Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

robert75 schreef:Ik heb het over astrologie en niet over astronomie, Dat is zoals jezelf zegt iets totaal wat anders. Astronomie is de studie van sterren en hemellichamen, Astrologie is de samenhang tussen de stand van de sterren en de toekomst. Zoals bv horoscopen, Het geloof dat je aan de stand van de sterren iets kan af lezen over je eigen toekomst. Maar dat is natuurlijk flauwekul.
Aan de stand van de sterren kan je niets aflezen over de toekomst op aarde.. Dat is natuurlijk zo onbijbels als maar wezen kan, Omdat wij het profetische Woord hebben en dat is genoeg.
En wat God bedoelt dat de sterren iets zeggen, Heeft alles te maken met de schepping en niets over de toekomst. God heeft ons duidelijk verteld dat als we zijn bestaan willen zien dat wij dan naar zijn schepping moeten kijken,
Je hebt het dus over een verkeerd item want daar gaat het niet over. \Waarom is het onbijbels, toon dat dan eens aan. Als de hemelen vertellen van Gods eer , ik heb toch meer voorbeelden genoemd als argumenten. Zijn de sterrenbeelden en de maan en de zon geen onderdeel van de schepping ?
Leg eens goed uit wat je bedoelt , dat is het profetische woord toch?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef:
Julian Brasser schreef:De Opname van de gemeente is dichtbij.
Bij dit soort berichten moet ik toch altijd wat gniffelen... Ten eerste omdat men dit al 2000 jaar roept. En ten tweede omdat het maar de vraag is of we OPGENOMEN worden. De hele Opname theorie is pas in de 19e eeuw in Amerika in zwang gekomen dus het is maar zeer de vraag of die er wel komt. Ik geloof eerder in de Wederkomst. Maar goed, da's een ander topic.
Dat is een misverstand. De opname van de Gemeente is pas bekend sinds Paulus dat openbaar mocht maken en de rest van je verhaal is kul. En je gelooft niet in de opname van de Gemeente, en dat hoeft ook niet, ik wel, maar ga niet gniffelen en ga ook niet zeggen dat men dat al 2000 jaar roept want dan kan ik net zo goed zeggen dat de discipelen of de Joden ook al verwachtten dat het koninkrijk nabij was gekomen.
Het is voor mij totaal de vraag niet dat de opname van de Gemeente komt om dat de Bijbel dat zegt bij monde van Paulus en in verborgen vorm al in Jesaja. Je mag geloven wat je wilt uiteraard maar niemand heeft het recht te "gniffelen". Dat getuigt niet van respect, zeker niet als men met goed argumenten komt t.a.v de joodse feesten , de bloedmanen, de derde dag enz....
En de wederkomst van de Heer voor Israël is idd een ander verhaal , maar ik ben geen Israël en verwacht de Heer nu nog intenser omdat de profetiën vervuld worden eigenlijk als voorvervulling in onze dagen.
En ik ben blij dat mensen vanuit hun kennis van de Schrift dat kunnen aantonen en het is mijn verlangen dat velen nog tot erkentenis van de waarheid komen.
De Wederkomst voor Israël dat laat nog even op zich wachten en ook daar is de Bijbel duidelijk over. Ik ben heel blij dat medegelovigen op dit forum geloven dat de Heer spoedig komt om het Hoofd met het Lichaam te verenigen, want dan gaat de klok voor Israël ook lopen.
callista

Bericht door callista »

in Amerika is er een organisatie die voor je achtergebleven huisdieren zorgt als jij ben opgenomen na de rapture!
de leden van die organisatie moeten ondertekenen dat ze écht ongelovig zijn zodat men zeker weet dat zij niet per ongeluk worden opgenomen.

voor een bepaald bedrag in de maand kun je lid worden en je huisdieren zo verzekeren van eten/drinken als jij er niet meer bent. :D

dus dat wel even alvast goed regelen voor die arme diertjes.

oh yeah Hal Lindsey...
de meeste zaken betreffende deze theorie, die pas een paar eeuwen oud is..... heeft Hal Lindsey uit de Scofield Bible (een bijbel met aantekingen volgens de leer van het dispensationalisme]
maar ook eerder gebaseerd op een visioen van een jong meisje....tsja...en zo komen deze verhalen in de wereld.
bovendien is het een absurde theorie en ook nog eens eentje, die totaal geen rekening houdt met anderen..

de "echte"christenen worden opgenomen om vervolgens te ontkomen aan de verdrukkingen en alle ellende die de mensheid nog wacht..... :roll:
en ie geleuf da... :w
nou, ikke nie.... :clown:
en velen met mij nie....

[modbreak Trajecto] Off-topic grappenmakerij.
Jaron
Man/Vrouw: M

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef:...en de rest van je verhaal is kul.
Nou, dan weten we dat ook weer. ;)
Dit is een onderschrift.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Jaron schreef:
Wilsophie schreef:...en de rest van je verhaal is kul.
Nou, dan weten we dat ook weer. ;)
Jaron schreef: De hele Opname theorie is pas in de 19e eeuw in Amerika in zwang gekomen.

Ja Jaron dikke kul als je dit verder zou uitleggen dan ben ik bereid om dat naast de Bijbel te leggen, weet je waarom?
Paulus sprak er over in de Thess. brief en ik vind het erg, dat meen ik dat gelovigen zich meer conformeren wat er in Amerika "In zwang is gekomen" dan de openbaring die aan Paulus is toevertrouwd t.a.v. de positie en de toekomst van de Gemeente van Jezus Christus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

callista schreef:in Amerika is er een organisatie die voor je achtergebleven huisdieren zorgt als jij ben opgenomen na de rapture!
de leden van die organisatie moeten ondertekenen dat ze écht ongelovig zijn zodat men zeker weet dat zij niet per ongeluk worden opgenomen.

voor een bepaald bedrag in de maand kun je lid worden en je huisdieren zo verzekeren van eten/drinken als jij er niet meer bent. :D

oh yeah Hal Lindsey...
de meeste zaken betreffende deze theorie, die pas een paar eeuwen oud is..... heeft Hal Lindsey uit de Scofield Bible (een bijbel met aantekingen volgens de leer van het dispensationalisme]
maar ook eerder gebaseerd op een visioen van een jong meisje....tsja...en zo komen deze verhalen in de wereld.
bovendien is het een absurde theorie en ook nog eens eentje, die totaal geen rekening houdt met anderen..

de "echte"christenen worden opgenomen om vervolgens te ontkomen aan de verdrukkingen en alle ellende die de mensheid nog wacht..... :roll:
en velen met mij nie....
Ik conformeer mij noch aan de Amerikanen en noch aan Lindsey die niets met Scofield te maken had ook dat is niet waar en ik conformeer mij zeker niet aan visioenen, maar aan wat de Bijbel leert en je halfbakken zinnetjes vind ik heel storend als het om serieuze dingen gaat. Maar misschien heb je een spraakgebrek of last van dyslexie. :w :clown:

callista

Bericht door callista »

Wilsophie schreef:
callista schreef:in Amerika is er een organisatie die voor je achtergebleven huisdieren zorgt als jij ben opgenomen na de rapture!

oh yeah Hal Lindsey...

en velen met mij nie....
Ik conformeer mij noch aan de Amerikanen en noch aan Lindsey die niets met Scofield te maken had ook dat is niet waar en ik conformeer mij zeker niet aan visioenen, maar aan wat de Bijbel leert en je halfbakken zinnetjes vind ik heel storend als het om serieuze dingen gaat.

Maar misschien heb je een spraakgebrek of last van dyslexie. :w :clown:
ja, ik heb een spraakgebrek en daarnaast nog vele andere gebreken.... :lol:
gelukkig ben ik mij daarvan bewust.... :w

callista

Bericht door callista »

Opname_van_de_gemeente

Het leerstuk van de Opname van de gemeente heeft vooral aanhang onder evangelische christenen.

Het houdt in dat Jezus Christus, voordat de plagen van het eind van de wereld hen treffen, de mensen die in Hem geloven in een oogwenk opneemt in de hemel.

Hoewel er in de visie van de aanhangers van deze leer Bijbelteksten zijn die deze leer ondersteunen, raakte de doctrine pas vanaf de 19e eeuw breed verspreid als onderdeel van de verwachting van een duizendjarig rijk; onder premillenialisme verstaat men het geloof dat Christus voor het einde komt, 1000 jaar zal regeren op aarde.

John Nelson Darby (1800-1882), die wel wordt beschouwd als de grondlegger van de bedelingenleer, stelde een komst van Christus voor voordat de antichrist zou komen en maakte dit leerstuk populair.
De Broederbeweging, zoals de Plymouth brethren, (in Nederland: Vergadering der gelovigen) waarvan hij een grondlegger was, nam dit van hem over.

De geschriften van deze beweging hadden vooral in de Verenigde Staten veel invloed.[8] In Nederland had Johannes de Heer (1866-1961) behalve door zijn zangbundel, ook veel invloed via het blad het Zoeklicht, dat nog steeds bestaat en dezelfde visie verkondigt.

Ook uit Amerika is er een onmiskenbare invloed op de wederkomstvisie van evangelische christenen, in de jaren zeventig verschenen de boeken van Hal Lindsey[9] die behalve in de VS ook in Nederland bestsellers werden

Velen accepteren de leer van de opname niet [15] omdat ze vinden dat deze niet duidelijk genoeg uitgedrukt is in de Bijbel.

We hebben maar een paar Bijbelteksten, waar erg veel op gebaseerd is.

Sommige van die teksten zijn duidelijk niet bedoeld om letterlijk te nemen. De rede over de laatste dingen uit Matteüs 24 verschilt van de parallelle teksten in Marcus 13 en Lucas 21.

Het hierboven geschetste scenario is een 19e-eeuwse constructie vanuit de wens al deze teksten zo letterlijk mogelijk te nemen. In de Bijbel zou slechts sprake zijn van één, voor iedereen zichtbare wederkomst.

De uitkomst is dat christenen de vervolging ontlopen. Dit wordt wel escapisme genoemd.
lees verder

http://nl.wikipedia.org/wiki/Opname_van_de_gemeente

[modbreak Trajecto] Het is een uittreksel van een Wikipedia-pagina. Citaten uit andere webpagina's in een quotehok plaatsen. (Ik heb de quotecodes nu toegevoegd.)
Jaron

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef: Ja Jaron dikke kul als je dit verder zou uitleggen dan ben ik bereid om dat naast de Bijbel te leggen, weet je waarom?
Paulus sprak er over in de Thess. brief en ik vind het erg, dat meen ik dat gelovigen zich meer conformeren wat er in Amerika "In zwang is gekomen" dan de openbaring die aan Paulus is toevertrouwd t.a.v. de positie en de toekomst van de Gemeente van Jezus Christus.
Het blijft een FEIT dat de opname theorie in de 19e eeuw 'populair' geworden is... Daar kan ik weinig aan doen: dat is een geschiedkundig feit. Ik zeg dus niet dat er daarvoor nooit zo over gedacht is! Er zijn inderdaad teksten die een opname lijken aan te geven, maar het was in de 1800 jaren na Christus niet de algemene overtuiging! Een heel interessant boek hierover is 'Verrast door hoop' van T. Wright. Aanrader.

http://www.bol.com/nl/p/verrast-door-ho ... 06923117-9

EDIT
Callista was me voor. ;) Moet er wel bij zeggen dat er in de loop der eeuwen ook anderen zijn geweest die het over een opname hadden, dus het is niet een gedachte die COMPLEET uit de 19e eeuw en Amerika stamt, maar toen is die gedachte wel gemeengoed geworden, zoals de Wikipedia info aangeeft.
Dit is een onderschrift.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
Als je onderstaande video bekijkt dan zie je waarom. In deze video krijgt het joodse feest met een 'laatste bazuin' waarvan niemand de dag en ook niet het uur van het begin daarvan weet, een verassende betekenis!

"De meest logische opname tijdlijn"
https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc
etc..enz...een lange lijst van bijbelteksten als binnenkomer. :roll:
en dat als eerste post hier Julian.

wi je je eerst niet even voorstellen?
en wat je zoal verwacht hier qua discussies?
Laat die keuze svp vrij OF Julian zich wel of niet wenst voor te stellen.
De inhoud van iemand zijn dan wel haar berichten zijn voor mij meer van belang dan wie iemand is.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:Er is groot verschil tussen astrologie en astronomie
Zo snel je de hemellichamen toepast om de toekomst te voorzeggen zoals jij het toepast is het verworden tot Astrologie.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
callista

Bericht door callista »

ericjan schreef:
callista schreef:
Als je onderstaande video bekijkt dan zie je waarom. In deze video krijgt het joodse feest met een 'laatste bazuin' waarvan niemand de dag en ook niet het uur van het begin daarvan weet, een verassende betekenis!

De inhoud van iemand zijn dan wel haar berichten zijn voor mij meer van belang dan wie iemand is.

mijn vraag is gericht aan Julian en niet aan jou.... :w
wat jij ervan vindt vind ik niet zo belangrijk overigens in dit opzicht.

bovendien bestaat de "inhoud" uit bijbelteksten en een filmpje.

[modbreak Trajecto] Off-topic
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Julian is misschien weer zo een ééndagsvlieg die overal zijn post neerzet en dan zijn weg vervolgd met blijdschap. Ik las dezelfde post op andere forums....Daarom stelt iemand zich niet voor.
Een ander maakt er toch weer astrologie van en zo schiet het toch niet op. :?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef:
Wilsophie schreef:Er is groot verschil tussen astrologie en astronomie
Zo snel je de hemellichamen toepast om de toekomst te voorzeggen zoals jij het toepast is het verworden tot Astrologie.
Kun je zeggen waar ik de hemellichamen de toekomst laat voorspellen?
Ik citeerde psalm 19 en het boekje Job.
ericjan

Bericht door ericjan »

callista schreef:
ericjan schreef:
callista schreef:

mijn vraag is gericht aan Julian en niet aan jou.... :w
wat jij ervan vindt vind ik niet zo belangrijk overigens in dit opzicht.
Dat is wederzijds Callista en als Julian wijs is vindt hij hetzelfde. Al die vreselijke bemoeizucht zeg ! Je ben toch zijn moeder niet?
Ongetwijfeld heeft die Julian meer (levens)wijsheid dan jij, misschien wel ouder ook, maar je meent hem op zijn nummer te kunnen zetten als een klein kind?
:roll:

[modbreak Traject] Off-topic
callista

Bericht door callista »

Haha..ik stel Julian gewoon een vraag ericjan..... :)
Niets meer en niets minder...... :w

Ik wacht wel af of hij deze beantwoordt..
Dus maak je er maar niet al te druk over.....

Je hebt toch niets verkeerds gegeten? :ugeek:

[modbreak Traject] Off-topic
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nee hoor, Julian is een heel jonge jongeman. Ik schat een jaar of 22.
Overigens wilde ik wel wat kwijt over de geschiedenis van de 10 maagden omdat men dat vaak plaatst in de eindtijd en dan zijn de gelovigen de wijze maagden en de dwaze maagden zijn dus de ongelovigen en dat vraag ik me eigenlijk af. Menige evangelisatiepreek gaat hierover, maar waar is dan de Bruid in het verhaal?

Waarom is er duisternis als gelovigen in het licht wandelen en omdat er geen sprake is van een bruid, het is diepe duisternis en waarom gaven de wijzen dan niet wat van de olie uit hun vaten, want ik meen dat ze ook reserve olie bij zich hadden, maar ik moet eerst het hoofdstuk nog even goed lezen en kijken of het in de eindtijd topic thuishoort.
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
S.v.p. geen off-topic en grappenmakerij meer.
Zulke berichten gaan verwijderd worden.
Nulla aetas ad discendum sera
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Gezien de eindtijd haalt men vaak de gelijkenis aan van de 5 wijze en dwaze maagden en ik moet zeggen dat er altijd een les in zit voor de gelovigen van nu, maar men haalt er ook in het verhaal dingen bij die er niet staan. Want de dames hadden geen olie in hun lampen en die raakte op. Ik lees dat de 5 dwaze dames geen olie bij zich hadden en toen het geroep kwam om de Bruidegom tegemoet te gaan toen pas gingen de dames hun lampen vullen vanuit de vaten.

“En vijf van haar waren dwaas en vijf waren wijs. Want de dwaze namen haar lampen mede, maar geen olie; doch de wijze namen olie in haar kruiken, met haar lampen”.

De lampen bevátten helemaal geen olie! Ze hadden olie in de kruiken. Als dan de roep komt dat de Bruidegom komt lezen we:

“Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.”

Ik wil ermee zeggen dat de Gemeente toen nog niet bestond en dat er nog geen sprake was van de uitstorting van de Heilige Geest, het kàn niet anders dan dat dit gaat over Israël . En dan met name de 2 stammen en de 10 stammen.
De Bruid is m.i. Israël en er wordt van gemaakt dat dit bruidsmeisjes waren, maar ook dat staat nergens. Bovendien als we kijken naar het hoofdstuk ervoor dan zie ik dat altijd als het gaat om dat wat in het donker gebeurd dus als een dief in de nacht of de ure is niet bekend , dan zegt Paulus juist tegen de gelovigen: "Maar Gij weet allen heel goed, wanneer de Heer komt want gij zijt kinderen van het licht". God komt de Gemeente niet stelen als een dief, want wij zijn al zijn eigendom.
Het is exact naar mijn mening een gevolg van de komst van de Here Jezus na de Grote Verdrukking zie ook het hoofdstuk ervoor en als de Gemeente bij die gelegenheid al bij de Heer is dan zijn wij niet de bruid, dat kan niet. Wij zijn samen met Christus de bruidegom en de 2 en de 10 stammen spreken over die 10 maagden. Altijd als de Bijbel spreekt over het getal 10 dan gaat het over de Wet Gods en die wet Gods is aan Israël toevertrouwt zoals in een ander topic al besproken.

En wie de verkopers waren lijkt me ook heel interessant.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 22 aug 2014, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaron

Bericht door Jaron »

Wilsophie schreef:De lampen bevátten helemaal geen olie! Ze hadden olie in de kruiken. Als dan de roep komt dat de Bruidegom komt lezen we:

“Toen stonden al die maagden op en brachten haar lampen in orde. En de dwazen zeiden tot de wijzen: Geeft ons van uw olie, want onze lampen gaan uit.”
Er zat dus wel olie in de lampen. De wijzen had extra olie mee in kruiken en de dwazen niet: dat was hun fout.
Niemand gaat op weg met een lamp zonder olie: waarom zou je het ding dan meeslepen!? De tekst die je aanhaalt laat ook duidelijk zien dat er olie in zat: "...want onze lampen gaan uit." Ze kunnen alleen maar uitgaan als ze aan waren en ze kunnen alleen maar aan zijn als er olie in zit.
Dit is een onderschrift.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ja dat vond ik ook bij nader inzien.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Je hebt gelijk hoor, want iets kan pas uitgaan als het brandt.
5 hadden olie bij zich in de vaten en de andere 5 niet.
Het is de olie van het oude verbond want het nieuwe verbond was nog niet aangebroken en dat was niet toereikend om het koninkrijk binnen te gaan ,hoe langer ik het lees mede n.a.v. het topic over het OT hoe beter ik begrijp dat dit wel over Israël mòet gaan. De wijze maagden zouden dan het Woord Gods van het nieuwe verbond moeten hebben , want het nieuwe verbond is in het oude verbond te vinden danwel zij hadden de kruikjes altijd bij zich?

Het verbond was aangekondigd in Jeremia 31 maar zij konden er nog niet onder leven. De maagden spreekt over reinheid en als zodanig gaan zij de duizend jaar in.
Het koninkrijk dus, want het is gelijk gaat niet over de bruiloft des Lams maar over het Messiaanse koninkrijk denk ik.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Je hebt gelijk hoor, want iets kan pas uitgaan als het brandt.
5 hadden olie bij zich in de vaten en de andere 5 niet.
Het is de olie van het oude verbond want het nieuwe verbond was nog niet aangebroken en dat was niet toereikend om het koninkrijk binnen te gaan ,hoe langer ik het lees mede n.a.v. het topic over het OT hoe beter ik begrijp dat dit wel over Israël mòet gaan.
Dit gaat ook over het gelovige Israël, maar met toegevoegde gelovigen uit de heidenen.
Wilsophie schreef: De wijze maagden zouden dan het Woord Gods van het nieuwe verbond moeten hebben , want het nieuwe verbond is in het oude verbond te vinden danwel zij hadden de kruikjes altijd bij zich?
Naar mijn mening wordt met olie in de bijbel altijd de Heilige Geest bedoeld. De bijbel spreekt vaak over de zalving met de Heilige Geest. Olie werd bijvoorbeeld gebruikt om personen (o.a. koningen en priesters) te zalven. In 1 Johannes 2 lezen we dat ook gelovigen zijn gezalfd, maar dan met de Heilige Geest.
Wilsophie schreef: Het verbond was aangekondigd in Jeremia 31 maar zij konden er nog niet onder leven. De maagden spreekt over reinheid en als zodanig gaan zij de duizend jaar in.
Ik snap je niet. Het gaat hier helemaal niet over oud en nieuw verbond. Maar wel over een bruiloft. Voor een bruiloft is een "reine maagd" een heel goed beeld van de bruid. Er is sprake van een bruidegom en die bruidegom is Koning Jezus, het Hoofd van het Koninkrijk. Zijn bruid zal met Hem regeren in Zijn Koninkrijk.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef: Dit gaat ook over het gelovige Israël, maar met toegevoegde gelovigen uit de heidenen.
Wilsophie schreef:
Naar mijn mening wordt met olie in de bijbel altijd de Heilige Geest bedoeld. De bijbel spreekt vaak over de zalving met de Heilige Geest. Olie werd bijvoorbeeld gebruikt om personen (o.a. koningen en priesters) te zalven. In 1 Johannes 2 lezen we dat ook gelovigen zijn gezalfd, maar dan met de Heilige Geest.

Ik snap je niet. Het gaat hier helemaal niet over oud en nieuw verbond. Maar wel over een bruiloft. Voor een bruiloft is een "reine maagd" een heel goed beeld van de bruid. Er is sprake van een bruidegom en die bruidegom is Koning Jezus, het Hoofd van het Koninkrijk. Zijn bruid zal met Hem regeren in Zijn Koninkrijk.
Ik zal het kort door de bocht zeggen, deze gelijkenis gaat over het oude en het nieuwe verbond.
Natuurlijk is de olie een beeld van de Heilige Geest, maar ook van het Woord van God het is breder dan om het te beperken tot de Heilige Geest.
Het hangt altijd af van het zinsverband.
Olie werd gebruikt om koningen en priesters te zalven onder het oude verbond, maar Israël is niet gezalfd en werd door de Heer uitverkoren tot een Koninklijk Priesterdom dus tot een volk wat het Woord zou verspreiden.
Onder het Oude Verbond had de Heilige Geest een andere "functie" dan onder het nieuwe verbond. Er werd gebeden:"Neem de Heilige Geest niet van mij" dus blijkbaar was dat mogelijk dat je Die kon kwijtraken. Onder het NIeuwe Verbond hebben wij de belofte dat de Heilige Geest eeuwig blijft en niet meer weggenomen kan worden.

Kortom de maagden die de olie in de vaten hadden konden het koninkrijk binnen wat wees naar het nieuwe verbond.
En de maagden die geen olie hadden in de vaten ( wel in hun lampen) waren bij de oproep van de Koning of de Bruidegom niet klaar om het koninkrijk binnnen te gaan.
Het nieuwe verbond was aangekondigd en men kon dat ook weten maar men kon er nog niet onder leven. En reine maagden wil zeggen vanwege de context en het voorafgaande hoofdstuk dat zij niet het teken van het beest dragen en niet verbonden waren aan Babel. Het verwijst op die 33 jaar na de zeventigste week.
En het spreekt over het Woord Gods wat de gelovigen uit Israël of uit de verdrukking hebben bewaard. Er zijn immers ook zielen die onthoofd zijn in de Grote Verdrukking en voor de troon van God zijn nadat ze gedood zijn.

Wat nu in gang is gezet met het onthoofden van Christenen zoals ik gister hoorde van Joël Voordewind zal dat verder gaan tot diep in de benauwdheid van Jacob waar gelovigen die trouw blijven de dood zullen vinden. Dat is nadat de Gemeente is opgenomen want het gaat om mensen die tijdens de Verdrukking op grond van het getuigenis van de 144.000 tot geloof komen. Het is dan wereldevangelisatie dus tot alle volkeren.

P.S. ik lees niets over een bruiloft, ik lees over een bruidegom. Niet over een bruid noch over een bruiloft.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:
Ik zal het kort door de bocht zeggen, deze gelijkenis gaat over het oude en het nieuwe verbond.
Natuurlijk is de olie een beeld van de Heilige Geest, maar ook van het Woord van God het is breder dan om het te beperken tot de Heilige Geest.
Het hangt altijd af van het zinsverband.
Olie werd gebruikt om koningen en priesters te zalven onder het oude verbond, maar Israël is niet gezalfd en werd door de Heer uitverkoren tot een Koninklijk Priesterdom dus tot een volk wat het Woord zou verspreiden.
Israël niet gezalfd? Hoe leg je het Pinkstergebeuren dan uit?
Lukas schreef: Hand. 1:8 maar u zult de kracht van de Heilige Geest ontvangen, Die over u komen zal; en u zult Mijn getuigen zijn, zowel in Jeruzalem als in heel Judea en Samaria en tot aan het uiterste van de aarde.
Hand. 2:37 En toen zij dit hoorden, werden zij diep in het hart geraakt en zeiden tegen Petrus en de andere apostelen: Wat moeten wij doen, mannenbroeders?
38 En Petrus zei tegen hen: Bekeer u en laat ieder van u gedoopt worden in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving van de zonden; en u zult de gave van de Heilige Geest ontvangen.
39 Want voor u is de belofte (uit Hand.2:37) en voor uw kinderen en voor allen die veraf zijn, zovelen als de Heere, onze God, ertoe roepen zal.
41 Zij nu die zijn woord met vreugde aannamen, werden gedoopt; en ongeveer drieduizend zielen werden er op die dag aan hen toegevoegd.
Wilsophie schreef:
Onder het Oude Verbond had de Heilige Geest een andere "functie" dan onder het nieuwe verbond. Er werd gebeden: "Neem de Heilige Geest niet van mij" dus blijkbaar was dat mogelijk dat je Die kon kwijtraken. Onder het NIeuwe Verbond hebben wij de belofte dat de Heilige Geest eeuwig blijft en niet meer weggenomen kan worden.
Dat ben ik wel met je eens. God zal zijn Geest niet wegnemen. Maar een mens kan de Heilige Geest wel uitdoven en dan branden je lampen niet meer.
1 Thess.5:19 Blus de Geest niet uit.

Je haalt er zoveel dingen bij die niet in de tekst staan en betrekt het op de tijd dat Jezus op aarde was, want "toen leefden ze nog niet in het nieuwe verbond".. Vervolgens weef je er een hele theorie omheen.
Maar Jezus heeft het over de toekomst: "Dan zal het Koninkrijk der hemelen gelijk zijn aan...".
En waar een bruidegom en een bruiloftszaal genoemd worden, is ontegenzeggelijk sprake van een bruiloft.
Je moest eens lezen hoe Joodse bruiloft in zijn werk ging. Dan zie je veel herkenningspunten in deze gelijkenis.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.