiedenis te zien gebeuren. Van de oude Egyptenaren zijn ook geen video's bestonden ze daarom niet?
Jerommel schreef:
Carramba schreef:Het grappige is dat er ook nooit geobserveerd is dat een andere intelligentie dan door de natuur voortgebracht zich manifesteert.
Dat weet je niet, want je weet niet waar mensen door de tijd heen getuige van zijn geweest.
Natuurlijk weet ik niet wat ik niet weet maar jij evenmin. Nu zie ik geen rede om aan te nemen van wel. En jij ook niet maar puur en alleen omdat het mogelijk zou kunnen zijn maar jij er iets feitelijks van. Daarbij moet je wel in acht nemen dat een getuige zal verklaren iets gezien te hebben wat binnen zijn referentie kader past. Kan je je voorstellen hoe men een moderne vrachtwagen zou omschrijven als die door een onverklaarbare speling van ruimte en tijd 300 jaar geleden als uit het niets zou verschijnen? Hoe omschreef men donder en bliksem in de oude tijd? Was het niet dat de goden boos waren of zoiets?? Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Jerommel schreef:Jouw aanname is dat het niet kan, maar je kunt het niet hard maken.
Nee je legt me woorden in de mond. Ik zeg niet dat het niet kan. Ik zeg wel dat ik geen rede zie om aan te nemen dat dat het wel kan of dat het er ooit geweest is. Hard maken hoeft dus niet. In tegendeel ben jij het die hier iets moet hardmaken want je bent heel stellig in "het kan niet anders".
Jerommel schreef:Maar ondertussen zitten we hier heel intelligent (uche..) te communiceren over ons ontstaan.
Ben blij dat we in elk geval kunnen communiceren. Er zijn maar al te vaak gelovigen en atheisten waar dat echt niet mee kan zonder elkaar voor vies en vuil uit te maken.
Jerommel schreef:Jij gelooft kennelijk dat dode, domme natuurwetten in staat zijn leven te creëren, ik geloof dat dat alleen kan met een enorme bak kennis en vaardigheden, oftewel een bewustzijn van zeer hoog niveau.
Ik zie natuurwetten niet als dom of dood maar als een manifestatie van realiteit die als resultaat een universum en leven tot gevolg hebben. Doelgerichtheid zie ik niet want dan zou alles meteen zijn zoals het moet zijn. Veranderingen zijn dan niet meer aan de orde alles zou dan blijven zoals het gecreëerd is. Maar dat zien we niet. De natuurwetten zijn constant aan het werk en dat is ook observeerbaar meetbaar en vastlegbaar. Het schone van wetenschap is dat we dat ook kunnen gebruiken om terug te kijken. En zo zien we dat bergen niet altijd bergen geweest zijn en zeeën niet altijd zeeën. dat stalactieten niet altijd stalactieten waren maar uit losse moleculen waren die door bepaalde omstandigheden bij elkaar zijn gekomen om een stalactiet te vormen. En dat ook mensen niet altijd waren zo als wij nu zijn. In de hele natuur nemen we een simpel begin waar en nergens complexiteit uit het niets.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:
Jerommel schreef:Speciatie is ook nooit geobserveerd.
Dat is weer een ander verhaal.
Niet helemaal natuurlijk.
Alle soorten hebben hun unieke kenmerken, en dat zijn allemaal geïntegreerde systemen die de een wel en de ander niet heeft.
Jij gelooft in speciatie, maar denkt dat het zonder intelligentie er achter kan ontstaan, omdat je denkt dat complexe dingen uit simpele dingen ontstaan.
Maar al je voorbeelden heb ik weerlegd.
Het gaat hier om intelligentie.
Ja, dat heb je nodig als je de wil hebt iets te produceren naar een ontwerp. Een ontwerp is dus ook nodig.
Dat iemand die nooit steelt wil nog niet zeggen dat ie ook nooit liegt.
Wat heeft dat er nou mee te maken?
Jerommel schreef:Schepping of evolutie, het ligt allebei in een ver verleden en er zijn geen video-opnamen van.
Dat maakt niet uit. Er zijn ook andere methoden om geschiedenis te zien gebeuren.
Nee.
Het is onmogelijk om de geschiedenis zien te gebeuren.
Je bent altijd te laat om geschiedenis zien te gebeuren.
Het gebeurde is immers gebeurd.
Van de oude Egyptenaren zijn ook geen video's bestonden ze daarom niet?
Daar zijn vondsten van en enige teksten op schrift.
Dan kan men het 'recorded history' noemen.
Als je hier een brug mee wit maken naar de fossielen, dan heb je pech, want de fossielen laten stasis en uitsterving zien, geen evolutie.
Maargoed, nu zie ik wat liegen er mee heeft te maken...
Er is in de loop der tijd heel wat gelogen over fossielen.
Dat hoeft geen mysterie te zijn.
Hoewel, je bleek niet in staat te zijn te achterhalen wat "heilig" betekent, dus dan zal dit ook niet meevallen...
Jerommel schreef:
Carramba schreef:Het grappige is dat er ook nooit geobserveerd is dat een andere intelligentie dan door de natuur voortgebracht zich manifesteert.
Natuurlijk weet ik niet wat ik niet weet maar jij evenmin.
Ja, wat iemand niet weet, weet iemand niet.
Maar iemand weet niet van iemand anders wat ie wel of niet weet.
Nu zie ik geen rede om aan te nemen van wel.
En ook al was die er wel, dan zou je het waarschijnlijk verwerpen, omdat je kader is beperkt tot naturalisme.
En dan is schepping onmogelijk.
En jij ook niet maar puur en alleen omdat het mogelijk zou kunnen zijn maar jij er iets feitelijks van.
Je speculeert nu zonder gegevens.
Daarbij moet je wel in acht nemen dat een getuige zal verklaren iets gezien te hebben wat binnen zijn referentie kader past.
Wat nu als iemand getuige is van iets dat NIET in diens referentiekader past?
Kan je je voorstellen hoe men een moderne vrachtwagen zou omschrijven als die door een onverklaarbare speling van ruimte en tijd 300 jaar geleden als uit het niets zou verschijnen? Hoe omschreef men donder en bliksem in de oude tijd? Was het niet dat de goden boos waren of zoiets?? Ik hoop dat je mijn punt ziet.
Ik geloof dat je eigenlijk geen punt hebt, maar ook het mijne (waar je op reageert) niet ziet.
Ik weet niet hoe we nu nog verder zouden moeten, eerlijk gezegd..
Jerommel schreef:Jouw aanname is dat het niet kan, maar je kunt het niet hard maken.
Nee je legt me woorden in de mond. Ik zeg niet dat het niet kan.
Dat impliceer je, je laat die mogelijkheid niet open, dus zeg je dat het alleen op een wijze kan die niet die wijze is.
Ik zeg wel dat ik geen rede zie om aan te nemen dat dat het wel kan of dat het er ooit geweest is.
Misschien zie je het niet zo best?
Hard maken hoeft dus niet.
Voor mij hoeft het ook niet, maar dan heb je kennelijk gebluft.
In tegendeel ben jij het die hier iets moet hardmaken want je bent heel stellig in "het kan niet anders".
Het is simpele logica.
Als dat bij jou niet over komt, dan houdt het op.
Ik lees net e.e.a. terug, en ik heb het op verschillende manieren verwoord.
Misschien zou het beter verwoord kunnen worden, maar ik zit aan mijn voorlopige grens van mijn onderwijstalenten (uche ahum..).
Jerommel schreef:Maar ondertussen zitten we hier heel intelligent (uche..) te communiceren over ons ontstaan.
Ben blij dat we in elk geval kunnen communiceren.
Aardig dat je dat zegt. :flower1:
Er zijn maar al te vaak gelovigen en atheisten waar dat echt niet mee kan zonder elkaar voor vies en vuil uit te maken.
Hmm... Het scheelt anders niet veel...
Ik begin er wel weer genoeg van te krijgen iig.
Ik zeg niet dat dat aan jou ligt overigens.
Jerommel schreef:Jij gelooft kennelijk dat dode, domme natuurwetten in staat zijn leven te creëren, ik geloof dat dat alleen kan met een enorme bak kennis en vaardigheden, oftewel een bewustzijn van zeer hoog niveau.
Ik zie natuurwetten niet als dom of dood
De natuurwetten zelf hebben geen spoortje van bewustzijn, intelligentie of leven in zich, zodoende.
maar als een manifestatie van realiteit die als resultaat een universum en leven tot gevolg hebben.
Wie of wat manifesteert dat dan volgens die gedachte?
Doelgerichtheid zie ik niet
Wie geen doelgerichtheid ziet in de levende natuur heeft niet goed gekeken of is in ontkenning.
Sorry. Ik ga het je ook niet uitleggen met voorbeelden van noodzakelijke systemen.
Wat mij betreft is dit de val die op de hoogmoed volgt waarmee de "gemiddelde atheïst" deze discussies aan gaan.
En ik ga het afronden omdat ik anders voornamelijk ergernissen ga verwoorden.
En ook dit ligt niet zozeer aan jou, maar aan de hmm... 'naturalistische cultuur', waarbinnen men zichzelf wetenschappelijk onderlegd acht.
want dan zou alles meteen zijn zoals het moet zijn. Veranderingen zijn dan niet meer aan de orde alles zou dan blijven zoals het gecreëerd is.
En dat is dus ook de realiteit. Stasis.
Ja, degeneratie door invloed van 'de elementen' natuurlijk, en soms verstoring van het erfelijke materiaal.
Maar dat zien we niet.
Jij ziet dat kennelijk niet.
De natuurwetten zijn constant aan het werk
De wetten zelf verrichten geen werk.
Het zijn voorwaarden waarlangs de dingen werken.
Maargoed, zonder invloed van buiten af is er verval, dat is het werk van de natuurkrachten (langs de natuurwetten).
Alleen de levende natuur werkt tegen verval in, het brengt leven voort, het construeert organismen.
organismen zelf kunnen ook nog dingen construeren, tegen de entropie in zegmaar.
en dat is ook observeerbaar meetbaar en vastlegbaar. Het schone van wetenschap is dat we dat ook kunnen gebruiken om terug te kijken.
Niet altijd. Ligt er maar net aan wat je onderzoekt.
In dit geval (schepping of evolutie) zijn er veel onzekere factoren, niet in de laatste plaats omdat het al lang geleden is gebeurd.
En zo zien we dat bergen niet altijd bergen geweest zijn en zeeën niet altijd zeeën. dat stalactieten niet altijd stalactieten waren maar uit losse moleculen waren die door bepaalde omstandigheden bij elkaar zijn gekomen om een stalactiet te vormen.
Dat is de dode natuur.
Daar is geen leven voor nodig.
En dat ook mensen niet altijd waren zo als wij nu zijn.
Dat is de discussie nu dus.
Anders graag bewijs van evolutie van de mens.
En geen vaag geïnterpreteerde botjes van primaten en dergelijke, maar iets dat bewijst wat je nu stelt, anders is het in feite bluf.
In de hele natuur nemen we een simpel begin waar en nergens complexiteit uit het niets.
Dat is blijkbaar jouw mantra, maar ik heb dat verhaal al weerlegd, dus ik doe er verder niets mee.

Wat een tijdverspilling he... :roll:
carramba

Bericht door carramba »

@ Jerommel.....Ik heb niet eens tot het einde gelezen. Wat spreek jij jezelf ontzettend tegen.... en je hebt het niet eens in de gaten. Ik zal er over na denken of ik de moeite wil nemen om hier nog verder met jou op in te gaan. Ik denk eerlijk gezegd dat het de moeite niet zal lonen. Niet omdat ik denk het niet te kunnen maar omdat ik denk dat je het simpelweg niet zal begrijpen zoals ik uit veel van jou posts kan opmaken. Ik hoop niet dat ik je nu beledig of zo maar ik denk er het mijne van. Daar laat ik het voor nu even bij.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

carramba schreef:@ Jerommel.....Ik heb niet eens tot het einde gelezen. Wat spreek jij jezelf ontzettend tegen....
Beetje raar wel he? De helft lezen en dan zeggen dat ik mezelf tegen spreek.
Ik spreek jou tegen, en je hebt geen inhoudelijk verweer.
en je hebt het niet eens in de gaten.
Dan zal je moeten aan geven waar ik mezelf (volgens jou) tegenspreek.
Kennelijk begrijp je iets niet.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef:
Zolderworm schreef:
Eliyahu schreef:
Het kan niet anders.
Dit gegeven beantwoordt niet aan de voorwaarden om een bewijs te zijn. Het is op z'n best een conclusie, als gevolg van een waarneming. Het wil immers niet per se zeggen dat het zeker is dat deze complexiteit voortkomt uit Intelligent Design. Het is best mogelijk dat er een andere oorzaak is dan Intelligent Design, die wij niet waarnemen en nog niet kennen.
Only dead fish go with the flow
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Computers ontstaan ook niet vanzelf,
en zijn simpel in vergelijking met de levende natuur.

Om de één of andere onverklaarbare reden,
denken mensen dus dat als het nog complexer en doelgerichter is dan (bijvoorbeeld) computers,
dat er dan ineens geen intelligentie en vaardigheden en een wil aan te pas hoeven komen.

De denkfout die er mogelijk aan ten grondslag ligt,
is dat men de levende natuur als iets natuurlijks ziet,
en wat zodoende zonder bewustzijn, wil en vaardigheid tot stand kan komen.

Zo wordt het ons geleerd.
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Eigenlijk een vreemd onderwerp.vaststaand feit is alles is geschapen en evolutie vindt men om zich heen voor hen die wat van de natuur afweten zien dat dagelijks in straten en pleinen en plantsoenen.Het gekrakeel van waar of niet waar is van geen belang de feiten tellen.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.