Freerk schreef: 02 mei 2025, 23:56De traditie van misbruik, mishandeling, doding van kinderen, onteigenen van kinderen en dat soort dingen is een feit in de katholieke kerk. Die ellende zal de kerk eerst moeten opruimen (doorleven?) om werkelijk kerk van Christus te kunnen zijn (dat geld overigens ook voor andere stromingen die met de bijbel in de hand mensen hebben misbruikt of onderdrukt). Wil je het leven écht kunnen vieren dan moet je erkennen dat er slachtoffers zijn ten gevolge van jou manier van leven toch?
Je kunt geen toekomst bouwen op de trauma's van het verleden. Het goede en het schone moeten het laatste woord hebben, niet het kwade en het lelijke. Het laatste moeten we belijden, bestrijden en goedmaken, het eerste moeten we scheppen, aanmoedigen en vieren. En het zijn juist mensen met verbeeldingskracht en gevoel voor kunst en schoonheid die de wereld ten goede veranderen en kleur geven in het leven. Juist in de kunst en ook in de liturgie kun je het kwade zo raak en aansprekend benoemen, meer nog dan met moralistische toespraken alleen, dat het harten kan breken en mensen in beweging kan zetten.
Daarbij kunnen we niet eerst alle ellende opruimen, omdat de ellende er altijd zal zijn. Het laatste schandaal zal zeker niet het laatste schandaal zijn, hoe vroom we ook proberen te leven. We vieren het leven en de schoonheid niet omdat wij goed zijn, omdat wij dat verdienen, maar omdat God goed is en Hij altijd met alles wat wij hebben te loven en te danken is. We vieren de hoop dat wij eens ten volle mogen delen in Gods goedheid en schoonheid. En net zoals we daarvoor nu al het goede moeten doen, hoe pover en onvolmaakt nog ook, zo moeten we daarvoor nu al het mooie doen, hoe pover en onvolmaakt nog ook. Want als we een prachtige liturgie vieren met alles erop en eraan, dan kan dat onze harten vullen en ons laten beseffen: ja, hier ligt uiteindelijk onze toekomst, dit is waarvoor we bestemd zijn en waarvoor we nog zo'n lange weg te gaan hebben. Maar we zijn nooit alleen, want God is met ons.
Maria K schreef: 03 mei 2025, 00:02
Je zou het
Rijke Roomse Leven graag terugzien?
Maar bedenk, dat alle schoonheid en ook dus schone schijn op meerdere manieren zijn prijs heeft.

Al het goede dat we doen kan misbruikt worden, ook onze moderne hang naar soberheid en efficiëntie. Hoe meer je het goede doet, hoe dieper de val kan worden. Maar toch moet je het goede doen. Je mag je daarom niet door het kwade daarin laten leiden. Verzaak het kwade, maar doe tóch het goede, ondanks de risico's. Het Rijke Roomsche Leven kende veel kwaad, maar ook heel veel goeds. Alleen vaak gooien we met het kwade ook het goede weg, uit angst voor het kwade. Waardoor we uiteindelijk met lege kerken en een cynische, verharde samenleving overblijven, waarin zelfs een dagje Efteling voor een stel vluchtelingen al te veel is...
In de tuin van Eden zette God geen hek om die boom en ik vroeg me altijd af waarom niet. Maar nu weet ik het. Omdat Hij vrijheid met al haar verschrikkelijke risico's tóch belangrijker vindt dan veiligheid alleen, omdat alleen in vrijheid wij goed kunnen zijn. Als de schoonheid dus schijn is, verwijder dan de schoonheid niet, maar maak de schijn werkelijkheid, met de schoonheid als leermeester. Want zonder schoonheid met al haar risico's zal de schijn sowieso niet werkelijk worden. Richt je op de hemel en je krijgt de aarde erbij. Richt je op de aarde en je krijgt geen van beiden. Of we de paus nu kronen of niet, of we nu in het Latijn bidden of niet, of we nu in een klatergouden kerk samenkomen of in een boerenschuur, in alles kan schoonheid, eerbied, kunst, muziek en poëzie worden gebracht. Maar we moeten het wel willen.
We don't read and write poetry because it's cute. We read and write poetry because we are members of the human race, and the human race is filled with passion. Medicine, law, business, engineering, these are noble pursuits and necessary to sustain life. But poetry, beauty, romance, love... these are what we stay alive for.
-Robin Williams; Dead Poets Society