Bastiaan73 schreef: 29 mar 2025, 17:39
Tufkah schreef: 29 mar 2025, 17:15
Maar ik ben de Vader toch niet? En ik spreek ook geen buik namens de Vader. Ik volg de Zoon.
Mijn punt is dat het gedeelte dat je citeert ("heb de wereld niet lief..." uit 1 Johannes 2:15) en Johannes 3:16 aan dezelfde schrijver worden toegeschreven en met elkaar in tegenspraak lijken te zijn.
2:15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
3:16 Want alzo lief heeft God de wereld gehad, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een iegelijk die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe.
Mijn stellige overtuiging is dat beide verzen door dezelfde (pseudo)Johannes is geschreven. God is de Schepper van "de wereld' en heeft "de wereld" uit dien aard lief. God heeft "de wereld" zelfs zo lief dat hij Zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft als blijk van Zijn liefde.
Dit is de positie van God als Schepper van "de wereld".
Maar dan nu de mens. Om tot God te komen dient de mens "de wereld" te verzaken, God is immers niet in "de wereld" , maar aan gene zijde van "de wereld" als Schepper zijnde. Waarmee ik poog te zeggen dat God Zijn Een-zijn niet kon verlaten en "de wereld" dus noodzakelijkerwijs zich buiten Hem bevond. (bevindt) Het is "de wereld" wegens zijn geschapenheid dat de positie van God anders is dan de mens. God is Ongeschapen, de mens is geschapen.
Dus ja, de bedoelde verzen zijn ogenschijnlijk in tegenspraak, maar daar valt een andere zienswijze op toe te passen. Verder: dankjewel voor deze theologische uitdieping.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.