Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Wil je een nieuw topic starten, dan kun je hier een topicstart als voorstel indienen.

Moderatie: het moderatieteam
Tufkah
Man/Vrouw: M

Re: Nepbijbels: Is jouw bijbel echt?

Bericht door Tufkah »

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2025, 17:38
Tufkah schreef: 20 mar 2025, 17:37 *Kuch*. Voor stoeptegels gelieve men in het desbetreffende draadje te reageren. Ook als het stoeptegels richting de heer Snelheid zijn.
Zijn kiezelsteentjes tegenwoordig meteen stoeptegels? Dat ligt m.i. dan aan de lezer. Iets met muggen en olifanten.
Een grindpad naast de forumstoep, waarom niet? Verder ben ik van mening dat de heer Snelheid recht heeft op zijn eigen mening omtrent de slaventransporten richting de Amerika's. We leven in een wereld waarin de leugen regeert, zie Donald Trump. Met leugens kun je zelfs een van de toonaangevendste mensen worden, gesteund door christelijk Amerika.
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
J-W

Bericht door J-W »

Tufkah schreef: 20 mar 2025, 17:37 *Kuch*. Voor stoeptegels gelieve men in het desbetreffende draadje te reageren. Ook als het stoeptegels richting de heer Snelheid zijn.
Met in je achterhoofd dat wanneer iedereen zich daar aan zou houden vooral jij daar profijt van zou hebben. :lol:
Laatst gewijzigd door J-W op 20 mar 2025, 18:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Tufkah

Bericht door Tufkah »

Is dit nou een stoeptegel? Of zou hij een grapje maken?
In de liefde kun je alleen maar teleurgesteld worden door jezelf.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

dingo schreef: 20 mar 2025, 16:38
Snelheid schreef: 19 mar 2025, 19:36

Wat is er mis met een leuk zeereisje en een goede arbeids overeenkomst ,zeer zeker in die tijd was dit prima.
[modbreak dingo] Ik hoop wel dat dit inderdaad satire is.
Zie dat er weer veel stemmingmakerij is door die altijd uit hun hol komen en ja @Yours natuurlijk en en het ventje wat wil vermoorden@Bastiaan en die denken dat @Snelheid gek is zelf sporen ze van geen kant.

Dus waarde @Dingo wat ik eigenlijk bedoel,ga ik nu niet meer doen,laat men eerst maar is normaal doen dan ruzie zoeken.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bastiaan73

Bericht door Bastiaan73 »

Snelheid schreef: 20 mar 2025, 18:37
Zie dat er weer veel stemmingmakerij is door die altijd uit hun hol komen en ja @Yours natuurlijk en en het ventje wat wil vermoorden@Bastiaan en die denken dat @Snelheid gek is zelf sporen ze van geen kant.

Dus waarde @Dingo wat ik eigenlijk bedoel,ga ik nu niet meer doen,laat men eerst maar is normaal doen dan ruzie zoeken.
Ik denk helemaal niet dat je gek bent! Maar ik weet wel zeker dat je nogal dom bent.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2025, 18:40

Ik denk helemaal niet dat je gek bent! Maar ik weet wel zeker dat je nogal dom bent.
Zou zeggen kijk is in de spiegel :twisted: :twisted:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Yours
Man/Vrouw: V

Bericht door Yours »

Ik vroeg/vraag om verheldering van hetgeen je schreef aan Mullog over slavernij. Niets meer en niets minder dan dat.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Bastiaan73

Snelheid schreef: 20 mar 2025, 18:43
Bastiaan73 schreef: 20 mar 2025, 18:40
Kijk *eens in de spiegel.

Dat doe ik dagelijks en ik weet van mezelf dat ik gemiddeld intelligent ben. Niet hoog, niet laag. Maar jij, beste Snelheid, jij bent gewoon een f*cking dom figuur. En dat bewijs je met elke uiting die je uit. 'Katholiek'... Een wolf in schaapskleren ben je. Of een andere mooie uitdrukking: een witgepleisterd graf.
Snelheid

Bericht door Snelheid »

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2025, 18:50
Snelheid schreef: 20 mar 2025, 18:43
Kijk *eens in de spiegel.

Dat doe ik dagelijks en ik weet van mezelf dat ik gemiddeld intelligent ben. Niet hoog, niet laag. Maar jij, beste Snelheid, jij bent gewoon een f*cking dom figuur. En dat bewijs je met elke uiting die je uit. 'Katholiek'... Een wolf in schaapskleren ben je. Of een andere mooie uitdrukking: een witgepleisterd graf.
Hup daar ga je weer met schelden je bent gewoon aso blijkt wel weer ;ga is hulp zoeken en neem je pillen in,want je gaat weer te keer;zielig heel zielig. :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bastiaan73

Om terug te keren naar het onderwerp: ik heb nu een Bijbel met zwarte bladzijdes en witte letters. Is weer eens wat anders en illustreert mooi het schijnen van het Licht in de duisternis.
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 18 mar 2025, 18:42
Alpha schreef: 18 mar 2025, 16:34 :D Dus zijn vrouw, zijn slavin en zijn ezel ook?

Een slaaf is vergelijkbaar met een werknemer nu.

Het handelen in geroofde slaven werd indertijd door vele religies als geoorloofd gezien.
De VOC werd daar o.a. rijk van.

De slaven in het oude Israël werden niet gedwongen, het was een keuze.
Ze werden door Bijbelse regels beschermd.
Je bevestigt nogmaals wat ik zeg. Volgens de bijbel, en daarmee het christendom van de JG, is het dus geoorloofd slaven te houden. Een beetje niet meer van deze tijd. Maar ja, als het van God mag ...
Lees en begrijp nu eens wat de Bijbel werkelijk leert.
Niet was de VOC heeft gedaan.

Volgens de Bijbel werden slaven (werknemers) specifiek beschermd met wetten.
Alpha

Bericht door Alpha »

Bastiaan73 schreef: 20 mar 2025, 19:02 Om terug te keren naar het onderwerp: ik heb nu een Bijbel met zwarte bladzijdes en witte letters. Is weer eens wat anders en illustreert mooi het schijnen van het Licht in de duisternis.
In iedere PC kan je dat omkeren.
Dat is wel zo voordelig bij het printen. :D
Alpha

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 18 mar 2025, 17:29
Alpha schreef: 18 mar 2025, 16:34 :D Dus zijn vrouw, zijn slavin en zijn ezel ook?

Een slaaf is vergelijkbaar met een werknemer nu.

Het handelen in geroofde slaven werd indertijd door vele religies als geoorloofd gezien.
De VOC werd daar o.a. rijk van.

De slaven in het oude Israël werden niet gedwongen, het was een keuze.
Ze werden door Bijbelse regels beschermd.
Ook als bij een verovering van een stam de mannen werden uitgemoord en de vrouwen en kinderen tot slaaf werden gemaakt?

Oude Testament:
Exodus 21:2-6
"Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij zes jaar dienen, maar in het zevende jaar moet hij vrijuit gaan, zonder iets te betalen."

Hetzelfde in Leviticus.
Leviticus 25:44-46
"Wat betreft je slaven en slavinnen die je bezit zult hebben, mogen die uit de volken die rondom jullie zijn, van hen kunt je slaven en slavinnen kopen."

Deuteronomium 15:12-15
"Als een broeder, een Hebreeuwse man of een Hebreeuwse vrouw, zich aan jou verkoopt, dan zal je hem zes jaar dienen, maar in het zevende jaar moet je hem vrijlaten."

Nieuwe Testament:
Efeziërs 6:5-9
"Slaven, wees gehoorzaam aan uw aardse meesters met eerbied en ontzag, in oprechtheid van hart, zoals voor Christus."

Kolossenzen 3:22-25
"Slaven, gehoorzaam in alles uw aardse meesters, niet met oogdienst, als mensen behagen, maar in oprechtheid van hart, vrezende God."

1 Timoteüs 6:1-2
"Alle wie onder het juk van slaven staan, moeten hun eigen meesters in alles waarderen, opdat het evangelie van God niet belasterd wordt."

Filemon 1:15-16
"Want misschien is hij juist voor een korte tijd van u gescheiden geweest, opdat u hem voor altijd zou terugkrijgen, niet meer als slaaf, maar veel meer dan slaaf, als een geliefde broeder."
Alleen deze laatste tekst maant tot het als gelijke zien van een slaaf.

Je schrijft:
  • Een slaaf is vergelijkbaar met een werknemer nu.
Naar mijn idee zouden alleen deze regels hieraan kunnen voldoen, als je het veschil tussen "kopen door een nieuwe eigenaar" en "zich verkopen onder contract", dus met wederzijdse overeenkomst, over het hoofd zou kunnen zien.
Kun jij dat?
Deze tekst gaat uitsluitend over slaven als het mensen zijn uit het eigen volk.
Exodus 21:
1 Dit zijn de rechterlijke beslissingen die je aan hen moet overbrengen:
2 Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij je zes jaar als slaaf dienen, maar in het zevende jaar zal hij vrijgelaten worden zonder dat hij iets hoeft te betalen.
3 Als hij alleen is gekomen, zal hij ook alleen weggaan. Was hij al getrouwd, dan zal zijn vrouw samen met hem weggaan.
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij hem zonen of dochters heeft geschonken, zullen de vrouw en haar kinderen van haar meester worden, en hij zal alleen weggaan.
5 Maar als de slaaf aandringt: “Ik houd van mijn meester en van mijn vrouw en zonen. Ik wil niet vrijgelaten worden”,
6 dan moet zijn meester hem voor de ware God brengen. Vervolgens zal de meester de slaaf tegen de deur of de deurpost zetten en zijn oor met een priem doorboren. Dan blijft hij zolang hij leeft zijn slaaf.

Je hebt m.i. vers 1 niet meegenomen.
Die laat zien waarover het gaat.

Ook in deze tekst negeer je het verband.
Mozes geeft wettelijke instructies, die jij er uit licht.

Leviticus 25:
44 Je mag alleen slaven en slavinnen hebben uit de omringende volken; van hen mag je een slaaf of een slavin kopen.
45 Ook de zonen van buitenlanders die bij jullie wonen mogen jullie als slaaf kopen, en dat geldt ook voor de gezinnen die ze in jullie land krijgen. Die zullen je eigendom worden.
46 Je mag hen als erfenis aan je zonen nalaten, als een blijvend bezit. Hen mag je als slaven voor je laten werken, maar je Israëlitische broeders mag je niet wreed behandelen. NWV.

Het probleem is dat je wèl de Bijbel moet kennen om het verband te kunnen zien.

Men gebruikt hier graag losse teksten om zo de schepper in een negatief daglicht te stellen.
Dat is wat Satan ook steeds probeert.

Jezus gebruikt in een illustratie ook slaven.(Matth. 25:14-30)
De VOC paste de Bijbelse regels naar eigen behoefte aan, om snel veel geld te verdienen.
Dat is niet wat de Bijbel werkelijk leert.

Citaat: "Ook als bij een verovering van een stam de mannen werden uitgemoord en de vrouwen en kinderen tot slaaf werden gemaakt?"
Onderbouw dat met Bijbelteksten?
Vaak betrof het doden van afgodenaanbidders.
De context geeft het hoe en waarom aan.

Wat Efeze 6 betreft, je negeert de context waarover het eigenlijk gaat.
Idem Kolossenzen 3.

Als je 1 Tim wat verder leest, zie je wat het doel is.

1 Tim 6:
3  Als iemand een andere leer verkondigt en het niet eens is met het gezonde onderwijs, dat van onze Heer Jezus Christus komt, en ook niet met de leer die toewijding aan God omvat,
4 dan is hij opgeblazen van trots en begrijpt hij niets. Hij is geobsedeerd door discussies en debatten over woorden. Dat leidt tot jaloezie, ruzie, laster, boze vermoedens
5 en constant gekibbel over kleinigheden van mensen die een verdorven geest hebben, de waarheid zijn kwijtgeraakt en denken dat ze voordeel kunnen halen uit toewijding aan God.
6 Toewijding aan God heeft inderdaad veel voordelen als die samengaat met tevredenheid. NWV.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44

Ook als bij een verovering van een stam de mannen werden uitgemoord en de vrouwen en kinderen tot slaaf werden gemaakt?

Oude Testament:
"Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, moet hij zes jaar dienen, maar in het zevende jaar moet hij vrijuit gaan, zonder iets te betalen."

Hetzelfde in Leviticus.
"Wat betreft je slaven en slavinnen die je bezit zult hebben, mogen die uit de volken die rondom jullie zijn, van hen kunt je slaven en slavinnen kopen."

"Als een broeder, een Hebreeuwse man of een Hebreeuwse vrouw, zich aan jou verkoopt, dan zal je hem zes jaar dienen, maar in het zevende jaar moet je hem vrijlaten."

Nieuwe Testament:
"Slaven, wees gehoorzaam aan uw aardse meesters met eerbied en ontzag, in oprechtheid van hart, zoals voor Christus."

"Slaven, gehoorzaam in alles uw aardse meesters, niet met oogdienst, als mensen behagen, maar in oprechtheid van hart, vrezende God."

"Alle wie onder het juk van slaven staan, moeten hun eigen meesters in alles waarderen, opdat het evangelie van God niet belasterd wordt."

"Want misschien is hij juist voor een korte tijd van u gescheiden geweest, opdat u hem voor altijd zou terugkrijgen, niet meer als slaaf, maar veel meer dan slaaf, als een geliefde broeder."

Je schrijft:
Naar mijn idee zouden alleen deze regels hieraan kunnen voldoen, als je het veschil tussen "kopen door een nieuwe eigenaar" en "zich verkopen onder contract", dus met wederzijdse overeenkomst, over het hoofd zou kunnen zien.
Kun jij dat?
Exodus 21:
2 Als je een Hebreeuwse slaaf koopt, zal hij je zes jaar als slaaf dienen, maar in het zevende jaar zal hij vrijgelaten worden zonder dat hij iets hoeft te betalen.
3 Als hij alleen is gekomen, zal hij ook alleen weggaan. Was hij al getrouwd, dan zal zijn vrouw samen met hem weggaan.
4 Als zijn meester hem een vrouw heeft gegeven en zij hem zonen of dochters heeft geschonken, zullen de vrouw en haar kinderen van haar meester worden, en hij zal alleen weggaan.
5 Maar als de slaaf aandringt: “Ik houd van mijn meester en van mijn vrouw en zonen. Ik wil niet vrijgelaten worden”,
6 dan moet zijn meester hem voor de ware God brengen. Vervolgens zal de meester de slaaf tegen de deur of de deurpost zetten en zijn oor met een priem doorboren. Dan blijft hij zolang hij leeft zijn slaaf.

Leviticus 25:
44 Je mag alleen slaven en slavinnen hebben uit de omringende volken; van hen mag je een slaaf of een slavin kopen.
45 Ook de zonen van buitenlanders die bij jullie wonen mogen jullie als slaaf kopen, en dat geldt ook voor de gezinnen die ze in jullie land krijgen. Die zullen je eigendom worden.
46 Je mag hen als erfenis aan je zonen nalaten, als een blijvend bezit. Hen mag je als slaven voor je laten werken, maar je Israëlitische broeders mag je niet wreed behandelen. NWV.

Men gebruikt hier graag losse teksten om zo de schepper in een negatief daglicht te stellen.

De VOC paste de Bijbelse regels naar eigen behoefte aan, om snel veel geld te verdienen.

Citaat: "Ook als bij een verovering van een stam de mannen werden uitgemoord en de vrouwen en kinderen tot slaaf werden gemaakt?"

Idem Kolossenzen 3.

1 Tim 6:
3  Als iemand een andere leer verkondigt en het niet eens is met het gezonde onderwijs, dat van onze Heer Jezus Christus komt, en ook niet met de leer die toewijding aan God omvat,
4 dan is hij opgeblazen van trots en begrijpt hij niets. Hij is geobsedeerd door discussies en debatten over woorden. Dat leidt tot jaloezie, ruzie, laster, boze vermoedens
5 en constant gekibbel over kleinigheden van mensen die een verdorven geest hebben, de waarheid zijn kwijtgeraakt en denken dat ze voordeel kunnen halen uit toewijding aan God.
6 Toewijding aan God heeft inderdaad veel voordelen als die samengaat met tevredenheid. NWV.
Van die JG Bijbelstudie heb ik geen hoge dunk...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog

Bericht door Mullog »

Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:14
Mullog schreef: 18 mar 2025, 18:42
Je bevestigt nogmaals wat ik zeg. Volgens de bijbel, en daarmee het christendom van de JG, is het dus geoorloofd slaven te houden. Een beetje niet meer van deze tijd. Maar ja, als het van God mag ...
Lees en begrijp nu eens wat de Bijbel werkelijk leert.

Ik heb het niet over de VOC. Je ontwijkt.
Exodus 21:20 Wanneer ook iemand zijn dienstknecht of zijn dienstmaagd met een stok slaat, dat hij onder zijn hand sterft, die zal zekerlijk gewroken worden.

Exodus 21:21 Zo hij nochtans een dag of twee dagen overeind blijft, zo zal hij niet gewroken worden; want hij is zijn geld.
Lekkere bescherming. Moesten ze nu ook nog doen, opnemen in de Cao zou ik zeggen.

En dan hebben we nog het 10e van de tien geboden. Dat je van andermans slaven af moet blijven. De bijbel is stil blijven staan in primitieve stamwetten. En aangezien de JG de bijbel als de,absolute waarheid zien zijn de JG ... juist ja.
Maria K

Bericht door Maria K »

Oude Testament:

Hetzelfde in Leviticus.

Nieuwe Testament:

Je schrijft:
Naar mijn idee zouden alleen deze regels hieraan kunnen voldoen, als je het verschil tussen "kopen door een nieuwe eigenaar" en "zich verkopen onder contract", dus met wederzijdse overeenkomst, over het hoofd zou kunnen zien.
Kun jij dat?

Exodus 21:

Wat is het verschil?
...........
Deze en volgende waar je verwijst naar de verbanden.
Worden daar de wettelijke instructies anders door?
Worden al deze teksten anders binnen het verband waarin ze zijn geschreven?
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44 Als je 1 Tim wat verder leest, zie je wat het doel is.

1 Tim 6:
Wat is jouw doel hier op Geloofsgesprek.
Is het niet zo, dat je hier komt om jouw leer van de relatief kleine groep van nog geen 9 miljoen JG en pas ontstaan einde 19e eeuw te verkondigen als zijnde de gezonde leer, tussen de leer van christenen over de hele wereld van 2.5 miljard mensen, al 2000 jaar oud.

Hoe krijg je het voor elkaar deze tekst hier te presenteren en niet door te hebben, dat de bedoelde "iemand (die) een andere leer verkondigt" jijzelf wel eens zou kunnen zijn?
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 26 mar 2025, 12:57
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44 Exodus 21:

Leviticus 25:

Idem Kolossenzen 3.

1 Tim 6:
Van die JG Bijbelstudie heb ik geen hoge dunk...
Omdat daar toegevoegde heidense leer in andere vertalingen wordt getoond?

Ik heb in de loop der jaren vele commentaren tegengekomen.
Zo werd een versie van de SV vergeleken met andere vertalingen, zoals de NBV.
Ieder verandering t.o.v. de SV werd als corrupt beschouwd.

Had Hij ook een hoge dunk van zijn eigen vertaling en dat onderbouwd aangetoond??
J-W

Bericht door J-W »

Alpha schreef: 31 mar 2025, 14:46

Had Hij ook een hoge dunk van zijn eigen vertaling en dat onderbouwd aangetoond??
Jij altijd met je bijbelstudies en bijbelvertalingen van de JG.........
De moordenaar aan het kruis had wellicht van beiden geen weet en toch mocht hij het paradijs binnen gaan.
Messenger

Bericht door Messenger »

Alpha schreef: 31 mar 2025, 14:46 Had Hij ook een hoge dunk van zijn eigen vertaling en dat onderbouwd aangetoond??
Als je weet dat de bijbel door mensen tot stand is gekomen en door mensen regelmatig vertaald, dan denk ik niet dat Hij er een hoge dunk van heeft, maar eerder zoiets denkt van "Jullie hebben geen snars van Mij begrepen."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Alpha

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 27 mar 2025, 00:17
Exodus 21:

Wat is het verschil?
...........
Deze en volgende waar je verwijst naar de verbanden.
Worden daar de wettelijke instructies anders door?
Worden al deze teksten anders binnen het verband waarin ze zijn geschreven?
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:44 Als je 1 Tim wat verder leest, zie je wat het doel is.

1 Tim 6:
Wat is jouw doel hier op Geloofsgesprek.
Is het niet zo, dat je hier komt om jouw leer van de relatief kleine groep van nog geen 9 miljoen JG en pas ontstaan einde 19e eeuw te verkondigen als zijnde de gezonde leer, tussen de leer van christenen over de hele wereld van 2.5 miljard mensen, al 2000 jaar oud.

Hoe krijg je het voor elkaar deze tekst hier te presenteren en niet door te hebben, dat de bedoelde "iemand (die) een andere leer verkondigt" jijzelf wel eens zou kunnen zijn?
Bedankt voor je reactie.
Ik probeer punt voor punt, inhoudelijk, te reageren.

Het verschil is dat hij daar, in Exodus 21:1, aantoont, dat hij de rechterlijke beslissingen voor Israël overbrengt.
Hij doet wat hem gevraagd wordt.

God geeft daar richtlijnen voor "slaven" (2-11),
geweld tegen medemensen (12-27) en dieren (28-36).

Wat is een "slaaf"?
Het kan de betekenis hebben van een knecht, dienaar, onderdaan of loonarbeider.
De bijbel geeft een aantal regels hoe "slaven" moeten worden behandeld.
Er is een groot verschil tussen een Hebreeuwse slaaf en een niet-Hebreeuwse slaaf.
De eerste werd door de joodse wetten beschermd.

Ik heb het beslist niet over "mijn" leer, maar over Bijbelse leer.
Als je meent dat ik een andere leer, dan de oorspronkelijke Bijbelse leer breng, dan ben je vrij om dat aan de hand van de Bijbel, onderbouwd, aan te tonen.

In de eerste eeuw waren er miljoenen joden en slechts enkele duizenden volgelingen van Jezus, die later christenen werden genoemd.
Christenen volgen, zonder voorbehoud, de zuivere Bijbelse leer.
Jezus volgelingen kregen Gods goedkeuring, de joden niet meer.

Vandaar dat Jezus over het nieuwe verbond sprak.
Het overgrote deel van de Joden accepteerde Jezus niet als de beloofde Messias.
Daardoor verloren zij Gods goedkeuring.
Hier werd niet de kwantiteit aangehouden, maar de kwaliteit.

De christenheid is aantoonbaar van het geloof afgevallen.
1 Timotheüs 4:1 Maar het geïnspireerde woord zegt duidelijk dat in latere tijden sommigen zullen afvallen van het geloof, omdat ze luisteren naar misleidende geïnspireerde uitspraken en leringen van demonen,

Mattheüs 7:
21 Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen me zegt, zal het Koninkrijk van de hemel binnengaan, maar alleen degene die de wil doet van mijn Vader in de hemel. 22 Op die dag zullen veel mensen tegen me zeggen: “Heer, Heer, we hebben toch in uw naam geprofeteerd en in uw naam demonen uitgedreven en in uw naam allerlei wonderen gedaan?” 23 Dan zal ik openlijk tegen ze zeggen: “Ik heb jullie nooit gekend! Ga weg, wetteloze mensen!”

Het ontbreken van nauwkeurige kennis wordt hen fataal.
Kolossenzen 1:
9 Daarom bidden we onophoudelijk voor jullie, vanaf de dag dat we ervan hoorden. We vragen dat jullie volop nauwkeurige kennis van zijn wil krijgen, met alle wijsheid en geestelijk inzicht.
10 Dan zullen jullie een leven leiden dat Jehovah waardig is en hem in alles blij maken, terwijl jullie vrucht blijven dragen met allerlei goede daden en steeds meer nauwkeurige kennis van God krijgen.

Titus 1:16 Ze beweren in het openbaar dat ze God kennen, maar ze verwerpen hem met hun daden. Ze zijn walgelijk, ongehoorzaam en ongeschikt voor welk goed werk maar ook.

1 Timotheüs 2:
3 Dat is goed en aangenaam in de ogen van God, onze Redder.
4 Het is zijn wil dat alle soorten mensen worden gered en nauwkeurige kennis van de waarheid krijgen.

Wat is mijn doel hier op Geloofsgesprek?
Dat heb al vaker gezegd.
Het uitvoeren van Jezus opdracht!

Mattheüs 28:19 Ga dus en maak discipelen van mensen uit alle volken. Doop ze in de naam van de Vader en van de Zoon en van de heilige geest.

Mattheüs 24:14 En dit goede nieuws van het Koninkrijk zal op de hele bewoonde aarde worden gepredikt als een getuigenis voor alle volken, en dan zal het einde komen. NWV.

Alle Jg doen dat letterlijk èn vrijwillig, in 240 landen en in ruim 900 talen.

Jehova's getuigen staan erom bekend dat zij, net als Jezus en zijn volgelingen, dit doen door van deur tot deur, van huis tot huis en van stad tot stad te gaan, dat zij dan velddienst noemen.

Bij Jg kunnen geen onwetenden, of kleine kinderen gedoopt worden.
Vandaar dat Jg iedereen een Bijbelstudie aanbieden, zo dat men weet wat geloof in de Bijbel precies betekend.

Jezus stond vooral bekend als onderwijzer, hij onderwees mensen die al een (gefundeerd) geloof hadden.

Ik krijg vaker reacties van mensen die teksten citeren, waarbij zij het verband negeren, die aangeeft hoe de tekst is bedoeld.
Sommigen menen daarmee aan te tonen, dat Jehovah negatieve bedoelingen heeft.

Dat beweerd Satan ook.
Satan was op een gegeven moment in de hemel aanwezig aanwezig, en hij bracht beschuldigingen tegen Job in.

Job 1:
6 Nu brak de dag aan waarop de zonen van de ware God kwamen en voor Jehovah verschenen, en ook Satan kwam in hun midden.
7 Jehovah vroeg aan Satan: ‘Waar kom je vandaan?’ Satan antwoordde Jehovah: ‘Ik heb rondgezworven en rondgedoold op aarde.’
8 Daarop zei Jehovah tegen Satan: ‘Heb je gelet op mijn dienaar Job? Er is niemand op aarde als hij. Hij is een oprecht en getrouw man, die ontzag heeft voor God en vermijdt wat slecht is.’
9 Maar Satan antwoordde Jehovah: ‘Het is toch niet voor niets dat Job ontzag voor God heeft?
10 U hebt als bescherming een omheining geplaatst rond hem en zijn huis en alles wat hij heeft. U hebt het werk van zijn handen gezegend, en zijn veestapel breidt zich steeds meer uit in het land.
11 Maar steek voor de verandering uw hand eens uit en tast alles aan wat hij heeft. Dan zal hij u zeker recht in uw gezicht vervloeken.’ NWV.

Hij beschuldigde Jehovah er van dat hij Job omkocht!
Precies dat probeerde hij bij Jezus in de woestijn.

Mattheüs 4:
8 Opnieuw nam de Duivel hem mee, nu naar een heel hoge berg, en hij liet hem alle koninkrijken van de wereld zien, met hun pracht en praal.
9 Hij zei tegen hem: ‘Dit geef ik je allemaal als je voor me neerknielt en me aanbidt.’
10 Toen zei Jezus tegen hem: ‘Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: “Jehovah, je God, moet je aanbidden en alleen voor hem moet je heilige dienst doen.”’
11 Daarna ging de Duivel weg en er kwamen engelen om Jezus van dienst te zijn. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

J-W schreef: 31 mar 2025, 14:51
Alpha schreef: 31 mar 2025, 14:46

Jij altijd met je bijbelstudies en bijbelvertalingen van de JG.........
De moordenaar aan het kruis had wellicht van beiden geen weet en toch mocht hij het paradijs binnen gaan.
Jg hebben de rechten van ca. 25 Bijbelvertalingen verworven en gebruiken die ook, waaronder de King James.

Al je goed geïnformeerd was, dan wist je dat Stauros gewoon (martel) paal betekend.

In het Latijn wordt iedere kruisvorm een aparte naam gegeven.
Stauros wordt vertaald met crux simplex. (recht opstaande paal)
Het kerk of Latijnse kruis wordt genoemd: crux immissa.

Het kruis werd pas in 325, onder keizer Constantijn de Grote, als algemeen symbool van het christendom ingevoerd.
Maria K

Bericht door Maria K »

Alpha schreef: 31 mar 2025, 16:13 ............knip.........
Je hebt er weer veel werk van gemaakt.
Jammer, dat ik er niets wijzer van geworden ben voor wat betreft een reactie op mijn opmerkingen.

Wat een slaaf is, weet ik.
Ook wat erover in de Bijbel staat.
Ik gaf je NB zelf de teksten.

Dat het christendom velerlei uitleg geeft van Bijbelteksten is bekend.
Daar is de Leer van de JG bijgekomen.
Goede humor versplintert de gesneden beelden in ons hoofd. - Frank Bosman.
Alpha

Bericht door Alpha »

Messenger schreef: 31 mar 2025, 15:11
Alpha schreef: 31 mar 2025, 14:46 Had Hij ook een hoge dunk van zijn eigen vertaling en dat onderbouwd aangetoond??
Als je weet dat de bijbel door mensen tot stand is gekomen en door mensen regelmatig vertaald, dan denk ik niet dat Hij er een hoge dunk van heeft, maar eerder zoiets denkt van "Jullie hebben geen snars van Mij begrepen."
Als je mijn reacties echt gelezen had, dan wist je dit:

2 Petrus 1:
20 En jullie zijn op de hoogte van dit belangrijke feit: geen enkele profetie in de Schrift ontstaat door iemands persoonlijke interpretatie.
21 Want profetieën zijn nooit voortgekomen uit menselijk initiatief, maar mensen hebben namens God gesproken zoals ze werden geleid door heilige geest. NWV.

Joodse Soferim en masoreten staan bekend om hun nauwkeurigheid.
Zij hadden respect voor Gods woord.
Doordat het materiaal waarop de teksten werden geschreven vergankelijk waren, werden die steeds nauw keurig gekopieerd.

Mensen hebben inderdaad de Bijbel uit het Hebreeuws en het Grieks vertaald.
Door gevonden teksten met elkaar te vergelijken kan bekeken worden wat origineel of toegevoegd is.

Als de Bijbel van God komt, zou je verwachten dat hij die beschermt.
Door de eeuwen heen hebben invloedrijke mensen geprobeerd om de Bijbel te vernietigen.
Religieuze leiders hebben geprobeerd te voorkomen dat mensen de Bijbel lazen.
Toch hebben veel mensen ondanks tegenstand en doodsbedreigingen hun leven op het spel gezet om de Bijbel te beschermen.
Eén voorbeeld daarvan was WILLIAM TYNDALE blonk uit in de studie van het Grieks en het Latijn. In juli 1515, toen hij nog maar 21 jaar was, behaalde hij de graad „Master of Arts” (doctorandus in de letteren) aan de Universiteit van Oxford.
Ondanks veel tegenstand heeft hij de Bijbel in het Engels vertaald.
Hij vluchtte naar Duistland en liet zijn vertaling daar drukken.
Helaas werd hij verraden en vluchtte opnieuw naar Antwerpen.
Hij werd daar verraden door Henry Phillips en werd in Vilvoorde gevangen gezet.
Hij werd in oktober 1536 terechtgesteld.
In het museum in Vilvoorde is veel informatie te vinden en heeft men ter plaatse een standbeeld van hem opgericht.
Alpha

Bericht door Alpha »

Maria K schreef: 31 mar 2025, 16:29
Alpha schreef: 31 mar 2025, 16:13 ............knip.........
Je hebt er weer veel werk van gemaakt.
Jammer, dat ik er niets wijzer van geworden ben voor wat betreft een reactie op mijn opmerkingen.

Wat een slaaf is, weet ik.
Ook wat erover in de Bijbel staat.
Ik gaf je NB zelf de teksten.

Dat het christendom velerlei uitleg geeft van Bijbelteksten is bekend.
Daar is de Leer van de JG bijgekomen.
Ik heb inderdaad veel moeite voor je gedaan, helaas tevergeefs.
Je bent jammer genoeg niets wijzer geworden.

Uitleg is een zaak van God en hij geeft aan wie HIJ wil.
Voor sommigen is het goede nieuws gesluierd. (2 Kor. 4:3, 4).
Alpha

Bericht door Alpha »

Mullog schreef: 26 mar 2025, 12:58
Alpha schreef: 26 mar 2025, 12:14 Lees en begrijp nu eens wat de Bijbel werkelijk leert.

Ik heb het niet over de VOC. Je ontwijkt.
Exodus 21:20 Wanneer ook iemand zijn dienstknecht of zijn dienstmaagd met een stok slaat, dat hij onder zijn hand sterft, die zal zekerlijk gewroken worden.

Exodus 21:21 Zo hij nochtans een dag of twee dagen overeind blijft, zo zal hij niet gewroken worden; want hij is zijn geld.
Lekkere bescherming. Moesten ze nu ook nog doen, opnemen in de Cao zou ik zeggen.

En dan hebben we nog het 10e van de tien geboden. Dat je van andermans slaven af moet blijven. De bijbel is stil blijven staan in primitieve stamwetten. En aangezien de JG de bijbel als de, absolute waarheid zien zijn de JG ... juist ja.
Ik heb NOOIT de intentie iets te ontwijken!

Ik probeer te tonen wat de Bijbel leert, meer niet en gebruik daarvoor relevante informatie.

Dat past jou kennelijk niet.
Ik kittel daarom geen oren. (2 Timotheüs 4:3, 4).

Jezus zei: "„Heilig hen door middel van de waarheid; uw woord is waarheid.” — JOHANNES 17:17.