hopper schreef: 19 apr 2020, 08:48
De ziel is tweeledig. Wat betekent ziel eigenlijk? Laten we eens naar het woord 'bezield' kijken. Dat is geestdriftig, toegewijd zijn aan iets.
De ziel, die een deel van God is, is ook zeker toegewijd en geestdriftig. Omdat de ziel alomtegenwoordig is en daardoor alles omvat, kun je ook zeggen dat alles bezield is.
Hopper schreef:
En daar kom ik wederom bij de tweesprong uit: de mens kan bezield raken door zijn eigen begeertes (ego) en de mens kan bezield zijn door liefde.
Wie op zijn eigen begeertes gefocust raakt, die raakt ook afgescheiden van 'de rest'.
Nee degene die op zijn eigen begeertes gefocust raakt heeft simpelweg liefde voor de eigen begeertes (zoals Walsch in dat filmpje dat ik linkte duidelijk uitlegt ->
https://www.youtube.com/watch?v=oeK-cnVMIUI).
Hopper schreef:
Het is een kwestie van gerichtheid. Gericht zijn op zichzelf of gericht op 'het al'.
Het kan allebei, het is mogelijk op jezelf gericht te zijn én op 'het al'.
Hopper schreef:
Misschien zou je 'ego' liefde voor jezelf kunnen noemen, maar dat gaat mij te ver. De ziel weet dus in mijn optiek twee richtingen, niet alleen maar liefde. En daar zit ook een logica in. Om tot liefde te komen is er een vrije wil nodig.
Nee want liefde is wat je wezen is.
Hopper schreef:
Liefde is 100% onvoorwaardelijk. Het is de mens zelf die de voorwaarden stelt (ego) en één van die voorwaarden kan een plaatsje in het hiernamaals zijn. (Komen we weer on topic.)
Het plaatsje in het hiernamaals wordt automatisch verkregen, omdat het de ultieme uitkomst is. Een voorwaarde stellen of keuze maken is niet aan de orde. Je kunt het gewoon niet missen, omdat je ziel zowel hier als daar reeds is. Je bent reeds Thuis bij God.
Hopper schreef:
Ja, daadwerkelijk onvoorwaardelijke liefde ligt al besloten in de mens. Niet omdat we een ziel hebben die dat zegt, maar omdat het 'Al' zich een eenheid (liefde) vormt. Maar de mens gaat zo graag voor het eigen belang.
Er is niets verkeerd aan het eigen belang in bijvoorbeeld een liefdesrelatie. Naar mijn idee werkt een liefdesrelatie het best als de partners gelijkwaardig zijn aan elkaar,
en zichzelf in de relatie voorop stellen. Want als ieder in de relatie zichzelf voorop stelt groeit de relatie in haar potentieel en helpt dat beide partners.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.