Ik niet, maar de Bijbel, maar ik heb weer veel geleerd.Dutch schreef:Jep.. je hebt gelijk...
Het Mattheüs-Evangelie
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Het Mattheüs-Evangelie
-
- Man/Vrouw: M
Ik ga daar niet op in, omdat ik al iets anders had aangereikt dat totaal ondergesneeuwd is hier. Dit topic is mijn persoonlijke bijbelstudie, van voor aan Matteüs en iedere keer een stukje verder. Ik heb aangegeven waar we nu zijn. Wat jij schreef is voor mij nog te ver in het hoofdstuk. Zo ver ben ik niet. Ik ben bij Johannes de Doper. Mijn bijdrage was er zelfs eerder dan die van jou en volgens mij mag ik als topicstarter wel de koers een beetje aangeven. Kan dat niet, dan stop ik met dit topic en ga ik persoonlijk thuis zonder jullie verder in Matteüs. Dat zou voor mij trouwens ook veel meer opschieten.Wilsophie schreef:...
(Tekst geschrapt.
Trajecto)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
-
Die uitgebreide 'onderbouwing' had ik gelezen, net zoals het hele topic.Wilsophie schreef:We waren goed overeengekomen dat Heli de vader was van Jozef en dat is ook uitgebreid onderbouwd.HarryK schreef:n Mattheüs 1:16 (SV) staat "En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus."
De twee gemarkeerde woorden betreffen hetzelfde grondwoord.
Dat betekent dus dat Jakob de biologische vader van Jozef is.
Wat betreft het zijn van afstammeling van David:
In Lucas 2:4 staat nadrukkelijk dat Jozef en Maria als gevolg van de volkstelling naar Bethlehem gingen,
de stad van David, omdat Jozef (niet Maria) uit het huis en geslacht van David was.
(Lucas 3 vers 23) en dat Mattheus Jacob noemt is ook uitgelegd.
Jacob was niet de biologische vader van Jozef, maar ik ga niet opnieuw beginnen, we zouden het afsluiten zodat Gaitema verder kon.
"Jozef gij zone Davids" zegt Mattheus 1 vers 20 in de koningslijn en ..... Jozef werd door zijn huwelijk de (schoon) zoon van Jacob.... en dus de rechthebber op de troon van Juda. Hij was niet uit de vervloekte lijn van Jechonias, maar uit de lijn van Nathan en Sealthiël. Juridisch stonden zijn rechten vast.
De timmerman uit Nazareth bleek de vorst van Juda te zijn uit het huis en geslacht van David.
En het kan mij niet zoveel schelen wat jullie "overeenkomen", het is m.i. onjuist.
Vandaar dat ik toch deze kanttekeningen plaatste.
Voor de bijbelstudie is het verder niet heel erg relevant, want we zijn het er gelukkig wel over eens dat Jezus rechtmatig afstammeling van David is.
Psalm 1:1
-
Ik geloof dat de doop van bekeerlingen tot het Jodendom (de proselietendoop) een ritueel was na de besnijdenis, om diegenen te reinigen van de overtredingen van de wet begaan voorafgaand aan hun bekering. Nu is dat een beeld wat tot op zekere hoogte ook deel uitmaakt van "onze" doop. Vrouwen moesten na een maandelijkse bloeding, of na een bevalling, zich reinigen in een "mikwa".Gaitema schreef:
Ik vroeg me altijd al af waar het doopgebruik vandaan kwam toen Johannes er mee begon. Het is dus iets wat in het Jodendom voor bekeerlingen tot het Jodendom gebruikt werd en nu dus ook aan de Joden zelf. Zij moesten dus ook bekeren.
Toch krijgt de doop bij Johannes een specifiek doel. Zijn toehoorders moesten zich klaarmaken voor de komende Koninkrijk van God. Het leek erop dat dit Koninkrijk gestalte kreeg toen Jezus, zoals geprofeteerd, op een ezelsveulen Jeruzalem binnenreed. Maar men wilde Hem niet aanvaarden en toen is dat Koninkrijk uitgesteld, totdat men zou zeggen: Baruch haba b'shem Adonai! Gezegend Hij die komt in de Naam van de Heer! (Math.21:9)
Bij het optreden van Johannes de Doper gaan de profetieën van Maleachi in vervulling. Johannes de Doper is de bode van de Engel van het verbond:
Dit zien we ook weer terug in Lukas 1:15-17, waar de engel de geboorte van Johannes de Doper aankondigde:Maleachi schreef: Hoofdstuk 3:1 Zie, Ik zend Mijn engel,
die voor Mij de weg bereiden zal.
Plotseling zal naar Zijn tempel komen
die Heere Die u aan het zoeken bent,
de Engel van het verbond,
in Wie u uw vreugde vindt.
Zie, Hij komt,
zegt de HEERE van de legermachten.
Hoofdstuk 4:5 Zie, Ik zend tot u
de profeet Elia,
voordat de dag van de HEERE komt,
die grote en ontzagwekkende dag.
6 Hij zal het hart van de vaders tot de kinderen terugbrengen,
en het hart van de kinderen tot hun vaders,
opdat Ik niet zal komen
en de aarde met de ban zal slaan.
Lukas schreef: 15 want hij zal groot zijn voor de Heere. Geen wijn en geen sterkedrank zal hij drinken en hij zal al van de moederschoot af met de Heilige Geest vervuld worden,
16 en hij zal velen van de Israëlieten bekeren tot de Heere, hun God.
17 En hij zal voor Hem uitgaan in de geest en de kracht van Elia, om het hart van de vaderen te bekeren tot de kinderen en de ongehoorzamen tot de bedachtzaamheid van de rechtvaardigen, om voor de Heere een toegerust volk gereed te maken.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Interessante uitleg. Dank je Adinomis voor het delen van je kennis
-
Dutch schreef:Jep.. je hebt gelijk...
Als jullie er een topic over beginnen, dan zou ik graag de verschillende uitleggingen wel willen zien.HarryK schreef:Die uitgebreide 'onderbouwing' had ik gelezen, net zoals het hele topic.Wilsophie schreef:We waren goed overeengekomen dat Heli de vader was van Jozef en dat is ook uitgebreid onderbouwd.HarryK schreef:n Mattheüs 1:16 (SV) staat "En Jakob gewon Jozef, den man van Maria, uit welke geboren is JEZUS, gezegd Christus."
De twee gemarkeerde woorden betreffen hetzelfde grondwoord.
Dat betekent dus dat Jakob de biologische vader van Jozef is.
Wat betreft het zijn van afstammeling van David:
In Lucas 2:4 staat nadrukkelijk dat Jozef en Maria als gevolg van de volkstelling naar Bethlehem gingen,
de stad van David, omdat Jozef (niet Maria) uit het huis en geslacht van David was.
(Lucas 3 vers 23) en dat Mattheus Jacob noemt is ook uitgelegd.
Jacob was niet de biologische vader van Jozef, maar ik ga niet opnieuw beginnen, we zouden het afsluiten zodat Gaitema verder kon.
"Jozef gij zone Davids" zegt Mattheus 1 vers 20 in de koningslijn en ..... Jozef werd door zijn huwelijk de (schoon) zoon van Jacob.... en dus de rechthebber op de troon van Juda. Hij was niet uit de vervloekte lijn van Jechonias, maar uit de lijn van Nathan en Sealthiël. Juridisch stonden zijn rechten vast.
De timmerman uit Nazareth bleek de vorst van Juda te zijn uit het huis en geslacht van David.
En het kan mij niet zoveel schelen wat jullie "overeenkomen", het is m.i. onjuist.
Vandaar dat ik toch deze kanttekeningen plaatste.
Voor de bijbelstudie is het verder niet heel erg relevant, want we zijn het er gelukkig wel over eens dat Jezus rechtmatig afstammeling van David is.
-
Over Johannes' doop staat in het Handboek bij de Bijbel vermeld dat het water van de doop 'symboliseerde' dat je een totale reiniging van je leven onderging, waarbij het verleden werd begraven en terugkeer tot God plaats vindt.
Jezus had om die reden de doop niet nodig, verhaalt het boek, maar het was goed voor het moment in gehoorzaamheid van God. Waarop God hem bevestigde als Zijn eigen Zoon en daarmee Zijn missie begon.
Jezus had om die reden de doop niet nodig, verhaalt het boek, maar het was goed voor het moment in gehoorzaamheid van God. Waarop God hem bevestigde als Zijn eigen Zoon en daarmee Zijn missie begon.
-
Jezus vereenzelvigde zich in de doop met de zondige mensheid, waarvan de schuld Hem zou worden toegerekend. Dat vereenzelvigen in schuldbelijdenis t.a.v. wat anderen misdeden zien we ook bij Mozes, Nehemia, Ezra en Daniël.Gaitema schreef:Over Johannes' doop staat in het Handboek bij de Bijbel vermeld dat het water van de doop 'symboliseerde' dat je een totale reiniging van je leven onderging, waarbij het verleden werd begraven en terugkeer tot God plaats vindt.
Hij werd in alles één met ons, hoewel Hij geen zonde kende.
Jezus zelf zegt in vers 15 dat op deze manier Gods gerechtigheid vervuld moest worden. Maar wat is dat in dit verband "Gods gerechtigheid'? Het is in ieder geval het tegenovergestelde van "onze gerechtigheid".
Ik moet dan denken aan die prachtige Messiaanse Psalm 118.
Ik citeer enkele verzen daaruit hetgeen men op de doop kan betrekken (het ondergaan in het doopwater beeldt het sterven uit) en waarin de gerechtigheid van God ter sprake komt:
Na de overwinning van Christus identificeren we ons met Zijn Doop. We zijn met Hem begraven in de doop en met Hem opgestaan tot een nieuw leven. (Rom.6:4)de Psalmdichter schreef: 17 Ik zal niet sterven, maar leven
en ik zal de daden des HEREN vertellen.
18 De HERE heeft mij zwaar gekastijd,
maar aan de dood heeft Hij mij niet overgegeven.
19 Ontsluit mij de poorten der gerechtigheid,
ik zal daardoor binnengaan, ik zal de HERE loven.
20 Dit is de poort des HEREN,
de rechtvaardigen gaan daardoor binnen.
21 Ik loof U, omdat Gij mij geantwoord hebt
en mij tot heil geweest zijt.
22 De steen die de bouwlieden versmaad hebben,
is tot een hoeksteen geworden;
23 van de HERE is dit geschied,
het is wonderlijk in onze ogen.
Zo gaan we het Koninkrijk van God binnen door de poorten van de gerechtigheid.
Ik vind het zo geweldig wat er na die doop gebeurt:
God verklaarde Hm als de Geliefde, degene in Wie Hij een welbehagen heeft: Degene Wie door God is uitverkoren. In Matt. 17:5 herhaalt God dat en voegt er aan toe: "Hoort naar Hem!"Mattheüs schreef: Matt.3:
16 Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En zie, de hemelen openden zich, en hij zag de Geest Gods nederdalen als een duif en op Hem komen. 17 En zie, een stem uit de hemelen zei: Deze is mijn Zoon, de geliefde, in wie Ik mijn welbehagen heb.
Hierin is de hele uitverkiezing besloten. Jezus is de uitverkorene en in onze éénwording met Hem delen we in dat welbehagen, in die verkiezing. Dat wordt door de doop uitgebeeld.
Paulus schreef: Rom. 8:32
Hoe zal Hij, die zelfs zijn eigen Zoon niet gespaard, maar voor ons allen overgegeven heeft, ons met Hem ook niet alle dingen schenken?
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ontzagwekkend. Inderdaad, Jezus nam alles op zich. Dus ook onze schuld. Zijn we wel voldoende bewust van de last die wij Hem geven, als we niet doen wat goed is in Gods ogen? Mooie Psalm ook. Normaal lees ik zo over zo'n Psalm heen, maar het spreekt direct als je het zo toepast en ik zie in Jezus die hoeksteen die verworpen wordt tot op de dag van vandaag. Hoeveel heeft Hij moeten lijden, voor zo weinigen die naar Hem horen, zoals God opriep bij Zijn doop om naar Hem te horen? Hoe gehecht zijn we aan dit leven? Kunnen we Hem wel horen?
Zijn we niet doof voor Hem geworden?
Tastend in het donken, hoor daar klinkt een Stem. Volg Hem..
Wat me dan weer te binnen schiet:
"Land van Zebulon en Naftalie! Een land dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien!"
Mooi zijn die woorden hé? Hoe duister het ook is, het moet wijken voor het Licht.
Laten we maar niet voor het Licht op de vlucht gaan, maar die doop ondergaan.
Tastend in het donken, hoor daar klinkt een Stem. Volg Hem..
"Land van Zebulon en Naftalie! Een land dat in duisternis wandelt, zal een groot Licht zien!"
Mooi zijn die woorden hé? Hoe duister het ook is, het moet wijken voor het Licht.
-
Ach Gait, als we dit evangelie bestuderen is het toch om naar Zijn stem te horen? Hij spreekt tot ons in het Woord en Hij is zelf het Woord.Gaitema schreef:Ontzagwekkend. Inderdaad, Jezus nam alles op zich. Dus ook onze schuld. Zijn we wel voldoende bewust van de last die wij Hem geven, als we niet doen wat goed is in Gods ogen? Mooie Psalm ook. Normaal lees ik zo over zo'n Psalm heen, maar het spreekt direct als je het zo toepast en ik zie in Jezus die hoeksteen die verworpen wordt tot op de dag van vandaag. Hoeveel heeft Hij moeten lijden, voor zo weinigen die naar Hem horen, zoals God opriep bij Zijn doop om naar Hem te horen? Hoe gehecht zijn we aan dit leven? Kunnen we Hem wel horen?
Laten we alle uitspraken van Jezus maar goed op ons laten inwerken!
Hier grijp je al naar het volgende hoofdstuk. In hoofdstuk 3 riep Johannes: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen!" (vers 2)Gaitema schreef: Tastend in het donken, hoor daar klinkt een Stem. Volg Hem..
Verderop in dat hoofdstuk liet Jezus zich dopen - onder meer - als een teken het Koninkrijk van de gerechtigheid binnen te gaan. Het koninkrijk der hemelen.
In hoofdstuk 4:17 riep Jezus tot de bewoners van Zebulon en Naftali: "Bekeer u, want het Koninkrijk der hemelen is nabijgekomen."
Dus alweer dat Koninkrijk. En dat ging helemaal volgens Gods planning. Het was een vervulling van wat Jesaja in hoofdstuk 8 en 9 had geprofeteerd.
Dat koninkrijks-evangelie was een toekomst-evangelie dat de hele wereld omvatten zou. Hij zal de Koning zijn. In de veertig dagen tussen opstanding en hemelvaart sprak Jezus met zijn discipelen over de dingen die het Koninkrijk van God betreffen. (Hand.1:3) Voor wie Hem nu als Koning erkent is het Koninkrijk al in de hemelen, maar het zal op aarde gevestigd worden.
Fil. 3 20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten.
Wie weet hoe dicht we dat tijdstip al genaderd zijn. Als ik de ontwikkelingen in het Midden Oosten zie, denk ik het is vijf voor twaalf.
Het zijn inderdaad hele "mooie woorden". Maar niet alleen om ze mooi te vinden, maar om er ook wat mee te doen.Gaitema schreef:
Het moet ons hart en ons denken veranderen en ja, je zegt terecht "die doop ondergaan". Geestelijk afscheid nemen van het werelds bestaan met haar schijngenoegens en binnengaan in het Koninkrijk der gerechtigheid.
Eén zijn met Hem, onze Heiland en Koning, die zich voor ons vernederd heeft om ons te kunnen verhogen! En verlangend naar Hem uitzien.
-
Schijngenoegens! Inderdaad! God geeft die toekomst die ons alleen verzadigen kan, waarbij we kunnen zeggen: "nu zijn we warempel echt thuis!"
Laten we direct maar Gods woorden weer verder te harte nemen, want het is waar dat we hierin God horen spreken. Ook door de gebeurtenissen in het Midden-Oosten en vandaag heb ik weer het idee dat Hij door mijn buurt heen sprak in enkele ontmoetingen.
Je weet wel: een vriendelijke begroeting onderweg en een open gesprek met een nichtje van me die aan de sondevoeding zit en net geloofsbelijdenis heeft gedaan in onze kerk. Onze familie heeft een kwaal: slechte darmen. Bij de meesten in een lichte vorm, zoals een slechte stoelgang, maar zij moet aan de sondevoeding en bewandeld een hele lange weg.
Maar ik zag een hele sterke meid in haar. Zo heb ik nog nooit met haar gesproken.
Maar goed, het volgende gedeelte. Weet je wat, we nemen heel dat gedeelte erbij dat je benoemde:
Laten we direct maar Gods woorden weer verder te harte nemen, want het is waar dat we hierin God horen spreken. Ook door de gebeurtenissen in het Midden-Oosten en vandaag heb ik weer het idee dat Hij door mijn buurt heen sprak in enkele ontmoetingen.
Je weet wel: een vriendelijke begroeting onderweg en een open gesprek met een nichtje van me die aan de sondevoeding zit en net geloofsbelijdenis heeft gedaan in onze kerk. Onze familie heeft een kwaal: slechte darmen. Bij de meesten in een lichte vorm, zoals een slechte stoelgang, maar zij moet aan de sondevoeding en bewandeld een hele lange weg.
Maar ik zag een hele sterke meid in haar. Zo heb ik nog nooit met haar gesproken.
Maar goed, het volgende gedeelte. Weet je wat, we nemen heel dat gedeelte erbij dat je benoemde:
Matteüs 3:13-4:17
13 Toen kwam Jezus vanuit Galilea naar de Jordaan om door Johannes gedoopt te worden. 14 Maar Johannes probeerde hem tegen te houden met de woorden: ‘Ik zou door u gedoopt moeten worden, en dan komt u naar mij?’ 15 Jezus antwoordde: ‘Laat het nu maar gebeuren, want het is goed dat we op deze manier Gods gerechtigheid vervullen.’ Toen stemde Johannes ermee in. 16 Zodra Jezus gedoopt was en uit het water omhoogkwam, opende de hemel zich voor hem en zag hij hoe de Geest van God als een duif op hem neerdaalde. 17 En uit de hemel klonk een stem: ‘Dit is mijn geliefde Zoon, in hem vind ik vreugde.’
Jezus in de woestijn
4
1 Daarna werd Jezus door de Geest meegevoerd naar de woestijn om door de duivel op de proef gesteld te worden. 2 Nadat hij veertig dagen en veertig nachten had gevast, had hij grote honger. 3 Nu kwam de beproever naar hem toe en zei: ‘Als u de Zoon van God bent, beveel dan die stenen in broden te veranderen.’ 4 Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’ 5 Vervolgens nam de duivel hem mee naar de heilige stad en zette hem op het hoogste punt van de tempel. 6 Hij zei tegen hem: ‘Als u de Zoon van God bent, spring dan naar beneden. Want er staat geschreven: “Zijn engelen zal hij opdracht geven om u op hun handen te dragen, zodat u uw voet niet zult stoten aan een steen.”’ 7 Jezus antwoordde: ‘Er staat ook geschreven: “Stel de Heer, uw God, niet op de proef.”’ 8 De duivel nam hem opnieuw mee, nu naar een zeer hoge berg. Hij toonde hem alle koninkrijken van de wereld in al hun pracht 9 en zei: ‘Dit alles zal ik u geven als u voor mij neervalt en mij aanbidt.’ 10 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Aanbid de Heer, uw God, vereer alleen hem.”’ 11 Daarna liet de duivel hem met rust, en meteen kwamen er engelen om voor hem te zorgen.
Begin van Jezus’ verkondiging
12 Toen Jezus hoorde dat Johannes gevangengenomen was, week hij uit naar Galilea. 13 Hij liet Nazaret achter zich en ging wonen in Kafarnaüm, aan het Meer van Galilea, in het gebied van Zebulon en Naftali. 14 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja: 15 ‘Land van Zebulon en Naftali, gebied aan de weg naar zee en aan de overkant van de Jordaan, Galilea van de heidenen, luister: 16 Het volk dat in duisternis leefde, zag een schitterend licht, en zij die woonden in de schaduw van de dood werden door het licht beschenen.’ 17 Vanaf dat moment begon Jezus zijn verkondiging. ‘Kom tot inkeer,’ zei hij, ‘want het koninkrijk van de hemel is nabij!’
Uit: De Nieuwe Bijbelvertaling
© 2004/2007 Nederlands Bijbelgenootschap
-
Adinomis, in het boek van Ds. M.J.C. Visser zie ik staan dat de dominee het met je eens is wat betreft de doop van Jezus. Hij staat niet naast Johannes, tegenover de boetelingen, maar naast de boetelingen onder het oordeel.
Hij zegt: "Ook Jezus is profeet, maar toch vooral in Zijn priesterschap: Hij wijst de zonde aan door ze te drágen. Ook Jezus is een ploeger, die de steenrots van ons hart ten akker wil bereiden(..) waar Hij doorploegt wordt (..) daar begint het zaaisel van Gods liefde te kiemen en gaan vruchten van bekering rijpen "
Dus laten we Matteüs maar doorploegen
Wat hij zegt over de verzoeking is kort samengevat dat Jezus niet uit is op spektakel, maar Zijn eigen leven als brood deelt met velen.
Waar ik me de laatste tijd een beetje aan stoor is een cultuur onder (jonge) christenen. Als ze vertellen over zichzelf, dan vertellen ze snel over wat ze leuk vinden om te doen. Die maakbaarheid waar je mee begint. Ogenschijnlijk genot. Het gaat om dingen als: "lekker bank hangen, vakanties houden, sporten, genieten van de huiselijke dingen". Vervolgens er achteraan komt: "God is erg belangrijk in mijn leven. Ik zou niet weten wat ik zonder Hem zou moeten."
Dus een Godsbeeld van een God die met je mee gaat in je aardse genot. Een God voor consumenten. Hoewel je overigens best mag sporten en bankhangen enzo. Ontspannen tussendoor of aan je gezondheid werken is goed.. maar er is meer! Laten de bijzaken geen hoofdzaken zijn!
Jezus kennen, zit hem nu net in wat Hij ons laat zien. Dienstbaarheid. Niet meegaan in alles wat de god van deze wereld je wel wil schenken, zoals hij Jezus voorschotelde in de verzoeking. Alles wil hij je wel geven, als je Gods wil maar niet doet.. de hoofdzaken verzaakt.
Hij zegt: "Ook Jezus is profeet, maar toch vooral in Zijn priesterschap: Hij wijst de zonde aan door ze te drágen. Ook Jezus is een ploeger, die de steenrots van ons hart ten akker wil bereiden(..) waar Hij doorploegt wordt (..) daar begint het zaaisel van Gods liefde te kiemen en gaan vruchten van bekering rijpen "
Dus laten we Matteüs maar doorploegen
Wat hij zegt over de verzoeking is kort samengevat dat Jezus niet uit is op spektakel, maar Zijn eigen leven als brood deelt met velen.
Ja, daar kan ik me wel in vinden. Alleen geloof ik wel dat het keren naar de deugd er wel bij hoort, maar als geheel onder de genade van Jezus. God maakt ons met een doel één met Jezus, om vervolgens ons te kunnen laten leven, zoals Hij wil.Verder citeer ik wat hij (ds. Visser) zegt over "Bekeer u":
"Dat betekend niet keer u af van het kwaad en wend u tot de deugd; maar keer u af van zonde-èn-deugd en wend u tot de genade van God. Keer u tot Hem, die Johannes bedoelde, maar die toch ànders is. Die zich dopen laat en verzocht wordt. Die wijkt voor het geweld van Herodus en onboetvaardig van Zijn eigen volk naar het randje van Galilea, omdat alleen het lijden van de Godszoon daartegen helpt. Tot Hem, die Heiland is met woord en daad en het kruis draagt.
Je moet er helemaal bij omdenken! En je niet keren tot de wereldheerschappij onder de ontzaggelijke vuist van de Messias, die de stal van onrechtvaardigheid van deze wereld gaat uitbezemen. Maar tot de heerschappij van de hémel, die openbaar wordt in deze nederige kracht"
Waar ik me de laatste tijd een beetje aan stoor is een cultuur onder (jonge) christenen. Als ze vertellen over zichzelf, dan vertellen ze snel over wat ze leuk vinden om te doen. Die maakbaarheid waar je mee begint. Ogenschijnlijk genot. Het gaat om dingen als: "lekker bank hangen, vakanties houden, sporten, genieten van de huiselijke dingen". Vervolgens er achteraan komt: "God is erg belangrijk in mijn leven. Ik zou niet weten wat ik zonder Hem zou moeten."
Dus een Godsbeeld van een God die met je mee gaat in je aardse genot. Een God voor consumenten. Hoewel je overigens best mag sporten en bankhangen enzo. Ontspannen tussendoor of aan je gezondheid werken is goed.. maar er is meer! Laten de bijzaken geen hoofdzaken zijn!
Jezus kennen, zit hem nu net in wat Hij ons laat zien. Dienstbaarheid. Niet meegaan in alles wat de god van deze wereld je wel wil schenken, zoals hij Jezus voorschotelde in de verzoeking. Alles wil hij je wel geven, als je Gods wil maar niet doet.. de hoofdzaken verzaakt.
-
Ik moet zeggen dat ik het commentaar van ds. Visser een beetje vreemd vind. Deze zin bijvoorbeeld: " je niet keren tot de wereldheerschappij onder de ontzaggelijke vuist van de Messias, die de stal van onrechtvaardigheid van deze wereld gaat uitbezemen. " We moeten ons inderdaad niet keren naar een wereldheerschappij, maar naar degene die heerschappij over deze wereld heeft: Koning Jezus Christus. Hij is de Koning van het hemelse Koninkrijk en Hij zal op aarde het Koninkrijk vestigen naar hemelse maatstaven. En of hij dat met een "ontzaggelijke vuist" doet...... ?? Ik weet wel dat Jezus de tafels van de geldwisselaars omkeerde in te tempel en dat Hij de naties gaat oordelen.
Bekeren is inderdaad een "omdenken". Ons hele denken behoort gericht te zijn op Jezus en niet op onszelf en op datgene waarop wij ons vertrouwen stellen. Als wij gericht zijn op Jezus, zullen we ook willen breken met het kwaad.
Als wij gericht zijn op Jezus, daalt de Heilige Geest op ons neer zoals we dat ook zagen bij de doop van Jezus door Johannes. Dan wordt ons denken vernieuwd.
Bekeren is inderdaad een "omdenken". Ons hele denken behoort gericht te zijn op Jezus en niet op onszelf en op datgene waarop wij ons vertrouwen stellen. Als wij gericht zijn op Jezus, zullen we ook willen breken met het kwaad.
Als wij gericht zijn op Jezus, daalt de Heilige Geest op ons neer zoals we dat ook zagen bij de doop van Jezus door Johannes. Dan wordt ons denken vernieuwd.
Je geeft hier een duidelijk voorbeeld van het welvaartsevangelie. In de bijbel wordt de doop vergeleken met de tocht door de Schelfzee. Maar na die doop volgde de woestijn. Ook bij Jezus volgde de woestijn op de doop. Er komen moeiten en verleidingen, we worden op de proef gesteld. Als we die doorstaan zullen we groeien in geloof. We hebben dat nodig om gevormd te worden. Het gebeurt soms als we God helemaal niet "ervaren". Toch is het nodig voor onze vorming om in die gevallen te blijven vertrouwen. Israël stapte ook niet vanuit de slavernij, door de Rode Zee, meteen het beloofde land binnen. Dat wordt ons wel min of meer beloofd met het welvaartsevangelie. Maar in alle moeiten en beproevingen kunnen we blijven vertrouwen op Hem die ons liefheeft. En onze liefde en vertrouwen zullen groeien door de verdrukking heen.Gaitema schreef: Waar ik me de laatste tijd een beetje aan stoor is een cultuur onder (jonge) christenen. Als ze vertellen over zichzelf, dan vertellen ze snel over wat ze leuk vinden om te doen. Die maakbaarheid waar je mee begint. Ogenschijnlijk genot. Het gaat om dingen als: "lekker bank hangen, vakanties houden, sporten, genieten van de huiselijke dingen". Vervolgens er achteraan komt: "God is erg belangrijk in mijn leven. Ik zou niet weten wat ik zonder Hem zou moeten."
-
Het sprak me juist heel erg aan wat de dominee zei, omdat hij precies dat verwoord wat ik onder jood en christen vaak zie aan hun visie over wat de Messias zal doen. De joden dachten dat Jezus als de Messias een oorlog met de Romeinen en de heidense volken zou beginnen, maar Hij stierf juist voor die heidenen en de Romeinse overheersing aan het kruis. Ook hebben redelijk wat christenen zo'n beeld over de wederkomst van Jezus. Maar Jezus is anders dan de heersers van deze wereld. Hij is van een andere orde. Het eindoordeel zal ook anders zijn.Adinomis schreef:Ik moet zeggen dat ik het commentaar van ds. Visser een beetje vreemd vind. Deze zin bijvoorbeeld: " je niet keren tot de wereldheerschappij onder de ontzaggelijke vuist van de Messias, die de stal van onrechtvaardigheid van deze wereld gaat uitbezemen. " We moeten ons inderdaad niet keren naar een wereldheerschappij, maar naar degene die heerschappij over deze wereld heeft: Koning Jezus Christus. Hij is de Koning van het hemelse Koninkrijk en Hij zal op aarde het Koninkrijk vestigen naar hemelse maatstaven. En of hij dat met een "ontzaggelijke vuist" doet...... ?? Ik weet wel dat Jezus de tafels van de geldwisselaars omkeerde in te tempel en dat Hij de naties gaat oordelen.
Hij heeft geen aardse wapentuig nodig en treed niet Nationalistisch op. Nog houdt Hij zich bezig met economieën en machtspolitiek.
Ik moest er even over na denken, maar mee eensJe geeft hier een duidelijk voorbeeld van het welvaartsevangelie. In de bijbel wordt de doop vergeleken met de tocht door de Schelfzee. Maar na die doop volgde de woestijn. Ook bij Jezus volgde de woestijn op de doop. Er komen moeiten en verleidingen, we worden op de proef gesteld. Als we die doorstaan zullen we groeien in geloof. We hebben dat nodig om gevormd te worden. Het gebeurt soms als we God helemaal niet "ervaren". Toch is het nodig voor onze vorming om in die gevallen te blijven vertrouwen. Israël stapte ook niet vanuit de slavernij, door de Rode Zee, meteen het beloofde land binnen. Dat wordt ons wel min of meer beloofd met het welvaartsevangelie. Maar in alle moeiten en beproevingen kunnen we blijven vertrouwen op Hem die ons liefheeft. En onze liefde en vertrouwen zullen groeien door de verdrukking heen.
-
Jezus stierf in de eerste plaats voor het Joodse volk. Hand.13:23 Uit zijn (Davids) nageslacht heeft God voor Israël, volgens de belofte, de Zaligmaker Jezus doen voortkomen, Hij stierf voor het volk dat Hem afwees en kruisigde. Zij hadden de doodstraf voor Hem aanhangig gemaakt bij de Romeinse overheid. Boven Zijn kruis hing profetisch het opschrift "Koning der Joden". In het Latijn is dat afgekort tot INRI (Jezus van Nazareth Koning der Joden). Maar als we dat in het Hebreeuws zouden afkorten (een acroniem) krijgen we ישׁוּעַ הנֹצרי ומְלֶףִ היהוּדים Yeshua Hanotzri Wemeleg Hayehoediem = YHWH (Jahweh)!! (Gelezen in Wake Up)Gaitema schreef:
Het sprak me juist heel erg aan wat de dominee zei, omdat hij precies dat verwoord wat ik onder jood en christen vaak zie aan hun visie over wat de Messias zal doen. ......... maar Hij stierf juist voor die heidenen en de Romeinse overheersing aan het kruis.
Het is waar dat Jezus anders is dan de heersers van deze wereld. Jezus zegt daarvan in Matt.20:25 U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren, en de groten gezag over hen uitoefenen. Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn;Gaitema schreef:
De joden dachten dat Jezus als de Messias een oorlog met de Romeinen en de heidense volken zou beginnen,
Ook hebben redelijk wat christenen zo'n beeld over de wederkomst van Jezus. Maar Jezus is anders dan de heersers van deze wereld. Hij is van een andere orde. Het eindoordeel zal ook anders zijn.
Hij heeft geen aardse wapentuig nodig en treed niet Nationalistisch op. Nog houdt Hij zich bezig met economieën en machtspolitiek.
De discipelen verwachtten inderdaad dat Jezus Koning zou worden en hen zou bevrijden van de bezettende macht. (Dat is trouwens iets anders dan "oorlog voeren").
Maar die verwachting was niet ongegrond. De profetieën gaven daar aanleiding toe. De Here Jezus spreekt dat ook nergens tegen. Maar de tijd was daar nog niet rijp voor. Het Koningschap van Jezus komt inderdaad op aarde. We bidden niet voor niets "Uw Koninkrijk kome...." De engel zegt tegen Maria: Luk.1:32 God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, 33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.
De "troon van David" staat niet in de hemel, daar zit God op de troon en Jezus aan Zijn rechterhand. Het koningschap van Jezus zal ook zichtbaar worden bij Zijn wederkomst. Dan zal de wet uit Sion uitgaan en de volkeren zullen de oorlog niet meer leren.
-
Ja, natuurlijk. Ik zei het in het beeld van de Koning die een groot feest wilde houden en vele gasten uitnodigden. De gasten kwamen niet omdat ze overal te druk mee waren en sommigen hebben zelfs Zijn erfgenaam gedood! Maar wie er uiteindelijk kwamen, waren zij die lagen in de wal en in de sloot! Zo herkennen we onze God.Adinomis schreef:Jezus stierf in de eerste plaats voor het Joodse volk. Hand.13:23 Uit zijn (Davids) nageslacht heeft God voor Israël, volgens de belofte, de Zaligmaker Jezus doen voortkomen, Hij stierf voor het volk dat Hem afwees en kruisigde. Zij hadden de doodstraf voor Hem aanhangig gemaakt bij de Romeinse overheid. Boven Zijn kruis hing profetisch het opschrift "Koning der Joden". In het Latijn is dat afgekort tot INRI (Jezus van Nazareth Koning der Joden). Maar als we dat in het Hebreeuws zouden afkorten (een acroniem) krijgen we ישׁוּעַ הנֹצרי ומְלֶףִ היהוּדים Yeshua Hanotzri Wemeleg Hayehoediem = YHWH (Jahweh)!! (Gelezen in Wake Up)Gaitema schreef:
Het sprak me juist heel erg aan wat de dominee zei, omdat hij precies dat verwoord wat ik onder jood en christen vaak zie aan hun visie over wat de Messias zal doen. ......... maar Hij stierf juist voor die heidenen en de Romeinse overheersing aan het kruis.
Maar we hebben ook de gelijkenis van de verloren zoon die weer thuis kwam. God laat nooit los wat Zijn handen begonnen is.
Natuurlijk , maar die heerschappij zal zoals je het al zei niet vergelijkbaar zijn met die wat wij hier kennen. Als de grootste al die gene is die een andere dient, dan zullen we daar mooie lessen op doen in deze nieuwe wereld, zonder valuta, zonder wapens en zonder armoede. Hoewel je wel een tweede uitbraak van satan met de volken krijgt, maar we wijken daarin misschien een beetje afAdinomis schreef:Het is waar dat Jezus anders is dan de heersers van deze wereld. Jezus zegt daarvan in Matt.20:25 U weet dat de leiders van de volken heerschappij over hen voeren, en de groten gezag over hen uitoefenen. Maar zo zal het onder u niet zijn; maar wie onder u groot wil worden, die moet uw dienaar zijn;Gaitema schreef:
De joden dachten dat Jezus als de Messias een oorlog met de Romeinen en de heidense volken zou beginnen,
Ook hebben redelijk wat christenen zo'n beeld over de wederkomst van Jezus. Maar Jezus is anders dan de heersers van deze wereld. Hij is van een andere orde. Het eindoordeel zal ook anders zijn.
De discipelen verwachtten inderdaad dat Jezus Koning zou worden en hen zou bevrijden van de bezettende macht. (Dat is trouwens iets anders dan "oorlog voeren").
Maar die verwachting was niet ongegrond. De profetieën gaven daar aanleiding toe. De Here Jezus spreekt dat ook nergens tegen. Maar de tijd was daar nog niet rijp voor. Het Koningschap van Jezus komt inderdaad op aarde. We bidden niet voor niets "Uw Koninkrijk kome...." De engel zegt tegen Maria: Luk.1:32 God, de Heere, zal Hem de troon van Zijn vader David geven, 33 en Hij zal over het huis van Jakob Koning zijn tot in eeuwigheid en aan Zijn Koninkrijk zal geen einde komen.
De "troon van David" staat niet in de hemel, daar zit God op de troon en Jezus aan Zijn rechterhand. Het koningschap van Jezus zal ook zichtbaar worden bij Zijn wederkomst. Dan zal de wet uit Sion uitgaan en de volkeren zullen de oorlog niet meer leren.
Ik denk dat het verschil met de evangelische stroming voor mij op dit punt is, dat ik het liever niet te strak invul en het voor mogelijk houd dat een profetie hier en daar anders vervuld wordt dan wij kunnen bedenken. Zoals het afbreken en opbouwen van de tempel in drie dagen bijvoorbeeld, dat daar Jezus zelf mee werd bedoeld geeft het al aan, hoe het soms kan gaan. We zullen het wel zien, hoe Jezus dat gaat doen.
Ik stel me zelf eerder voor dat de aarde zelf hen parten gaat spelen (waarbij engelen aan de knoppen draaien) dan een menselijke legermacht. Kijk maar naar de tien plagen in Egypte. God heeft veel sterkere wapens, dan heel de wereld bij elkaar. Hij splijt een zee en baant erdoor een weg, welk mens kan zo'n God bestrijden? En wie voor Hem is, die is niet tegen Hem.
-
In de handboek bij de bijbel lees ik dat Jezus vanuit Kafarnaüm als ambt terrein zijn werk begon. De discipelen verzamelde en vandaar uit het land in trok om te onderwijzen, 'het goede nieuws van het koninkrijk te verkondigen' en de zieken te helen.Matteüs 4:18-25
18 Toen hij langs het meer liep, zag hij twee broers, Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas. Ze wierpen hun net uit in het meer, het waren vissers. 19 Hij zei tegen hen: ‘Kom, volg mij, ik zal van jullie vissers van mensen maken.’ 20 Ze lieten meteen hun netten achter en volgden hem. 21 Even verderop zag hij twee andere broers, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes. Ze waren met hun vader in hun boot bezig met het herstellen van de netten. Hij riep hen 22 en meteen lieten ze de boot en hun vader Zebedeüs achter en volgden hem.
23 Hij trok rond in heel Galilea; hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws van het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal onder het volk. 24 Het nieuws over hem verspreidde zich in heel Syrië. Allen die ergens aan leden en die gekweld werden door een ziekte of door pijn, en ook bezetenen en maanzieken en verlamden werden bij hem gebracht, en hij genas hen. 25 En grote groepen mensen volgden hem, uit Galilea en Dekapolis, uit Jeruzalem en Judea en uit het gebied aan de overkant van de Jordaan.
Het boek van ds. Visser geeft nu een uitleg dat ik een beetje twijfelachtig vind. Hij geeft aan dat Jezus een lijn uitzet waarbij in de volgende hoofdstukken eerst het woord komt en dan de daad. Eerst de Bergrede en dan de genezingswonderen. Dat zie ik zelf wat anders, want Jezus begon direct al met een wonder, met als eerst het water dat in wijn veranderd in Kana. In dit stuk zien we in vers 24 dat er al velen genezen werden van ziektes en kwalen.
Wel geeft hij terecht aan dat het christendom direct al in beweging was door evangelisatie, ook agressie en worstelt om de ziel van de broeder.
Agressie is maar net hoe je het hier opvat, zoals ik het bekijk. Jezus was nogal duidelijk in de woorden. Het deed je altijd wat. Of je ging er in mee, wat je leven enorm beïnvloede of je ging er niet in mee en dan ontstond er ook een afkeer ervan. Je kon er niet neutraal bij blijven.
Wat me zelf bij dit hoofdstuk heugt is een uitleg over hoe de rabbi's in die tijd hun volgelingen kregen. Als jonge tiener van een jaar of 12 geloof ik, ging je als joods kind naar de scholen van de Rabbijnen. Je werd onderwezen in de Thora en moest elk jota en titel uit zijn hoofd leren. De genen die dat als de besten konden werden door een Rabbi eruit gepikt om zijn eigen leer aan hem over te kunnen dragen. Als zo'n Rabbi zei "vol mij", dan betekende dat dat je bij hem in de leer ging. Je wilde dan als joodse jongetje helemaal worden als de Rabbi, want het was een enorme eer dat hij jou zag als de gene die zijn leer kon uitdragen. Net als met de Thora moest de jongen heel de leer van de Rabbi uit zijn hoofd leren en uitdragen. Zo gaf zo'n jongen heel zijn leven aan de Rabbi.
Toen Jezus zijn leerlingen hier uitkoos, zei Hij ook de woorden "volg mij". Daarbij deed Hij iets bijzonders. Wanneer je namelijk niet uitgekozen was door een Rabbi om zijn leer eigen te maken, dan ging je in het bedrijf van je familie werken. Dat deden deze vissers dus. Ze waren ongeletterden, wat wilde zeggen dat ze dus niet als leerlingen door een Rabbi onderwezen was in de Thora en zijn leer. Juist Jezus zei als een geheel andere Rabbi tegen deze door andere Rabbi's niet goed genoeg geachte ongeletterden "volg mij."
Daarmee gaven deze vissers direct er gehoor aan, en daarmee gaven zij zich dus direct geheel aan hun Rabbi en wilden heel Zijn leer eigen maken en worden als de Rabbi. Zo dienen we dus ook door Jezus te volgen helemaal als Hem te worden.
Het spreekt voor zich dat Jezus echter niet vraagt om heel de Thora uit je hoofd te leren en heel zijn leer uit je hoofd te kennen. Het gaat erom dat je naar Hem luistert en doet wat Hij zegt. Laat zien dat je bent als Jezus, door de Heilige Geest gevoed. Daarbij gelovend (vertrouwend op) in Hem en God de Vader.
-
Je krijgt inderdaad de indruk dat het wonder in Kana daaraan vooraf ging. Maar zo belangrijk is die volgorde ook niet.Gaitema schreef:In de handboek bij de bijbel lees ik dat Jezus vanuit Kafarnaüm als ambt terrein zijn werk begon. De discipelen verzamelde en vandaar uit het land in trok om te onderwijzen, 'het goede nieuws van het koninkrijk te verkondigen' en de zieken te helen.Matteüs 4:18-25
18 Toen hij langs het meer liep, zag hij twee broers, Simon, die Petrus genoemd wordt, en zijn broer Andreas. Ze wierpen hun net uit in het meer, het waren vissers. 19 Hij zei tegen hen: ‘Kom, volg mij, ik zal van jullie vissers van mensen maken.’ 20 Ze lieten meteen hun netten achter en volgden hem. 21 Even verderop zag hij twee andere broers, Jakobus, de zoon van Zebedeüs, en zijn broer Johannes. Ze waren met hun vader in hun boot bezig met het herstellen van de netten. Hij riep hen 22 en meteen lieten ze de boot en hun vader Zebedeüs achter en volgden hem.
23 Hij trok rond in heel Galilea; hij gaf er onderricht in de synagogen, verkondigde het goede nieuws van het koninkrijk en genas iedere ziekte en elke kwaal onder het volk. 24 Het nieuws over hem verspreidde zich in heel Syrië. Allen die ergens aan leden en die gekweld werden door een ziekte of door pijn, en ook bezetenen en maanzieken en verlamden werden bij hem gebracht, en hij genas hen. 25 En grote groepen mensen volgden hem, uit Galilea en Dekapolis, uit Jeruzalem en Judea en uit het gebied aan de overkant van de Jordaan.
Het boek van ds. Visser geeft nu een uitleg dat ik een beetje twijfelachtig vind. Hij geeft aan dat Jezus een lijn uitzet waarbij in de volgende hoofdstukken eerst het woord komt en dan de daad. Eerst de Bergrede en dan de genezingswonderen. Dat zie ik zelf wat anders, want Jezus begon direct al met een wonder, met als eerst het water dat in wijn veranderd in Kana. In dit stuk zien we in vers 24 dat er al velen genezen werden van ziektes en kwalen.
Wel geeft hij terecht aan dat het christendom direct al in beweging was door evangelisatie, ook agressie en worstelt om de ziel van de broeder.
Ik lees in het gequote bijbelgedeelte niets over agressie.Agressie is maar net hoe je het hier opvat, zoals ik het bekijk.
Dat klopt en dat is nog steeds zo. Wie de woorden van Jezus tot zich door laat dringen ontkomt niet aan het maken van een keuze. Zelfs het geen keuze maken is een keuze.Jezus was nogal duidelijk in de woorden. Het deed je altijd wat. Of je ging er in mee, wat je leven enorm beïnvloede of je ging er niet in mee en dan ontstond er ook een afkeer ervan. Je kon er niet neutraal bij blijven.
Leuke uitleg. Ik vraag me alleen af of Jezus ook zo aan te titel "Rabbi" kwam. Zou hij op die manier door een Rabbijn onderwezen zijn? Hij was wel op twaalfjarige leeftijd in de tempel bij de Rabbijnen, maar verder lees je dat niet meer.Wat me zelf bij dit hoofdstuk heugt is een uitleg over hoe de rabbi's in die tijd hun volgelingen kregen. Als jonge tiener van een jaar of 12 geloof ik, ging je als joods kind naar de scholen van de Rabbijnen. Je werd onderwezen in de Thora en moest elk jota en titel uit zijn hoofd leren. De genen die dat als de besten konden werden door een Rabbi eruit gepikt om zijn eigen leer aan hem over te kunnen dragen. Als zo'n Rabbi zei "vol mij", dan betekende dat dat je bij hem in de leer ging. Je wilde dan als joodse jongetje helemaal worden als de Rabbi, want het was een enorme eer dat hij jou zag als de gene die zijn leer kon uitdragen. Net als met de Thora moest de jongen heel de leer van de Rabbi uit zijn hoofd leren en uitdragen. Zo gaf zo'n jongen heel zijn leven aan de Rabbi.
Op die leeftijd woonde Jezus ook in Galilea en niet in Jeruzalem.
Mooi hè?Toen Jezus zijn leerlingen hier uitkoos, zei Hij ook de woorden "volg mij". Daarbij deed Hij iets bijzonders. Wanneer je namelijk niet uitgekozen was door een Rabbi om zijn leer eigen te maken, dan ging je in het bedrijf van je familie werken. Dat deden deze vissers dus. Ze waren ongeletterden, wat wilde zeggen dat ze dus niet als leerlingen door een Rabbi onderwezen was in de Thora en zijn leer. Juist Jezus zei als een geheel andere Rabbi tegen deze door andere Rabbi's niet goed genoeg geachte ongeletterden "volg mij."
Je kunt het je niet voorstellen dat ze zomaar hun broodwinning achter zich lieten zonder bedenktijd. Hoe zouden wij in hun plaats hebben gereageerd?Daarmee gaven deze vissers direct er gehoor aan, en daarmee gaven zij zich dus direct geheel aan hun Rabbi en wilden heel Zijn leer eigen maken en worden als de Rabbi. Zo dienen we dus ook door Jezus te volgen helemaal als Hem te worden.
En wat heeft God ze kunnen gebruiken!! Zelfs wij praten erover in het forum en leren ervan.
Het spreekt voor zich dat Jezus echter niet vraagt om heel de Thora uit je hoofd te leren en heel zijn leer uit je hoofd te kennen. Het gaat erom dat je naar Hem luistert en doet wat Hij zegt. Laat zien dat je bent als Jezus, door de Heilige Geest gevoed. Daarbij gelovend (vertrouwend op) in Hem en God de Vader.
-
Ik denk dat hij doelde op de felheid van Jezus richting de vijanden van God. De directheid van Zijn woorden, zoals onder andere de term ''addergebroed''.Adinomis schreef: Ik lees in het gequote bijbelgedeelte niets over agressie.
Wat Jezus in de tempel deed was wat onder de Joden bekend stond als "Bergen verzetten". Wie namelijk als gewone Jood een discussie wint van en joodse geestelijke, die had dan volgens het Joodse spreekwoord bergen verzet. Daarom zei Jezus ook dat wie een geloof zou hebben ter grote van een mostertzaadje, daarmee bergen kon verzetten. Hij liet hiermee zien dat wat Hij zei van grote Wijsheid is. Daaruit bleek dan dat Hij meer was dan zomaar een jongen van 12 jaar. Als Hij dan als Rabbie later Zijn volgelingen die zo zouden worden als Hem dan niet de hele Thenach en Zijn leer van voor naar achteren letter per letter uit hun hoofd liet leren, maar Gods Woord door de Heilige Geest liet citeren, dan had Hij zelf ook geen onderwijs van een ander nodig gehad om Rabbie te kunnen zijn. Hij had als twaalf jarige al eens bergen verzet.Leuke uitleg. Ik vraag me alleen af of Jezus ook zo aan te titel "Rabbi" kwam. Zou hij op die manier door een Rabbijn onderwezen zijn? Hij was wel op twaalfjarige leeftijd in de tempel bij de Rabbijnen, maar verder lees je dat niet meer.Wat me zelf bij dit hoofdstuk heugt is een uitleg over hoe de rabbi's in die tijd hun volgelingen kregen. Als jonge tiener van een jaar of 12 geloof ik, ging je als joods kind naar de scholen van de Rabbijnen. Je werd onderwezen in de Thora en moest elk jota en titel uit zijn hoofd leren. De genen die dat als de besten konden werden door een Rabbi eruit gepikt om zijn eigen leer aan hem over te kunnen dragen. Als zo'n Rabbi zei "vol mij", dan betekende dat dat je bij hem in de leer ging. Je wilde dan als joodse jongetje helemaal worden als de Rabbi, want het was een enorme eer dat hij jou zag als de gene die zijn leer kon uitdragen. Net als met de Thora moest de jongen heel de leer van de Rabbi uit zijn hoofd leren en uitdragen. Zo gaf zo'n jongen heel zijn leven aan de Rabbi.
Op die leeftijd woonde Jezus ook in Galilea en niet in Jeruzalem.
Absoluut Anders hadden wij Hem ook nooit kunnen volgen. Wat dat betreft wel vreemd dat mijn ouders nog in de hervormde en de gereformeerde kerk de Heidelbergse uit hun hoofd moesten lerenMooi hè?Toen Jezus zijn leerlingen hier uitkoos, zei Hij ook de woorden "volg mij". Daarbij deed Hij iets bijzonders. Wanneer je namelijk niet uitgekozen was door een Rabbi om zijn leer eigen te maken, dan ging je in het bedrijf van je familie werken. Dat deden deze vissers dus. Ze waren ongeletterden, wat wilde zeggen dat ze dus niet als leerlingen door een Rabbi onderwezen was in de Thora en zijn leer. Juist Jezus zei als een geheel andere Rabbi tegen deze door andere Rabbi's niet goed genoeg geachte ongeletterden "volg mij."
Sommige dingen sluipen er dan toch weer in.
Dit was een hele eer wat er gebeurde. Je werd visser nadat je afgewezen was door de Rabbies om bij hen in de leer te gaan. Maar Jezus was als Rabbie anders. Hij wees juist de genen aan die afgewezen waren. Het is alsof een directeur van een bouwbedrijf tegen de upperman zegt: ''jij wordt mijn opvolger.''Je kunt het je niet voorstellen dat ze zomaar hun broodwinning achter zich lieten zonder bedenktijd. Hoe zouden wij in hun plaats hebben gereageerd?
Waarschijnlijk zouden wij met stomheid geslagen zijn, als ons dat zou overkomen.
En dat van hele gewone vissers
En wat heeft God ze kunnen gebruiken!! Zelfs wij praten erover in het forum en leren ervan.
-
Wel jammer dat er eigenlijk nog zo weinigen mee doen, maar met Adinomis is het prettig praten
Het volgende gedeelte:
Die is me altijd bij gebleven. Het laatste zit het er bij ons in Nederland vooral in het genegeerd worden, denk ik.
Ik las op Facebook van een kerklid uit onze gemeente die ook voor het CDA heel actief is geweest, dat hij als reactie op het drama in Oekraïne reageerde met dat we niets anders kunnen doen dan voor hen bidden en in gedachten bij hen zijn. Daarop had iemand die een juffrouw is op een christelijke basisschool hem verweten dat hij het over bidden had en daarmee te koop zou lopen.
Hij was daardoor geschrokken en startte de discussie op Facebook of je nog getuigen mag van je geloof in deze tijd.
Heel veel reacties kwamen. Heel positief ook in de trant van "wees vooral jezelf."
Wat dat betreft staat er wel steeds meer druk op de vrijheid om je geloof te kunnen uiten.
Zoals christelijke symbolen dragen bijvoorbeeld ook een hot item is. In een doorgeschoten scheiding tussen kerk en staat is het openlijk uiten van je geloof al snel iets waardoor mensen zich veroordeeld zouden voelen en daarom het liefste dat uiten ervan in het openbaar zouden willen verbieden. Je ziet de spanningen.. de verhardingen.. Ik geloof wel weer signalen van dat we steeds meer bij het einde komen, die toen al begonnen was. Wat gebeurd er, als er straks alleen maar hele kleine clubjes christenen her en der over zijn?
Maar dan die mooie karaktereigenschappen waar deze zaligsprekingen mee beginnen, hoe mooi is het als we dat als christenen mogen uitdragen? Als mensen daardoor die liefde proeven en de gemeentes ook echt liefdevolle families worden/zijn?
Het volgende gedeelte:
Gelukkig zijn de vredestichters, zij die vrede brengen tussen God en de mensen, las ik een keer in de EO-Visie.Matteüs 5:1-12
Bergrede
5
1 Toen hij de mensenmassa zag, ging hij de berg op. Daar ging hij zitten met zijn leerlingen om zich heen. 2 Hij nam het woord en onderrichtte hen:
3 ‘Gelukkig wie nederig van hart zijn,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
4 Gelukkig de treurenden,
want zij zullen getroost worden.
5 Gelukkig de zachtmoedigen,
want zij zullen het land bezitten.
6 Gelukkig wie hongeren en dorsten naar gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Gelukkig de barmhartigen,
want zij zullen barmhartigheid ondervinden.
8 Gelukkig wie zuiver van hart zijn,
want zij zullen God zien.
9 Gelukkig de vredestichters,
want zij zullen kinderen van God genoemd worden.
10 Gelukkig wie vanwege de gerechtigheid vervolgd worden,
want voor hen is het koninkrijk van de hemel.
11 Gelukkig zijn jullie wanneer ze je omwille van mij uitschelden, vervolgen en van allerlei kwaad betichten. 12 Verheug je en juich, want je zult rijkelijk worden beloond in de hemel; zo immers vervolgden ze vóór jullie de profeten.
Die is me altijd bij gebleven. Het laatste zit het er bij ons in Nederland vooral in het genegeerd worden, denk ik.
Ik las op Facebook van een kerklid uit onze gemeente die ook voor het CDA heel actief is geweest, dat hij als reactie op het drama in Oekraïne reageerde met dat we niets anders kunnen doen dan voor hen bidden en in gedachten bij hen zijn. Daarop had iemand die een juffrouw is op een christelijke basisschool hem verweten dat hij het over bidden had en daarmee te koop zou lopen.
Hij was daardoor geschrokken en startte de discussie op Facebook of je nog getuigen mag van je geloof in deze tijd.
Heel veel reacties kwamen. Heel positief ook in de trant van "wees vooral jezelf."
Wat dat betreft staat er wel steeds meer druk op de vrijheid om je geloof te kunnen uiten.
Zoals christelijke symbolen dragen bijvoorbeeld ook een hot item is. In een doorgeschoten scheiding tussen kerk en staat is het openlijk uiten van je geloof al snel iets waardoor mensen zich veroordeeld zouden voelen en daarom het liefste dat uiten ervan in het openbaar zouden willen verbieden. Je ziet de spanningen.. de verhardingen.. Ik geloof wel weer signalen van dat we steeds meer bij het einde komen, die toen al begonnen was. Wat gebeurd er, als er straks alleen maar hele kleine clubjes christenen her en der over zijn?
Maar dan die mooie karaktereigenschappen waar deze zaligsprekingen mee beginnen, hoe mooi is het als we dat als christenen mogen uitdragen? Als mensen daardoor die liefde proeven en de gemeentes ook echt liefdevolle families worden/zijn?
-
Ja zeker jammer dat er weinig mensen meedoen, maar een ezel stoot zich in het gemeen, geen twee keer aan dezelfde steen en mijn teen is nog niet genezen.
Bovendien loop ik stuk op de NBV, zeker met de zaligsprekingen.
Bovendien loop ik stuk op de NBV, zeker met de zaligsprekingen.
-
Met Adinomis kan ik goed praten over de gedeeltes die ik aanhaal. Ik probeer een traditionele volgorde van voor naar achteren aan te houden. Dat is alles. Dit doe ik, nogmaals, omdat het persoonlijke Bijbellezen van mij thuis ernstig tegen valt. Op deze manier pik ik dat weer wat op. Dat hielp namelijk ook toen we dat met Openbaring deden.
Daarbij voel ik me soms serieus overspoeld hier met te grote opgaven soms. Dat werd me gewoon wat te veel allemaal.
Ik ben namelijk geen theoloog.
Daarbij voel ik me soms serieus overspoeld hier met te grote opgaven soms. Dat werd me gewoon wat te veel allemaal.
Ik ben namelijk geen theoloog.
-
Dat is heel fijn voor jou en ook voor Adinomis, ik had je vorige bericht ook gelezen maar vond het wijs om er niet op te reageren.
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat is zeker zo met het bestuderen van de Schrift.
Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is en dat is zeker zo met het bestuderen van de Schrift.
-
Sorry, maar daar heb ik dan niet wat aan.
-
Ik wel.Gaitema schreef:Sorry, maar daar heb ik dan niet wat aan.