Dat is m.i. niet te ontkennen. Maar de gelovigen leggen het probleem bij God, immers God Zelve kent de Oplossing die voor de mens een Mysterie is.Yours schreef: 31 dec 2024, 13:16De Abrahamitische godsdiensten hebben zichzelf dus een probleem geschapen.peda schreef: 31 dec 2024, 13:04 Hallo Yours,
In mijn optiek speelt in jouw meer gnostische visie de theodicee- problematiek niet.
De theodicee is in mijn optiek een Mysterie in de Abrahamitische Godsdiensten alwaar God gedacht wordt Zich wel ( aktief ) te Bemoeien met de schepping maar met zulk Bemoeien het Grote Kwaad gedaan door mensen onderling alsmede natuur catastrofes buiten Zijn Bemoeien / Ingrijpen laat.
Bij zowel jouw visie, de Messenger visie alsmede de Tufkah visie, Handelt God Zelve niet in de schepping. Dus ook geen theodicee, zo mijn visie.
KERSTNACHT 2024.
-
- Man/Vrouw: M
Re: KERSTNACHT 2024.
-
- Man/Vrouw: V
De Eeuwige is het probleem niet: dat probleem zit in de gelovige mens zelf verankerd die de weg van goed en kwaad ingeslagen is dòòr die vrije wil. Dan wil je op een bepaald moment wel terugkeren op je schreden, maar daarvoor moet je de smalle weg gaan. En dat is zo leuk niet, want dan moet o.a. de zelfbeperking de intrede doen. Sterker nog: het ego moet sterven. Tot die tijd is er een continue confrontatie met alle aardse narigheid èn het Kwaad. Na het sterven van het ego lost het Mysterie zich als vanzelf op.
Met de rede en/of de logica kan het vraagstuk van de gelovige m.b.t. de Theodicee dan ook nooit opgelost worden.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
-
- Man/Vrouw: M
Hallo Yours,Yours schreef: 31 dec 2024, 13:47De Eeuwige is het probleem niet: dat probleem zit in de gelovige mens zelf verankerd die de weg van goed en kwaad ingeslagen is dòòr die vrije wil. Dan wil je op een bepaald moment wel terugkeren op je schreden, maar daarvoor moet je de smalle weg gaan. En dat is zo leuk niet, want dan moet o.a. de zelfbeperking de intrede doen. Sterker nog: het ego moet sterven. Tot die tijd is er een continue confrontatie met alle aardse narigheid èn het Kwaad. Na het sterven van het ego lost het Mysterie zich als vanzelf op.peda schreef: 31 dec 2024, 13:18
Dat is m.i. niet te ontkennen. Maar de gelovigen leggen het probleem bij God, immers God Zelve kent de Oplossing die voor de mens een Mysterie is.
Met de rede en/of de logica kan het vraagstuk van de gelovige m.b.t. de Theodicee dan ook nooit opgelost worden.
Dat in de abrahamitische godsdiensten het mysterie van de theodicee niet op te lossen is, dat heeft ook mijn voorkeur.
In de openbaring blijft het open ( zie mijn antwoord aan Bastiaan en de instemming van Reiziger met mijn inbreng ).
Wanneer de openbaring het eenduidige antwoord niet geeft, loop je aan tegen de begrippen Soevereiniteit en Ondoorgrondelijkheid van het abrahamistische Godsbeeld. Beide begrippen, de S en de O, zijn voor de mens in mijn optiek niet te "' behappen "'.
Dat dit op het forum wel wordt geprobeerd, met een stoet aan totaal verschillende antwoorden als gevolg, is dan het resultaat van de pogingen.