Ik ga even verder over de omschrijving van wonderen.
Mijn stelling is dat wonderen in de verhalen anders worden beschreven dan in de brieven.
Onder de verhalen worden de 4 evangeliën, handelingen en openbaring verstaan.
In de verhalen is het een echt letterlijk wonder. In de brieven worden wonderen echter niet letterlijk beschreven.
Het lijkt er daarom op dat wonderen in de verhalen een literaire functie hebben.
De wonderen zijn dus niet direct ‘letterlijk’ op te vatten, maar ‘indirect’ letterlijk.
Zo beschrijft Paulus wel de letterlijke opstanding in de 1 Korinthe brief, maar heeft het niet over het lege graf.
Lammen, blinden en doden zijn uitdrukkingen voor mensen, die vastgelopen zijn of worden uitgesloten,
maar die worden wel wonderbaarlijk genezen.
Ze gaan lopen, zien en leven. Dit als uitwerking van het visioen in Jesaja 35:5 Dan zullen de ogen van de blinden worden opengedaan, de oren van de doven zullen worden geopend. 6. Dan zal de kreupele springen als een hert, de tong van de stomme zal juichen.
Hieronder zijn alleen de brieven toegelicht, de ‘letterlijke’ wonderen uit de verhalen zijn alom bekend.
Er staat steeds hoe vaak een woord in de Verhalen of in de Brieven voorkomen (zoeken in HSV).
wonder(en): 14xVerhalen en 4xBrieven
In de brieven geen uitleg wat een wonder inhield. 1x gaat het over de wonderen van satan.
blind(en): 47xVerhalen en 4xBrieven
Nergens een letterlijke uitleg van een blinde die gaat zien:
kreupel(en): 14xVerhalen en 1xBrief en in de brief wordt het figuurlijk gebruikt:
Hebreeën 12:13 en maak rechte sporen voor uw voeten, opdat wat kreupel is, niet wordt ontwricht, maar veeleer genezen wordt
dode(n):
120x in de verhalen
13x in de Romeinen brief - strekking: wij mensen die dood waren zijn levend geworden.
11x in 1 Korinthe 15 brief - discussie over de opstanding na! dit leven.
22x in de overige brieven - ontwaak u die slaapt, sta op uit de doden.
Het volgende is nog wel een interessante zinnetje, wat betekent dat?
Is het een verwijzing naar het OT met Elia en Elisa (zie tekst daarboven), maar niet naar recentere gebeurtenissen? Hoe kan dat nu?
Hebreeën 11:35 Vrouwen hebben hun doden teruggekregen door opstanding uit de dood. Maar anderen zijn gefolterd en namen de aangeboden verlossing niet aan, opdat zij een betere opstanding verkrijgen zouden.
genezing(en): 5xVerhalen en 3x 1 Korinthe 12 brief
1 Korinthe 12:28 God nu heeft sommigen in de gemeente een plaats gegeven: ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, vervolgens krachten, daarna genadegaven van genezingen, vormen van hulpverlening, bestuurlijke gaven, allerlei talen.
Er staat verder niet uitgelegd, wat de genezingen zijn, maar zo spectaculair als in de verhalen zijn ze blijkbaar niet.
Bovenstaande is geen hard bewijs, ook zeker geen ontkenning dat men in het vroege Christendom de verhalen niet letterlijk las.
Dat laatste is nog heel gebruikelijk in vele Christelijke kerken.
De historische en literaire kritiek op de bijbel van de laatste eeuwen geeft echter aan dat er een verandering in dit soort denken moet plaatsvinden.
Het blijven echter wonderen: lammen gaan lopen, blinden gaan zien en doden staan op (letterlijk).
Dat Jezus is opgestaan uit de dood, dient een Christen ook letterlijk te nemen (dit is kern).
Alleen dode lichamen kunnen niet opeens weer gaan leven.
Het opstandingslichaam van Jezus wordt door Paulus beschreven in 1 Korinthe 15.
De dood kan echter ook al tijdens het leven plaatsvinden, en de echte dood is geen belemmering voor het eeuwige leven.
Ps. Mocht iemand een tegenvoorbeeld in een brief vinden, schroom niet om het te delen.
Het gaat niet om gelijk krijgen, maar om iets te leren, waar je mee verder kunt.