Hallo Dutch,
Je schreef o.a. het volgende:
De 2 geboden die Jezus geeft zijn:
*
Heb je naaste lief zoals je zelf
*
Heb God lief
Okay, wat zegt Jezus dan inzake deze twee (belangrijkste geboden)
Wet en profeten noemt Jezus in één adem omdat zij onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn, als een ketting en een tandwiel, zeg maar.
In het centrum er van staan dus de 10 leefregels, de decaloog, als basis van het Verbond met de mensen.
Vinden we daarvan een bewijs in de Schrift:
Exodus 20
Regels en wetten
22 De HEER droeg Mozes op het volgende tegen de Israëlieten te zeggen: ‘Jullie zijn er getuige van geweest dat ik vanuit de hemel tot jullie heb gesproken.
23 Je mag daarom geen goden van zilver of goud maken om die naast mij te vereren.
24 Maak voor mij een altaar van aarde, en slacht daarop je schapen, geiten en runderen voor de brandoffers en vredeoffers. Op elke plaats waar ik mijn naam wil laten noemen, zal ik naar jullie toe komen en je zegenen.
25 Als je voor mij een stenen altaar wilt bouwen, gebruik dan geen gehouwen stenen, want door de stenen met een beitel te bewerken ontwijd je ze
Er zijn dus wetten en regels voor het Volk van de Allerhoogste.
Is er nog een muur tussen de Joden en de 'Grieken':
"Heiligt mijn sabbatten, dan zullen deze een teken zijn tussen Mij en u, opdat gij weet, dat Ik, de Here uw God ben." Ezechiël 20:20
De Israëlieten plaatsten boven hun deuren een teken van bloed om te kennen te geven dat zij Gods eigendom waren.
Zo zullen Gods kinderen in deze tijd het teken dragen, dat God heeft bepaald. Zij zullen
in harmonie met Gods heilige wet leven.
Een teken wordt geplaatst op ieder van Gods volk evenals een teken werd geplaatst boven de deuren van de Hebreeuwse woningen om het volk te bewaren voor de algemene ondergang. God zegt: “
Ik heb hun Mijn sabbatten gegeven als een teken tussen Mij en hen, opdat zij zouden weten dat Ik, de Here, hen heilig.” (Ezech. 20:12).
Iedereen in deze wereld is het eigendom van de Here, door schepping en door verlossing.
Ieder persoonlijk moet zich voor zijn leven verantwoorden. Heeft hij God gegeven wat Hem toekomt? Heeft hij alles overgegeven wat van Hem is als zijn gekocht eigendom? Allen die de Here liefhebben als hun deel in dit leven, zullen door Hem worden geleid en zullen het teken,
het zegel van God ontvangen, dat laat zien dat zij Gods bijzonder eigendom zijn. De gerechtigheid van Christus zal voor hen uitgaan en de heerlijkheid des Heren zal hun achterhoede zijn.
De Here beschermt iedereen die Zijn zegel draagt.
“De Here zei tot Mozes: Gij dan, spreek tot de Israëlieten: Maar Mijn sabbatten moet gij onderhouden, want dat is een teken tussen Mij en u van geslacht tot geslacht, zodat gij weet, dat Ik de Here ben, die u heilig... Zes dagen mag men arbeiden, maar op de zevende dag zal er een volledige sabbat zijn, de Here geheiligd: ieder die daarop werk verricht, zal zeker ter dood gebracht worden. De Israëlieten zullen de sabbat onderhouden door de sabbat te vieren, zij en hun nageslacht, als een altoosdurend verbond. Tussen Mij en de Israëlieten is deze een teken voor altoos, want in zes dagen heeft de Here de hemel en de aarde gemaakt, en op de zevende dag heeft Hij gerust en adem geschept.” (Exodus 31:12-13; 15-17).
Deze erkenning van God is van de grootste waarde voor ieder mens. Allen die Hem liefhebben en dienen zijn heel kostbaar in Zijn ogen. Hij wil dat zij daar staan, waar de ware vertegenwoordigers van de waarheid zullen zijn, zoals deze is in Jezus.
Al met al, blijft alles nog steeds staan. Btw het is interessant dat Paul Daniels in zijn 'sabbat' studie niet over Handelingen spreekt. Toeval, of moedwil?
Ik denk moedwil.
Nu, ik weet niet hoe je het artikel gelezen hebt van Rabbi/Predikant P. Daniëls Wat zegt de Bijbels. Vraag het hem, hij heeft niet voor niets zijn E-mail er bij gezet.
Dat verbaast mij vaak bij 'christenen' ze hebben op- en aanmerkingen over de Leraar (Jezus) maar als he een handreiking gedaan wordt, verschuilen ze zich achter hun eigen inzichten.
Het gaat in het geduide artikel van Paul Daniëls helemaal niet om Handelingen 15, daar gaat het om onenigheid in een geloofsgemeenschap aangaande de regels en wetten die nodig zijn.
Wat me ooik niet verbaasd is dat je er een conclusie aan verbind' "ik denk moedwil". Dus je begrijpt (zeer zeker Geestelijk naar de natuur van Christus) de hele uitleg niet.
IEDEREEN die verbonden is in het Rijk van Christus is een (Geestelijke) Jood naar het GETUIGENIS van de Meester zelf. Want dan ben je immers ook een Tempel van de Heilige Geest.
En daar de Wet en de Profeten gebaseerd zijn op de twee liefdesgeboden van Jezus, zijn ze dus ook onlosmakelijk met het Hemels Koninkrijk verbonden. En dus waren die geboden er al VOOR de grondlegging der wereld.
Anders zou er over een Hemels Rijk (dat niet van hier is) NOOIT gesproken kunnen worden.
De 10 leefregels zijn immers
De bedoeling van Christus en het getuigenis die we in Zijn discipelen van dat Koninkrijk terug moeten vinden, is gebaseerd op de principes van het Koninkrijk van Zijn (en Onze) Hemelse Vader.
De bedoeling is eveneens dat wij in karakter van DIE OORSPRONG terug keren. En daar wijst dus Openbaring 14 op.
Wat zegt de Bijbel over de wet die voor ALLE inwoners van het Hemels Koninkrijk, en dus ook voor de bijwoners in het Grote Babylon:
-God is volmaakt Matt. 5:48 / De Wet is volmaakt Ps. 19:8
-God is heilig Lev. 11:44 / De wet is heilig Rom 7:12
-God is Geest Joh.4:24 / De wet is Geestelijk Rom 7:14
-God is liefde 1Joh 4:8 / De wet is liefde Rom 13:10
Met alle respect Dutch, als Jezus nu onze Leraar en Meester is, zou Hij ons dan die Wet onthouden, en heeft Hij ergens dan ook maar zo een goede en betrouwbare wet, die naar de gewoonte geleerd wordt en niet naar de
ceremoniële maatstaf, de mensen die in Zijn Hemels Koninkrijk gaan wonen, onthouden.
Maar het ergst vind ik nog dat je een Rabbi/Predikant zoals Paul Daniëls direct al neerzet als 'moedwillige' ontkenning van een (hemels-) Wet?
Schrijf helm gerust een E mail en VRAAG gewoon om uitleg.
Een of twee x per maand zitten op de wekelijkse Sabbat in Zeeland (ergens) 10 tallen Christenen uit
ALLE denominaties boeiend te luisteren naar de 'Joodse' Bijbelstudies.
Gebracht vanuit een Christelijke achtergrond. En zitten die Christenen, die gewoonlijk ook op Zondag naar hun Kerk gaan er nu ALLEMAAL naast?
Of zitten ze allemaal zo maar naar de rare verhalen van Goed man (Jezus) omdat hij toch maar 'een jood' is.
En daarom hoeven we ons er niets van aan te trekken. Die Christenen die dat zeggen, weten niet dat ze Israël zijn, door Jezus!
Of is het zo dat heel veel Christenen, oogkleppen op hebben, en denken dat ze in het Hemels Jeruzalem, willens en wetens het Merkteken van gezag van de Wereldkerk (de zondag) zullen gaan vieren?
Niemand komt dat Koninkrijk der Hemelen op die manier binnen, want ze zuiden zich dood ongelukkig voelen!
In de Bergrede had Christus gezegd: “Niet een ieder die tot Mij zegt: Here, Here, zal het koninkrijk der hemelen binnengaan, maar wie doet de wil mijns Vaders, die in de hemelen is.” (Matth.7:21)
De toets van oprechtheid is niet te vinden in woorden maar in daden. Christus zegt niet tegen de mensen: Waarom zegt ge meer dan anderen? maar: “Wat doet gij meer dan anderen?” (Matth.5:47) Zijn woorden zijn veelzeggend: “Indien gij deze weet, zalig zijt gij als gij ze doet.” (Joh.13:17) Woorden zijn waardeloos als ze niet met daden gepaard gaan.
Als je de wet van het hemels Koninkrijk afwijst en meent dat die niet voor Christen geldt, wordt je niet herkend maar ook niet erkent, kijk maar:
Gods wet is de maatstaf waaraan het karakter en het leven van de mensen.
in het oordeel zullen worden getoetst. De Prediker zegt: "
Vrees God en onderhoud zijn geboden, want dit geldt voor alle mensen.
Want God zal elke daad doen komen in het gericht over al het verborgen". (Prediker 12:13,14). De apostel Jacobus vermaant de broeders: „Spreek zo en handelt zo als (mensen past),
die door de wet der vrijheid zullen geoordeeld worden" (Jacobus 2:12).
Vraag: Door welke wet zou jij nu geoordeeld moeten worden, als je geen wet kent en ook niet aanvaard.
toch val je desondanks ober een andere wet.
Als je een Kerk aanhangt, dan val je nog altijd onder deze wet:
”De zondag is een katholieke instelling en de aanspraak van zijn heiliging kan alleen verdedigd worden, als men zich
op katholieke beginselen beroept. … Vanaf het begin tot aan het einde van de
Heilige Schrift bestaat er geen enkele tekst, die de verplaatsing van de
wekelijkse algemene aanbidding van de laatste dag van de week naar de eerste
kan recht-vaardigen.” Catholic Press, Sydney,Australië, augustus 1900.
en
”De zondag is ons merkteken van gezag. De kerk staat boven de Bijbel en deze
overdracht van de viering van de sabbat is het bewijs van dit feit.” The Catholic
Record, London, Ontario, 1 september 1923.
Vraag het Paul Daniël eens, over Handelingen 15!
Hartelijke groet