Het Mattheüs-Evangelie

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Biker
Man/Vrouw: M

Re: Het Mattheüs-Evangelie

Bericht door Biker »

pyro schreef: Ik had het erover dat we de dag des Heren op zondag zouden kunnen vieren, omdat hier geen issues van liefde, barmhartigheid (waar de wet en regels altijd op terug voeren) in het geding zijn.
Wilsophie zegt dat de de dag des Heren alleen op de wederkomst betrekking kan hebben. Daar ben ik het niet mee eens.
Toch heeft Wilsophie de Schrift wel aan haar zijde, ben ik bang:

Jesaja 2:12
Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen
allen verhevene, opdat hij vernederd worde;

Jesaja 13:6
Huilt gijlieden, want de dag des HEEREN is nabij; hij komt als een verwoesting van den
Almachtige.
Jesaja 13:9
Zie, de dag des HEEREN komt, gruwelijk, met verbolgenheid en hittigen toorn, om het land te
stellen tot verwoesting, en deszelfs zondaars daaruit te verdelgen.
Jesaja 34:8 Want het zal zijn de dag der wrake des HEEREN, een jaar der vergeldingen, om Sions
twistzaak.
Ezechiël 30:3
Want de dag is nabij, ja, de dag des HEEREN is nabij, een wolkige dag, het zal der heidenen tijd
zijn.
Joël 1:15
Ach die dag! Want de dag des HEEREN is nabij en zal als een verwoesting komen van den
Almachtige.
Joël 2:1
BLAAST de bazuin te Sion, en roept luide op den berg Mijner heiligheid; laat alle inwoners des lands
beroerd zijn; want de dag des HEEREN komt, want hij is nabij;
Joël 2:11
En de HEERE verheft Zijn stem voor Zijn heir heen; want Zijn leger is zeer groot, want Hij is machtig,
doende Zijn woord; want de dag des HEEREN is groot en zeer vreselijk, en wie zal hem
verdragen?
Joël 2:31
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat die grote en vreselijke
dag des HEEREN komt.
Joël 3:14
Menigten, menigten in het dal des dorswagens; want de dag des HEEREN is nabij, in het dal
des dorswagens.
Amos 5:18
Wee dien die des HEEREN dag begeren! Waartoe toch zal ulieden de dag des HEEREN zijn? Hij
zal duisternis wezen en geen licht.
Amos 5:20
Zal dan niet des HEEREN dag duisternis zijn en geen licht? En donkerheid, zodat er geen glans
aan zij?
Obadja 1:15
Want de dag des HEEREN is nabij over al de heidenen; gelijk als gij gedaan hebt, zal u gedaan
worden; uw vergelding zal op uw hoofd wederkeren.
Zefánja 1:7
Zwijg voor het aangezicht des Heeren HEEREN; want de dag des HEEREN is nabij, want de
HEERE heeft een slachtoffer bereid, Hij heeft Zijn genoden geheiligd.
Zefánja 1:14
De grote dag des HEEREN is nabij, hij is nabij en zeer haastende; de stem van den dag des
HEEREN; de held zal aldaar bitterlijk schreeuwen.
Zefánja 2:2
Eer het besluit bare ( gelijk kaf gaat de dag voorbij), terwijl de hittigheid van des HEEREN toorn
over ulieden nog niet komt; terwijl de dag van den toorn des HEEREN over ulieden nog niet
komt.
Maleáchi 4:5
Zie, Ik zend ulieden den profeet Elía, eer dat die grote en die vreselijke dag des HEEREN komen
zal.
Handelingen 2:20
De zon zal veranderd worden in duisternis, en de maan in bloed, eer dat de grote en
doorluchtige dag des Heeren komt.
2 Thessalonicensen 2:2 Dat gij niet haastelijk bewogen wordt van verstand, of verschrikt, noch
door geest, noch door woord, noch door zendbrief, als van ons geschreven, alsof de dag van
Christus aanstaande ware.
1 Thessalonicensen 5:2
Want gij weet zelven zeer wel, dat de dag des Heeren alzo zal komen gelijk een dief in den
nacht.
2 Petrus 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de hemelen met een
gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen en vergaan, en de aarde en de
werken die daarin zijn, zullen verbranden.
Openbaring 1:10
En ik was in den geest op den dag des Heeren, en ik hoorde achter mij een grote stem, als van
een bazuin,
Openbaring 16:14
Want het zijn geesten der duivelen, en zij doen tekenen, welke uitgaan tot de koningen der
aarde en der gehele wereld, om die te vergaderen tot den krijg van dien groten dag des
almachtigen Gods.

De Bijbel leert ons dat:
1 de dag des Heeren de / een oordeelsdag is volgens het Oude en Nieuwe Testament wat ook
duidelijk uit Openbaringen blijkt,
2 de dag des Heeren niet de opstandingsdag is,
3 er geen enkele relatie is met de eerste dag van de week en de inhoud (context) van
Openbaringen maar dat er juist wel een relatie is met de dag des Heeren (oordeelsdag) en
de inhoud van Openbaringen.
Johannes leert ons in Openbaringen 16:10 dat hij met dien groten dag des almachtigen Gods,
de dag des Heeren, een oordeelsdag bedoelt zoals hij ook in Openbaringen 1:10 bedoelt.
De Bijbel leert ons niet dat de dag des Heeren de eerste dag van de week is maar juist dat dit
een / de dag van oordeel is!
Er wordt tegen de Bijbel in geleerd dat er een nieuw testamentische dag des Heeren is wat dan
de zondag zou zijn. Er is echter geen nieuwe testamentische dag des Heeren, zie onder andere
2 Petrus 3:10 waar ook daar in het Nieuwe Testament wordt beschreven dat de dag des Heeren
zal komen als een dief in de nacht.
De dag des Heeren is niet de zondag.
De dag des Heeren is een / de oordeelsdag !
2 Petrus 3:10
Maar de dag des Heeren zal komen als een dief in den nacht, in welken de
hemelen met een gedruis zullen voorbijgaan, en de elementen branden zullen
en vergaan, en de aarde en de werken die daarin zijn, zullen verbranden.

http://www.zondagofsabbat.com/de-dag-de ... Bijbel.pdf
Adinomis
Man/Vrouw: V

Bericht door Adinomis »

pyro schreef:
Wilsophie schreef:De zondag is in de Bijbel nergens de Dag des Heeren
Jesaja 58: 13
13 Indien gij niet over de sabbat heenloopt door uw zaken te doen op mijn heilige dag, maar de sabbat een verlustiging noemt, de heilige dag des HEREN van gewicht, en die eert door noch uw gewone bezigheden te doen, noch uw zaken te behartigen, of ijdele taal uit te slaan, (SV)

Dit gaat dus niet over de wederkomst.
In het Hebreeuws staat het woord "dag" maar één keer in deze tekst: mijn heilige dag בְּיוֹם קָדְשִׁי b-jom qodeshi
de tweede keer (wat door jou is vetgedrukt in de Nederlandse vertaling) staat er alleen: לִקְדוֹשׁ יְהוָה מְכֻבָּד lqadosh YHWH mikoebad = eer/respect voor de heiligheid van YHWH. (hier staat het woord dag jom יוֹם niet bij!)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Biker

Bericht door Biker »

Wilsophie schreef:De zondag is in de Bijbel nergens de Dag des Heeren, de Dag des Heeren is een onderdeel van Zijn wederkomst. En de Heer stond op op de eerste dag der week en dat was niet de maandag, maar de Zondag en deze dag is gelijk aan de 1 en de 8, maar Paulus zegt dat de één de ene dag boven de andere dag stelt en de andere v.v. maar voor ons zijn eigenlijk alle dagen gelijk omdat we alle dagen leven vanuit de opstanding. En we zouden elkaar geen wetten op leggen.
Het lijkt me geen slechte gewoonte om evenals de discipelen en de eerste gemeenten samen te komen op de eerste dag der week.
Ook hier heeft de Heidelbergse Catechismus een en ander opnieuw "geformeerd", ze schrijft, de zondag, dat is de rustdag (Die van Constantijn, ja)...etc
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het overzicht dat Biker heeft gegeven lijkt me overduidelijk, ( bedankt) .
Ik was dan ook zeer verbaasd toen ik in de laatste bijbel "vertaling" in Openbaring las dat Johannes in de geest was op Zondag. Gekker konden zij het blijkbaar niet maken.
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

Biker schreef:
pyro schreef: Ik had het erover dat we de dag des Heren op zondag zouden kunnen vieren, omdat hier geen issues van liefde, barmhartigheid (waar de wet en regels altijd op terug voeren) in het geding zijn.
Wilsophie zegt dat de de dag des Heren alleen op de wederkomst betrekking kan hebben. Daar ben ik het niet mee eens.
Toch heeft Wilsophie de Schrift wel aan haar zijde, ben ik bang:

Jesaja 2:12
Want de dag des HEEREN der heirscharen zal zijn tegen allen hovaardige en hoge, en tegen
allen verhevene, opdat hij vernederd worde;

enzovoort

http://www.zondagofsabbat.com/de-dag-de ... Bijbel.pdf
Je hebt inderdaad gelijk. Het gebruik om de zondag als de dag des Heren te beschouwen is enkele tientallen jaren geleden ingevoerd. Maar Bijbels gezien is dat fout. De zondag is feitelijk een dag voor de Here.
Only dead fish go with the flow
pyro

Bericht door pyro »

Verder met Mattheus dan maar weer?
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Biker

Bericht door Biker »

pyro schreef:Verder met Mattheus dan maar weer?
Goed hoor.

Lag Jezus drie dagen en drie nachten in het graf, zoals Hij duidelijk zei in Mattheus 12:40? Krijg jij drie dagen en drie nachten tussen zonsondergang op Goede Vrijdag en zonsopgang op Paaszondag?
Tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat Jezus op vrijdag werd gekruisigd en de opstanding op zondagmorgen omstreeks zonsopgang plaatsvond.

Maar beproef en onderzoek het vooral zelf
http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... ondag.html
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:
Goed hoor.

Lag Jezus drie dagen en drie nachten in het graf, zoals Hij duidelijk zei in Mattheus 12:40? Krijg jij drie dagen en drie nachten tussen zonsondergang op Goede Vrijdag en zonsopgang op Paaszondag?
Tegenwoordig wordt algemeen aangenomen dat Jezus op vrijdag werd gekruisigd en de opstanding op zondagmorgen omstreeks zonsopgang plaatsvond.

Maar beproef en onderzoek het vooral zelf
http://www.home.zonnet.nl/gemeente.van. ... ondag.html
Het klopt wat daar wordt uitgelegd. Er is veel veranderd door het christendom. We moeten terug naar het Woord, naar de gemeente zoals die is ontstaan in Handelingen 2.

Ik wil nog even terug naar Mattheüs 12, waar Jezus het heeft over de toonbroden. Want dit voorbeeld van Jezus was niet alleen bedoeld als "nood breekt wet", maar het gebeurde ook specifiek op een Sabbat. Dat waren 12 broden (naar de stammen van Israël), die iedere Sabbat op de tafel der toonbroden werden gelegd en die alleen door de priesters mochten worden gegeten. (Lev. 24:5-9). Op Sabbat werden dus de "oude broden" weggehaald en die mochten alleen worden gegeten door de priesters. Op Sabbat was er dus een dubbel stel heilige broden. Op de Sabbat werd dus iets gegeten wat officieel "niet mocht".
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Daar heb je helemaal gelijk in, David kreeg een oudbakken lunchpakketje. Verder is de "uitkomst" hetzelfde.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Wat de Sabbat betreft, de tien geboden zijn met de wetten van Mozus aan de joden gegeven om zo in Israël te gaan leven. Je had ook een Sabbatjaar.
Maar we moeten ons ook bedenken dat er veel landen zijn waar christenen niet eens vrij kunnen krijgen en in Nederland is dat steeds vaker ook zo.
Hoe gaan we hier nu mee om?

Wat betekend de sabbat? Het is een dag waarop gewezen komt naar de grote sabbat dat komen zou, waarin God de harten van steen van maken tot harten van vlees. Dat is voor ieder die Jezus aangenomen heeft de doop met de Heilige Geest. Daardoor breekt de sabbat aan in je hart. "Mijn vrede geef Ik U, niet de vrede zoals de wereld die kent, maar Mijn vrede geef ik U" zei Jezus. Zo is het strikte naleven van het sabbat gebod niet meer geldend voor één dag in de week een soort gedenkdag te houden, maar het is het openstellen van je hart voor God.
Als de sabbat immers in je hart is aangebroken, is daarin het sabbatgebod vervuld. Het vasthouden aan het sabbatgebod kan ook niemand.
Niemand weet hoe dat precies moet. Wat mag wel en niet? Een eeuwige discussie en niemand is het ooit gelukt zich trouw eraan te houden.
Het is vooral een excuus geworden om een dag te niksnutten. Terwijl het volgen van Jezus niet niksnutten is, maar in beweging komen.
Het evangelie te brengen, mensen in nood te helpen en je naasten op te zoeken.

Als de sabbat dan al is aangebroken, dan hoeven we ook niet het nog op één speciale dag te gedenken.
Maar ik begrijp het dat zo'n gebod blijft hangen en moeilijk er van vrij te komen is..

Des al niet te min, één vrije dag in het weekend (bij ons zelfs 2) is heerlijk 8-) , maar vele christenen hebben de zaterdag en de zondag niet vrij in deze wereld. Die kunnen het niet eens opvolgen. Het is een gebod dat enkel te volgen is in een land waar het officieel is ingevoerd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Sanne

Bericht door Sanne »

Adinomis schreef: Ik wil nog even terug naar Mattheüs 12, waar Jezus het heeft over de toonbroden. Want dit voorbeeld van Jezus was niet alleen bedoeld als "nood breekt wet", maar het gebeurde ook specifiek op een Sabbat. Dat waren 12 broden (naar de stammen van Israël), die iedere Sabbat op de tafel der toonbroden werden gelegd en die alleen door de priesters mochten worden gegeten. (Lev. 24:5-9). Op Sabbat werden dus de "oude broden" weggehaald en die mochten alleen worden gegeten door de priesters. Op Sabbat was er dus een dubbel stel heilige broden. Op de Sabbat werd dus iets gegeten wat officieel "niet mocht".
De vraag is of er echt grote nood was. We kunnen niet uit het verslag in 1 Sam.21 opmaken dat David en de mannen die bij hem waren op het punt stonden de hongersnood te sterven. Waarschijnlijk hadden ze de vorige dag nog gegeten en konden ze de andere dag ook weer aan eten komen. Nob lag niet in the middle of nowhere.
Jezus haalt dit gedeelte waarschijnlijk aan om de bekrompen, wettische manier van denken van de Farizeeën aan de kaak te stellen. Het waren muggenzifters. Ze waren kritisch op iedereen die volgens hun opvatting niet gehoorzaam waren. En dit terwijl ze zelf de gewichtige zaken van de Wet over het hoofd zagen. - Matth. 23:23.
Biker

Bericht door Biker »

niet "Nood breekt wet", maar "Barmhartigheid breekt wet"

David mocht daar een voorproefje van ondervinden.
Helaas zijn er veel meer mensen die barmahrtigheid veel moeilijker vinden dan het opvolgen van regeltjes en wetjes.

Het rijzende zuurdesem van eigen gelijk en trots past niet door de nauwe poort.
De gemiddelde cultuurchristen gedraagt zich dan ook bijna hetzelfde als een voetbalsupporter.
Hij verdedigt zijn denominatie en zijn leer,
Hij legt een door zijn "kerk" voorgekauwde geloofsbelijdenis af, waar het belangrijkste en levendmakende in ontbreekt.
Ze geloven wel in Jezus maar heben ze het geloof VAN Jezus?
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Ik denk eigenlijk dat het een lange tijd ook wel redelijk gewerkt heeft, want juist in deze tijd van kerk verlating valt het op dat de samenleving aan het verruwen is. Okee, het waren geen super christenen, maar je ziet het bijvoorbeeld nog in goede doelen als Dorkas, vluchtelingenwerk en de voetselbank, waar nog steeds een redelijke groep oudere christenen aan het werk zijn. Ook zie je dat de oudere christenen ook heel druk is met het verenigingsleven. Er is wel een bewustzijn dat van geloof, hoop en liefde, de liefde het belangrijkste is.
Ik geloof dan ook niet zo zeer dat het ontbreken van de liefde het probleem was.. maar eerder het gebrek aan kennis over hoe God door ons heen werkt. Met het totale loslaten van het geloof verkoelde de liefde dan ook. Dat beetje houd vast, die dunne lijn naar boven werd steeds meer doorbroken.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:niet "Nood breekt wet", maar "Barmhartigheid breekt wet"
Ik denk dat beide redenen legaal zijn om een wet te breken. Maar het is heel goed om de aandacht op barmhartigheid te vestigen.
Biker schreef:
Helaas zijn er veel meer mensen die barmhartigheid veel moeilijker vinden dan het opvolgen van regeltjes en wetjes.
Mee eens. Aan de andere kant komt het God ook wel heel nauw met het gehoorzamen aan zijn regels.
Ik denk dan aan de geschiedenis van het vervoer van de ark. De voorschriften daarvoor zijn te vinden in Num. 4:4-6.
Toen David de ark naar Jeruzalem liet vervoeren nam hij het ook minder nauw met de regels. (1 Kron. 13 en 15). Maar dat kostte wel iemand het leven.
De man die de ark wilde behoeden voor vallen had eigenlijk wel een goede reden. Maar God spaarde hem niet.
-
Verder denk ik aan Mozes die met zijn stok tegen de rots sloeg. Hij had tot de rots moeten spreken. Als straf mochten hij en Aäron het beloofde land niet binnen gaan. Num. 20:12.
-
Dan Annanias en Saphira, die niet gehoorzaam waren. Zij vielen dood neer.
-
Ook op het verwaarlozen van de Sabbat volgden vaak sancties.

Maar bij dit alles is het ontbreken van liefde en ontzag voor God meestal de oorzaak dat men Hem niet gehoorzaam wil zijn. In onze cultuur houden we niet van het woord "gehoorzaam". Dan gaan we steigeren.
Gehoorzaamheid is ook in het Nieuwe Testament een vereiste. Het woord "gehoorzaam" komt vaak voor in het Nieuwe Testament. Hieronder enkele voorbeelden:
Joh.3:36 Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.
Hand.5:32 En wij zijn getuigen van deze dingen en ook de Heilige Geest, die God hun gegeven heeft, die Hem gehoorzaam zijn.
Rom. 5:19 Want, gelijk door de ongehoorzaamheid van een mens zeer velen zondaren geworden zijn, zo zullen ook door de gehoorzaamheid van een zeer velen rechtvaardigen worden.
Rom. 16:19 Want uw gehoorzaamheid is bij allen bekend geworden. Over u verblijd ik mij dus, doch ik wil, dat gij niet alleen wijs zijt tot het goede, maar ook onbesmet van het kwade.
2 Kor.2:9 want ook dit was het doel van mijn schrijven, dat ik zou weten, of ik op u rekenen kon, dat gij in alles gehoorzaam waart.
2 Kor.10:5 zodat wij de redeneringen en elke schans, die opgeworpen wordt tegen de kennis van God, slechten, elk bedenksel als krijgsgevangene brengen onder de gehoorzaamheid aan Christus,
6 en gereed staan, zodra uw gehoorzaamheid volkomen is, alle ongehoorzaamheid te straffen.
Openb,12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Openb.14:12 Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Biker schreef: Het rijzende zuurdesem van eigen gelijk en trots past niet door de nauwe poort.
De gemiddelde cultuurchristen gedraagt zich dan ook bijna hetzelfde als een voetbalsupporter.
Hij verdedigt zijn denominatie en zijn leer,
Hij legt een door zijn "kerk" voorgekauwde geloofsbelijdenis af, waar het belangrijkste en levendmakende in ontbreekt.
Ze geloven wel in Jezus maar hebben ze het geloof VAN Jezus?
Dit is inderdaad iets wat we ter harte moeten nemen. Ook Jezus is gehoorzaam geworden tot de dood. (Fil.2) Hij was er om de wil van Zijn Vader te doen.
Het afleggen van een geloofsbelijdenis is meestal het aannemen van de leer van de kerk, die dan gebaseerd is op de Bijbel. Maar we moeten geen leer aannemen, maar een PERSOON! YESHUA HAMASHIACH!
Biker

Bericht door Biker »

Adinomis schreef:
Biker schreef:niet "Nood breekt wet", maar "Barmhartigheid breekt wet"
Ik denk dat beide redenen legaal zijn om een wet te breken. Maar het is heel goed om de aandacht op barmhartigheid te vestigen.
Biker schreef:
Helaas zijn er veel meer mensen die barmhartigheid veel moeilijker vinden dan het opvolgen van regeltjes en wetjes.
Mee eens. Aan de andere kant komt het God ook wel heel nauw met het gehoorzamen aan zijn regels.
Ik denk dan aan de geschiedenis van het vervoer van de ark. De voorschriften daarvoor zijn te vinden in Num. 4:4-6.
Toen David de ark naar Jeruzalem liet vervoeren nam hij het ook minder nauw met de regels. (1 Kron. 13 en 15). Maar dat kostte wel iemand het leven.
De man die de ark wilde behoeden voor vallen had eigenlijk wel een goede reden. Maar God spaarde hem niet.
-
Verder denk ik aan Mozes die met zijn stok tegen de rots sloeg. Hij had tot de rots moeten spreken. Als straf mochten hij en Aäron het beloofde land niet binnen gaan. Num. 20:12.
-
Dan Annanias en Saphira, die niet gehoorzaam waren. Zij vielen dood neer.
-
Ook op het verwaarlozen van de Sabbat volgden vaak sancties.
Maar het is toch heel opvallend dat er de laatste 2000 jaar een heel andere "modus operandus" heerst?
Mozes kon het beloofde land niet ingaan vanwege de roede der Wet die hij hanteerde.
Daarom nam Jozuah (Jeshuah) het over, de zon werd zelfs stilgezet, want er was meer tijd nodig , de strijd duurde langer.
Dat was al een voorafschaduwing en een zinnebeeldige voorstelling van deze tijd waarin we nu leven, die er tussen gelast is, als het ware....
Tenminste, zo stel ik het me zo voor.
De sabbath moest geheiligd worden, en werk is uit den boze, want het ziet vooruit op deze periode , waarin de gelovige mag rusten, en werken niet redden of behouden.
Daarom is Jezus ook Heer van de sabbat, hij scheidde al het koren van het kaf op de sabbath....vooruitziend op de Oogst.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Gaitema schreef:Ik denk eigenlijk dat het een lange tijd ook wel redelijk gewerkt heeft, want juist in deze tijd van kerk verlating valt het op dat de samenleving aan het verruwen is. Okee, het waren geen super christenen, maar je ziet het bijvoorbeeld nog in goede doelen als Dorkas, vluchtelingenwerk en de voetselbank, waar nog steeds een redelijke groep oudere christenen aan het werk zijn. Ook zie je dat de oudere christenen ook heel druk is met het verenigingsleven. Er is wel een bewustzijn dat van geloof, hoop en liefde, de liefde het belangrijkste is.
Ik geloof dan ook niet zo zeer dat het ontbreken van de liefde het probleem was.. maar eerder het gebrek aan kennis over hoe God door ons heen werkt. Met het totale loslaten van het geloof verkoelde de liefde dan ook. Dat beetje houd vast, die dunne lijn naar boven werd steeds meer doorbroken.
Het heeft allemaal met elkaar te maken, de liefde en de kennis. Het gaat om de vruchten van de Heilige Geest, de godsvrucht. De werken waarvan moet blijken of ze in Christus verricht zijn. In de bijbel staat een tekst waarin deze voorwaarden in een opbouw aan elkaar zijn gekoppeld:
2 Petrus 1:5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis,
6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht,
7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde ( jegens allen).
ijver → geloof → deugd → kennis → zelfbeheersing → volharding → godsvrucht → broederliefde → liefde voor allen

Je ziet dus dat geloof en kennis uiteindelijk uitmonden in liefde. Al vraag ik me af of in dit rijtje de liefde tot God er niet voor hoeft te staan.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Dan zal het geloof toch nog niet zo slecht zijn geweest, als ze tot deze goede daden van liefde komen..
Tja.. het geloof hoeft ook maar zo klein te zijn als een mosterdzaadje om bergen te kunnen verzetten.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Biker schreef:
Maar het is toch heel opvallend dat er de laatste 2000 jaar een heel andere "modus operandus" heerst?
Ja, omdat het offer van Yeshua is volbracht is de offerdienst er niet meer. Het geloof werd in de hele wereld gepredikt. De heidenen kregen deel aan het heil.
Biker schreef:
Mozes kon het beloofde land niet ingaan vanwege de roede der Wet die hij hanteerde.
Wat Mozes betreft gaf God dit als reden: "Aangezien gij op Mij niet vertrouwd hebt en Mij ten aanschouwen van de Israeliëten niet geheiligd hebt, daarom zult gij deze gemeente niet brengen in het land, dat Ik hun geef."
Mozes staat wel symbool voor de wet. Deze heeft hij van God ontvangen, niet als roede. De wet is rechtvaardig en goed. Rom. 7:12. Israël werd bij de Sinaï een natie, en daar horen wetten bij.
Biker schreef:
Daarom nam Jozuah (Jeshuah) het over, de zon werd zelfs stilgezet, want er was meer tijd nodig , de strijd duurde langer.
Dat was al een voorafschaduwing en een zinnebeeldige voorstelling van deze tijd waarin we nu leven, die er tussen gelast is, als het ware....
Tenminste, zo stel ik het me zo voor.
Ik geloof ook dat we in een tijd leven die er tussen is gelast. En Jozua nam het stokje niet over omdat de wet een roede was. In de tijd van Jozua golden die wetten op dezelfde manier. De wet werd uitdrukkelijk bevestigd op de Ebal en de Gerizzim. (Jozua 8)
God gaf als reden voor de overname van Jozua, het feit dat hij was vervuld met de Geest: Neem u Jozua, de zoon van Nun, een man, van Geest vervuld, en leg hem uw hand op, (Num.27:18)
Biker schreef:
De sabbath moest geheiligd worden, en werk is uit den boze, want het ziet vooruit op deze periode , waarin de gelovige mag rusten, en werken niet redden of behouden.
Daarom is Jezus ook Heer van de sabbat, hij scheidde al het koren van het kaf op de sabbath....vooruitziend op de Oogst.
Hier begrijp ik je niet helemaal. Werd op de Sabbat het kaf van het koren gescheiden? Onze werken, ook die in het Oude testament, zijn nooit bedoeld geweest om behouden of gered te worden. Er rust wel zegen op gehoorzaamheid. Ik denk dat de sabbat vooruit ziet op het Messiaanse Vrederijk, de grote Sabbat van Vrede en Rust.
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Het probleem is hier eigenlijk dat we de wet niet kunnen loslaten.
We kunnen het dan jammer genoeg niet concentreren tot het alles vervullende " heb uw naaste lief als uzelf en God boven alles"
Paulus behandeld het zo mooi, dat de hele discussie over de wetten en regels van het oude testament voorbij zijn.
Wat je ziet is dat christenen daarin toch enige regels graag letterlijk willen uitvoeren..
Dan kom je niet tot de geestelijke rijkdom wat juist de sabbat is.
De rust die God jou inleidt.. is de sabbat. Maar we willen toch aan een regel zitten..
Echter de uitstorting van Gods Heilige Geest is al gebeurd met Pinksteren.. de rust is er al in onze levens..
We hoeven niet te wachten op Christus' wederkomst, die rust is er nu al..
Als het dan al elke dag sabbat is, waarom dan nog een totaal overbodig geworden gebod?
Het maakt de drempel onnodig hoog..
Gaitema

Bericht door Gaitema »

We kunnen ons alvast inlezen in het volgende gedeelte..
Mattheüs 12: 9-21

9 Hij trok weer verder en kwam in hun synagoge. 10 Daar stond iemand met een verschrompelde hand. Omdat ze Jezus wilden aanklagen, vroegen ze: ‘Is het toegestaan op sabbat te genezen?’ 11 Hij antwoordde: ‘Stel dat u maar één schaap hebt en dat valt op sabbat in een kuil, wie van u zou het niet vastgrijpen en het er weer uit halen? 12 En is een mens niet veel meer waard dan een schaap? Daaruit volgt dat we op sabbat goed mogen doen.’ 13 Toen zei hij tegen de man: ‘Steek uw hand uit.’ Hij stak hem uit en er kwam weer leven in, zijn hand werd weer even gezond als de andere. 14 De farizeeën dropen af en besloten hem uit de weg te ruimen. 15 Jezus besefte dat en week uit naar elders.
Grote massa’s mensen volgden hem, en hij genas hen allen.16 Hij verbood hun uitdrukkelijk bekend te maken wie hij was. 17 Zo ging in vervulling wat gezegd is door de profeet Jesaja:
18 ‘Hier is de dienaar die ik mij gekozen heb,
die ik liefheb en in wie ik vreugde vind.
Ik zal hem vervullen met mijn geest,
aan alle volken zal hij het recht verkondigen.
19 Hij zal geen woordenstrijd aangaan
en op straat zijn stem niet verheffen.
20 Het geknakte riet breekt hij niet af,
noch dooft hij de kwijnende vlam,
totdat het recht dankzij hem overwint.
21 Op zijn naam zullen alle volken hun hoop vestigen.’
Gaitema

Bericht door Gaitema »

Heerlijk :)

We kunnen hierin onze zondag en zaterdag principekwestie tot zo verre oplossen dat we al het goede mogen doen.
Dus vrijwilligerswerk.. mensen helpen.. mantelzorg.. etc.. ;)

Het valt weer op dat Jezus hier de mensen trouwens iets verbiedt. In dit geval niet de wonderen die Hij deed, maar het bekend maken van wie Hij is.
Zou het niet zijn om zo niet de Farizeeërs en andere bezwaar makende joden geen gelegenheid te geven om Hem direct op te gaan pakken?
Ik kan me ook indenken dat het is om andere joden die op zich wel sympathie voor Jezus hebben, maar nog niet in hem de Messias kunnen zien.. niet onnodig voor de kop te gaan stoten.. Immers zouden ze dan misschien wel tegen Hem gaan opstaan en opgestookt worden door de farizeeërs om tegen Hem te zijn, vanwege deze woorden dat Hij de Messias zou zijn.. Je kan dan beter het voorlopig met rust laten wie Hij is en vooral gaan wijzen op wat Hij doet. Jezus zei immers ook eens: " als je niet geloofd wie Ik ben, geloof dan in wat Ik doe.."
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ook zielig voor die mensen die op maandag en dinsdag en woensdag en donderdag en vrijdag hulp nodig hebben. :smile:
Gelukkig is er nog een humanistisch verbond ( als die nog bestaat) Of "de thuiszorg".

Het is duidelijk dat de Heer de wet overtrad naar Joodse normen en weer beraadden de wetgeleerden,Farizeeën, dus leden van de Joodse Raad zich, hoe ze Hem zouden doden. ( vers 14).
Hun wijze van denken houdt in dat zij niet wilden dat het volk achter de Here Jezus aan zou gaan. ( Joh. 11 vers 47).

Waar de wet zijn werking verliest, daar komt een eind aan de complete Joodse traditie,( een eind aan het Judaïsme).
Waar de wet ophoudt te functioneren, heeft de Joodse Raad geen enkele plaats meer binnen het Jodendom.

Kajafas vond het beter dat 1 mens zou sterven, dan dat hij het volk zou verliezen en beschouwde het volk als verloren als zij de macht er niet meer over hadden.

De Heere Jezus ging dus naar Efraïm. ( naar de 10 stammen). Er staat danook : "EE Jezus vertrok vandaar, maar ging naar Efraïm en Hij gebood hen scherpelijk dat ze Hem niet openbaar maakte en dat loopt parallel aan Johannes 11, een uitspraak die al eerder voorkwam, dat de Heer scherpelijk verbood.
En nog steeds is de Gemeente een verborgenheid en zal pas met Christus geopenbaard worden in Heerlijkheid bij Zijn wederkomst.

Het Licht is immers uit de wereld weg en....... Hij heeft Zich verborgen...het Koninkrijk is verborgen nog steeds, omdat de Koning verborgen is.
De genezing van de dorre hand spreekt over genezing van de wet, want die wet was verdeeld in 2 keer 5 dus een linker kant en een rechterkant.
En dat er genezing zou volgen spreekt m.i. over vervulling van die wet omdat er maar één Mens was die deze wet kon houden want je kunt nog zo je best doen, maar als je één wetje overtrad was je al des doods schuldig.
Genezing in de Bijbel spreekt eigenlijk altijd over het Joodse volk die ziende blind was en horende doof en kreupel in de lendenen spreekt over onvruchtbaarheid, en overdrachtelijk gezien spreekt genezing over bevrijd zijn van onze zonden ( last).
De hand is de vijf en vijf spreekt niet alleen over de ene kant van de wet, maar ook over de vijf van genade.
En verder kun je dit allemaal in deze geschiedenis inlezen. Ik had dat al gedaan, dus ik heb wat van mijn vorige tekst hierheen gehaald want in mijn topic begin ik pas nà deze geschiedenis.
Een illustratie hoe de OT profetie uit Jesaja in onze dagen vervulling krijgt. ( Jesaja 42)
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

[modbreak Trajecto]
Aantal berichten verwijderd van de afgelopen dagen die niet on-topic of kwetsend waren.

On-topic verder gaan en on-topic blijven, graag.
Nulla aetas ad discendum sera
Biker

Bericht door Biker »

Adinomis schreef: Hier begrijp ik je niet helemaal. Werd op de Sabbat het kaf van het koren gescheiden? Onze werken, ook die in het Oude testament, zijn nooit bedoeld geweest om behouden of gered te worden. Er rust wel zegen op gehoorzaamheid. Ik denk dat de sabbat vooruit ziet op het Messiaanse Vrederijk, de grote Sabbat van Vrede en Rust.

Ja toch?
Hij, en de discipelen rolden de aren in hun handen om het kaf er van te scheiden , zodat het vervolgens gegeten kon worden.
Dat vond plaats op de sabbath.
Het onderhouden van de Wet had de belofte "...en gij zult leven".
Het aannemen van Jezus geeft eeuwig leven.
Ik denk ook dat de 1000 jaren aanstaande zijn.
Zie de joodse jaartelling.

De veelvuldig gebruikte woorden Verlossing, Redding, Behoud en/of "zaligheid" komen pas in het nieuwe (zie het oude is voorbijgegaan) tevoorschijn.
pyro

Bericht door pyro »

Biker schreef:"Barmhartigheid breekt wet"
Barmhartigheid is wet. De binnenste binnenkant, het hart ervan.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)