Adinomis schreef:
Dit gaat ook over het gelovige Israël, maar met toegevoegde gelovigen uit de heidenen.
Wilsophie schreef:
Naar mijn mening wordt met olie in de bijbel altijd de Heilige Geest bedoeld. De bijbel spreekt vaak over de zalving met de Heilige Geest. Olie werd bijvoorbeeld gebruikt om personen (o.a. koningen en priesters) te zalven. In
1 Johannes 2 lezen we dat ook gelovigen zijn gezalfd, maar dan met de Heilige Geest.
Ik snap je niet. Het gaat hier helemaal niet over oud en nieuw verbond. Maar wel over een bruiloft. Voor een bruiloft is een "reine maagd" een heel goed beeld van de bruid. Er is sprake van een bruidegom en die bruidegom is Koning Jezus, het Hoofd van het Koninkrijk. Zijn bruid zal met Hem regeren in Zijn Koninkrijk.
Ik zal het kort door de bocht zeggen, deze gelijkenis gaat over het oude en het nieuwe verbond.
Natuurlijk is de olie een beeld van de Heilige Geest, maar ook van het Woord van God het is breder dan om het te beperken tot de Heilige Geest.
Het hangt altijd af van het zinsverband.
Olie werd gebruikt om koningen en priesters te zalven onder het oude verbond, maar Israël is niet gezalfd en werd door de Heer uitverkoren tot een Koninklijk Priesterdom dus tot een volk wat het Woord zou verspreiden.
Onder het Oude Verbond had de Heilige Geest een andere "functie" dan onder het nieuwe verbond. Er werd gebeden:"Neem de Heilige Geest niet van mij" dus blijkbaar was dat mogelijk dat je Die kon kwijtraken. Onder het NIeuwe Verbond hebben wij de belofte dat de Heilige Geest eeuwig blijft en niet meer weggenomen kan worden.
Kortom de maagden die de olie in de vaten hadden konden het koninkrijk binnen wat wees naar het nieuwe verbond.
En de maagden die geen olie hadden in de vaten ( wel in hun lampen) waren bij de oproep van de Koning of de Bruidegom niet klaar om het koninkrijk binnnen te gaan.
Het nieuwe verbond was aangekondigd en men kon dat ook weten maar men kon er nog niet onder leven. En reine maagden wil zeggen vanwege de context en het voorafgaande hoofdstuk dat zij niet het teken van het beest dragen en niet verbonden waren aan Babel. Het verwijst op die 33 jaar na de zeventigste week.
En het spreekt over het Woord Gods wat de gelovigen uit Israël of uit de verdrukking hebben bewaard. Er zijn immers ook zielen die onthoofd zijn in de Grote Verdrukking en voor de troon van God zijn nadat ze gedood zijn.
Wat nu in gang is gezet met het onthoofden van Christenen zoals ik gister hoorde van Joël Voordewind zal dat verder gaan tot diep in de benauwdheid van Jacob waar gelovigen die trouw blijven de dood zullen vinden. Dat is nadat de Gemeente is opgenomen want het gaat om mensen die tijdens de Verdrukking op grond van het getuigenis van de 144.000 tot geloof komen. Het is dan wereldevangelisatie dus tot alle volkeren.
P.S. ik lees niets over een bruiloft, ik lees over een bruidegom. Niet over een bruid noch over een bruiloft.