Zonde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:07
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:14
Jezus zal bij zijn wederkomst als rechter optreden in opdracht van zijn Vader. Dan zal hij oordelen. Dat ligt dus in de toekomst.
Dat snap ik. Maar is er een Bijbelse grond om vandaag de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters ?
Oordelen is iets anders dan veroordelen, misschien laat hij het wel bij een vermaning.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Leon schreef: 09 jun 2024, 13:26 Ik geloof dat men tegenwoordig over “entiteiten” spreekt, in plaats van over “niet-menselijke geesten”. Wat een “entiteit” dan exact is zal niet zo makkelijk bepaald kunnen worden. Net zo goed als dat we niet weten wat een “ziel” is, of eigenlijk ook wat “God” precies is.
Of ze nu demonen of entiteiten heten, maakt voor niet uit. Ik geloof er niet in en dus zijn ze ook geen onderdeel van mijn pad.
Ik richt me op het goddelijke.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 13:57
HJW schreef: 09 jun 2024, 13:07
Dat snap ik. Maar is er een Bijbelse grond om vandaag de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters ?
Oordelen is iets anders dan veroordelen, misschien laat hij het wel bij een vermaning.
Ook dan ben ik benieuwd naar een Bijbelse onderbouwing.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:07
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 11:14
Jezus zal bij zijn wederkomst als rechter optreden in opdracht van zijn Vader. Dan zal hij oordelen. Dat ligt dus in de toekomst.
Dat snap ik. Maar is er een Bijbelse grond om vandaag de doodstraf toe te passen voor moordenaars en verkrachters ?
Ja, ik denk dat die bijbelse grond er is. En ik snap ook heel goed dat uiterste zorgvuldigheid geboden is. Maar ik snap ook dat het levenslang opsluiten van zware (herhalings-) criminelen geen echte oplossing is. Eerder is het een uit de weg gaan van het probleem. En ik herhaal als alternatief voor de doodstraf dat zware criminelen ergens geplaatst worden op een afgelegen eiland waar ze kunnen overleven en dan zichzelf mogen voorzien. Maar graag buiten de samenleving plaatsen.
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:09
Yours schreef: 09 jun 2024, 11:52

Waar komen dan de stemmen vandaan die psychotische mensen horen? Onder invloed waarvan ze dan handelen? En op grond waarvan sommigen dan geheel of verminderd ontoerekeningsvatbaar verklaard worden zoals Thijs H.?
Welke verklaring is daar dan anders voor?
Dat kan door MS, een tumor, dementie of Parkinson. Genoeg verklaringen dus.
Daar ga ik in mee.
Gewoon een storing in de machine kamer.

Zo'n storing kan nog wel andere ellende opleveren zoals een maniak
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:59
Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 13:57
Oordelen is iets anders dan veroordelen, misschien laat hij het wel bij een vermaning.
Ook dan ben ik benieuwd naar een Bijbelse onderbouwing.
Die is niet in de Bijbel te vinden denk ik.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

Messenger schreef: 09 jun 2024, 10:35
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 10:22
Oei, dat is wel een heel selectieve bijbellezing. Jezus besteedt best veel tijd aan demonen. Ook dat staat volgens mij duidelijk in de bijbel. Geen gelovige zal het in zijn hoofd halen om te beweren dat Jezus toen geestesziek was.
Misschien selectief maar wel volgens mij een juiste tekst die goed gefilterd is overgebleven van de door God gegeven inspiratie.

Over de bijbelteksten over Jezus die buiten God nog een duivel en demonen zou bespreken durf ik te stellen dat dit niet goed gefilterde inspiratie is maar een door mensen gecreëerde 'werkelijkheid'. Teksten zijn Jezus naar mijn idee in de mond gelegd.
Men kon eenvoudig niet bevatten dat God ook voor 'kwaad' zou zorgen.
God heeft de mogelijkheid opengelaten dat zijn schepping kwaad zou verkiezen. Dus indirect heeft Hij het kwaad geschapen. Ik doe daar niet moeilijk over. Dat doet geen afbreuk aan God.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 09 jun 2024, 13:26 Net zo goed als dat we niet weten wat een “ziel” is, of eigenlijk ook wat “God” precies is.
Wat een ziel is kan geweten worden. Een ziel is 'zelf' in geestelijke zin. De ziel kan transformeren van zelfzuchtige liefde naar onbaatzuchtige liefde. In onbaatzuchtige liefde is de ziel gegrond in God begrepen in Bijbelse zin zoals de volheid Gods staat omschreven. (Mogelijk ook in andere heilige Boeken, maar daar kan ik me wegens gebrek aan kennis niet over uit laten).

Daarmee kan de ziel vanuit een andere wijze begrepen worden, geheel naar het Evangelie. Als de ziel niet gegrond is in God, dan is de ziel gegrond in 'de wereld'. Daarmee is zo'n ziel gegrond in de onvervulde toekomst. Zielen welke gegrond zijn in de onvervulde toekomst kunnen zich na de dood misschien ontwikkelen tot demonen?

Maar deze laatste zin is louter speculatie. Zoals je weet doe ik liever geen 'na de dood' uitspraken. Degene die 'na de dood' uitspraken doen leven in onvervulde toekomst en daarmee aan wereld-gebondenheid. Dan is de ziel nog met een ego aangedaan. Het is het ego wat in de toekomst wenst te existeren. De ziel leeft dan nog in de zonde, want de wereld biedt zonde en verderf.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 13:59
Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 13:57
Oordelen is iets anders dan veroordelen, misschien laat hij het wel bij een vermaning.
Ook dan ben ik benieuwd naar een Bijbelse onderbouwing.
Ik bedoel het niet kwaad maar hoelang is het geleden dat jullie de bijbel nog eens van begin tot eind hebben gelezen? Zit ie nog redelijk vers in het geheugen?
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 09 jun 2024, 14:06
Leon schreef: 09 jun 2024, 13:26 Net zo goed als dat we niet weten wat een “ziel” is, of eigenlijk ook wat “God” precies is.
Wat een ziel is kan geweten worden. Een ziel is 'zelf' in geestelijke zin. De ziel kan transformeren van zelfzuchtige liefde naar onbaatzuchtige liefde. In onbaatzuchtige liefde is de ziel gegrond in God begrepen in Bijbelse zin zoals de volheid Gods staat omschreven. (Mogelijk ook in andere heilige Boeken, maar daar kan ik me wegens gebrek aan kennis niet over uit laten).

Daarmee kan de ziel vanuit een andere wijze begrepen worden, geheel naar het Evangelie. Als de ziel niet gegrond is in God, dan is de ziel gegrond in 'de wereld'. Daarmee is zo'n ziel gegrond in de onvervulde toekomst. Zielen welke gegrond zijn in de onvervulde toekomst kunnen zich na de dood misschien ontwikkelen tot demonen?

Maar deze laatste zin is louter speculatie. Zoals je weet doe ik liever geen 'na de dood' uitspraken. Degene die 'na de dood' uitspraken doen leven in onvervulde toekomst en daarmee aan wereld-gebondenheid. Dan is de ziel nog met een ego aangedaan. Het is het ego wat in de toekomst wenst te existeren. De ziel leeft dan nog in de zonde, want de wereld biedt zonde en verderf.
Ja ik zat ook na te denken over het zijnde van onvervulde levens, en/of afgekapt bewustzijn, dat zouden best eens entiteiten kunnen zijn die een rol spelen in de levens van gevoelige mensen.
[uit principe ben ik voor principes]
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 09 jun 2024, 14:14

Ja ik zat ook na te denken over het zijnde van onvervulde levens, en/of afgekapt bewustzijn, dat zouden best eens entiteiten kunnen zijn die een rol spelen in de levens van gevoelige mensen.
Het is speculatie. Alleen de ziel die zich heeft ontdaan van eigenwillendheid kent zichzelf. Omgekeerd geredeneerd kent de ziel die nog met een eigen wil is aangedaan zichzelf niet. Juist met die eigen wil wordt het kwaad verricht in de wereld. De bron van het kwaad in de wereld is in feite daarmee onwetendheid.

Maar ik wens wel te benadrukken dat als jij niet gelooft in demonen, dat je dan geen enkele reden hebt om dat wel te gaan doen. U geschiedde naar uw geloof zegt Jezus, dus weet wat je op je hals haalt door zomaar wat te geloven.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 14:00
Ja, ik denk dat die bijbelse grond er is.
En waar staat dat dan in de bijbel ?
Gedachtig de woorden van Jezus.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 14:02
Daar ga ik in mee.
Gewoon een storing in de machine kamer.

Zo'n storing kan nog wel andere ellende opleveren zoals een maniak
Ik ontken dan ook nergens dat storingen tot ernstige schade kunnen leiden.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 14:08 Ik bedoel het niet kwaad maar hoelang is het geleden dat jullie de bijbel nog eens van begin tot eind hebben gelezen? Zit ie nog redelijk vers in het geheugen?
Dat is toch niet relevant voor de vraag die ik stel ?
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 09 jun 2024, 14:21
Leon schreef: 09 jun 2024, 14:14

Ja ik zat ook na te denken over het zijnde van onvervulde levens, en/of afgekapt bewustzijn, dat zouden best eens entiteiten kunnen zijn die een rol spelen in de levens van gevoelige mensen.
Het is speculatie. Alleen de ziel die zich heeft ontdaan van eigenwillendheid kent zichzelf. Omgekeerd geredeneerd kent de ziel die nog met een eigen wil is aangedaan zichzelf niet. Juist met die eigen wil wordt het kwaad verricht in de wereld. De bron van het kwaad in de wereld is in feite daarmee onwetendheid.

Maar ik wens wel te benadrukken dat als jij niet gelooft in demonen, dat je dan geen enkele reden hebt om dat wel te gaan doen. U geschiedde naar uw geloof zegt Jezus, dus weet wat je op je hals haalt door zomaar wat te geloven.
Helaas moet ik wel in demonen geloven omdat ik bezetenheid heb beleefd.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Tiberius Claudius
Berichten: 3057
Lid geworden op: 01 mei 2022, 12:43
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tiberius Claudius »

HJW schreef: 09 jun 2024, 14:22
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 14:00
Ja, ik denk dat die bijbelse grond er is.
En waar staat dat dan in de bijbel ?
Gedachtig de woorden van Jezus.
Ik heb er nog even over nagedacht.
(wat bij mij een moeizaam proces is)

Ik weet eigenlijk geen tekst waar de Bijbelse Jezus mensen veroordeelde.

De overspelige vrouw werd met wat vermaningen weggestuurd.
Aan het kruis heeft hij de misdadiger die hem bespotte niet veroordeeld dacht ik.

Maar er zijn er hier die wat Bijbel vaster zijn.
En wat als er meer Keizers zijn geweest dan maanden Geachte Senatoren?
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 2147
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Zonde

Bericht door Yours »

Leon schreef: 09 jun 2024, 14:14
Ja ik zat ook na te denken over het zijnde van onvervulde levens, en/of afgekapt bewustzijn, dat zouden best eens entiteiten kunnen zijn die een rol spelen in de levens van gevoelige mensen.
Je zit op het goede spoor, Leon.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 14:31
Ik heb er nog even over nagedacht.
(wat bij mij een moeizaam proces is)

Ik weet eigenlijk geen tekst waar de Bijbelse Jezus mensen veroordeelde.

De overspelige vrouw werd met wat vermaningen weggestuurd.
Aan het kruis heeft hij de misdadiger die hem bespotte niet veroordeeld dacht ik.

Maar er zijn er hier die wat Bijbel vaster zijn.
Andere woorden van Jezus:
- zalig de zachtmoedigen
- heb je vijanden lief
- oordeel niet
- wie zonder zonde is werpe de eerste steen

En over de mensen die hem kruisigden:
Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.
Dat vroeg hij dus over mensen die geen berouw toonden.
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 14:24
Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 14:08 Ik bedoel het niet kwaad maar hoelang is het geleden dat jullie de bijbel nog eens van begin tot eind hebben gelezen? Zit ie nog redelijk vers in het geheugen?
Dat is toch niet relevant voor de vraag die ik stel ?
Nou, volgens mij wel. Omdat naar bijbelse gronden voor de doodstraf wordt gevraagd. Door jezelf en TC. Dan vermoed ik meteen een vaak voorkomende lezing die het NT superponeert op het OT. Alles schaart onder naastenliefde en iedereen is mijn naaste en doe voor een ander zoals...
Snap je? Ik lees echter dat God regels (wetten) geeft en dat Jezus en Paulus die wetten bekrachtigen ipv afschaffen. Dus ik lees dat een liefdevolle God zijn schepping wil beschermen tegen hen die de schepping willen saboteren en uitroeien.
Na de wederkomst is iedereen die niet vóór God kiest dus Zijn tegenstander. Neutraliteit bestaat niet. Vrije wil ook niet. Tegenstanders worden niet eeuwig gepijnigd of opgesloten maar verdwijnen gewoon. Dat noemt de bijbel de tweede dood. Is het een doodstraf? Of misschien een verlossing? Het zorgt in ieder geval voor vrede en veiligheid.
Tufkah
Berichten: 2270
Lid geworden op: 03 sep 2023, 17:33
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Tufkah »

Leon schreef: 09 jun 2024, 14:28

Helaas moet ik wel in demonen geloven omdat ik bezetenheid heb beleefd.
Dat is spijtig om te vernemen. Maar ook dan geldt: alles wat je aandacht geeft dat groeit. Angst voor demonen kan alleen vanuit een gedachte toekomst plaats vinden. Als je de actualiteit van het moment weet te vinden (daar waar geen gedachten zijn) verliest de onvervulde toekomst zijn kracht. Deze kracht is gebaseerd op emotie, angst is bv zo'n emotie.
De smalle Weg is niet moeilijk voor wie hem kwijt is.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Leon schreef: 09 jun 2024, 14:14
Ja ik zat ook na te denken over het zijnde van onvervulde levens, en/of afgekapt bewustzijn, dat zouden best eens entiteiten kunnen zijn die een rol spelen in de levens van gevoelige mensen.
Je kunt van alles bedenken. Als je erin gelooft, zal het voor jou waarheid zijn en op je pad komen.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Leon schreef: 09 jun 2024, 14:28
Helaas moet ik wel in demonen geloven omdat ik bezetenheid heb beleefd.
Mag ik vragen hoe je dat beleefd hebt ?
Als dat te privé is, dan gewoon aangeven dat je het daar niet over wilt hebben.
Leon
Berichten: 2853
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Zonde

Bericht door Leon »

Tufkah schreef: 09 jun 2024, 14:37
Leon schreef: 09 jun 2024, 14:28

Helaas moet ik wel in demonen geloven omdat ik bezetenheid heb beleefd.
Dat is spijtig om te vernemen. Maar ook dan geldt: alles wat je aandacht geeft dat groeit. Angst voor demonen kan alleen vanuit een gedachte toekomst plaats vinden. Als je de actualiteit van het moment weet te vinden (daar waar geen gedachten zijn) verliest de onvervulde toekomst zijn kracht. Deze kracht is gebaseerd op emotie, angst is bv zo'n emotie.
Ik ben er niet bang voor. Mijn gemakzuchtige ik vond een verdwijnen van verantwoordelijkheid wel aangenaam. Maar uiteindelijk is toch mijn oude vertrouwde ego-baasje weer teruggekeerd.
[uit principe ben ik voor principes]
Michelangelo2
Berichten: 382
Lid geworden op: 06 aug 2023, 22:16
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door Michelangelo2 »

HJW schreef: 09 jun 2024, 14:36
Tiberius Claudius schreef: 09 jun 2024, 14:31
Ik heb er nog even over nagedacht.
(wat bij mij een moeizaam proces is)

Ik weet eigenlijk geen tekst waar de Bijbelse Jezus mensen veroordeelde.

De overspelige vrouw werd met wat vermaningen weggestuurd.
Aan het kruis heeft hij de misdadiger die hem bespotte niet veroordeeld dacht ik.

Maar er zijn er hier die wat Bijbel vaster zijn.
Andere woorden van Jezus:
- zalig de zachtmoedigen
- heb je vijanden lief
- oordeel niet
- wie zonder zonde is werpe de eerste steen

En over de mensen die hem kruisigden:
Vader, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen.
Dat vroeg hij dus over mensen die geen berouw toonden.
Dat is een correcte maar zeer eenzijdige lezing. Jezus sprak meer over hel en verdoemenis dan ieder ander.
HJW
Berichten: 6517
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zonde

Bericht door HJW »

Michelangelo2 schreef: 09 jun 2024, 14:37
Nou, volgens mij wel. Omdat naar bijbelse gronden voor de doodstraf wordt gevraagd. Door jezelf en TC. Dan vermoed ik meteen een vaak voorkomende lezing die het NT superponeert op het OT. Alles schaart onder naastenliefde en iedereen is mijn naaste en doe voor een ander zoals...
Snap je? Ik lees echter dat God regels (wetten) geeft en dat Jezus en Paulus die wetten bekrachtigen ipv afschaffen. Dus ik lees dat een liefdevolle God zijn schepping wil beschermen tegen hen die de schepping willen saboteren en uitroeien.
Na de wederkomst is iedereen die niet vóór God kiest dus Zijn tegenstander. Neutraliteit bestaat niet. Vrije wil ook niet. Tegenstanders worden niet eeuwig gepijnigd of opgesloten maar verdwijnen gewoon. Dat noemt de bijbel de tweede dood. Is het een doodstraf? Of misschien een verlossing? Het zorgt in ieder geval voor vrede en veiligheid.
Je hebt het nu steeds over wat God gaat doen.
Ik heb het over huidige, menselijke wetten.