Dat veld is virtueel en wordt gegenereerd door de gravitatie.
Is het heelal een computersimulatie?
-
- Man/Vrouw: M
Re: Is het heelal een computersimulatie?
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Het is een onderstelling die tot niets leidt.MagereHein schreef: 02 mei 2022, 21:31 Zullen we het dan toch maar verbannen naar het rijk der fabels?
Daar is zelfs een naam voor.
Het is daardoor een niet inhoudelijke discussie over het wat er is.
-
Nee.
Een massa kromt de ruimte en dat heeft gevolgen voor andere massa"s.
Maar die ruimte kan in principe een vacuüm zijn.
-
Het eerste is niet waar, het tweede lijkt me wel waar.Eliyahu schreef: 03 mei 2022, 06:06Bs"dBonjour schreef: 02 mei 2022, 20:47 Informatie is een heel abstract begrip. Maar zodra je een object wil gaan beschrijven moet je het een stuk minder abstract maken. Dan moet je een manier vinden de informatie te noteren om die later weer te kunnen interpreteren. Die manier noem ik voor het gemak medium. Een potlood pakken en symbolen op papier zetten is een leuke methode. Iedereen die de symbolen kent, kan de informatie over dat object dan tot zich nemen. Zonder een medium blijft informatie een abstract begrip.
In het geval dat je een computersimulatie wilt maken zal je toch echt dat medium moeten gebruiken.
Het feit dat informatie een materiële informatiedrager nodig heeft verandert niets aan het feit dat informatie zelf totaal immaterieel is.
-
Maar wat is dan het medium van zwaartekrachtgolven zoals Ligo die detecteert?Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 10:54Nee.
-
Voor zover bekend is er geen medium nodig.Mullog schreef: 03 mei 2022, 10:59Maar wat is dan het medium van zwaartekrachtgolven zoals Ligo die detecteert?Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 10:54
Nee.
Dat is niet vreemd, want dat is er voor licht ook niet.
-
Het kost mij nog steeds moeite om de Bron van de eventuele heelal-simulatie ( Wie/ Wat ) als deel uitmakend van de simulatie zelve te zien.
De Bron zie ik eerder Buiten de simulatie, als onderdeel van de simulatie.
-
Mij ook.peda schreef: 03 mei 2022, 12:17 Het kost mij nog steeds moeite om de Bron van de eventuele heelal-simulatie ( Wie/ Wat ) als deel uitmakend van de simulatie zelve te zien.
Het lijkt tegenstrijdig te zijn door de bron zelf deel te laten zijn van de simulatie.
Dan is er een deel wat niet wordt gesimuleerd en dat maakt er geen deel van uit.
-
Evenals de vraag of er goden bestaan en wat ze vinden en denken. Non-discussies.Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 10:50Het is een onderstelling die tot niets leidt.MagereHein schreef: 02 mei 2022, 21:31 Zullen we het dan toch maar verbannen naar het rijk der fabels?
Daar is zelfs een naam voor.
Het is daardoor een niet inhoudelijke discussie over het wat er is.
I love being wrong because that means in that instant I learned something new that day
-
Wat er gemeten wordt is het rekken en krimpen van de ruimte. Je constateert dus dat er een zwaartekrachtgolf passeert omdat de ruimte tussen twee punten vervormt. In die zin is de ruimte zelf een soort van medium (N.B. ik bedoel hier dan niet zoiets als wat vroeger ether werd genoemd)Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 11:09Voor zover bekend is er geen medium nodig.Mullog schreef: 03 mei 2022, 10:59
Maar wat is dan het medium van zwaartekrachtgolven zoals Ligo die detecteert?
-
Een lege ruimte bezit slecht afmetingen.Mullog schreef: 03 mei 2022, 13:16Wat er gemeten wordt is het rekken en krimpen van de ruimte. Je constateert dus dat er een zwaartekrachtgolf passeert omdat de ruimte tussen twee punten vervormt. In die zin is de ruimte zelf een soort van medium (N.B. ik bedoel hier dan niet zoiets als wat vroeger ether werd genoemd)Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 11:09
Voor zover bekend is er geen medium nodig.
Die vervormen dat klopt, maar omdat nu een medium te noemen?
Mij lijkt dat meer een uitbreiding van wat er meestal onder wordt verstaan.
PS.
Met zulke uitbreidingen kun je je gelijk min of meer forceren.
-
Het lijkt wel een fysica-forum te worden.Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 13:33Een lege ruimte bezit slecht afmetingen.Mullog schreef: 03 mei 2022, 13:16
Wat er gemeten wordt is het rekken en krimpen van de ruimte. Je constateert dus dat er een zwaartekrachtgolf passeert omdat de ruimte tussen twee punten vervormt. In die zin is de ruimte zelf een soort van medium (N.B. ik bedoel hier dan niet zoiets als wat vroeger ether werd genoemd)
PS.
De vacuumdichtheid geeft volgens mij aan dat ruimte een medium heeft. Wel erg dun maar toch.
[uit principe ben ik voor principes]
-
De ruimte is niet leeg.Leon schreef: 03 mei 2022, 16:36Het lijkt wel een fysica-forum te worden.Tiberius Claudius schreef: 03 mei 2022, 13:33
Een lege ruimte bezit slecht afmetingen.
PS.
De vacuumdichtheid geeft volgens mij aan dat ruimte een medium heeft. Wel erg dun maar toch.
-
Het heeft een minimale vulling, die afgedwongen wordt, de vacuumdichtheid. Een belangrijk gegeven in de kosmologie dacht ik.
-
Wat is nu precies de invulling van ruimte en "'wat"' bestaat er buiten de ruimte ? Waarin is de ruimte weer ingebed?
Laatst gewijzigd door peda op 03 mei 2022, 16:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ben geen natuurkundige, hè. Ik ben wel bovenmatig geïnteresseerd en daarom lees ik veel. En nu lees ik bijvoorbeeld dat er toch mogelijk nog wel iets kan bestaan binnen een vacuüm. Ik ben een leek hoor. Ik besef dat maar al te goed. Maar wat bijvoorbeeld van elektromagnetische straling? Komt dat alleen voor binnen ons onderzoeksveld? Of daarbuiten eveneens? En waarom kunnen er in het universum geen krachten aanwezig zijn die we tot nu toe nog niet hebben ontdekt? Ik waardeer wetenschap maar stel tegelijkertijd vast dat onze wetenschap nog maar zeer beperkt is. Oprechte wetenschappers, zoals Einstein en Newton maar nog vele anderen, beseften dit maar al te goed.
-
Ruimte is niet leeg, maar o.m. gevuld met vacuum-energie. Niets kom je m.i. nergens in het heelal tegen.
-
Voor mij is genoeg dat ruimte zich verzet tegen absolute leegte.peda schreef: 03 mei 2022, 16:54Wat is nu precies de invulling van ruimte en "'wat"' bestaat er buiten de ruimte ? Waarin is de ruimte weer ingebed?Leon schreef: 03 mei 2022, 16:40
Het heeft een minimale vulling, die afgedwongen wordt, de vacuumdichtheid. Een belangrijk gegeven in de kosmologie dacht ik.
-
Absoluut vacuum bestaat niet. Als je alles weghaalt, houd je kwantumvelden over die altijd per definitie in beweging zijn.
Zionisme: de succesvolle herovering van wat van ons is – rechtvaardig, onvermijdelijk, onmiskenbaar.
-
Klopt, niets is voor ons een niet te bevatten begrip.peda schreef: 03 mei 2022, 17:10 Ruimte is niet leeg, maar o.m. gevuld met vacuum-energie. Niets kom je m.i. nergens in het heelal tegen.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
— C. S. Lewis (ingekort)
-
Het is theologisch best wel een interessante vraag. Wanneer God Alomtegenwoordig is, is er dan wel sprake van ergens een Niets. Filosofisch wordt het probleem wel opgelost door de schepping ex-nihilo te zien als plaats vindende in een "' positie "' die door God verlaten wordt. Best wel een doordenkertje.Vreugdevol schreef: 03 mei 2022, 20:27Klopt, niets is voor ons een niet te bevatten begrip.peda schreef: 03 mei 2022, 17:10 Ruimte is niet leeg, maar o.m. gevuld met vacuum-energie. Niets kom je m.i. nergens in het heelal tegen.
-
Moet voor een computer simulatie ook niet een Alomtegenwoordig worden geëist?peda schreef: 04 mei 2022, 14:55Het is theologisch best wel een interessante vraag. Wanneer God Alomtegenwoordig is, is er dan wel sprake van ergens een Niets. Filosofisch wordt het probleem wel opgelost door de schepping ex-nihilo te zien als plaats vindende in een "' positie "' die door God verlaten wordt. Best wel een doordenkertje.
Dat kan wel opgelost worden maar die oplossing vind ik wat (te) ver gezocht.
-
Natuurlijk niet. Zat mensen die dit doen. Die zijn niet "alomtegenwoordig " of wat voor pretentieuze termen je er ook aan wil hangen om indruk te maken met niets.Tiberius Claudius schreef: 04 mei 2022, 15:06Moet voor een computer simulatie ook niet een Alomtegenwoordig worden geëist?peda schreef: 04 mei 2022, 14:55
Het is theologisch best wel een interessante vraag. Wanneer God Alomtegenwoordig is, is er dan wel sprake van ergens een Niets. Filosofisch wordt het probleem wel opgelost door de schepping ex-nihilo te zien als plaats vindende in een "' positie "' die door God verlaten wordt. Best wel een doordenkertje.
Dat kan wel opgelost worden maar die oplossing vind ik wat (te) ver gezocht.