¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Inktvlam
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Inktvlam »

Jaron schreef:
JW88 schreef:Deze video is speciaal voor mijn goede vrienden Elihayu, Inktvlam en Jerommel zodat ze wat beter begrijpen hoe evolutie werkt:

https://www.youtube.com/watch?v=hOfRN0KihOU

Wel helemaal uitkijken heh, het is vrij eenvoudig uitgelegd, dus jullie zouden het moeten snappen!
Grappig filmpje. Maar wel met hier en daar vreemde opmerkingen. Wat me opvalt is alsof het gebracht wordt alsof er een idee achter evolutie zit. Dat dingen gebeuren omdat het goed is voor de soort. En dat sommige dingen goed zijn of positief, wat volgens mij nergens op slaat en zeer subjectief is. Daarnaast wordt eigenlijk alleen maar uitgelegd hoe evolutie werkt binnen een soort... Er wordt totaal niet, maar dan ook totaal niet, uitgelegd hoe dit hele proces in werking is gezet en waarom alles werkt zoals het werkt. Fijn dat DNA gesplitst wordt maar waar komt DNA vandaan? Et cetera. Ik vraag me dus af wat je wilde met dit filmpje want het zegt bar weinig en brengt eigenlijk alleen maar verwarring.
Precies. Het is micro-evolutie en nog eens micro-evolutie. Zo zijn alle artikelen in populaire bladen, die gaan alleen maar over micro-evolutie ofwel variatie. Wat helemaal niks met evolutie te maken heeft. Je hoort geen woord over hoe DNA en seksuele reproductie ontstaan is. Het is een kleuterfilmpje (arme kleuters).
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
pyro

Bericht door pyro »

Tin schreef: Dat wat er is bewijst natuurlijk dat het er is.
Dat zegt niet zoveel. De vraag of je de aard van wat er is kent, zou ik al wat leuker vinden.
Aangezien we niet anders kunnen denken dan in termen van oorzaak en gevolg krijg je dan dus: schepper - schepping.
Dat lijkt me een wat eenzijdige voorstelling. Je kan bijv. ook in analogieen denken. Dan wordt het palet al wat rijker.
Maar zo'n algemene constatering is natuurlijk totaal iets anders als voor de omschrijving van die schepper een oud boek ter hand te nemen en de beelden die de schrijvers daarin opriepen in de naar ons brein meest letterlijke interpretatie voor waar aan te nemen.

Neem je de wetenschap in de arm voor de vraag naar de schepping, vrees ik dat je óf eindeloos door zult zoeken, óf uiteindelijk achter de bescheiden plaats van de wetenschap in dit geheel komt.
Scheppen is creativiteit. Mechanismen zijn saai, voorspelbaar, doods. De kracht iets nieuws voort te brengen dat de bestaande kaders te boven / te buiten gaat, daar spreekt levenskracht uit.
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

De natuur verwoest dus alleen maar, en bouwt niks op.
Aha; volgens de wet van Eliyahu, of zo? :clown:
Nee, dit is inderdaad een wet in de natuur, met name de dode natuur dan, want de levende natuur is tegelijk afhankelijk van externe energie (de zon bijvoorbeeld).
Bs'd

En men beweert dat de dode natuur het waanzinnig ingewikkelde leven gemaakt heeft, en dat is dus gewoon onmogelijk, want dat zou tegen die natuurwet in gaan.
Van al het gehoorde is het slotwoord: Vrees God en onderhoud Zijn geboden!
Pred 12:13
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Tin schreef:
vrolijke schreef:
Alpha schreef: De schepping bewijst de schepper!
Maar ja, men besteed nu eenmaal liever miljarden dollars aan het zoeken naar water op een verre planeet, dan hier in Afrika bvb.
Voor het zoeken naar buitenaards leven heeft men astronomisch veel geld over, maar het buitenaards leven dàt bestaat, negeert men.
Voor mij is wetenschap, het zoeken naar de "schepper". Of oorsprong, of God, of hoe je het ook wil noemen.
Wat betreft "de schepping bewijst de schepper":
Dat wat er is bewijst natuurlijk dat het er is.
Aangezien we niet anders kunnen denken dan in termen van oorzaak en gevolg krijg je dan dus: schepper - schepping.
Maar zo'n algemene constatering is natuurlijk totaal iets anders als voor de omschrijving van die schepper een oud boek ter hand te nemen en de beelden die de schrijvers daarin opriepen in de naar ons brein meest letterlijke interpretatie voor waar aan te nemen.

Neem je de wetenschap in de arm voor de vraag naar de schepping, vrees ik dat je óf eindeloos door zult zoeken, óf uiteindelijk achter de bescheiden plaats van de wetenschap in dit geheel komt.
Het is echt moeilijk te achterhalen wie of wat, de schepper zijn/waren.
Eens is zeker. (Ik herhaal mij hier)
Het is zeker niemand, die een engel opdracht geeft, een boek te dikteren, of zijn "zoon" naar de aarde stuurd. Op een paard in het hemelrijk rijdt, of persoonlijk een bliksem, of een ziekte op iemmand afstuurd.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

vrolijke schreef: Het is echt moeilijk te achterhalen wie of wat, de schepper zijn/waren.
Het is zeker niemand, die een engel opdracht geeft, een boek te dikteren, of zijn "zoon" naar de aarde stuurd. Op een paard in het hemelrijk rijdt, of persoonlijk een bliksem, of een ziekte op iemmand afstuurd.
Bs'd

Waar baseer je die zekerheid op?
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Wat mij betreft op de onmogelijkheid dat datgene wat ons te boven gaat niet kan voldoen aan de wetten die ons niet te boven gaan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Eliyahu schreef:
Jerommel schreef:
vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

Aha; volgens de wet van Eliyahu, of zo? :clown:
Nee, dit is inderdaad een wet in de natuur, met name de dode natuur dan, want de levende natuur is tegelijk afhankelijk van externe energie (de zon bijvoorbeeld).
Bs'd

En men beweert dat de dode natuur het waanzinnig ingewikkelde leven gemaakt heeft, en dat is dus gewoon onmogelijk, want dat zou tegen die natuurwet in gaan.
Nogal ja...
zo zijn de woorden "natuur" en "natuurlijk" eigenlijk niet van toepassing, want de levende natuur is tegennatuurlijk / onnatuurlijk / bovennatuurlijk, althans, van oorsprong.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Jaron schreef:
Dessa schreef:
Jaron schreef:Grappige is dat de meeste christenen hun zwakheden kennen en onder ogen zien.

Je zal mij echter niet horen zeggen dat niet-gelovigen dom en zwak en achterlijk zijn, zoals zij christenen vaak omschrijven. Ik vraag me eigenlijk af waarom niet-gelovigen op dit forum vaak zo neerbuigend zijn naar christenen... waarom? Wat zit daar achter? Waarom dat venijn en dat anti-gevoel? Of is dat enkel en alleen om een reactie uit te lokken?
Nou euhm er zijn ook heel veel "christenen" die hun zwakheden helemaal niet kennen en niet willen zien en heel neerbuigend doen naar andersdenkenden en hooghartig zijn omdat ze alles beter denken te weten.
Het is vaak ook hoe dingen gezegd worden en hoe een ander benaderd wordt wat reacties uit kan lokken.
Ja, haha, daarin heb je helemaal gelijk. Jammergenoeg. ;) Ik ging iets teveel uit van wat ik persoonlijk en uitermate subjectief zie als 'christelijk'. ;) In mijn optiek leert de Bijbel dat we juist sterk zijn in onze zwakheid etc. maar ja, er zijn genoeg christenen die dingen anders zien en uitleggen dan ik dat zou doen. Rijst de vraag in hoeverre dat christenen zijn maar dan begeef ik me op veeeeeeeeel te glad ijs! 8-) :D
Mwoa, nee hoor.
Mja, wel glad, op zich...
Ik voel me wel aangesproken iig, maar niet meteen aangevallen.
Maar neerbuigend doe ik ook, ben ik bang...
:?
...maar meestal niet als eerste? :w

Ik weet het ook niet...
Misschien moet ik het forummen weer een tijdje laten, misschien moet ik mijn lastige rot-geloof ook maar dumpen...
..maar dat lukt toch ook niet...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Jaron

Bericht door Jaron »

Tin schreef:Wat mij betreft op de onmogelijkheid dat datgene wat ons te boven gaat niet kan voldoen aan de wetten die ons niet te boven gaan.
Mooi verwoord. Maar een ouder kan aan een klein kind toch best dingen duidelijk maken die dat kind eigenlijk niet kan bevatten? Wetten zijn andere dingen dan waarheden. Met wetten zijn bepaalde dingen gewoonweg onmogelijk maar waarheden kunnen gedeeltelijk over versimpeld overgebracht worden. Ik geloof dat wij als mens niet echt kunnen bevatten wie God is maar dat hoeft niet te betekenen dat hij niet bestaat. Een mier heeft geen idee wat internet is maar ik zit er nu toch echt op.
Dit is een onderschrift.
Jaron

Bericht door Jaron »

Jerommel schreef: Mwoa, nee hoor.
Mja, wel glad, op zich...
Ik voel me wel aangesproken iig, maar niet meteen aangevallen.
Maar neerbuigend doe ik ook, ben ik bang...
:?
...maar meestal niet als eerste? :w

Ik weet het ook niet...
Misschien moet ik het forummen weer een tijdje laten, misschien moet ik mijn lastige rot-geloof ook maar dumpen...
..maar dat lukt toch ook niet...
Voel je alsjeblieft niet aangesproken want ik had serieus niemand op het oog. Al kan ik er nu wel een paar bedenken, haha! Maar daar val jij trouwens zeker niet onder, for whatever it is worth. En wees maar blij dat je dat lastige rot-geloof niet zomaar kan dumpen. Misschien zit er wel Iemand achter waardoor het niet lukt... ;)
Dit is een onderschrift.
pyro

Bericht door pyro »

Tin schreef:Wat mij betreft op de onmogelijkheid dat datgene wat ons te boven gaat niet kan voldoen aan de wetten die ons niet te boven gaan.
als het er niet aan voldoet, kan het ook zijn dat we de wetten niet goed snappen natuurlijk...
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Bs'd

En als God een engel opdracht geeft een boek te dikteren, of zijn "zoon" naar de aarde stuurt, of op een paard in het hemelrijk rijdt, of persoonlijk een bliksem, of een ziekte op iemand afstuurt, welke wetten die ons niet te boven gaan worden er dan geschonden?
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Eliyahu schreef:
vrolijke schreef: Het is echt moeilijk te achterhalen wie of wat, de schepper zijn/waren.
Het is zeker niemand, die een engel opdracht geeft, een boek te dikteren, of zijn "zoon" naar de aarde stuurd. Op een paard in het hemelrijk rijdt, of persoonlijk een bliksem, of een ziekte op iemand afstuurd.
Bs'd

Jij geloofd dus, dat de profeet op zijn paard, in het hemelrijk gereden is?
Alpha

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

JHWH heeft de natuur gemaakt en hij deed dat zo, dat het zelfonderhoudend is met ingebouwde recycling.

Zodra de mens zich niet meer met de natuur bemoeid , hersteld het zich.

de schepping is wonderbaarlijk.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Het is zeker niemand, die een engel opdracht geeft, een boek te dikteren, of zijn "zoon" naar de aarde stuurd. Op een paard in het hemelrijk rijdt, of persoonlijk een bliksem, of een ziekte op iemand afstuurd.
Bs'd

Bs'd

Ik geloof dat de profeet met een vurige wagen met vurige paarden hemelwaards gereden is:

"Het gebeurde nu, toen zij overgestoken waren, dat Elia tegen Elisa zei: Vraag mij wat ik voor u doen zal, voordat ik van u weggenomen word. Elisa zei: Laat er toch twee delen van uw geest op mij mogen zijn.
10 Maar hij zei: U hebt een moeilijke zaak gevraagd; als u mij zult zien als ik bij u vandaan weggenomen word, dan zal het u gebeuren, maar zo niet, dan zal het niet gebeuren.
11 Het gebeurde, terwijl zij al sprekend verdergingen, zie, dat er een vurige wagen met vurige paarden kwam, die tussen hen beiden scheiding maakte. Zo voer Elia in een storm naar de hemel."
2 Kon 2
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

Alpha schreef:
Eliyahu schreef:Maar de natuur kan niet iets moois maken, want de natuur neigt naar entropie, totale chaos. Dat is de tweede hoofdwet van de Thermodynamica, dat een systeem aan zichzelf overgelaten vervalt tot een steeds lagere graad van orde, totdat de totale chaos is bereikt.

JHWH heeft de natuur gemaakt en hij deed dat zo, dat het zelfonderhoudend is met ingebouwde recycling.

Zodra de mens zich niet meer met de natuur bemoeid , hersteld het zich.

de schepping is wonderbaarlijk.
Bs'd

Dat werkt maar tot op zekere hoogte. Alle uitgestorven diersoorten, die rijzen niet spontaan weer op van de aarde. Die zijn weg en blijven weg.

Het is ook niet zo dat leven, of DNA, zomaar spontaan ontstaat. De natuur laat een richting zien die gaat naar degeneratie en chaos. Dingen of levende wezens die werken zichzelf niet spontaan omhoog zoals de evo's ons willen doen geloven. Wat wel gebeurt is dat ons DNA meer en meer littekens oploopt, er komen steeds meer kopieerfouten in, wat zorgt voor meer en meer erfelijke ziekten en problemen.

Degeneratie is een feit, evolutie is een verzinsel.
Alpha

Bericht door Alpha »

Eliyahu schreef:Ik geloof dat de profeet met een vurige wagen met vurige paarden hemelwaards gereden is:

"Het gebeurde nu, toen zij overgestoken waren, dat Elia tegen Elisa zei: Vraag mij wat ik voor u doen zal, voordat ik van u weggenomen word. Elisa zei: Laat er toch twee delen van uw geest op mij mogen zijn.
10 Maar hij zei: U hebt een moeilijke zaak gevraagd; als u mij zult zien als ik bij u vandaan weggenomen word, dan zal het u gebeuren, maar zo niet, dan zal het niet gebeuren.
11 Het gebeurde, terwijl zij al sprekend verdergingen, zie, dat er een vurige wagen met vurige paarden kwam, die tussen hen beiden scheiding maakte. Zo voer Elia in een storm naar de hemel."
2 Kon 2
10 Daarop zei hij: „Gij hebt iets moeilijks gevraagd. Indien gij mij ziet wanneer ik van u weggenomen word, zal het u aldus geschieden; maar [ziet gij mij] niet, dan zal het niet geschieden.”
11 Nu gebeurde het, terwijl zij al sprekende verder gingen, ziedaar! een vurige strijdwagen en vurige paarden, en die maakten vervolgens scheiding tussen hen beiden; en Elia voer toen in de storm ten hemel.
12 Al die tijd zag Elisa het, en hij riep luid: „Mijn vader, mijn vader, de strijdwagen van Israël en zijn ruiters!” En hij zag hem niet meer. Dientengevolge greep hij zijn eigen kleren en scheurde ze in twee stukken.

Grappig is dat hij later nog een brief schreef aan Koning Joram.

2 Kronieken 21:
12 Ten slotte kwam er een schrijven tot hem van de profeet Elia, dat luidde: „Dit heeft JHWH, de God van uw voorvader David, gezegd: ’Ten gevolge van het feit dat gij niet de wegen van uw vader Josafat of de wegen van Asa, de koning van Juda, hebt bewandeld,
13 maar gij de weg bewandelt van de koningen van Israël en Juda en de inwoners van Jeruzalem tot immorele gemeenschap brengt, evenals het huis van Achab heeft bewerkt dat er immorele gemeenschap wordt gepleegd, en gij zelfs uw eigen broers, het huisgezin van uw vader, die beter waren dan gij, hebt gedood —
14 zie! JHWH brengt uw volk en uw zonen en uw vrouwen en al uw have een zware slag toe.
15 En gij zult met vele ziekten te kampen hebben, met een kwaal van uw ingewanden, totdat als gevolg van de ziekte uw ingewanden van dag tot dag naar buiten zullen komen.’”

Een storm is een heftige luchtbeweging, materie dus.
De woonplaats van God en de engelen is geestelijk.
Het waait er dus niet.

Elia kreeg een andere toewijzing en schreef daar jaren later een brief aan de koning.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Ga dit allemaal in Bijbelstudie of voor mijn part in een daartoe geëigend subforum deponeren.

Dit is Levensbeschouwing....voor de zoveelste keer..... :x
Dus geen mega bijbelteksten hier ...

Bovenaan dit forum staat dit:
Lees de regels goed door! In dit subforum geldt een strikt moderatiebeleid.

Weinig van te merken helaas.....iedereen heeft vakantie zeker, vandaar dat ik maar ingrijp..... 8-) :clown:
Zolderworm

Bericht door Zolderworm »

callista schreef:Ga dit allemaal in Bijbelstudie of voor mijn part in een daartoe geëigend subforum deponeren.

Weinig van te merken helaas.....iedereen heeft vakantie zeker, vandaar dat ik maar ingrijp..... 8-) :clown:
Je hebt het niet begrepen: Alpha is een computer. Die kan niet anders. Die is zo geprogrammeerd.
Only dead fish go with the flow
callista

Bericht door callista »

Zolderworm schreef:
callista schreef:Ga dit allemaal in Bijbelstudie of voor mijn part in een daartoe geëigend subforum deponeren.

Je hebt het niet begrepen: Alpha is een computer.
Die kan niet anders.
Die is zo geprogrammeerd.
Ach ja, je hebt gelijk......stupid me.... :oops:
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Eliyahu schreef:
vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Bs'd

Ik geloof dat de profeet met een vurige wagen met vurige paarden hemelwaards gereden is:

2 Kon 2
Net zoals Mohamed; die is ook met zijn paard in de hemel gereden.
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
vrolijke schreef:
Eliyahu schreef:
Bs'd

Bs'd

2 Kon 2
Net zoals Mohamed; die is ook met zijn paard in de hemel gereden.
Bs'd

En weer een ander op een wolk.

Persoonlijk vind ik zo'n vurig rijtuig met vurige paarden toch wel het mooiste.
callista

Bericht door callista »

Al die mythes komen op hetzelfde neer....zij het met hier en daar wat kleine veranderingen en aanpassingen.
En iedereen maar zeggen dat zij het juiste verkondigen en het bij het rechte eind hebben.... :mrgreen:
Eliyahu

Bericht door Eliyahu »

callista schreef:Al die mythes komen op hetzelfde neer....zij het met hier en daar wat kleine veranderingen en aanpassingen.
En iedereen maar zeggen dat zij het juiste verkondigen en het bij het rechte eind hebben.... :mrgreen:
Bs'd

Dat doen toch ook die mensen die ons vertellen dat een kikker in een prins veranderd is? ;)
callista

Bericht door callista »

Eliyahu schreef:
callista schreef:Al die mythes komen op hetzelfde neer....zij het met hier en daar wat kleine veranderingen en aanpassingen.
Bs'd

Dat doen toch ook die mensen die ons vertellen dat een kikker in een prins veranderd is? ;)
Inderdaad---allemaal mooie sprookjes, ter leering ende vermaeck :smile: