Wel beschrijf hem dan maar eens, want hier kunnen we niets mee.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 11:51Ik kan de (geloste) ziel prima beschrijven anders. Die wordt louter door zichzelf bepaald en niet door wat in de wereld is. (De ziel is uiteraard nog veel meer, maar dat terzijde) De natuurlijke mens wordt bepaald door 'de wereld". Blanken worden bepaald door zwarten (en vice versa) , vrouwen worden bepaald door mannen (en vice versa) , de natuurlijke mens bepaald zichzelf aan dingen welke in de wereld zijn. En dat is niet erg, maar dat hoeft niet zo te blijven.Tiberius Claudius schreef: 22 jun 2025, 11:32
Nogmaals alle mensen zijn natuurlijk en kennis van het innerlijk is er ook volop.
De door jou gecreëerde ziel is gewoon overbodig.
Wetenschap onderzoekt nieuwe categorie van bewustzijn: het blanco brein
-
- Man/Vrouw: M
Re: Wetenschap onderzoekt nieuwe categorie van bewustzijn: het blanco brein
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
-
Ik doe dat hier bijna dagelijks, maar de natuurlijke mens is een hardnekkige gelovige. Verdwaald in illusies en beelden.Tiberius Claudius schreef: 22 jun 2025, 12:10Wel beschrijf hem dan maar eens, want hier kunnen we niets mee.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 11:51
Ik kan de (geloste) ziel prima beschrijven anders. Die wordt louter door zichzelf bepaald en niet door wat in de wereld is. (De ziel is uiteraard nog veel meer, maar dat terzijde) De natuurlijke mens wordt bepaald door 'de wereld". Blanken worden bepaald door zwarten (en vice versa) , vrouwen worden bepaald door mannen (en vice versa) , de natuurlijke mens bepaald zichzelf aan dingen welke in de wereld zijn. En dat is niet erg, maar dat hoeft niet zo te blijven.
Van de grap des levens krijgt men postuum de clou...
-
Je hebt het nog nooit gedaan.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 12:14Ik doe dat hier bijna dagelijks, maar de natuurlijke mens is een hardnekkige gelovige. Verdwaald in illusies en beelden.Tiberius Claudius schreef: 22 jun 2025, 12:10
Wel beschrijf hem dan maar eens, want hier kunnen we niets mee.
Het enige waar je mee komt zijn vage vermeende eigenschappen, daar kunnen we niets mee.
-
Het stemt in elk geval hoopvol dat je wel in de gaten begint te krijgen dat wanneer het leven uit het brein is vertrokken, het bewustzijn ook foetsie is. En dat het brein dus nooit het bewustzijn kan zijn. Wie dat wel beweert zal het moeten bewijzen. En dat kun je niet en zal je ook nooit kunnen.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 10:51
Wat betreft de hersenen op sterk water: die zijn dood, dus werken niet meer. Vragen om bewijs dat de hersenen in die pot bewustzijn zijn, is dus een domme vraag.
Johannes 14: 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Het stemt droevig dat je, dat wetende, toch de vraag stelt aan anderen om bewijs dat dode hersenen bewustzijn zijn.Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31Het stemt in elk geval hoopvol dat je wel in de gaten begint te krijgen dat wanneer het leven uit het brein is vertrokken, het bewustzijn ook foetsie is.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 10:51
Wat betreft de hersenen op sterk water: die zijn dood, dus werken niet meer. Vragen om bewijs dat de hersenen in die pot bewustzijn zijn, is dus een domme vraag.
Je draaft zover door dat je mij beweringen in de mond legt die ik nooit heb gezegd. Ik heb nergens gezegd (en anderen ook niet hier) dat het brein bewustzijn is.Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31 En dat het brein dus nooit het bewustzijn kan zijn. Wie dat wel beweert zal het moeten bewijzen. En dat kun je niet en zal je ook nooit kunnen.
Wel heb ik gezegd dat bewustzijn bestaat uit een aantal zaken, waarvan de centra stuk voor stuk zijn gelokaliseerd in de hersenen.
Zo wordt het gehoor geregeld in de auditieve cortex.
Het zicht wordt geregeld in de visuele cortex.
En zo weten we ook precies hoe andere zaken als reuk, tast en proeven en evenwicht werken.
Allemaal geregeld in de hersenen.
Daar komt Jezus als weg, waarheid of leven niet aan te pas.
Dat is wat de door jou zo veel genoemde neurowetenschappers al lang geleden hebben aangetoond. Inmiddels zijn dat feiten van algemene bekendheid, en die hoeven geen bewijs.
-
Ga dan maar eens goed teruglezen op welk punt je je in de discussie ging mengen, waar je op mij ging reageren en hoe. De hersenen zouden het bewustzijn bevatten. Welnu, dat is niet zo. Kijk maar in die pot en wijs het maar aan dan. De radio bevat ook geen muziek, het ontvangt de muziek. Zolang de uitzender dat wil.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 12:38Het stemt droevig dat je, dat wetende, toch de vraag stelt aan anderen om bewijs dat dode hersenen bewustzijn zijn.Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31
Het stemt in elk geval hoopvol dat je wel in de gaten begint te krijgen dat wanneer het leven uit het brein is vertrokken, het bewustzijn ook foetsie is.
Je draaft zover door dat je mij beweringen in de mond legt die ik nooit heb gezegd. Ik heb nergens gezegd (en anderen ook niet hier) dat het brein bewustzijn is.Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31 En dat het brein dus nooit het bewustzijn kan zijn. Wie dat wel beweert zal het moeten bewijzen. En dat kun je niet en zal je ook nooit kunnen.
Ook dat klopt niet. Bewustzijn bestaat helemaal niet uit zaken.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 12:38 Wel heb ik gezegd dat bewustzijn bestaat uit een aantal zaken, waarvan de centra stuk voor stuk zijn gelokaliseerd in de hersenen.
Wat je beschrijft is het functioneren van het fysieke lichaam van de natuurlijke mens. Niks meer dan dat.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 12:38 Zo wordt het gehoor geregeld in de auditieve cortex.
Het zicht wordt geregeld in de visuele cortex.
En zo weten we ook precies hoe andere zaken als reuk, tast en proeven en evenwicht werken.
Allemaal geregeld in de hersenen.
Mensen die dit soort dingen beweren, zoals jij en Mullog, stellen de wetenschap in een kwaad daglicht. Omdat jullie vermaterialiseerd zijn in jullie denken doen jullie hele boude beweringen die helemaal niet wetenschappelijk zijn, en ook niet wetenschappelijk te verantwoorden zijn. Jullie pretenderen wetenschappers te zijn maar hebben jota noch titel van wetenschap begrepen. Je bent je daar alleen niet van bewust of niet meer van bewust. Maar een gedegen wetenschappelijke achtergrond heb je in elk geval niet. Mijn laaggeletterde dementerende broer begrijpt dat wat jullie zo boud beweren niet correct is en ook de dochter van onze vrienden die met het Down’s syndroom geboren is snapt het. Overigens een enorm geschenk als je zo’n kindje mag ontvangen, waar je heel veel van kunt leren. Zoals onvoorwaardelijke liefde, puurheid en authenticiteit. De Jostiband begrijpt veel meer dan de materialistische verstandsmens met zijn masker van (pseudo)wetenschappelijkheid.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 12:38 Daar komt Jezus als weg, waarheid of leven niet aan te pas.
Dat is wat de door jou zo veel genoemde neurowetenschappers al lang geleden hebben aangetoond. Inmiddels zijn dat feiten van algemene bekendheid, en die hoeven geen bewijs.
Een mooi artikel. https://devrijemare.nl/wp-content/uploa ... d_2016.pdf
Tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien. (Joh. 3:3)
-
Is het niet een beetje triest dat je je hele familie met allerlei beperkingen te hulp moet roepen een onduidelijk punt te maken.Jon schreef: 22 jun 2025, 13:45 ...
Mensen die dit soort dingen beweren, zoals jij en Mullog, stellen de wetenschap in een kwaad daglicht. Omdat jullie vermaterialiseerd zijn in jullie denken doen jullie hele boude beweringen die helemaal niet wetenschappelijk zijn, en ook niet wetenschappelijk te verantwoorden zijn. Jullie pretenderen wetenschappers te zijn maar hebben jota noch titel van wetenschap begrepen. Je bent je daar alleen niet van bewust of niet meer van bewust. Maar een gedegen wetenschappelijke achtergrond heb je in elk geval niet. Mijn laaggeletterde dementerende broer begrijpt dat wat jullie zo boud beweren niet correct is en ook de dochter van onze vrienden die met het Down’s syndroom geboren is snapt het. Overigens een enorm geschenk als je zo’n kindje mag ontvangen, waar je heel veel van kunt leren. Zoals onvoorwaardelijke liefde, puurheid en authenticiteit. De Jostiband begrijpt veel meer dan de materialistische verstandsmens met zijn masker van (pseudo)wetenschappelijkheid.
Dit gesprek heeft geen zin en leidt nergens toe. Ik wens je sterkte met je broer en ben blij dat het meisje met down in een liefdevolle omgeving is. Ik laat het hierbij
-
Ik heb helemaal geen sterkte nodig hoor. Het punt is nogal duidelijk en illustreert wat Tufkah schreef over aandacht en naastenliefde. De smalle weg gaan, dan ga je zien wat en wie er voor je neus aanwezig is (als je het tenminste niet hebt geaborteerd, in letterlijke zowel als overdrachtelijke zin). En daarmee is de cirkel weer rond, het blanco brein, zo gek nog niet. Beter dan boude onwetenschappelijke uitspraken doen om het masker van wetenschap in stand te houden. Zo creëert de natuurlijke mens zijn eigen plaat voor de kop, waardoor hij niet ziet wat voor zijn neus aanwezig is.Mullog schreef: 22 jun 2025, 15:36Is het niet een beetje triest dat je je hele familie met allerlei beperkingen te hulp moet roepen een onduidelijk punt te maken.Jon schreef: 22 jun 2025, 13:45 ...
Mensen die dit soort dingen beweren, zoals jij en Mullog, stellen de wetenschap in een kwaad daglicht. Omdat jullie vermaterialiseerd zijn in jullie denken doen jullie hele boude beweringen die helemaal niet wetenschappelijk zijn, en ook niet wetenschappelijk te verantwoorden zijn. Jullie pretenderen wetenschappers te zijn maar hebben jota noch titel van wetenschap begrepen. Je bent je daar alleen niet van bewust of niet meer van bewust. Maar een gedegen wetenschappelijke achtergrond heb je in elk geval niet. Mijn laaggeletterde dementerende broer begrijpt dat wat jullie zo boud beweren niet correct is en ook de dochter van onze vrienden die met het Down’s syndroom geboren is snapt het. Overigens een enorm geschenk als je zo’n kindje mag ontvangen, waar je heel veel van kunt leren. Zoals onvoorwaardelijke liefde, puurheid en authenticiteit. De Jostiband begrijpt veel meer dan de materialistische verstandsmens met zijn masker van (pseudo)wetenschappelijkheid.
Dit gesprek heeft geen zin en leidt nergens toe. Ik wens je sterkte met je broer en ben blij dat het meisje met down in een liefdevolle omgeving is. Ik laat het hierbij
-
Dat was voor mij ook het afhaakpunt. Alleen maar 'nietes' roepen, op geen enkel moment inhoudelijk verweer kunnen leveren en ons dan vergelijken met zijn demente broer en down-zus. Ja, dan houdt elke discussie op.Mullog schreef: 22 jun 2025, 15:36Is het niet een beetje triest dat je je hele familie met allerlei beperkingen te hulp moet roepen een onduidelijk punt te maken.Jon schreef: 22 jun 2025, 13:45 ...
Ik vraag me af of zijn broer en zus echt bestaan. Ik zie hem naar zijn zus referenen als 'het' (als het niet is geaborteerd). Als je het dan toch over naastenliefde hebt. Iemand die van zijn zus houdt doet dat niet.
Laatst gewijzigd door Dat_beloof_ik op 22 jun 2025, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je begrijpt het niet hé. Je ziet niet wat je doet. Laat ik het dan proberen duidelijk te maken op een niveau wat je misschien wel begrijpt.Jon schreef: 22 jun 2025, 16:18Ik heb helemaal geen sterkte nodig hoor. Het punt is nogal duidelijk en illustreert wat Tufkah schreef over aandacht en naastenliefde. De smalle weg gaan, dan ga je zien wat en wie er voor je neus aanwezig is (als je het tenminste niet hebt geaborteerd, in letterlijke zowel als overdrachtelijke zin). En daarmee is de cirkel weer rond, het blanco brein, zo gek nog niet. Beter dan boude onwetenschappelijke uitspraken doen om het masker van wetenschap in stand te houden. Zo creëert de natuurlijke mens zijn eigen plaat voor de kop, waardoor hij niet ziet wat voor zijn neus aanwezig is.Mullog schreef: 22 jun 2025, 15:36
Is het niet een beetje triest dat je je hele familie met allerlei beperkingen te hulp moet roepen een onduidelijk punt te maken.
De Jostiband, een meisje met het syndroom van down, een dementerende broer. Blijkbaar zijn die allemaal slimmer en beter. Wat je feitelijk doet is mensen uitmaken voor debiele, dementerende mongolen. Aangevuld met bovenstaande post waarbij die mensen dan ook nog eens een plaat voor hun kop hebben. En dan heb ik het nog niet over dat aborteren.
Als dat het niveau is waarop jij acteert en je hebt het zelf niet eens in de gaten, wat heeft een gesprek dan voor zin?
-
Lukas 14:26 "Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31 Johannes 14: 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
Dus volgens Jezus moet je jouw down zusje en dementerende broer haten.
Dat doe je niet, dus Jezus is niet jouw vriend.
-
Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat.
En natuurlijk zal dat niet voor iedere "Downie" gelden. Maar ik behoor niet tot degenen die beweren dat mentaal gehandicapten geen waarde hebben. Ieder mens is van waarde, de kwestie is alleen of we die waarde zintuigelijk vast stellen. Of dat we een hogere octaaf in onszelf vinden om de zaken te bekijken.
En natuurlijk zal dat niet voor iedere "Downie" gelden. Maar ik behoor niet tot degenen die beweren dat mentaal gehandicapten geen waarde hebben. Ieder mens is van waarde, de kwestie is alleen of we die waarde zintuigelijk vast stellen. Of dat we een hogere octaaf in onszelf vinden om de zaken te bekijken.
-
Dit is misbruik maken van Bijbel verzen. Bedoelde vers gaat over afgescheidenheid. Verder had ik als ik Lukas was geweest het woord "haten" niet gebruikt. Maar hoe dat in de brontekst staat weet ik natuurlijk niet.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 17:18Lukas 14:26 "Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."Jon schreef: 22 jun 2025, 12:31 Johannes 14: 6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de Weg, en de Waarheid, en het Leven. Niemand komt tot den Vader, dan door Mij.
-
Ze hebben soms merkwaardige eigenschappen.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:22 Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat.
Er zijn er die uit het hoofd kunnen zeggen op welke dag 12 januari 1735 viel.
Ik kan daar geen verklaring voor geven.
-
Nou, dat is nou net andersom het geval. Daardoor weet je niet meer waar deze topic over gaat en beschuldig je mij van wat in jouzelf aanwezig is en zich nu duidelijk manifesteert.Mullog schreef: 22 jun 2025, 17:10Je begrijpt het niet hé. Je ziet niet wat je doet. Laat ik het dan proberen duidelijk te maken op een niveau wat je misschien wel begrijpt.Jon schreef: 22 jun 2025, 16:18
Ik heb helemaal geen sterkte nodig hoor. Het punt is nogal duidelijk en illustreert wat Tufkah schreef over aandacht en naastenliefde. De smalle weg gaan, dan ga je zien wat en wie er voor je neus aanwezig is (als je het tenminste niet hebt geaborteerd, in letterlijke zowel als overdrachtelijke zin). En daarmee is de cirkel weer rond, het blanco brein, zo gek nog niet. Beter dan boude onwetenschappelijke uitspraken doen om het masker van wetenschap in stand te houden. Zo creëert de natuurlijke mens zijn eigen plaat voor de kop, waardoor hij niet ziet wat voor zijn neus aanwezig is.
Mullog schreef: 22 jun 2025, 17:10 De Jostiband, een meisje met het syndroom van down, een dementerende broer. Blijkbaar zijn die allemaal slimmer en beter. Wat je feitelijk doet is mensen uitmaken voor debiele, dementerende mongolen.
Misschien schrik je nog eens een keer van jezelf als je dit op een later moment nog eens terugleest. En dat je dan de weg weet te vinden om als vrijwilliger die “debiele dementerende mongolen” te gaan dienen. Aandacht en naastenliefde vormen het begin van de Weg.
In wat je nu schrijft over mensen met dementie en DS worden je eigen oordelen manifest. Het ego van de natuurlijke mens, oordelen over mensen met een zogenaamde beperking waar jij je naar blijkt ver boven verheven voelt…. Uit je drifbui blijkt andermaal dat je gewoon niets hebt begrepen van waar de topic over gaat, het blanco brein. Dat gaat sommige mensen met een beperking beter af dan het ego van de verstandsmens die in zijn grootspraak de term wetenschap blijft misbruiken voor zijn eigen gelijk.
Vele eersten zullen laatsten zijn, zei Jezus al.
Laatst gewijzigd door Jon op 22 jun 2025, 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Tiberius Claudius schreef: 22 jun 2025, 17:28Ze hebben soms merkwaardige eigenschappen.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:22 Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat.
De man met het syndroom van Down heeft mij dan ook nederigheid bijgebracht. En mij geleerd om het oordeel in toom te houden.
-
Het is heel simpel en begrijpelijk bij dat syndroom en overbodig die mensen op te hemelen, hun gedrag is in de ernstigste gevallen niet anders dan dat van een kind van 4. Daarom zegt Jezus ook dat kinderen nog wat voor hebben op volwassenen, een bepaalde vorm van openheid en spontaniteit die bij het volwassen worden verdwijnt. Bij genoemde gehandicapten niet, de ontwikkeling van hun verstand is stil blijven staan.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:22 Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat................
-
Hoe lang kon je dat vasthouden?Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:33Tiberius Claudius schreef: 22 jun 2025, 17:28
Ze hebben soms merkwaardige eigenschappen.
De man met het syndroom van Down heeft mij dan ook nederigheid bijgebracht. En mij geleerd om het oordeel in toom te houden.
-
In de brontekst staat “sana” en dat is vertaald met “haten” maar de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord “sana” is “op de tweede plaats zetten”.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:25Dit is misbruik maken van Bijbel verzen. Bedoelde vers gaat over afgescheidenheid. Verder had ik als ik Lukas was geweest het woord "haten" niet gebruikt. Maar hoe dat in de brontekst staat weet ik natuurlijk niet.Dat_beloof_ik schreef: 22 jun 2025, 17:18
Lukas 14:26 "Als iemand tot Mij komt en niet haat zijn eigen vader en moeder en vrouw en kinderen en broers en zusters, ja, ook zelfs zijn eigen leven, die kan Mijn discipel niet zijn."
Lucas14:26 betekent dat je natuurlijke familie op de tweede plaats moet komen als je voor Jezus kiest.
Overigens is het meisje met DS niet mijn zus maar wel mijn zuster in Christus.
Laatst gewijzigd door Jon op 22 jun 2025, 18:25, 3 keer totaal gewijzigd.
-
Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:22 Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat.
Ik heb het voorrecht genoten om in mijn vrijwilligerswerk met een flink aantal mensen met Down Syndroom te hebben mogen werken. Heel mooie openbaringen in en door hen heen mogen ervaren en een vreugde om de Zoon ook in hen te leren kennen. Wát een rijkdom. Daar ben ik nog elke dag dankbaar om. Dan leer je het oordelen wel af, als je dat al deed. Voeg de mensen met DS en dementie maar rustig in in Mattheus 25. Dat is veel letterlijker waar dan de natuurlijke mens kan bevroeden. Voeg maar rustig in “want ik had Down en gij hebt mij met liefdevolle aandacht en respect bejegend.”
Mattheus 25:
31 En wanneer de Zoon des mensen komen zal in Zijn heerlijkheid, en al de heilige engelen met Hem, dan zal Hij zitten op den troon Zijner heerlijkheid.
32 En voor Hem zullen al de volken vergaderd worden, en Hij zal ze van elkander scheiden, gelijk de herder de schapen van de bokken scheidt.
33 En Hij zal de schapen tot Zijn rechterhand zetten, maar de bokken tot Zijn linkerhand.
34 Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld.
35 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.
36 Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.
37 Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven?
38 En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed?
39 En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?
40 En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
41 Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is.
42 Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven;
43 Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht.
44 Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend?
45 Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan.
46 En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven
-
Bedankt voor de info. Op de tweede plaats zetten klinkt een stuk beter.Jon schreef: 22 jun 2025, 17:52In de brontekst staat “sana” en dat is vertaald met “haten” maar de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord “sana” is “op de tweede plaats zetten”.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:25
Dit is misbruik maken van Bijbel verzen. Bedoelde vers gaat over afgescheidenheid. Verder had ik als ik Lukas was geweest het woord "haten" niet gebruikt. Maar hoe dat in de brontekst staat weet ik natuurlijk niet.
Lucas14:26 betekent dat je natuurlijke familie op de tweede plaats moet komen als je voor Jezus kiest.
-
Mensen met dementie is verschillend weet ik. De liefde van de Vader verdwijnt niet als een mens dementie krijgt. Maar ego-angst verdwijnt ook niet. (indien aanwezig toen men nog helder was). Wel is het brein blanco (uiteindelijk) als men dementie krijgt. Beter is het om "de weg" te voltooien zolang men intellectueel nog capabel is. De vernieuwing uws gemoeds (Rom 12:2) is van het hoogste belang, belangrijker dan IQ.Jon schreef: 22 jun 2025, 18:02Tufkah schreef: 22 jun 2025, 17:22 Ik heb iemand gekend met het syndroom van Down en die man bezat inderdaad een onbegrijpelijke zuiverheid. Met zintuigelijke waarnemendheid zie je alleen maar iemand waar je medeleven voor zou voelen (empathie). De werkelijkheid zit anders. Met iemand met het syndroom van Down kun je geen goed gesprek houden, maar zo iemand kan enorm zuiver zijn (ik kan ook geen andere woord vinden). Daar loop je als mens ook enigszins op vast. Als natuurlijke mens ben je gewend om mensen te oordelen naar hun uiterlijk. Maar het "innerlijke" heeft "een blik" welke ook mijn begrijpen te boven gaat.
Ik heb het voorrecht genoten om in mijn vrijwilligerswerk met een flink aantal mensen met Down Syndroom te hebben mogen werken. Heel mooie openbaringen in en door hen heen mogen ervaren en een vreugde om de Zoon ook in hen te leren kennen. Wát een rijkdom. Daar ben ik nog elke dag dankbaar om. Dan leer je het oordelen wel af, als je dat al deed. Voeg de mensen met DS en dementie maar rustig in in Mattheus 25. Dat is veel letterlijker waar dan de natuurlijke mens kan bevroeden. Voeg maar rustig in “want ik had Down en gij hebt mij met liefdevolle aandacht en respect bejegend.”
-
P.S. Over nederigheid had Dag Hammarskjöld een mooie quote:
Nederigheid is in even sterke mate de tegenhanger van zelfvernedering als van zelfverheffing. Nederigheid wil zeggen: zichzelf niet vergelijken. Rustend in zijn eigen werkelijkheid, is het ik niet beter en niet slechter, niet groter en niet kleiner – dan iets of iemand anders. […] In die zin betekent nederigheid: totale wegcijfering van jezelf. In deze ootmoedige wegcijfering niets zijn en toch uit de kracht van de opdracht geheel de zwaarte en autoriteit van de opdracht belichamen – dat is de levenshouding van de geroepene.
De nederige vergelijkt zichzelf niet met anderen, die levenshouding heb ik wel eens aangetroffen bij dementerende mensen. I.m.o. blijft je innerlijke levenshouding ook aanwezig bij dementie. En ook bij een blanco brein.
Nederigheid is in even sterke mate de tegenhanger van zelfvernedering als van zelfverheffing. Nederigheid wil zeggen: zichzelf niet vergelijken. Rustend in zijn eigen werkelijkheid, is het ik niet beter en niet slechter, niet groter en niet kleiner – dan iets of iemand anders. […] In die zin betekent nederigheid: totale wegcijfering van jezelf. In deze ootmoedige wegcijfering niets zijn en toch uit de kracht van de opdracht geheel de zwaarte en autoriteit van de opdracht belichamen – dat is de levenshouding van de geroepene.
De nederige vergelijkt zichzelf niet met anderen, die levenshouding heb ik wel eens aangetroffen bij dementerende mensen. I.m.o. blijft je innerlijke levenshouding ook aanwezig bij dementie. En ook bij een blanco brein.
-
Tufkah schreef: 22 jun 2025, 19:06Mensen met dementie is verschillend weet ik. De liefde van de Vader verdwijnt niet als een mens dementie krijgt. Maar ego-angst verdwijnt ook niet. (indien aanwezig toen men nog helder was). Wel is het brein blanco (uiteindelijk) als men dementie krijgt. Beter is het om "de weg" te voltooien zolang men intellectueel nog capabel is. De vernieuwing uws gemoeds (Rom 12:2) is van het hoogste belang, belangrijker dan IQ.Jon schreef: 22 jun 2025, 18:02
Dat ben ik met je eens, maar ik bedoel dat ook de liefde voor de naaste ook aan de demente zou moeten worden betracht. En vlak de dieren ook niet uit. Allemaal schepselen van de Schepper. Ook met dieren heb ik bijzondere dingen mogen meemaken, in sommige opzichten een beetje vergelijkbaar met wat ik meemaakte met mensen met Down. Verschillend maar ook overeenkomsten. Oprechtheid, trouw, vriendelijkheid. In een andere vorm natuurlijk, dat wel.
https://youtu.be/EE-9NPPc8Tc?si=NzSXUBrGpbwWJnBC
-
Uiteraard klinkt dat beter. Het heeft alleen die betekenis nooit gehad.Tufkah schreef: 22 jun 2025, 18:57Bedankt voor de info. Op de tweede plaats zetten klinkt een stuk beter.Jon schreef: 22 jun 2025, 17:52
In de brontekst staat “sana” en dat is vertaald met “haten” maar de oorspronkelijke betekenis van het Hebreeuwse woord “sana” is “op de tweede plaats zetten”.