Eindtijd

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Re: Eindtijd

Bericht door Wilsophie »

Juist omdat het om een Joodse bruiloft ging weten we dat die een aantal dagen duurde voordat de Bruidegom Zijn bruid mocht zien.
Misschien lees ik er overheen, maar waar gaat het over een bruiloftszaal?
En de maagden gingen de Bruidegom tegemoet, dat is heel belangrijk, Hij zou dus ook hen tegemoet gaan, want dat is de betekenis van het woord. Het gaat niet over de hemel, maar over het koninkrijk binnengaan en om waakzaam te zijn als de Bruidegom "op weg" gaat.

Ik haal er dingen bij vanuit de kennis die de gelijkenissen in het algemeen geven en de verborgenheid die de toehoorders niet mochten weten, alleen de discipelen, de Heer spreekt tegen gelovigen. Ik haal geen theorieën aan, maar de overigen gelijkenissen, die allen hetzelfde onderwerp hebben en dat is het oude en het nieuwe verbond. Dat is een kwestie van anders denken.
Adinomis schreef:Israël niet gezalfd? Hoe leg je het Pinkstergebeuren dan uit?
Adinomis, werd op de pinksterdag een natie gezalfd?

Mocht je duiden op Joël 2 dan is die profetie slechts op de pinksterdag een voorvervulling van dat wat nog komen gaat.
De Heer zei tegen de discipelen dat zij gedoopt zou worden met de Heilige Geest, dat zegt Hij tegen gelovigen.
Dat zei Hij vlak voordat Hij werd opgenomen in de hemel.
En pas op het wekenfeest werd dat gemanifesteerd of uitgebeeld. Het is precies als onze waterdoop wat wij uitbeelden nadat de gebeurtenis heeft plaats gevonden. Het was geen zalving, het was een zichtbare manifestatie wat de Heilige Geest wil zeggen als andere Trooster en die kwam niet slechts voor Israël, wel over wat gelovigen Joden die daar ook waren, maar het merendeel waren buitenlanders. De profetie is niet volledig vervuld want alle vlees is zonder uitzondering en beschikbaar voor iedereen en die belofte loopt nog steeds door.

De wedergeboorte van Israël is nog toekomst.
robert75
Man/Vrouw: M

Bericht door robert75 »

Wilsophie schreef:
robert75 schreef:Ik heb het over astrologie en niet over astronomie, Dat is zoals jezelf zegt iets totaal wat anders. Astronomie is de studie van sterren en hemellichamen, Astrologie is de samenhang tussen de stand van de sterren en de toekomst. Zoals bv horoscopen, Het geloof dat je aan de stand van de sterren iets kan af lezen over je eigen toekomst. Maar dat is natuurlijk flauwekul.
Aan de stand van de sterren kan je niets aflezen over de toekomst op aarde.. Dat is natuurlijk zo onbijbels als maar wezen kan, Omdat wij het profetische Woord hebben en dat is genoeg.
En wat God bedoelt dat de sterren iets zeggen, Heeft alles te maken met de schepping en niets over de toekomst. God heeft ons duidelijk verteld dat als we zijn bestaan willen zien dat wij dan naar zijn schepping moeten kijken,
Je hebt het dus over een verkeerd item want daar gaat het niet over. \Waarom is het onbijbels, toon dat dan eens aan. Als de hemelen vertellen van Gods eer , ik heb toch meer voorbeelden genoemd als argumenten. Zijn de sterrenbeelden en de maan en de zon geen onderdeel van de schepping ?
Leg eens goed uit wat je bedoelt , dat is het profetische woord toch?

Naar de sterren kijken is wat anders als aan de hand van de sterren voorspellingen doen. God heeft inderdaad gezegd dat je naar zijn schepping moet kijken omdat dat iets zegt over God zelf, maar niet dan je aan de hand van de sterren kan aflezen wat de toekomst ons brengt, Dat staat nergens in de Bijbel. Astronomie bv is kijken naar de hemellichamen en dat bestuderen, Wat niet alleen een zeer erkende en nuttige wetenschap is maar ook Bijbels. Voorspellingen doen aan de hand van de sterren is onbijbels, Het waren ook de heidenvolken die dat dus deden, zoals bv de Egyptenaren fanatieke astrologen waren. Die aanbaden zelfs de zon. Dat was hun God, Net zoals bij de Babyloniers ook die deden aan zonneaanbidding. Voor de Egyptenaren was ook Sirius belangrijk omdat ze aan die ster zoals men geloofde kon aflezen wanneer de nijl zou overstromen. Maar dat waren allemaal heidense praktijken.
callista

Bericht door callista »

robert75 schreef:
Wilsophie schreef:
robert75 schreef:Ik heb het over astrologie en niet over astronomie, Dat is zoals jezelf zegt iets totaal wat anders. Astronomie is de studie van sterren en hemellichamen, Astrologie is de samenhang tussen de stand van de sterren en de toekomst. Zoals bv horoscopen, Het geloof dat je aan de stand van de sterren iets kan af lezen over je eigen toekomst. Maar dat is natuurlijk flauwekul.
Aan de stand van de sterren kan je niets aflezen over de toekomst op aarde.. Dat is natuurlijk zo onbijbels als maar wezen kan, Omdat wij het profetische Woord hebben en dat is genoeg.
En wat God bedoelt dat de sterren iets zeggen, Heeft alles te maken met de schepping en niets over de toekomst. God heeft ons duidelijk verteld dat als we zijn bestaan willen zien dat wij dan naar zijn schepping moeten kijken,
Je hebt het dus over een verkeerd item want daar gaat het niet over. \Waarom is het onbijbels, toon dat dan eens aan. Als de hemelen vertellen van Gods eer , ik heb toch meer voorbeelden genoemd als argumenten. Zijn de sterrenbeelden en de maan en de zon geen onderdeel van de schepping ?
Leg eens goed uit wat je bedoelt , dat is het profetische woord toch?

Naar de sterren kijken is wat anders als aan de hand van de sterren voorspellingen doen. God heeft inderdaad gezegd dat je naar zijn schepping moet kijken omdat dat iets zegt over God zelf, maar niet dan je aan de hand van de sterren kan aflezen wat de toekomst ons brengt, Dat staat nergens in de Bijbel. Astronomie bv is kijken naar de hemellichamen en dat bestuderen, Wat niet alleen een zeer erkende en nuttige wetenschap is maar ook Bijbels.

Voorspellingen doen aan de hand van de sterren is onbijbels, Het waren ook de heidenvolken die dat dus deden, zoals bv de Egyptenaren fanatieke astrologen waren. Die aanbaden zelfs de zon. Dat was hun God, Net zoals bij de Babyloniers ook die deden aan zonneaanbidding. Voor de Egyptenaren was ook Sirius belangrijk omdat ze aan die ster zoals men geloofde kon aflezen wanneer de nijl zou overstromen. Maar dat waren allemaal heidense praktijken.
waarom worden dan de oudste weergaven Jezus afgebeeld met een zon achter zich?
Mensen die een beetje hebben hebben opgelet herkennen het zodiac kruis achter Jezus. De cirkel, waar de lijnen elkaar kruisen, staat normaal als symbool voor de zon. Nu is deze cirkel vervangen door Jezus Christus.
Jezus en de zon
Jezus Christus werd geboren uit de maagd Maria op 25 december. Zijn geboorte werd aangekondigd door een ster in het oosten, die drie koningen leiden naar de geboortestreek. Hij was leraar op 12 jarige leeftijd en gedoopt op zijn 30ste door Johannes de Doper en begon zijn geestelijke ambt. Jezus had 12 discipelen waar mee hij rond trok en wonderen verrichten. Men kenden hem als de 'Koning der koningen', 'Zoon van God', 'Alpha en Omega' en ga zo maar door. Na verraad door Judas, werd hij gekruisigd, in een tombe gestopt en herrees na drie dagen.

Het klinkt misschien raar, maar het hele geboorte verhaal is puur astrologisch...

De ster in het oosten is Sirus, de meest heldere ster in de lucht. Op 24 decmber vormt deze ster een lijn met de drie helderste sterren van Orion. Deze drie heldere Orionsterren noemde men vroeger, en nu nog, de drie koningen. En de drie koningen en sirus wijzen allemaal naar het punt waar de zon op komt op 25 december.

De meest duidelijke astrologische symboliek rond Jezus zijn de 12 discipelen.
Zij zijn de 12 sterrenbeelden van het zodiac kruis, waarmee Jezus(die de zon voorstelt) mee rond trekt.
Trouwens het symbool voor het zodiac kruis is dit;
[zie afbeelding]
lhttp://kunst-en-cultuur.infonu.nl/mythologie/28693-jezus-christus-de-zonnegod.htmlees verder:

het christendom is een compositie van Perzische, Egyptische, Joods-Hellenistische en Babylonische invloeden.
waarbij ook de hemellichamen als Goden werden gezien en dat is op zich heel begrijpelijk lijkt me.....
zeker vanuit die tijd bezien

en Jezus wordt toch ook de Morgenster genoemd?
Laatst gewijzigd door callista op 23 aug 2014, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Wilsophie schreef:Juist omdat het om een Joodse bruiloft ging weten we dat die een aantal dagen duurde voordat de Bruidegom Zijn bruid mocht zien.
Misschien lees ik er overheen, maar waar gaat het over een bruiloftszaal?
En de maagden gingen de Bruidegom tegemoet, dat is heel belangrijk, Hij zou dus ook hen tegemoet gaan, want dat is de betekenis van het woord. Het gaat niet over de hemel, maar over het koninkrijk binnengaan en om waakzaam te zijn als de Bruidegom "op weg" gaat.
De Koning van dat Koninkrijk verblijft in de hemel en Hij haalt zijn bruid op. Voor zover ik het begrijp komt er dan een bruiloft van 7 jaar (De Joodse bruidegom en bruid verbleven 7 dagen in de bruidskamer). In die tijd wordt de bruid klaargemaakt voor haar toekomstige taak naast haar Koning. Daarna gaat de Koning zijn positie innemen op aarde als het Vrederijk aanvangt. Hij komt met zijn Vrouw. Nu niet meer als Bruid en Bruidegom. Zij hebben het feest gevierd in het Huis van de Vader, zoals ook bij de Joodse bruiloft de gewoonte was. Maar nu komt het op werk aan.
Openb. 5:10 zegt: “Zij zullen over de aarde heersen”, dat is dan deze aarde. Dit staat ook in Openb. 20:4: “Zij leefden en heersen met Christus duizend jaren”.
In de NBG staat het woord "bruiloftszaal". In andere vertalingen gaat het over de deur naar de bruiloft. Dus er is gewoon sprake van een bruiloft. Dat kun je toch niet ontkennen?

Hier zit steeds een verschil tussen jou en mij. Dat komt door de "bedelingenleer". Ik heb eerder een goed contact gehad met een gelovige die deze leer aanhangt, die ook hele goede elementen heeft. Maar steeds weer komen ze in conflict met de bijbelse beelden van de "Edele olijf" en de gelijkenis van de "wijze en dwaze maagden".

En wat betreft de uitstorting van de Heilige Geest op Israël... ik heb het niet over een natie.
Israël is in Gods ogen zijn volk en dan bedoel ik het volk dat God van oudtijds voor ogen had. Het goede zaad, dat Hij gezaaid had.
Maar een vijand heeft het met ander zaad vermengd. Dat was het adderengebroed en degenen die de duivel tot vader hadden.
Niettemin kwamen er op de Pinksterdag 3000 mensen tot geloof en ontvingen de Heilige Geest. Dat aantal werd behoorlijk uitgebreid:
Gods Woord schreef: Hand. 2:En de Heere voegde dagelijks mensen die zalig werden, aan de gemeente toe.
Hand. 5:14 En er werden er steeds meer toegevoegd die in de Heere geloofden, menigten van zowel mannen als vrouwen,
De pinksterdag is inderdaad een voorvervulling van Joël 2. Als mensen de Heilige Geest hebben ontvangen noemt de bijbel dat een "zalving".
Wilsophie schreef: De wedergeboorte van Israël is nog toekomst.
klopt. (Ezechiël 37) En eenmaal zal ook de sluier van alle volken worden weggenomen. Ook dat is toekomst.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Blijft de vraag staan waar het over een bruiloftszaal gaat, de bruiloft zal plaatsvinden op de derde dag afgebeeld in de bruiloft te Kana als het nieuwe verbond aanbreekt en water in wijn verandert. Wijn spreekt altijd over het nieuwe verbond.

Je vroeg wanneer Israël gezalfd was in relatie op de pinksterdag en ik leg juist uit dat het heil naar de andere volkeren ging en op grond van geloof werd men persoonlijk gedoopt met de Heilige Geest, het NT spreekt over inwoning en over gedoopt en volgens mij niet over zalving.

Onder het oude verbond was er geen sprake van een blijvende inwoning van de Heilige Geest. De Heilige Geest viel op iemand of de Heilige Geest manifesteerde Zich in de wolk maar nadat Christus is gekomen en is opgestaan en Hij a.h.w. de duif neerdaalde op Hem is er sprake van een bepaalde functie van de Heilige Geest voor de gelovigen van na de opstanding.

De Heilige Geest heeft altijd te maken met wedergeboorte en dat kon onder het Oude verbond niet.
En het huis Israël is niet verenigd met het huis van Juda en zeker nog niet wedergeboren.

Er is zoals in deze hele bedeling een situatie aan indivuen en niet aan landen of volkeren.
Dus ik reageerde op jouw vraag over "Israël" en ik ga dan uit van alle 12 stammen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nog even gezocht of er sprake is in het NT van de gelovigen zalven met de Heilige Geest.

Maar het Nieuwe Testament zegt niet dat christenen zijn “gezalfd met de Heilige Geest”, Enkel Christus is “de Gezalfde”
De Bijbel zegt wel dat wij “de zalving [chrisma] van de Heilige” hebben, waarbij “de Heilige” op de Here Jezus slaat (1 Joh. 2:20;

Er staat ook ergens: “Hij Die ons … gezalfd heeft, is God” (2 Kor. 1:21);

Wel wordt geschreven dat wij zijn “gedoopt met de Geest” (Hand. 1:5; 11:16); dat wij de “gave” van de Heilige Geest (Hand. 5:32; 10:45; Rom. 5:5) verkregen hebben, en de Heilige Geest “ontvangen” hebben (Hand. 10:47). Ook staat er geschreven dat we het “onderpand van de Geest in onze harten” hebben gekregen (2 Kor. 1:22: 5:5; Ef. 1:14), en dat gelovigen zijn “verzegeld met de Heilige Geest” (Ef. 1:13).

Maar de zalving onder het oude verbond komt niet voor in het NT, dus ook niet van Israël.
Julian Brasser

Bericht door Julian Brasser »

Beste mensen, laat ik vooropstellen dat ik ervoor waak dat ik me niet te intensief in de discussie meng, want dan kan ik 's nachts moeilijk in slaap komen. Ook maak ik daar mijn ouders erg zenuwachtig mee, en dat is geen groot goed als de 'melk' al op het forum staat - persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je zo weinig mogelijk 'vaste spijze' op een forum moet zetten, want anders wordt de verwarring alleen maar groter en geef je medeforummers reden om je een etiket op te laten drukken: bijvoorbeeld: "chiliast', "ja dat heb ik vaker gehoord" enz. Daarom reageer ik ook niet op alle vragen.

Ik troost mij altijd met twee gedachten:
- "Iemand die eerlijk tot Jezus vlucht met de 'melk' die ik bepaalde mensen in zo kort mogelijke formuleringen heb gegeven, zal de waarheid zien"
- "Iemand die zich eerlijk verdiept in de gedachtegang achter het Nieuwe Testament, en niet in de eerste plaats bezig is met 'kersenplukken uit de Bijbel', zal de waarheid zien "

Een voorbeeld van 'melk' die ik op forums zet is: "Het beste voor de mens is: Biddend in je gemoed uitsluitend Jezus volgen, daarin volharden, daaruit alles laten voortvloeien, daarop terugvallen."

Mijn verlangen is om dieper deel te mogen zijn van wat er aan het kruis is gebeurd, en om God dieper te mogen kennen.

Ik ben:
- iemand die altijd naar iedereen luistert en het dan ook ter harte probeert te nemen wat diegene zegt, ook al snap ik het niet meteen.

- opgegroeid in de Gereformeerde Gemeente, maar tegenwoordig ga ik naar de Ichtus Vrije Baptistengemeente in Notter.

- gegaan naar die gemeente, omdat die dienst aanspoort tot wat het beste voor de mens is. Niettemin vind ik het interessant om me te verdiepen in bevindelijk gereformeerde gedachtegangen, die mijns inziens voortgekomen zijn uit de gedachte: "Hoe kom ik met God verzoend?". Als die vraag in je leven centraal staat, ben je bij de bevindelijk gereformeerden aan het juiste adres.

In mijn leven staat echter een andere vraag centraal: "Wat is het beste voor een mens?". En toen kwam ik stukje bij beetje tot die dikgedrukte zin, bestuderende de werkelijke gedachtegang achter het Nieuwe Testament.

Ik kon al vroeg lezen, en daar ben ik erg blij om, want dat maakte dat ik als kind al vaak de Bijbel pakte. Dit laatste kwam overigens ook omdat ik een denker ben: dat uit zich tegenwoordig in dat ik veel in systemen probeer samen te vatten. Ik kan me nog duidelijk herinneren dat ik als kind het gedeelte over de onnutte dienstknecht las, het vervolgens een aantal keren moest lezen om het te snappen, en dat ik toen met een bevestigend lachje dacht: "ja, warempel, dat is zo!". Als kind vond ik een heel mooi gedeelte uit de Bijbel het gedeelte over de vrucht des Geestes. De Bijbel vond ik dus al een mooi boek toen ik kind was, en dat heeft volgens mij zijn vruchten afgeworpen voor de rest van mijn leven.

"De meest logische opname tijdlijn"
https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc
Dessa

Bericht door Dessa »

Julian Brasser schreef:Beste mensen, laat ik vooropstellen dat ik ervoor waak dat ik me niet te intensief in de discussie meng, want dan kan ik 's nachts moeilijk in slaap komen. Ook maak ik daar mijn ouders erg zenuwachtig mee, en dat is geen groot goed als de 'melk' al op het forum staat - persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je zo weinig mogelijk 'vaste spijze' op een forum moet zetten, want anders wordt de verwarring alleen maar groter en geef je medeforummers reden om je een etiket op te laten drukken: bijvoorbeeld: "chiliast', "ja dat heb ik vaker gehoord" enz. Daarom reageer ik ook niet op alle vragen.
Mss niet teveel met dit onderwerp bezig houden dan? Dat lijkt mij in dit geval het beste eigenlijk en dat meen ik heel serieus als je er niet goed van slapen kan, dat kan de bedoeling mi echt niet zijn.
Julian Brasser schreef:
"Iemand die zich eerlijk verdiept in de gedachtegang achter het Nieuwe Testament, en niet in de eerste plaats bezig is met 'kersenplukken uit de Bijbel', zal de waarheid zien "
Dat is mooi en imo ook waar.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis, nog even over de inwoning van de Heilige Geest of de ontvangst ervan.
Want de Here Jezus zegt toch duidelijk dat de belofte des Vaders, daar gaat dit over, nog niet vervuld kon worden omdat de Here Jezus nog niet verheerlijkt was.
Kortom had Abraham de Heilige Geest ontvangen? Nee.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Nou Julian, tis maar net wat je melk noemt. Je praat toch over de eindtijd? Dat gaat veel verder dan het kruis en de diepte ervan?
Wat is er tegen om een chileast genoemd te worden? Dat is toch geen scheldwoord. Ik vind het een compliment, maar nu weet ik waar ik van wakker lig. Ik heb het er graag voor over. Het is heel goed om waakzaam te zijn. Als je gelooft dat mensen via de melk tot de Here Jezus vlieden is mij dat prima, ga door met je bediening, maar nu houd jij mij wakker met je post.
Niet vanwege de melk hoor, maar met zware kost is het lastig slapen.
Dessa

Bericht door Dessa »

Waakzaam zijn is heel wat anders dan er vaak van wakker liggen, als mens heb je je slaap nodig, zo zijn we gemaakt :)
betekent niet dat men altijd goed slapen kan maar het is echt ook een eigen keuze wat dit soort onderwerpen betreft om daar wakker van te liggen.
robert75

Bericht door robert75 »

callista schreef:lhttp://kunst-en-cultuur.infonu.nl/myth ... od.htmlees verder:het christendom is een compositie van Perzische, Egyptische, Joods-Hellenistische en Babylonische invloeden.waarbij ook de hemellichamen als Goden werden gezien en dat is op zich heel begrijpelijk lijkt me.....zeker vanuit die tijd bezienen Jezus wordt toch ook de Morgenster genoemd?
Er staan nogal wat fouten in dat stukje. De eerste en grootste fout is natuurlijk de geboortedatum van Jezus. Christus is helemaal niet geboren op 25 december maar op Loofhuttenfeest, en dat valt niet op 25 december. Dat viel in de maand tisjrie, Wat overeenkomt met onze september/oktober. Dus jou argument gaat dan al niet op. Ook spreekt de Bijbel niet over drie koningen. Nergens in de Bijbel staat over hoeveel wijzen het gaat. Het waren wijzen uit het oosten, Maar nergens in de Bijbel staat om hoeveel wijzen het ging. Wij nemen aan dat het er drie waren omdat Christus drie giften kreeg. Maar dat zegt natuuurlijk niets over het aantal wijzen. Ook stond de ster niet in het oosten, maar in het westen. De wijzen kwamen uit het oosten en gingen dus richting het westen. Dus waar stond die ster? In het westen, en niet in het oosten. Ze zagen de ster in het oosten omdat ze uit het oosten kwamen.

En Morgenster is inderdaad een van de titels die Christus heeft. Zoals hij er velen heeft.
callista

Bericht door callista »

Julian Brasser schreef:Beste mensen, laat ik vooropstellen dat ik ervoor waak dat ik me niet te intensief in de discussie meng, want dan kan ik 's nachts moeilijk in slaap komen. Ook maak ik daar mijn ouders erg zenuwachtig mee, en dat is geen groot goed als de 'melk' al op het forum staat - persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je zo weinig mogelijk 'vaste spijze' op een forum moet zetten, want anders wordt de verwarring alleen maar groter en geef je medeforummers reden om je een etiket op te laten drukken: bijvoorbeeld: "chiliast', "ja dat heb ik vaker gehoord" enz.

Daarom reageer ik ook niet op alle vragen.
dit is wel een discussieforum... ;)
of m.a.w. met elkaar in gesprek gaan zoals sommigen het liever uitdrukken.

je mag toch uitkomen voor wat je gelooft?
waarom dan die angst voor een etiket opgeplakt te krijgen?
dan zou je het toch ook kunnen toelichten?
in je eigen woorden?

ja, die staat er nu 3x op....
kun je je ook voorstellen dat niet iedereen deze visie deelt?

je lijkt me nog aardig jong.....en dan verbaas ik me eigenlijk over zo'n visie.
ben je ook streng christelijk opgevoed of heb je het zelf allemaal ontdekt?
Dessa

Bericht door Dessa »

robert75 schreef:
callista schreef:lhttp://kunst-en-cultuur.infonu.nl/myth ... od.htmlees verder:het christendom is een compositie van Perzische, Egyptische, Joods-Hellenistische en Babylonische invloeden.waarbij ook de hemellichamen als Goden werden gezien en dat is op zich heel begrijpelijk lijkt me.....zeker vanuit die tijd bezienen Jezus wordt toch ook de Morgenster genoemd?
Er staan nogal wat fouten in dat stukje. De eerste en grootste fout is natuurlijk de geboortedatum van Jezus. Christus is helemaal niet geboren op 25 december maar op Loofhuttenfeest, en dat valt niet op 25 december. Dat viel in de maand tisjrie, Wat overeenkomt met onze september/oktober. Dus jou argument gaat dan al niet op. Ook spreekt de Bijbel niet over drie koningen. Nergens in de Bijbel staat over hoeveel wijzen het gaat. Het waren wijzen uit het oosten, Maar nergens in de Bijbel staat om hoeveel wijzen het ging. Wij nemen aan dat het er drie waren omdat Christus drie giften kreeg. Maar dat zegt natuuurlijk niets over het aantal wijzen. Ook stond de ster niet in het oosten, maar in het westen. De wijzen kwamen uit het oosten en gingen dus richting het westen. Dus waar stond die ster? In het westen, en niet in het oosten. Ze zagen de ster in het oosten omdat ze uit het oosten kwamen.

En Morgenster is inderdaad een van de titels die Christus heeft. Zoals hij er velen heeft.
Volgens mij zei niemand 3 wijzen? En dit hoort eigenlijk in het topic over de sterrenbeelden in de bijbel, daar hebben we het ook over die ster :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Het waren er zeer w.s. maar 2 wijzen met drie kadootjes. De Wijzen zijn typologisch verklaarbaar, maar dat is niet aan de orde, maar het is wel belangrijk binnen de typologie om het aantal goed te noemen en niet de RK kerk na te praten die hen namen geeft die nergens in de Bijbel staan.

@ Callista ik ben het met je eens dat een forum niet bedoeld is om je visie neer te zetten van wat of wie danook en dan niet te willen reageren omdat je dan wakker zou liggen.
Julian is nog erg jong dus ik begrijp dat hij op tijd naar bed moet. Maar we zitten hier op een forum waar mensen dergelijke post serieus nemen. Maar het zal wel goed bedoeld zijn. Ik kwam hem elders tegen en heb hem geattendeerd op de post op verschillende forums en ik vind het tof dat hij gereageerd heeft. Maar ik denk dat hij de lat iets te hoog legt en best mag weten dat hij hartelijk welkom is maar dan ook zijn post niet vrijblijvend kan plaatsen, maar dat is mijn mening. Ik ben geen moderator.
Julian Brasser

callista schreef:
Julian Brasser schreef:Beste mensen, laat ik vooropstellen dat ik ervoor waak dat ik me niet te intensief in de discussie meng, want dan kan ik 's nachts moeilijk in slaap komen. Ook maak ik daar mijn ouders erg zenuwachtig mee, en dat is geen groot goed als de 'melk' al op het forum staat - persoonlijk ben ik ervan overtuigd dat je zo weinig mogelijk 'vaste spijze' op een forum moet zetten, want anders wordt de verwarring alleen maar groter en geef je medeforummers reden om je een etiket op te laten drukken: bijvoorbeeld: "chiliast', "ja dat heb ik vaker gehoord" enz.

Daarom reageer ik ook niet op alle vragen.
dit is wel een discussieforum... ;)
of m.a.w. met elkaar in gesprek gaan zoals sommigen het liever uitdrukken.

je mag toch uitkomen voor wat je gelooft?
waarom dan die angst voor een etiket opgeplakt te krijgen?
dan zou je het toch ook kunnen toelichten?
in je eigen woorden?

ja, die staat er nu 3x op....
kun je je ook voorstellen dat niet iedereen deze visie deelt?

je lijkt me nog aardig jong.....en dan verbaas ik me eigenlijk over zo'n visie.
ben je ook streng christelijk opgevoed of heb je het zelf allemaal ontdekt?
Een dominee bereikt op een gegeven moment bepaalde mensen niet meer omdat het altijd hetzelfde riedeltje is. Dan is dus het etiket 'preekjas' op die dominee geplakt. Ook als er bijvoorbeeld een verkoper bij je aan de deur staat met glad achterovergekamde haren en een vlot babbeltje, denk je ook op een gegeven moment: "jaja, je weet het leuk te brengen maar ik doe nu de deur dicht". Vervolgens wordt jij verkoper en wat doe je dan om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde weg gaat als die gladde verkoper? Je probeert om al direct in de eerste seconden statements af te vuren op degene die de deur voor je heeft opengedaan die doel treffen. Op dezelfde manier maak ik u er graag op attent dat het standaard verweer op eindtijdtheorieën "die dag en die ure weet niemand" juist een fundamenteel onderdeel onderdeel vormt van "De meest logische opname tijdlijn" https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc

Wat wil je: met Henoch opgenomen worden (Left Behind 2014 trailer, http://bit.ly/1up0rSp) of met Noach mee de onstuimige zee op (Big Brother Australia 2014 trailer http://bit.ly/YhtY69)?
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Julian Brasser schreef: Een dominee bereikt op een gegeven moment bepaalde mensen niet meer omdat het altijd hetzelfde riedeltje is. Dan is dus het etiket 'preekjas' op die dominee geplakt. Ook als er bijvoorbeeld een verkoper bij je aan de deur staat met glad achterovergekamde haren en een vlot babbeltje, denk je ook op een gegeven moment: "jaja, je weet het leuk te brengen maar ik doe nu de deur dicht". Vervolgens wordt jij verkoper en wat doe je dan om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde weg gaat als die gladde verkoper? Je probeert om al direct in de eerste seconden statements af te vuren op degene die de deur voor je heeft opengedaan die doel treffen. Op dezelfde manier maak ik u er graag op attent dat het standaard verweer op eindtijdtheorieën "die dag en die ure weet niemand" juist een fundamenteel onderdeel onderdeel vormt van "De meest logische opname tijdlijn" https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc

Wat wil je: met Henoch opgenomen worden (Left Behind 2014 trailer, http://bit.ly/1up0rSp) of met Noach mee de onstuimige zee op (Big Brother Australia 2014 trailer http://bit.ly/YhtY69)?
Kun je zeggen wat je bedoelt met Noach mee op zee, want dat was in die tijd de beste plek die bestand was tegen een wereld die vol liep met water en waar iedereen verdronk en dat is meer dan een scheepje op de onstuimige zee. En over welke dominees heb je het en wie plakt het etiket van preekjas op de beste man.
En de rest van je verhaal begrijp ik niet ,maar ben wel mijn haar gaan kammen. :clown:
En het citaat van die "dag en die ure weet niemand" zou ik je willen vragen of wij als gelovigen dat ook niet kunnen weten?
Ben jij de pionier of geroepene die de datum aankondigt met de meest logische tijdlijn waarvan ik niets begrijp, kun je het wat meer uitleggen Julian.
Dessa

Bericht door Dessa »

Julian Brasser schreef:Een dominee bereikt op een gegeven moment bepaalde mensen niet meer omdat het altijd hetzelfde riedeltje is. Dan is dus het etiket 'preekjas' op die dominee geplakt. Ook als er bijvoorbeeld een verkoper bij je aan de deur staat met glad achterovergekamde haren en een vlot babbeltje, denk je ook op een gegeven moment: "jaja, je weet het leuk te brengen maar ik doe nu de deur dicht". Vervolgens wordt jij verkoper en wat doe je dan om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde weg gaat als die gladde verkoper? Je probeert om al direct in de eerste seconden statements af te vuren op degene die de deur voor je heeft opengedaan die doel treffen. Op dezelfde manier maak ik u er graag op attent dat het standaard verweer op eindtijdtheorieën "die dag en die ure weet niemand" juist een fundamenteel onderdeel onderdeel vormt van "De meest logische opname tijdlijn" https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc

Zo laat je het klinken alsof je het wilt verkopen en niet delen ;) ik begrijp je punt wel maar veel mensen zullen dit anders ervaren en zeker als het iets is als dit onderwerp, dit is voor niet gelovigen nl geen reden om zich te bekeren oid, integendeel, dit is idd vast voedsel dus wat is dan je doelgroep precies?
Julian Brasser

Wilsophie schreef:
Julian Brasser schreef: Een dominee bereikt op een gegeven moment bepaalde mensen niet meer omdat het altijd hetzelfde riedeltje is. Dan is dus het etiket 'preekjas' op die dominee geplakt. Ook als er bijvoorbeeld een verkoper bij je aan de deur staat met glad achterovergekamde haren en een vlot babbeltje, denk je ook op een gegeven moment: "jaja, je weet het leuk te brengen maar ik doe nu de deur dicht". Vervolgens wordt jij verkoper en wat doe je dan om ervoor te zorgen dat je niet dezelfde weg gaat als die gladde verkoper? Je probeert om al direct in de eerste seconden statements af te vuren op degene die de deur voor je heeft opengedaan die doel treffen. Op dezelfde manier maak ik u er graag op attent dat het standaard verweer op eindtijdtheorieën "die dag en die ure weet niemand" juist een fundamenteel onderdeel onderdeel vormt van "De meest logische opname tijdlijn" https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc

Kun je zeggen wat je bedoelt met Noach mee op zee, want dat was in die tijd de beste plek die bestand was tegen een wereld die vol liep met water en waar iedereen verdronk en dat is meer dan een scheepje op de onstuimige zee. En over welke dominees heb je het en wie plakt het etiket van preekjas op de beste man.
En de rest van je verhaal begrijp ik niet ,maar ben wel mijn haar gaan kammen. :clown:
En het citaat van die "dag en die ure weet niemand" zou ik je willen vragen of wij als gelovigen dat ook niet kunnen weten?
Ben jij de pionier of geroepene die de datum aankondigt met de meest logische tijdlijn waarvan ik niets begrijp, kun je het wat meer uitleggen Julian.
Ik stel het me zo voor dat het er niet bepaald zachtzinnig aan toe ging in die ark, vanwege de grote natuurkrachten die er op die ark inwerkten waarbij vergeleken die ark maar een speldenknopje is. Zo zal God ook fysiek de mensen op de aarde gaan oordelen. Aanvaard je het teken van het beest, dan ben je buiten de ark. Doe je dat niet maar belijd je Jezus Christus, dan ben je in de ark maar je hebt nog wel steeds te maken met de oordelen die beschreven staan in het Bijbelboek "Openbaring".

Ik heb het niet over dominees in het bijzonder, maar over bepaalde soorten luisteraars die hun aandacht niet vast kunnen houden omdat ze allang weten wat de dominee zo ongeveer gaat zeggen.

"Van die dag en die ure weet niemand", omdat die sjofarblazer waar ik het in onderstaande video over heb, begint met blazen als het eerste streepje nieuwe maan van achter de wolken tevoorschijn komt. Hiervan weet niemand de dag en ook niet het uur. Daarom staan er altijd twee dagen voor het bazuinenfeest gereserveerd op de joodse kalender. Het bazuinenfeest valt dus op Joodse maand Tisjri, dag 1-2. Dat maakt dat het midden van de jaarweek waar ik het in onderstaande video over heb, valt op Nisan 1-2. In acht nemende dat het Openbaring 12 -teken te zien is vanaf Tisjri 2 in het jaar 2017, kunnen we stellen dat het midden van de jaarweek valt op Nisan 1-2 in het jaar 2018. Dat maakt dat het "1e zegel met 'opname van de gemeente' op bazuinenfeest" valt op Tisjri 1-2 in het jaar 2014, 25-26 september. Dat wil zeggen: van 24 september 2014 zonsondergang tot 26 september 2014 zonsondergang.

Op minuut (0:11) laat ik zien dat het Openbaring 12 teken te zien is in 2017.
Op minuut (1:36) zet ik op de tijdlijn dat de vrouw vlucht voor 1260 dagen. Dit is op een punt ergens vanaf 23 september 2017.
Op minuut (1:37) wordt geconcludeerd dat de vrouw vlucht op het moment dat de andere helft van de jaarweek van Daniël 9:27 ingaat.
Op minuut (2:28) wordt geconcludeerd dat er in die andere helft een schrikkelmaand zit.
Op minuut (2:58) wordt geconcludeerd dat aan het begin van de jaarweek, de eerste zegel verbroken wordt.
Op minuut (3:12) wordt geconcludeerd dat er aan dat begin een onverwacht verderf geschiedt
Op minuut (4:00) wordt geconcludeerd dat dat onverwacht verderf, de 'opname van de gemeente' is.
Op minuut (4:45) wordt geconcludeerd dat de opname geschiedt op het bazuinenfeest.

https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc#t=285

En verder: als je dit soort dingen ziet, dan wil je dat gewoon vertellen, ongeacht of je nu wel of niet een roeping voelt.
Dessa

Bericht door Dessa »

Maar wat doe je dan met die tekst "Van die dag en die ure weet niemand" ? Als niemand dat weet weet toch niemand dat?
Julian Brasser

Dessa schreef:Maar wat doe je dan met die tekst "Van die dag en die ure weet niemand" ? Als niemand dat weet weet toch niemand dat?
Inderdaad, niemand weet wanneer die 'laatste bazuin' waar ik het in de video over heb, begint, want dat is afhankelijk van wanneer het eerste streepje nieuwe maan vanachter de wolken tevoorschijn komt. Dat neemt niet weg dat je wél kunt concluderen dat de opname verwacht moet worden vanaf 24 september 2014 zonsondergang tot 26 september 2014 zonsondergang. En dát is wat de video "De meest logische opname tijdlijn" doet.

1 Thessalonicenzen 4:16-18: Want de Heere Zelf zal met een geroep, met de stem van een aartsengel en met een bazuin van God neerdalen uit de hemel. En de doden die in Christus zijn, zullen eerst opstaan. Daarna zullen wij, de levenden die overgebleven zijn, samen met hen opgenomen worden in de wolken, naar een ontmoeting met de Heere in de lucht. En zo zullen wij altijd bij de Heere zijn.Zo dan, troost elkaar met deze woorden.

1 Korinthe 15:51-52: Zie, ik vertel u een geheimenis: Wij zullen wel niet allen ontslapen, maar wij zullen allen veranderd worden, in een ondeelbaar ogenblik, in een oogwenk, bij de laatste bazuin. Immers, de bazuin zal klinken en de doden zullen als onvergankelijke mensen opgewekt worden, en ook wij zullen veranderd worden.

Misschien vind je de pdf-versie van de video handiger. Klik dan op onderstaande link.

http://www.refoforum.nl/forum/viewtopic ... 17&t=12029
Dessa

Bericht door Dessa »

Ik geloof dat die tekst anders bedoeld wordt ;)
als een dief in de nacht, ken je die tekst?
Jaron

Bericht door Jaron »

Misschien een beetje flauw om te zeggen maar bij dit soort berekeningen denk ik altijd 'Ik zie het wel wanneer het zover is'. Wat is het nut ervan om te proberen de dag te bepalen als God zelf aangeeft dat niemand die dag zal kunnen bepalen? En stel dat je inderdaad de juiste dag kan bepalen: wat dan? Moet ik dan iets anders gaan doen dan wat ik van plan was te gaan doen? Wat dat betreft zeg ik graag met Luther: "Zelfs al zou ik weten dat de wereld morgen in stukken uiteenvalt, ik zou toch mijn appelboom planten."

Of post je dit voor de niet-christenen, om hen te waarschuwen dat ze nog maar een beperkte tijd hebben om zich te bekeren...? Voor zover ik weet, hebben dit soort oproepen nooit veel effect gehad, ook doordat ze er tot nu toe (moge duidelijk zijn) altijd naast zaten...

Ik denk dat er veel belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken.
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:Misschien een beetje flauw om te zeggen maar bij dit soort berekeningen denk ik altijd 'Ik zie het wel wanneer het zover is'. Wat is het nut ervan om te proberen de dag te bepalen als God zelf aangeeft dat niemand die dag zal kunnen bepalen? En stel dat je inderdaad de juiste dag kan bepalen: wat dan? Moet ik dan iets anders gaan doen dan wat ik van plan was te gaan doen? Wat dat betreft zeg ik graag met Luther: "Zelfs al zou ik weten dat de wereld morgen in stukken uiteenvalt, ik zou toch mijn appelboom planten."

Of post je dit voor de niet-christenen, om hen te waarschuwen dat ze nog maar een beperkte tijd hebben om zich te bekeren...? Voor zover ik weet, hebben dit soort oproepen nooit veel effect gehad, ook doordat ze er tot nu toe (moge duidelijk zijn) altijd naast zaten...

Ik denk dat er veel belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken.
Waarom is dat flauw om te zeggen? Is behoorlijk gezouten en waar imo :)
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

@ Spreeuw alias Julian weet je dat Paulus zegt: "Gij weet allen zeer wel" en dat zegt hij tegen gelovigen t.a.v. de komst ( Parousia) van de Heer voor Zijn Gemeente.
De wereld weet van niets, er staat van hen dat de Heer komt als een dief in de nacht, maar ik acht mijzelf geen kind van de nacht en ook zal de Heer mij niet komen stelen want ik ben al zijn eigendom.