Kessel schreef: 09 jun 2020, 15:43
Ieder offer zal met zout gezouten worden.- Elk offer zal met behoud smakelijk gemaakt worden.
Mogelijk betekent behoud hier dat je zijn instructie bewaart door zodanig te handelen. Het slaat terug op het ergerende oog dat je van je wegwerpt. Alleen deze broeder wordt dan in feite geofferd.
De voorgaande beeldspraak over het ergerende oog is er een op de ziekte genaamd, gangreen waarbij het amputeren van ledematen soms noodzakelijk is om te overleven. Een betere uitleg, dan het rood gedrukte hierboven, is dat het grootste (onafgestorven) deel van het lichaam blij zou moeten zijn met haar behoud omdat ze het afgestorven lidmaatschap hebben opgeofferd. Want als ze dat offer niet hadden gedaan, zouden ze het niet gehaald hebben.
Ieder offer zal met zout gezouten worden. - Ieder offer zal met behoud (van de overgebleven gemeente) aangenaam worden. Markus 9,49.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Het lichaam in zijn geheel genomen heeft van boven tot onder een hoofd, handen en voeten. Het is een hiërarchie.
Het hoofd is de leider, Christus. Of het kunnen ook andere leiders zijn zoals je dat ziet in Micha 3,1 en 9.
In het hoofd bevinden zich ledematen. 2 Ogen, 2 oren, een neus en een mond. De ogen de profeten of toezichthouders, de oren de apostelen of leerlingen, de mond de leraar of tongen taal en de neus degene die onderscheidt en uitlegt wat er in tongen gesproken wordt.
De handen bevinden zich op een lagere positie in het lichaam en staan dus onder leiding van (de ledematen uit) het hoofd, maar hebben tegelijkertijd nog controle over de voeten die het laagst in rang staan. Daarom betekent hand zowel hulp als controle, want een rechter hand of een handlanger dient en wordt gediend.
Voet/voetstap = doel, beweging, zet, stap, werk, dienaar.
De hemel is Mijn troon en de aarde de voetbank voor Mijn voeten. - De hemel is mijn positie en de aarde de werkplaats voor mijn voeten (Jesaja 66,1 en Mattheüs 5,34 en 35).
De aarde is de plek waar hij de beweging maakte of de zet deed die tot ons heil leidde.
De personificatie van voet is degene die beweegt, in actie komt of al het zware werk doet. De medewerker, zoals bijvoorbeeld een boodschapper of bezoeker. Hoe dan ook is het een of andere ondergeschikte zoals de hand dat ook is. Het verschil tussen de hand en de voet is dat de hand nog mensen onder zich heeft staan; de voeten.
Hand = hulp, controle, zijde.
Het kan dus ook zijde betekenen zoals o.a. blijkt uit Genesis 13,9 of Ezechiël 16,46.
Het hart des wijzen is tot zijn rechter-, maar het hart eens zots is tot zijn linkerhand (Prediker 10,2).
Omdat de rechter je goede en de linker je slechte hand is, haalt de prediker deze symboliek erbij om ieders richting mee aan te geven.
In Jona 4,11 wordt het in hetzelfde zinsverband gebruikt.
Het onderstaande vers uit Psalm 110,1 wordt meermaals herhaald in het nieuwe testament.
Een psalm van David. De HEERE heeft tot mijn Heere gesproken:
Zit aan Mijn rechterhand, totdat Ik Uw vijanden gezet heb tot een voetbank voor Uw voeten. - Sta mij terzijde, totdat ik uw vijanden tot een bestemming plaats heb gemaakt voor uw dienaars.
En vergelijk het nu eens met 1 Korinthe 6,4. Zie je wel? Een voet is degene die het vuile werk doet.
Als er staat: 'Aan de voeten van', zou je dit volgens mijn werkwijze kunnen vertalen naar: 'Naar het doel van'.
Maria zit aan de voeten van Jezus. - Maria staat ter beschikking van Jezus (Lukas 10,39).
Joses bracht het geld en legde het aan de voeten der apostelen. - Joses bracht het geld en stelde het ter beschikking van de apostelen (Handelingen 4,37).
Lendenen omgorden = klaarmaken, (voor)bereiden.
Dit blijkt uit de voetwassing uit het Johannes evangelie en Lukas 12,35-40.
Denk hierbij ook aan: "Schrap zetten!" van de uitdrukking: Riemen vast!
In Handelingen 21,11 bindt een profeet zich Paulus' gordel om zijn handen en voeten en zegt:
Dit zegt de heilige Geest: De man van wie deze gordel is, zullen de Joden zo vastbinden. Op dat moment staat Paulus op het punt om te gaan dienen door in Jeruzalem gevangen genomen te worden.
Voeten wassen = boze werken zuiveren.
Overtredingen vergeven, misstappen rechtvaardigen.
Het werkwoord verschonen heeft onder andere deze betekenissen: 1) Excuseren 2) Goedpraten 3) Ontzien 4) Sparen 5) Verbloemen 6) Verfraaien 7) Vergoelijken 8) Verontschuldigen.
Dat Jezus de voeten van de apostelen wast, is weer een voorafschaduwing van hun rechtvaardiging die uit het volmaakte offer van Jezus volgde. Daarom staat er dat hij zijn lendenen omgordde met een linnen doek, want op dat moment had hij zichzelf nog niet geofferd, maar was zich daar wel al op aan het voorbereiden. Wat verklaart waarom hij tegen Simon Petrus zegt:
Wat Ik doe weet gij nu niet, maar gij zult het hierna verstaan. (Johannes 13,7)
Naar mijn mening kan de betekenis van rad of wiel weer gelijkgesteld worden aan die van voet.
Voor hiel geldt hetzelfde.
Vlees en bloed = aardse mensen, wereldse mensen.
Een bevinding die vooral wordt bevestigd door Galaten 1 waar Paulus deze term in vers 16 gebruikt. Voor de context is het van belang dat je vanaf vers 1 begint te lezen.
Als je de hele psalm leest, blijkt uit Psalm 124,4 dat water of zee het heidendom, het dodenrijk of (zoals ik het in mijn OP benoemde) de meerderheid is. Ook Psalm 144,7 is er zo een. Je kunt het ook letterlijk nemen en dat je denkt dat heer David de Heer prijst omdat hij hem uit de gevaren van de zee of overstromingen heeft gered. Uit Jeremia 46,7 blijkt echter heel duidelijk dat wateren niet letterlijk genomen kunnen worden. Ezechiël 26,3 bevestigt deze denkwijze.
Aarde staat voor Israël, het volk van God. In Mattheüs 7,13 en 14 wordt geprofeteerd dat de meeste mensen naar de hel gaan. Habakuk schrijft in hoofdstuk 1:
De goddeloze omringt den rechtvaardige. Slechts een klein percentage gaat naar de hemel omdat het een moeilijk te bereiken doel is. Op de wereldkaart zie je dezelfde verhouding tussen zee, waar heel veel van is, en weinig aarde.
De engel van Openbaring 10, die de ene voet op de aarde en de andere in de zee zal zetten, kun je zien als de Heere. Vergelijk hem met degene die de gelijkenis had als het uiterlijk van een man uit Ezechiël 1,26-28. Hij zal 2 legers engelen sturen. Het ene met de bestemming aarde en het andere met de zee als bestemming.
God is altijd blijven herhalen dat hij Israël gedenkt, zelfs tot in het nieuwe testament. Ook wat God de heidenen beloofd heeft, blijft hij nu steeds herhalen. Zoals hij Israël nooit heeft vergeten, vergeet hij ons nu ook niet. Ofschoon Jezus' volgelingen uit de heidenen ook Israël genoemd worden (Romeinen 2,29 of 1 Korinthe 12,2 of Galaten 3,29 of Efeze 2,12-19 of zelfs 1 Petrus 2,9-12). In feite legt hij nu evenveel nadruk op beide groepen die samen één zijn, want voor Jezus' verheerlijking gedacht God voornamelijk Abraham's zaad.
Echter, in Romeinen 4 staat uitgelegd hoe een niet-Joodse volgeling van Jezus gelijk wordt gesteld aan Abraham die om zijn geloof werd gerechtvaardigd, omdat je net als hem in de opstanding gelooft. Zoals Abraham geloofde dat God Isaak uit de dood zou opwekken, geloven christenen dat Jezus door God is opgewekt. Daarom eindigt het hoofdstuk met:
Hij is opgewekt om onze rechtvaardiging. Ook dat te geloven is van cruciaal belang.