Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

Tiberius Claudius schreef: 04 jun 2024, 12:45
Alpha schreef: 04 jun 2024, 11:54 De schol is volgens jouw mening dus niet opengebarsten, dus heel, en komt er geen magma uit.
De mensen zullen daar blij mee zijn, ze kunnen naar hun huizen terug. :lol:
Nogmaals dat is geen plotselinge fatale openbarsten van een schol.
De schollen bewegen dat geeft wrijving tussen de schollen die warmte hoopt zich op.
Dan voort het vloeibaar tot het weglekt en begint het opnieuw.
Niks geen gebroken schol dus.

Daarnaast als een schol breekt gaat dat heel langzaam en komt er juist niets vrij.
Zo zal over honderdduizenden jaren een stuk van noordoost Afrika afdrijven.

Je verhaal over de wetenschap is een broodje AAP. :lol: :lol:
NOS: De meteorologische dienst maakte gisteravond bekend dat de krater opnieuw lava uitbraakte uit een scheur van ongeveer 3 kilometer lang.
Gebruikersavatar
Alpha
Berichten: 9295
Lid geworden op: 26 aug 2014, 12:17
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Alpha »

HJW schreef: 04 jun 2024, 12:30
Alpha schreef: 04 jun 2024, 12:22 Trouwens, ik zie je niet als een tegenstander, maar iemand die vast zit aan menselijke leringen.

Als je een auto wil rijden dan moet je een rijbewijs hebben.
Je moet dat een goede studie volgen.

Als je een Bijbelstudie volgt, kan je nauwkeurige kennis verkrijgen.
De uitleg staat gewoon in de Bijbel en die kan je eigen maken.
Voor jou is God niet meer dan een rijbewijs. Je mist volledig de essentie van God.
Grappig dat je een eenvoudige illustratie niet kan begrijpen.
Je mist inderdaad de essentie. :-(
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:30
Tiberius Claudius schreef: 04 jun 2024, 12:45
Nogmaals dat is geen plotselinge fatale openbarsten van een schol.
De schollen bewegen dat geeft wrijving tussen de schollen die warmte hoopt zich op.
Dan voort het vloeibaar tot het weglekt en begint het opnieuw.
Niks geen gebroken schol dus.

Daarnaast als een schol breekt gaat dat heel langzaam en komt er juist niets vrij.
Zo zal over honderdduizenden jaren een stuk van noordoost Afrika afdrijven.

Je verhaal over de wetenschap is een broodje AAP. :lol: :lol:
NOS: De meteorologische dienst maakte gisteravond bekend dat de krater opnieuw lava uitbraakte uit een scheur van ongeveer 3 kilometer lang.
Nou en????
Dat is nauwelijks de moeite waard op de grootte van de schollen.
Nogmaals dit is geen scheur in een continent.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:24
Tufkah schreef: 04 jun 2024, 14:41

Ieder mens krijgt het Godsbeeld wat hem toekomt.
De Bijbel is m.i. gewoon duidelijk!

Mattheüs 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel.
22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?”
23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!” NWV.

De schepper stelt gewoon eisen aan zijn medewerkers.
Degenen die niet meewerken kunnen niet in het paradijs komen.
Wanneer Jezus zegt: Ga weg wetteloze mensen, naar welke wet verwijst hij dan? Mijns inziens naar de wet van Mozes want Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dus als hij wetteloze mensen afwijst dan heeft de meerderheid van de christenen, inclusief JG, een vet probleem.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

peda schreef: 04 jun 2024, 13:25
Wat jij onbijbels vindt, is volgens Alpha nu juist wel weer bijbels.
Je kan met de bijbel alle kanten op, Fons Jansen stelde dat al.
Als Alpha de regeltjes wil volgen, moet hij dat vooral doen. Geen probleem mee.
Het hautaine is aantoonbaar onbijbels: Lucas 18 verzen 10-14.
Ik probeer zulk tekst gekrakeel nu juist te ontlopen. Een godsbeeld zit in mijn optiek muurvast in een overtuigde.
Niet voor niets orakelt Alpha na 10 jaren nog precies dezelfde JG overtuigingen, terwijl inmiddels reeksen van beter-weters hem andere spirituele mogelijkheden voor ogen hebben gehouden. Geen enkele G G deelnemer rent in die tijd richting koninkrijkzaal, maar ook Alpha komt de koninkrijkzaal niet uit. Blijf zitten, waar je zit !!
Ik heb een aantal keren andere inzichten opgedaan , dus zitten waar je zit heeft bij mij niet plaatsgevonden.
En ach....het is leuk eens van gedachten te wisselen.
Overigens behoort het gebod van evangelisatie tot de door Jezus gegeven regeltjes. Geen vrijblijvende leukigheid, maar een voorbeeld van keihard moeten. Regeltjes moeten worden gevolgd, ook al noemen buitenstaanders zulks hautain gedrag.
De bijbel zit vol met regeltjes, waarvan Alpha driekwart negeert den rest wel pakt. Tja....
Regeltjes volgen heeft niets te maken met hautain gedrag. Het hautaine zit: wij zijn veel beter dan de rest.
Geen absolute Liefde, maar in de bijbel beschreven gehoorzaamheid om in het Licht van de Liefde te geraken. Daarom ook de gezonde bijbel studie. Zonder veel bestudeerde bijbel kennis, geen kans om tot de Goddelijke intimi te behoren.
De regeltjes staan voor het "" Heil "" centraal.
Gelijk de Farizeeers en schriftgeleerden, die hadden ook die insteek.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:16 Ach, hoewel Jezus een volmaakte onderwijzer was, snapten de meesten zijn vergelijkingen, illustraties niet.
Zijn discipelen vroegen om uitleg, om dat ze zijn zienswijze wilden verkrijgen.
Dat klopt. Sommigen denken dat het strikt volgen van regeltjes de weg is. Het kan een methode zijn als je je er goed bij voelt.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:32 Grappig dat je een eenvoudige illustratie niet kan begrijpen.
Je mist inderdaad de essentie. :-(
Ik leer slechts wat de bijbel leert. Het kittelt je oren niet.
Flauw he.....elke keer de woorden van een ander herhalen.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 04 jun 2024, 15:42
Alpha schreef: 04 jun 2024, 15:16 Ach, hoewel Jezus een volmaakte onderwijzer was, snapten de meesten zijn vergelijkingen, illustraties niet.
Zijn discipelen vroegen om uitleg, om dat ze zijn zienswijze wilden verkrijgen.
Dat klopt. Sommigen denken dat het strikt volgen van regeltjes de weg is. Het kan een methode zijn als je je er goed bij voelt.
Ik weet het nog niet zo.
Dat strikte volgen, kan juist een vorm zijn om de innerlijke onzekerheid te onderdrukken.

Maar ik geef toe: Ik heb nooit voor Zielknijper gestudeerd.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 13:10 Je ziet dus dat ook in het verkeer, mensen de regeltjes negeren.
Er is niets nieuws onder de zon.

Er staat dus duidelijk dat het God wil is dat alle soorten van mensen nauwkeurige kennis bezitten.
Wie denkt te staan, pas op dat hij niet valt.
Je laat dus Mattheus 25 geheel links liggen. Juist daar waar staat wie het Koninkrijk binnengaat.
Er staat nergens in de bijbel: degene die nauwkeurige kennis heeft en goed gestudeerd heeft komt het Koninkrijk binnen.

Integendeel: zo blijven dan geloof, hoop en liefde en daarvan is de liefde het belangrijkste.
Woorden die jij "hol" noemt. Opmerkelijk.
Kennis staat niet bij de dingen die blijven.

En wie kennis vermeerdert, vermeerdert leed (Prediker 1 vers 18).
Ook dat laat je links liggen.
Het kittelt je oren niet.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 04 jun 2024, 15:49
Ik weet het nog niet zo.
Dat strikte volgen, kan juist een vorm zijn om de innerlijke onzekerheid te onderdrukken.

Maar ik geef toe: Ik heb nooit voor Zielknijper gestudeerd.
Dat zou heel goed kunnen. Externe autoriteit zoeken en je daaraan vastklampen.
Als dat je weg is, prima. Vooral doen.
Het is alleen niet de centrale boodschap van de bijbel.
En geen reden om zich verheven te voelen boven anderen.

Voor de rest: gewoon de regeltjes volgen als dat je pad is.
Je mist wel een hoop, dat dan weer wel.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 12:59
Dat verbond was exclusief voor het joodse volk.
Jezus stelde echter voor zijn discipelen een nieuw verbond in!
Waar staat dat dat alleen voor de discipelen is ?
Juist iedereen doet mee.
Hebreeën 8:
7 Als op dat eerste verbond niets aan te merken viel, dan was er geen tweede nodig geweest.
8 Maar hij heeft iets aan te merken op het volk als hij zegt: ‘“Er komt een dag”, zegt Jehovah, “dat ik een nieuw verbond zal sluiten met het huis van Israël en met het huis van Juda.
9 Het zal anders zijn dan het verbond dat ik met hun voorouders sloot op de dag dat ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte te leiden, want ze hebben zich niet aan mijn verbond gehouden. Daarom heb ik niet meer naar hen omgekeken”, zegt Jehovah.
Uiteraard moet Paulus een reden hebben om het nieuwe verbond te verdedigen.
1 Korinthiërs 10:12 Dus wie denkt te staan, moet oppassen dat hij niet valt. NWV.
Ik zou dan maar uitkijken. Jij geeft aan te staan en dat de rest dat niet doet.
Zoals je ziet staat in de NWV overal Gods naam, waar die in jouw bijbel is verwijderd.
In de Hebreeuwse Geschriften komt Gods naam bijna 7000 keer voor.
In de Griekse Geschriften wordt de naam Jehovah 237 keer gebruikt.
Alsof een naam het verschil maakt. Allemaal rationeel, geen liefde, geen beleving. Het is allemaal zo dor opdreunen.
Mullog
Berichten: 4109
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 13:03
Mullog schreef: 04 jun 2024, 12:58
Ik ben daar te dom voor. Verder is begrijpend lezen niet mijn sterkste kant. Waarschuwingen sla ik, vanwege mijn beperkt begrip, sowieso altijd al in de wind.

Kortom, het is niet aan mij besteed.
Het lijkt er op dat je niet ver van Gods koninkrijk af bent.
Laat je onderwijzen met nauwkeurige kennis.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen. NWV.
Is het zo makkelijk?! Gewoon de lagere school niet afmaken, moeite met lezen en rekenen. Goh, de hedendaagse jeugd heeft de weg naar het paradijs gevonden
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 15:41
Wanneer Jezus zegt: Ga weg wetteloze mensen, naar welke wet verwijst hij dan? Mijns inziens naar de wet van Mozes want Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dus als hij wetteloze mensen afwijst dan heeft de meerderheid van de christenen, inclusief JG, een vet probleem.
Alle christenen wijst hij dan af. Want welke christen volgt de 613 wetten van de tenach ?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 04 jun 2024, 19:17
Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 15:41
Wanneer Jezus zegt: Ga weg wetteloze mensen, naar welke wet verwijst hij dan? Mijns inziens naar de wet van Mozes want Jezus is niet gekomen om de wet af te schaffen. Dus als hij wetteloze mensen afwijst dan heeft de meerderheid van de christenen, inclusief JG, een vet probleem.
Alle christenen wijst hij dan af. Want welke christen volgt de 613 wetten van de tenach ?
Das de volgende vraag. Eerst moeten we de voorgaande vraag zien te beantwoorden en ons afvragen wat we gemist hebben.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 19:50
Das de volgende vraag. Eerst moeten we de voorgaande vraag zien te beantwoorden en ons afvragen wat we gemist hebben.
Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 04 jun 2024, 19:54
Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 19:50
Das de volgende vraag. Eerst moeten we de voorgaande vraag zien te beantwoorden en ons afvragen wat we gemist hebben.
Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Jezus nodigde de heidenen ook al uit. In gelijkenissen spreekt hij over de bruiloftsgasten. Paulus gaf daar gehoor aan.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 20:15
Jezus nodigde de heidenen ook al uit. In gelijkenissen spreekt hij over de bruiloftsgasten. Paulus gaf daar gehoor aan.
Dat kan dat je dat zo leest. Voor elke mening zijn er wel teksten.
Is ook prima, houdt het levendig.
Wat ze nu werkelijk gezegd en bedoeld hebben weten we feitelijk niet. Ook de schrijvers van de evangelieën hadden een doel. Paulus schreef ook voor de gemeentes in die tijd en in die omgeving.

Peda komt vaak met de filosoof (kan zijn naam niet onthouden) die zegt: geef me je Godsbeeld en ik zeg wat voor persoon je bent.
Zo lees ook ik de teksten vanuit mijn persoonlijkheid.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 04 jun 2024, 19:54
Michelangelo2 schreef: 04 jun 2024, 19:50
Das de volgende vraag. Eerst moeten we de voorgaande vraag zien te beantwoorden en ons afvragen wat we gemist hebben.
Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.

PS.
Iemand die zich een zuivere christen noemt zou eigenlijk alleen de Evangeliën als bindend moeten nemen.
Maar dat is een Topic op zich.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10628
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 04 jun 2024, 12:14
peda schreef: 04 jun 2024, 11:58 Zoals reeds eerder opgemerkt, verbinden de J G volgers de Goddelijke Liefde met door God in de bijbel gegeven verboden en geboden.
De gelovige die niet gehoorzaam is, doet bij de JG niet mee met de Goddelijke Liefde.
Zeker geen onvoorwaardelijke Liefde, zo zal Messenger opmerken.
Een ander godsbeeld derhalve, daarom is ook gezonde stevige bijbel studie nodig bij de J G om alles te weten
rond de verboden en geboden.
Daar heeft de God-is-uitsluitend Liefde-volger het een stuk makkelijker met de studie. Volg het eigen hart, is
daar meer het credo.
Ach ja, nog steeds zijn er mensen die zelf willen bepalen wat goed en wat slecht is.
Dat is heel normaal dat de mens zelf denkt, wikt en weegt. Begrijp je wel wat een vrije wil is?
Alpha schreef: Dat gedrag zie je tegenwoordig steeds vaker in het verkeer.
Dat noemen ze de nieuwe moraal.
Ik heb als ik jou hoor een Jehova's getuige voor ogen in pak, met schooltas en een zwart kostuum met een oranje hesje van verkeersregelaar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.

PS.
Iemand die zich een zuivere christen noemt zou eigenlijk alleen de Evangeliën als bindend moeten nemen.
Maar dat is een Topic op zich.
Ik durf de stelling wel aan dat we zonder Paulus niet of nauwelijks van Jezus zouden hebben gehoord.
Wellicht in een rijtje met Simon bar Kochba en andere messias pretendenten.
Paulus heeft het christendom gesticht, Jezus bleef volgens mij joods.
J-W
Berichten: 2465
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door J-W »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16 ......
Iemand die zich een zuivere christen noemt zou eigenlijk alleen de Evangeliën als bindend moeten nemen.
Maar dat is een Topic op zich.
Wie de God van Mozes voor waar aanneemt zou zich kunnen beperken tot de verhalen in het OT. Het NT bestaat uit door de kerk geselecteerde verhalen, gebaseerd op de komst van de lang verwachtte Messias voor de Joden om koning over hen te zijn. De kerk heeft van Jezus samen met de Heilige Geest een drieëenheid gemaakt wat elke christen nu zonder twijfel voor waar aanneemt. Jezus wordt steeds meer gezien als een voorbeeld om na te volgen terwijl Johannes Hem meer als een groot Licht zag. Paulus ging nog wat verder in zijn geloofsontwikkeling, zichzelf wegcijferend was Jezus de Christus die spoedig zou wederkeren.
Mozes, de evangelisten en de apostelen, breng hun verhalen bij elkaar, schudt ze door elkaar en er komt een religie uit die je past.
Laatst gewijzigd door J-W op 05 jun 2024, 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.
Het hedendaagse christendom is ver afgedwaald van Paulus. In Paulus' brieven is het helder dat het 'ik' de bron van de zonde is. In het hedendaagse christendom is het omgekeerde het geval, daar wil men 'ik' in het hiernamaals of hemel zien te krijgen.

Het hedendaagse christendom staat juist diametraal op het oorspronkelijke christendom zoals Paulus dat zag. Waaruit blijkt dat? Paulus was bekend met het geestelijk leven waarin de mens de dingen Gods kende. Paulus ging niet uit van een zelfbedachte God, want dat is heidendom. Het is God zelf die de mens 'dingen' schenkt welke buiten het zintuigelijk waarneembare vallen. Zelfbedachte goden schenken niks.

Daarnaast schrijft Paulus dat we niet van onszelf zijn, we zijn van onszelf helemaal niks. We zijn van God en vanuit God. En ook schrijft Paulus dat hij zelf niet langer leeft, maar Christus leeft in hem.

Paulus zou vreemd opkijken als hij ziet wat er van het christendom is geworden. Daarnaast is Paulus ook helemaal in de lijn met Jezus.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Tiberius Claudius schreef: 05 jun 2024, 09:16
HJW schreef: 04 jun 2024, 19:54

Volgens mij was Jezus een wetsgetrouwe jood die zei dat er geen tittel of jotta verloren zou gaan.
Paulus wilde het evangelie onder de heidenen brengen en koos daarom een andere richting.
Maar dat is zoals ik het lees.

Maar aangezien meer geloof in Onvoorwaardelijke Liefde denk ik dat het niet zo’n vaart zal lopen.
Het hedendaagse christendom zou inderdaad beter Paulisme kunnen worden genoemd.

PS.
Iemand die zich een zuivere christen noemt zou eigenlijk alleen de Evangeliën als bindend moeten nemen.
Maar dat is een Topic op zich.
Christenen accepteren het feit dat Jezus zelf Paulus koos als nieuwe 12e apostel. Vervanger voor Judas. Dus Paulus als oprichter zien betekent nog steeds dat Jezus stuurde. De Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën etc.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

HJW schreef: 05 jun 2024, 09:33
Ik durf de stelling wel aan dat we zonder Paulus niet of nauwelijks van Jezus zouden hebben gehoord.
Wellicht in een rijtje met Simon bar Kochba en andere messias pretendenten.
Paulus heeft het christendom gesticht, Jezus bleef volgens mij joods.
Het meest merkwaardige is de 'bekering' van Paulus. Zoals bekend was hij een vervolger van christenen. Er is iets met hem gebeurd hetgeen maar summier wordt omschreven. Paulus werd na zijn 'bekering' een fanatiek verspreider van het christendom. Dit fanatisme is alleen op te brengen als men de waarheid kent.

Jezus was geboren uit een Joodse vrouw , maar zijn leer heeft niet zoveel met het Jodendom van doen. Hij ageerde juist tegen de Farizeeën, deze waren trouw aan de Torah. Paulus op zijn beurt behoorde oorspronkelijk ook tot de Farizeeën. De moraal? Wettische religie is radicaal fout in de ogen van Jezus en later ook Paulus na zijn bekering. Wie denkt bij God in een goed blaadje te komen door zich aan allerlei regeltjes te houden heeft het fout in zowel de ogen van Jezus als Paulus.

De ironie wil dat binnen het christendom er veel 'wettisch' denken is. Zelfs op dit forum. (Ik noem geen namen)
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1629
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Robert Frans »

Michelangelo2 schreef: 05 jun 2024, 09:44Christenen accepteren het feit dat Jezus zelf Paulus koos als nieuwe 12e apostel. Vervanger voor Judas. Dus Paulus als oprichter zien betekent nog steeds dat Jezus stuurde. De Paulusbrieven zijn net zo belangrijk als de evangeliën etc.
Kleine correctie: Paulus verving niet Judas, want dat deed Mattias al (vgl. Hnd. 1,15-26). Paulus maakte geen deel uit van de Twaalf, maar wordt vaak de dertiende apostel genoemd, vanwege zijn grote en essentiële rol in de bekering van de heidenen.
Vrede en alle goeds