Peter79 schreef:Jerommel schreef:Wie verwacht nu een voordeel, laat staan het ontstaan van nieuwe eigenschappen / organen / organellen / etc.. van random data-corruptie?
Elke informatiekundige lacht je uit.
Het voortplantingssysteem en alle celsplitsing is erop ingericht om foutloos DNA te kopiëren.
Mee eens.
Je noemde zelf nog het repareren van het DNA.
Kan je daar iets over vertellen / linken?
Dat is de basis van het Christelijke geloof, maar niet van het Bijbelverhaal, want dat begint "in den beginne".
Je komt in problemen met de rest als je er aan af doet.
Ben wel met je eens je de Redding er niet van af hangt.
In de beginne kan je ook lezen als "in beginsel".
Desalniettemin begint daar de tijd, met logischerwijs de 1e dag.
Voor de oorsprong van deze wereld moet je bij God zijn volgens de Bijbel.
Wie de hemel en de aarde (en de tijd) heeft geschapen IS God.
YHWH claimt in de Bijbel God te zijn. (dus andersom in feite, kan je ook opwerpen)
Of Genesis daarvan een letterlijke weergave geeft, lijkt mij niet.
De slang uit Genesis 2/3 is in Openbaring (12 en 20) de draak. Geloof jij dat er in de toekomst een levensechte draak komt?
Goed punt, die draak blijft kennelijk metaforisch, hoewel het toch ook de serpent van Genesis identificeert.
Verder komt de draak / slang veel voor in heidense religies van over de wereld, China bijvoorbeeld, of de oude Indianen.
Ik weet niet hoe het met de Gog en Magog oorlog zit, wat voor de serpent het terminale hoofdstuk zal zijn.
Dit o.a. vanwege de (mij) wat onduidelijke voorzegging dat Christus hem de kop zal vermorzelen, wat Hem de hiel zal vermorzelen.
Zowel Genesis 1 en Genesis 2/3 zijn knap gestructureerde verhalen. Je zou er dan ook ernstig rekening mee moeten houden dat er niet een letterlijk-historische beschrijving wordt gegeven.
Ik zie geen reden in de tekst zelf om er iets anders van te maken dan wat er staat.
Alle dagen worden expliciet genoemd, geteld, avond geweest, morgen geweest de 1-6e dag.
En waarom zou God het niet kunnen eigenlijk?
Uiteraard.
Maar het leeuwendeel van wat Genesis ondermijnt zijn nader bezien dikwijls maar aannames ("educated guess") uit het wetenschappelijke kamp.
Met name de leeftijds-kwesties, de dateringsmethoden zijn dikwijls gebaseerd op cirkelredenaties, zoals de fossielen die de leeftijd van de aardlagen aan geeft, terwijl de aardlagen op hun beurt weer de fossielen dateren.
Voorbeeld: C14 koolstof vervalt na een aantal duizend jaar, maar je vindt het ook in alle diamanten, van hoe diep ze ook mogen komen.
Contaminatie kan niet in diamant,omdat het een keihard raamwerk van atomen is.
Ja, dat is inderdaad een bekend probleem van ET. Ik hoop me daar ooit nog eens in te kunnen verdiepen. Ik vind de fossielen en aardlagen erg interessant. Een hypothese die ik zou willen onderzoeken is: Alle fossielen zijn als gevolg van catastrofes gevormd. Hierbij gaat het hoofdzakelijk om afzettingen onder water, daarnaast speelt vulkanische activiteit mogelijk nog een substantiële rol. Rehwinkel (boek: De Zondvloed) hield het tevens voor mogelijk dat sporen die aan de ijstijden worden toegeschreven ook door water kunnen zijn ontstaan. Ook dat zou ik willen onderzoeken.
De zondvloed ging logischerwijs gepaard met geliquificeerde (liquifaction) grond, aangezien niet alleen de sluizen der hemel, maar ook de kolken der diepte zich openden.
De littekens zijn m.i. de diepzee breuklijnen en de bergketens.
Maar je mag rekenen op enorme modderstromen met zo'n totale ramp.
De eruptie van Mount Saint Helen produceerde in een paar uur meters grondlagen.
Een Bijbelse zondvloed maakt ontelbare fossielen, gevangen in 'modder'.
En kennelijk ook in sneeuw, de permafrost, waar men nog 'verse' diepvries mammoeten aan kan treffen.
Eigenlijk is er alleen het zien van verre hemellichamen wat problematisch ligt.
Want volgens Genesis schiep Hij de hemellichamen op de 4e dag, maar die zouden dan pas eeuwen later langzaam aan zichtbaar worden, tenzij de consensus over de lichtsnelheid niet klopt, of God schiep ook de lichtstralen "op leeftijd", zoals Hij ook Adam schiep als volgroeid.
Is het dan "oneerlijk" om proberen aan te tonen dat Genesis klopt?
Is dat oneerlijker dan proberen aan te tonen dat de aarde juist heel erg oud is?
Maar het is toch maar zo, dat tijdelijkheid haar oorsprong niet kan hebben in tijdelijkheid, want dan is er geen oorsprong meer.
Elke hypothese kan getoetst worden, ook hypotheses op basis van Genesis. Helaas is het debat verziekt en zal geen enkel wetenschappelijk tijdschrift bereid zijn om een platform te bieden.
Desalniettemin zijn er ook onafhankelijke wetenschappers die hun research doen.
Ook creationisten, I.D.-ers en andere eigenwijzen.
Net zo bevooroordeeld als naturalisten misschien, maar komen wel met dingen die anderen laten liggen, dus dikwijls interessant.
De waarheid is dat niemand van de nu levende mensen bij de schepping aanwezig is geweest.
Ik denk dat iemand die Genesis probeert te bewijzen zo gebonden is, dat hij naar zijn conclusies toe redeneert. Uiteraard doet een atheïst dat ook die er belang bij heeft om de aarde zo oud mogelijk te laten zijn. Maar de meeste wetenschappers zitten tussen deze extremen in. Er is momenteel geen theorie die beter past dan ET.
Hmm.... nee.... het is de ENIGE wetenschappelijke theorie, binnen de natuur-wetenschap, en dien ten gevolge een naturalistische kijk er op.
Het is een voorbarige conclusie, geïnspireerd door met name Darwin.
Maar sinds de ontdekking van DNA is het eigenlijk gereduceerd tot een onkundige conjectuur.
En de kritische stemmen die er zijn, worden steevast in de creationismehoek geduwd. Daarmee verpest de creationisme-atheisme met zijn politiek-religieuze motieven het eerlijk objectief kijken naar ET.
Ja, dat is jammer.
Helaas blijkt de mens niet in staat om dit allemaal open te onderzoeken, zonder van een conclusie uit te gaan.
Maargoed, de financiers van de onderzoeken geven daar ook richting aan...
Daarnaast is de mens kennelijk nog immer gemakkelijk verleid door het idee van tot God groeien door kennis, dus dan is God zelf liever niet in hun beeld.
Tja, maar wie gelooft het nog, als Genesis kennelijk onzin zou zijn?
Nee, het is geen wetenschappelijk boek, er wordt geen 'techniek' uitgelegd.
Maar het is wel een chronologisch verslag.
Zie de nadruk op de dagen in Genesis.
Is dat dan misleidend?
En waarom wordt dat dan niet genuanceerd later in de Bijbel, maar juist bevestigd?
Genesis is geen onzin. Het is alleen geen modern natuurwetenschappelijk verslag. Vergelijk Gen 1 maar eens met Gen 2:
Gen 1: 11: 12 - schepping groen gras, zaadvormend gewas en bomen
Gen 1: 26-30 - schepping mens.
In Genesis 2 is de volgorde omgekeerd:
Gen 2: 4-7 - schepping mens terwijl er nog geen wilde planten en veldgewas waren
Gen 2:8-9 - schepping bomen
De chronologie is dus niet zo belangrijk.
Ik denk dat je je daar vergist.
Het is namelijk 1 scheppingsverhaal, maar het bestaat uit 2 vertellingen.
Genesis 1:1 tot en met 2:3 is namelijk de Scheppingsweek per dag bekeken, en met Genesis 2:4 begint het kort samengevat om vervolgens te focussen op dag 6, het scheppen van de mens en de Hof, waar God nogmaals schept voor Adam's ogen, en de Hof vult.
Wel een erg drukke dag, die 6e dag. Lijkt me niet in een dagje (zoals wij die kennen) te doen...
Helaas begint in Genesis 3 de ellende al..
En het heeft er alle schijn van dat dat na zeer korte tijd was, voor mijn gevoel (voor wat dat waard is) gebeurde Genesis 3 zelfs op de dag dat God rustte van de Scheppingsweek.
Die serpent is een raadsel overigens.
Een dier des velds, maar blijkt toch een engel te zijn, kennelijk van dag 1, toen God de hemel "en al haar heir" schiep
(staat niet in Genesis, maar... vergeten...
)