Zolderworm schreef:Jerommel schreef:Computers ontstaan ook niet vanzelf,
en zijn simpel in vergelijking met de levende natuur.
Om de één of andere onverklaarbare reden,
denken mensen dus dat als het nog complexer en doelgerichter is dan (bijvoorbeeld) computers,
dat er dan ineens geen intelligentie en vaardigheden en een wil aan te pas hoeven komen.
De denkfout die er mogelijk aan ten grondslag ligt,
is dat men de levende natuur als iets natuurlijks ziet,
en wat zodoende zonder bewustzijn, wil en vaardigheid tot stand kan komen.
Zo wordt het ons geleerd.
Evenals de vorige keer begrijp je niet wat ik wil zeggen.
Da valt wel mee hoor.
Ik zeg beslist niet dat ik per se denk dat er aan het ontstaan van de natuur geen intelligentie en vaardigheden te pas zijn gekomen.
Ja, dat las ik ook.
Ik zeg alleen maar dat de complexiteit van de natuur geen bewijs is dat er intelligentie en vaardigheden aan te pas zijn gekomen. En het ging hier om het bewijs. Voor een bewijs is meer nodig dan de vaststelling dat de natuur zeer complex is en heel knap in elkaar steekt. Bij een bewijs namelijk moeten we uitsluiten dat de natuur niet op een andere wijze tot stand is gekomen. En dat kunnen we niet.
Waarom dan, wordt een potscherf dan zonder twijfel aan intelligentie en vaardigheid en wil toegeschreven?
Het is veel malen eenvoudiger dan de levende natuur, maar het is zeker dat het Intelligent design is.
Maar zodra het boven het menselijke kunnen staat, is er ineens twijfel...
Dat slaat in feite nergens op.
Zo is er een sterk vermoeden dat op dit moment onze kennis en onze inzichten wat dat betreft simpelweg tekort schieten.
Niet echt relevant,want we weten niet HOE het is geschapen, alleen DAT het is geschapen.
Ik zal het proberen uit te leggen in deze reaktie.
Zo begrijpen we bijvoorbeeld de wezenlijke aard van de tijd niet. Wij gaan er vanuit dat de natuur in de loop van de tijd is ontstaan. Maar mogelijk is de tijd van geheel andere aard dan hoe wij die ervaren.
We hebben het over een verschijnsel, een verschijnsel waarvan wij zelf de dominante soort zijn: de levende natuur.
Dit valt dus binnen het tijd-ruimte domein, want dat is onze werkelijkheid.
Het is een tijdelijke, tijdgebonden, vergankelijke werkelijkheid, met een begin en een einde.
Binnen dat domein ontkom je niet aan tijd, al was het maar alleen omdat je anders met oorzaak en gevolg in de knoop komt, met de wetmatige volgorde van de dingen dus.
En is er helemaal geen sprake van ontstaan, en zit het concept van ontstaan (of ontworpen zijn) alleen in ons subjectieve menselijke denken naar analogie van bijvoorbeeld het ontstaan van de computer.
Onze hele werkelijkheid is subject (onderworpen) aan zojuist genoemde wetmatigheden.
Een ge
volg, zoals het woord al zegt, VOLGT op een oorzaak.
"Oor" in "oorzaak" is het zelfde woord als "oer", en dat betekent "begin".
Je komt dus vanzelf uit op het Kalaam argument, wat al genoemd werd.
Causale verbanden zijn werkelijkheid in onze werkelijkheid, en aangezien het tijdelijk is, heeft het dus ook een begin.
Maar dat kan niet vanuit de tijdelijkheid beginnen, anders kan je het oorspronkelijke begin niet beginnen, want dan is er niets om vanuit te beginnen.
Ja, het zijn geen dagelijkse gedachte onderwerpen, en niet eens voor te stellen wat tijdloosheid is,omdat we zelf tijdelijk zijn en alleen tijdelijkheid kennen.
HEt punt nu is niet dat ik dat zeker denk te kunnen weten, want wie weet wordt ik straks wakker en blijk ik alles gedroomd te hebben.
Maar de topicvraag is : Schepping of evolutie
We bekijken wat mogelijk, onmogelijk,plausibel, implausibel, waarschijnlijk en onwaarschijnlijk is.
Wel, schepping, ondanks de wereldse consensus, heeft verreweg de beste papieren. VERREWEG !
We hebben de kansberekeningen gezien van het alternatief, en het gebrek aan verklaring van de werkelijkheid, en dat het het meest ingewikkelde, geniale en doelgerichte fenomeen is dat we kennen.
Het doel van de levende natuur is stasis.
Dat weet iedereen met een beetje kennis van erfelijkheidsleer.
En het is "over-built", zodat het uitsterven van organismen niet meteen een probleem is.
Organismen hebben zelfs aanpassend vermogen, om extreme omstandigheden te kunnen overleven.
De levende natuur, in al haar subsystemen, staan bol van doelgerichtheid, genialiteit en efficientie.
Er is ook nog ruimte voor speelsheid.
Maar er is niets aan het toeval over gelaten.
Enfin, mogelijk ben ik iets TE stellig, maar in dit topic is er de keuze tussen 'bedoeld' of 'onbedoeld'.
We leren dat het onbedoeld is, maar alles wijst op bedoeling.