https://youtu.be/IAFphnJf9pU
Een mooie documentaire over bijna dood ervaringen.
De dokter in het gesprek had het over dat 18 procent van zijn onderzochte patiënten aangaf een bijna dood ervaring te hebben gehad. Misschien geeft dit een beeld van hoeveel mensen de hemel ervaren. Wat Zolderworm zegt, over mensen die rond de aarde blijven hangen, zie ik als het dodenrijk dat voor Gods oordeel komt. Na het dag van het oordeel worden de schapen van de bokken gescheiden. Vanaf Mattheüs 25: 32. De schapen krijgen het eeuwige leven bij God in het paradijs (wellicht voorafgaand aan het duizendjarige rijk, of dat was voor het oordeel) en de bokken komen in het poel van vuur. De uitleg daarvan gaf Callista mooi. Een louterend vuur. Ik geloof dat mensen daarna de kans krijgen om opnieuw voor Jezus te kiezen. Echter spreekt de bijbel daar ook niet zo heel scherp duidelijk over uit. Ik snap daarom ook wel dat mensen de indruk krijgen dat dit toch eeuwig is. Ik denk dat God bewust dit deel niet in de bijbel duidelijk beantwoord, omdat God wil dat we "nu" de keuze maken en wil voorkomen dat we als geesten ergens na de dood gevangen komen te zitten of zelfs in de handen van de demonen voor afgrijselijk lange tijdperken gekweld worden.
Er is veel discussie over wat de brontekst van het woord "eeuwig" of "in alle eeuwigheden" in de bijbel is. De gelovers van de eeuwige hel zeggen dat het correct vertaald is, omdat de brontekst in het grieks daarvoor gebruikt wordt om dat aan te duiden, terwijl de genen die zeggen dat er een eind aan zal komen zeggen dat de letterlijke betekenis van de brontekst een tijdperk beslaat met een begin en een einde. Voor duidelijkheid moet je dan verder in de bijbel zoeken wat dan Gods wil is, en dan vind je niet veel. Ja ik las eens een uitspraak: "het goede nieuws dat we brengen is, dat Jezus de redder is van alle mensen, uitzonderlijk van zij die geloven." Maar, zeggen de genen die in de eeuwige hel geloven dan: "God wil ook iedereen redden, maar als de mens niet wil geloven, kan Hij dat niet." De genen die geloven dat de hel niet eeuwig is, denken vaak dat na het louterend vuur de mensen zo de hemel in gaan en niet hoeven te kiezen voor Jezus. Ze hebben immers de straf er op zitten. Terecht zeggen denk ik de voorstanders van de geloofsvisie dat de hel eeuwig is: "maar is Jezus dan niet voor niets voor de hele mensheid aan het kruis gegaan, kunnen die mensen buiten Hem om de hemel in?"
Ik geloof zelf dat het antwoord tussen God en de mensen ligt. Zal het mogelijk zijn dat uiteindelijk iedereen voor Jezus zal kiezen of zal het grootste gros onbuigzaam blijven? Zou een God voor altijd een groot deel van zijn schepsels kwijt zijn en nooit meer bij Hem in Zijn armen kunnen sluiten of zal ook deze verloren zonen en dochters toch eens weer huiswaarts keren? En hoe zit het dan met de joden? We lezen in de bijbel: "als de volheid van de heidenen zijn ingegaan, wordt gans Israël gered.". Uitleg is dan vaak dat de gelovigen uit de heidenvolken worden gered en alle joden ook. Anderen reageren dan met: "ja hallo, ook de joden moeten voor Jezus kiezen hoor!" De eerste groep zegt dan: "wanneer de joden eensgezind roepen: 'gezegend is Hij die komt in de naam van de Vader!', dan zal de Messias Jezus Christus terug komen. Dan zal "heel" Israël worden gered."
Kortom, zo kunnen we wel door gaan, de christenen komen er onderling niet uit.
Maar ik denk dat God heel goed weet wat Hij doet. Hij heeft niemand doelloos geschapen en heel bewust laat Hij ons zwoegen en zweten met Zijn woorden, opdat we ons vertrouwen niet stellen op eigen inzichten, maar op Jezus Christus! Die ons in alles is voorgegaan! Onze verlosser die ons wilde redden van de duisternis. En als het voor ons nog te vroeg is om Jezus te kunnen zien zoals Hij vol liefde er voor ons is, laten we dan kijken naar wat Hij doet. Hij kwam om ons te dienen. Zijn leven te geven voor Zijn vrienden. Hij leerde ons de weg te gaan van de naastenliefde en het vertrouwen op God. Hij zei: "het kloppende hart van de wetten en de profeten is: 'behandel een ander zo, zoals je graag zelf behandeld wilt worden.'
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.