Zoals de kerstman.Jaron schreef:k denk dat er veel belangrijkere zaken zijn om je druk over te maken.
Eindtijd
Forumregels
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
Richtlijnen subforum
Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.
(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)
Moderatie: het moderatieteam
-
- Man/Vrouw: V
Re: Eindtijd
-
- Man/Vrouw: M
Nou, dan wachten we even een maand, en dan concluderen we dat dit de zoveelste onzinnige poging van mensen is om iets te voorspellen wat niet te voorspellen is.Julian Brasser schreef:Dat neemt niet weg dat je wél kunt concluderen dat de opname verwacht moet worden vanaf 24 september 2014 zonsondergang tot 26 september 2014 zonsondergang. En dát is wat de video "De meest logische opname tijdlijn" doet.
Psalm 1:1
-
De komst van Jezus om Zijn Bruid te halen wordt in mijn boek (Wake Up) vergeleken met een Joodse Bruiloft in die tijd, waarbij de vader van de bruidegom het tijdstip bepaalt waarop hij zijn zoon naar zijn bruid laat gaan. Hij laat dit pas toe als hij helemaal tevreden is over de woning van het toekomstig paar en over de bruidskamer in zijn eigen huis. Met dit huwelijksritueel in gedachten kunnen we de uitspraak van Jezus plaatsen dat van die dag en ure niemand weet. De bruid weet dat ze spoedig gehaald zal worden, maar wanneer precies, dat weet ze niet. De beste vriend van de bruidegom rent vooruit en blaast op de sjofar om de bruid en de bruidsmeisjes te waarschuwen dat de bruidegom er aan komt. Dit verwijst naar het bazuinenfeest, dat ook op zo'n onzeker moment begint.Julian Brasser schreef:Inderdaad, niemand weet wanneer die 'laatste bazuin' waar ik het in de video over heb, begint, want dat is afhankelijk van wanneer het eerste streepje nieuwe maan vanachter de wolken tevoorschijn komt. Dat neemt niet weg dat je wél kunt concluderen dat de opname verwacht moet worden vanaf 24 september 2014 zonsondergang tot 26 september 2014 zonsondergang. En dát is wat de video "De meest logische opname tijdlijn" doet.Dessa schreef:Maar wat doe je dan met die tekst "Van die dag en die ure weet niemand" ? Als niemand dat weet weet toch niemand dat?
Dat Jezus komt als een dief in de nacht staat in 1 Tess. 5:2. Maar in vers 4 daar achteraan wordt gezegd: "Maar u, broeders, bent niet in duisternis, zodat die dag u als een dief zou overvallen."
Hierover spreekt Jezus in Matt. 24:43 43 Maar weet dit, dat als de heer des huizes geweten had in welke nachtwake de dief komen zou, hij waakzaam geweest zou zijn, en niet in zijn huis zou hebben laten inbreken.
Op.3:3 Bedenk dan hoe u het hebt ontvangen en gehoord, en houd het vast en bekeer u. Als u dan niet waakzaam bent, zal Ik bij u komen als een dief en u zult beslist niet weten op welk uur Ik bij u zal komen.
Hieruit blijkt duidelijk dat, hoewel het een verrassingselement bevat. de gelovigen voorbereid zijn, waakzaam zijn. Voor hen komt Hij niet onverwacht als een dief. Ze leven er naar toe, zijn er voortdurend mee bezig in hun gedachten en daden.
Maar om hiervoor datums te noemen gaat me te ver. Ik geloof wel dat de tijd nabij is.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 23 aug 2014, 21:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
-
Ik begrijp dat ook niet. Bekering is dan uit angst - stel dat ik er niet bij hoor...Jaron schreef:Of post je dit voor de niet-christenen, om hen te waarschuwen dat ze nog maar een beperkte tijd hebben om zich te bekeren...? Voor zover ik weet, hebben dit soort oproepen nooit veel effect gehad, ook doordat ze er tot nu toe (moge duidelijk zijn) altijd naast zaten...
En wat die tijd is; Jezus zegt zelf dat alleen God dat weet, zelfs Hij niet...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
-
dan kan Jezus ook niet Godzelf zijn....Martine schreef:Ik begrijp dat ook niet. Bekering is dan uit angst - stel dat ik er niet bij hoor...Jaron schreef:Of post je dit voor de niet-christenen, om hen te waarschuwen dat ze nog maar een beperkte tijd hebben om zich te bekeren...? Voor zover ik weet, hebben dit soort oproepen nooit veel effect gehad, ook doordat ze er tot nu toe (moge duidelijk zijn) altijd naast zaten...
-
Ergens heb ik in een stapel papieren van de twee voorgaande jaren een verhaal over hoe het zit met God de Vader en God de Zoon. Het is een puur theologische uitleg - maar ik ga er verder niet op in. Al geloof ik - van de Drie-eenheid snap ik niks, net zomin als jij...Callista schreef:dan kan Jezus ook niet Godzelf zijn...
-
Kom ik weer met die 3 vlammetjes aan God Jezus en de HG zijn 3 maar toch 1 en daardoor hebben ze toch aparte dingen en er zijn dingen die God alleen weet, zoiets zit het denk ikcallista schreef:dan kan Jezus ook niet Godzelf zijn....Martine schreef:Ik begrijp dat ook niet. Bekering is dan uit angst - stel dat ik er niet bij hoor...Jaron schreef:Of post je dit voor de niet-christenen, om hen te waarschuwen dat ze nog maar een beperkte tijd hebben om zich te bekeren...? Voor zover ik weet, hebben dit soort oproepen nooit veel effect gehad, ook doordat ze er tot nu toe (moge duidelijk zijn) altijd naast zaten...
-
Ja.. ik weet één simpele uitleg van een van onze predikanten.Dessa schreef:Kom ik weer met die 3 vlammetjes aan God Jezus en de HG zijn 3 maar toch 1 en daardoor hebben ze toch aparte dingen en er zijn dingen die God alleen weet, zoiets zit het denk ik
De drie personen in/van de Godheid...
Het heeft iets te maken met Latijn of Grieks. Maar je kunt het woord 'persoon' ook als 'rol' vertalen.
Dan is het de rol waarin we God tegenkomen - als God, als Jezus of als de Heilige Geest.
Dat was niet de theologische die ik eerder naar Callista benoemde.
-
Zo ken ik de uitleg niet, maar rol als rol hebben of rol papier waar de bijbel eerst op stond?Martine schreef:Ja.. ik weet één simpele uitleg van een van onze predikanten.Dessa schreef:Kom ik weer met die 3 vlammetjes aan God Jezus en de HG zijn 3 maar toch 1 en daardoor hebben ze toch aparte dingen en er zijn dingen die God alleen weet, zoiets zit het denk ik
De drie personen in/van de Godheid...
Het heeft iets te maken met Latijn of Grieks. Maar je kunt het woord 'persoon' ook als 'rol' vertalen.
Dan is het de rol waarin we God tegenkomen - als God, als Jezus of als de Heilige Geest.
Dat was niet de theologische die ik eerder naar Callista benoemde.
-
Dessa schreef:Ik geloof dat die tekst anders bedoeld wordt
als een dief in de nacht, ken je die tekst?
Dat Hij komt als een dief in de nacht is een Joods gezegde van de hoedanigheid waarin een Joodse bruidegom zijn bruid ophaalt. Het verwijst ook naar de tempeldienst: als een priester 's nachts niet had gewaakt, kwam de overste bij hem 'als een dief in de nacht' en dat was niet fijn voor hem want dan werd hij uitgekleed en moest hij naakt naar buiten gaan: "Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij die waakzaam is en op zijn kleren acht geeft, zodat hij niet naakt zal rondlopen en men zijn schaamte niet zal zien." (Openbaring 16:15)
En dan nog iets: Jezus wist dat "niemand weet de dag noch de ure" een Joodse spreekwijze was voor het bazuinenfeest. Dus als Hij die spreekwijze ongewijzigd overneemt en in relatie plaatst met de 'Opname van de gemeente', dan heeft Hij dat er gewoon rechtstreeks aan gekoppeld.
Die interpretatie baseer ik op:
Wake Up! blz 304 tweede druk schreef:Voor israël was de cyclus van de maan bepalend voor de maandkalender. Een maan-maand duurt ongeveer 29,5 dag, waardoor het vroeger altijd onzeker was of men de nieuwe maan nu op de ene dan wel de volgende dag kon zien. De maan kon bovendien tussen de 2 en 3 dagen onzichtbaar blijven. Zo kon het gebeuren dat je wakker werd en het Bazuinenfeest al halverwege was, omdat het bericht vanuit het Sanhedrin nog niet in het hele land was aangekomen. Iedereen moest dus waakzaam zijn, maar niemand wist vooraf "de dag noch het uur" waarop het feest precies begon! Werd de nieuwe maan op de eerste dag niet gezien, dan startte het Bazuinenfeest wel automatisch op de volgende dag.
Na de heiliging door het Sanhedrin werden boodschappers uitgestuurd om het bericht door te geven. Deze boodschappers kwamen wel tot in Syrië. Daarnaast werden vuursignalen van heuveltop tot heuveltop doorgeseind, wat niet wegnam dat het bericht van de start van de nieuw maan nog steeds redelijk lang kon duren. In de praktijk was er dan ook al snel sprake van een feest dat altijd twee dagen duurde, zodat men bij bewolkt weer de (dan onzichtbare) nieuwe maan, en dus het feest, niet had overgeslagen.
Omdat de maan gedurende een aantal dagen voorafgaand aan de nieuwe maan niet zichtbaar is, is dat ook de reden waarom deze dag de "verborgen dag" werd genoemd. Dat zegt iets over de Opname van de Gemeente, die volgens de Bijbel zowel de wereld als de niet-voorbereide gelovigen bij verassing zal overvallen! De maand voorafgaand aan het Bazuinenfeest werd er elke werkdag op de sjofar geblazen, maar traditioneel niet op de dag vóór de verwachte dag van het Bazuinenfeest. De gedachte daarachter was 'dat de satan niet waakzaam zou zijn'. Deze eeuwenlang ongekende profetische symboliek verwijst opnieuw naar de gebeurtenis van de plotselinge Opname van de Bruid, waarvan de wereld in de aanloop naar deze gebeurtenis niets zal merken, totdat de gevolgen van de verdwijning van miljoenen gelovigen duidelijk zullen worden.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________De nieuwe maan in deze maand Tisjri - de maand van de najaarsfeesten - voegt nog een extra dimensie toe: ze komt bij het zichtbaar worden nauwelijks boven de horizon uit en verdwijnt al weer snel, terwijl de baan van de nieuwe maan in de lente juist heel hoog loopt en dus eenvoudiger waar te nemen valt. De nieuwe maan op de dag van het Bazuinenfeest is dus al snel weer verdwenen en blijft nog grotendeels verborgen. In dit hoofdstuk zullen we beoordelen of dat toevallig is of juist helemaal niet.
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________Toen Jezus sprak over de laatste dingen en de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden (Matth. 24 en 25) aanhaalde, benadrukte Hij twee keer dat "niemand de dag noch het uur" van de Opname van de Bruid zou kennen. Veel aanwijzingen die Jezus geeft zijn in hun Hebreeuwse context eenvoudiger te begrijpen dan binnen ons Westers referentiekader. Het is dus geen luxe om de verhalen en gebeurtenissen steeds binnen die context te bestuderen. Herkent u de nauwelijks zichtbare nieuwe maan op de kaft van het boek?
Nog altijd worden er in de christelijke wereld veel artikelen over de Opname gepubliceerd waarin auteurs komen met de in hun ogen bijbelse uitspraak dan "niemand de dag noch het uur ervan kent", zodat het voor gelovigen daarom ook niet nuttig zou zijn om zich waakzaam bezig te houden met het onderscheiden van de tijd dat de Bruidegom komt. Bij God zou je het immers nooit weten omdat bij Hem een periode van "duizend jaar als één dag zou zijn" en andersom. Die gedachte is echter in tegenspraak met Jezus' beschrijving van de gebeurtenissen die aan de Opname vooraf gaan, waarbij Hij bovendien wijst op een gebrek aan waakzaamheid (zie Luc. 21:36) in de parabel van de wijze en dwaze maagden. Eerder ontdekten we al dat deze "duizend jaar als één dag" niet op de Opname slaat maar verband houdt met de aan deze wereld gegeven tijdsduur, die weer in relatie staat tot de scheppingsweek.
We kunnen natuurlijk ook nog tegenwerpen dat Jezus nadrukkelijk stelde dat "alleen de Vader het wist". In het volgende hoofdstuk dat gaat over het Joodse bruiloftsritueel zullen we echter zien dat deze uitspraak een Joods idioom is dat moet worden begrepen in de context van dat bruiloftsritueel. De Joodse discipelen waren op de hoogte van deze beeldspraken en wisten bij die uitspraak genoeg! Kán dit nog iets anders betekenen dan dat de Bruidegom zal komen om Zijn Bruid to halen op het feest, waarvan "niemand de dag noch het uur" wist, moeten ze zich afgevraagd hebben ...
Dat de Zoon het niet weet kan niet betekenen dat er geen volledige eenheid is tussen de Vader en de Zoon in de Hemel, terwijl de Bijbel ons anders leert.
"Gelooft Mij, dat Ik in de Vader ben en de Vader in Mij is" (Joh. 14:11)
Jezus verwees met de uitspraak dat "de Zoon het niet weet" naar een toekomstige Bruiloft waarin Hij Zelf de Bruidegom zou zijn. Dit beeld zal helder worden in het volgende hoofdstuk. Het bazuinenfeest valt overigens op dezelfde dag als de eerste dag van het burgerlijk Nieuwjaar (Tisjri 1) en wordt daarom nogal eens in een adem genoemd met Rosj Hasjana, waarmee 'Hoofd van het Jaar' wordt bedoeld. In seculier Israël verhult deze Rosj Hasjana eigenlijk het Bazuinenfeest, hoewel elementen van het feest er nog wel in terugkomen. Ook de Joden, die schaduw en bijbehorende werkelijkheid in Christus veelal (nog) niet kennen, hebben dus net als de Kerk de neiging om burgerlijke en religieuze feesten met elkaar en met wereldse elementen te vermengen... voornamelijk omdat ze zich geen raad wisten met dat mysterieuze Bazuinenfeest.
Bekijk ook eens de volgende schema's uit het boek "Wake up!":Wake up! blz 323 tweede druk schreef: Als we het Bazuinenfeest nu samenvatten, dan ontstaat het volgende beeld:
- Het is het eerstvolgende feest dat door Jezus Christus in de nabije toekomst zal worden vervuld;
- Het is typisch het feest dat begint op het moment "waarvan niemand de dag noch het uur" kent;
- Deze dag is voor de wereld een "verborgen dag"
- De laatste Bazuin wordt geblazen aan het begin van het Bazuinenfeest, op de avond van de nieuwe maan en is de laatste toon van een symfonie van tooncombinaties, elk met hun specifieke betekenis;
- De klassieke Hebreeuwse thema's die bij het Bazuinenfeest horen - de kroning van de koning, de opstanding van de doden en de huwelijksplechtigheid - wijzen precies op de Opname van de Bruid, de Bruiloft in het Vaderhuis en de Kroning van Jezus Christus, vóór Zijn Wederkomst naar deze wereld;
- De open deur van het Bazuinenfeest staat beschreven in verschillende Bijbelteksten (Matth. 25, Openb. 4:1, Ezech. 46:1)
- De nieuwe maan is een beeld of schaduw van "een toekomstige gebeurtenis" (Col. 2:16-17) en het Bazuinenfeest is het enige van de grote feesten dat op de nieuwe maan wordt gevierd;
- Tijdens de Hebreeuwse bruiloft komt de bruidegom zijn bruid halen als "een dief in de nacht"
http://www.wakeup.nu/wp-content/uploads ... -Jezus.pdf
http://www.wakeup.nu/wp-content/uploads ... tronen.pdf
Laatst gewijzigd door Julian Brasser op 23 aug 2014, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Ja dus dan weet niemand wanneer het exact zal zijn. Dat zegt deze tekst nou preciesJulian Brasser schreef:Dessa schreef:Ik geloof dat die tekst anders bedoeld wordt
als een dief in de nacht, ken je die tekst?
Dat Hij komt als een dief in de nacht is een Joods gezegde van de hoedanigheid waarin een Joodse bruidegom zijn bruid ophaalt. Het verwijst ook naar de tempeldienst: als een priester 's nachts niet had gewaakt, kwam de overste bij hem 'als een dief in de nacht' en dat was niet fijn voor hem want dan werd hij uitgekleed en moest hij naakt naar buiten gaan: "Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij die waakzaam is en op zijn kleren acht geeft, zodat hij niet naakt zal rondlopen en men zijn schaamte niet zal zien." (Openbaring 16:15)
En dan nog iets: Jezus wist dat "niemand weet de dag noch de ure" een Joodse spreekwijze was voor het bazuinenfeest. Dus als Hij die spreekwijze ongewijzigd overneemt en in relatie plaatst met de 'Opname van de gemeente', dan heeft Hij dat er gewoon rechtstreeks aan gekoppeld.
Dat van wake up vind ik geen bewijs dat men de exacte tijd kan weten.
-
Zoals in een toneelstuk - de rol spelen/vervullen. Zoals ik het nu neerschrijf lijkt het plat, maar zo bedoelde hij het niet. Hij gaf dus alleen aan dat met de zinsnede "Er zijn drie Personen in de Godheid - de Vader, de Zoon en de Heilige Geest" een mens drie verschillende rollen kan spelen.Dessa schreef:Zo ken ik de uitleg niet, maar rol als rol hebben of rol papier waar de bijbel eerst op stond?
Maar het is off-topic, het kwam door Callista's opmerking... hoort in een ander topic thuis.
-
Ok ja die rol, ik snapMartine schreef:Zoals in een toneelstuk - de rol spelen/vervullen. Zoals ik het nu neerschrijf lijkt het plat, maar zo bedoelde hij het niet. Hij gaf dus alleen aan dat met de zinsnede "Er zijn drie Personen in de Godheid - de Vader, de Zoon en de Heilige Geest" een mens drie verschillende rollen kan spelen.Dessa schreef:Zo ken ik de uitleg niet, maar rol als rol hebben of rol papier waar de bijbel eerst op stond?
Maar het is off-topic, het kwam door Callista's opmerking... hoort in een ander topic thuis.
Dus die 3 zijn ook apart, ze hebben aparte rollen en daardoor weet God meer over wanneer het tijdstip van terug komen zal zijn, Hij is de Enige die het kan weten.
-
Ik vond het voor mijzelf een uitleg die veel vragen heeft opgelost.Dessa schreef:Ok ja die rol, ik snap
Dus die 3 zijn ook apart, ze hebben aparte rollen en daardoor weet God meer over wanneer het tijdstip van terug komen zal zijn, Hij is de Enige die het kan weten.
-
Ik weet niet of dat wel zo is, dat de Heer dan ook Zijn bruid ophaalt in de nacht overigens geloof ik dat de Bruid het volk Israël is en voor hen zullen Zijn voeten staan op de Olijfberg en dat lijkt me als Hij komt dan komt Hij altijd in en met het Licht.Julian Brasser schreef: Dat Hij komt als een dief in de nacht is een Joods gezegde van de hoedanigheid waarin een Joodse bruidegom zijn bruid ophaalt. Het verwijst ook naar de tempeldienst: als een priester 's nachts niet had gewaakt, kwam de overste bij hem 'als een dief in de nacht' en dat was niet fijn voor hem want dan werd hij uitgekleed en moest hij naakt naar buiten gaan: "Zie, Ik kom als een dief. Zalig hij die waakzaam is en op zijn kleren acht geeft, zodat hij niet naakt zal rondlopen en men zijn schaamte niet zal zien." (Openbaring 16:15)
Openbaring 16 gaat over het overkleed worden met Christus en naakt voor God staan ten aanzien van de handel en wandel van de gelovige, ik zie het verband niet.
Dat klopt dus niet dat "koppelen" want wij zijn kinderen des lichts, men citeert altijd de helft van de tekst, want Paulus zegt dit tegen de discipelen en hij zegt er achter: "Maar gij weet allen zeer wel". De dief in de nacht heeft in de Bijbel nooit te maken dat Hij komt voor Zijn Gemeente, maar dat is weer een kwestie van bedelingen.En dan nog iets: Jezus wist dat "niemand weet de dag noch de ure" een Joodse spreekwijze was voor het bazuinenfeest. Dus als Hij die spreekwijze ongewijzigd overneemt en in relatie plaatst met de 'Opname van de gemeente', dan heeft Hij dat er gewoon rechtstreeks aan gekoppeld.
Kun je zeggen waar dit staat in de Bijbel want wat is de heiliging van het Sanhedrin? Wat bedoel je daarmee. En is het Sanhedring bepalend voor de komst van Christus? Dat geloof je toch zelf niet.Na de heiliging door het Sanhedrin werden boodschappers uitgestuurd om het bericht door te geven. Deze boodschappers kwamen wel tot in Syrië. Daarnaast werden vuursignalen van heuveltop tot heuveltop doorgeseind, wat niet wegnam dat het bericht van de start van de nieuw maan nog steeds redelijk lang kon duren. In de praktijk was er dan ook al snel sprake van een feest dat altijd twee dagen duurde, zodat men bij bewolkt weer de (dan onzichtbare) nieuwe maan, en dus het feest, niet had overgeslagen.
Omdat de maan gedurende een aantal dagen voorafgaand aan de nieuwe maan niet zichtbaar is, is dat ook de reden waarom deze dag de "verborgen dag" werd genoemd. Dat zegt iets over de Opname van de Gemeente, die volgens de Bijbel zowel de wereld als de niet-voorbereide gelovigen bij verassing zal overvallen! De maand voorafgaand aan het Bazuinenfeest werd er elke werkdag op de sjofar geblazen, maar traditioneel niet op de dag vóór de verwachte dag van het Bazuinenfeest. De gedachte daarachter was 'dat de satan niet waakzaam zou zijn'. Deze eeuwenlang ongekende profetische symboliek verwijst opnieuw naar de gebeurtenis van de plotselinge Opname van de Bruid, waarvan de wereld in de aanloop naar deze gebeurtenis niets zal merken, totdat de gevolgen van de verdwijning van miljoenen gelovigen duidelijk zullen worden.
De maan is een type van Israël, en die bloedmanen die Appie heeft uitgelegd zijn toch iets anders, maar ik laat deze uitleg maar voor jouw rekening. De Bruid wordt niet opgenomen. Dat staat nergens in de Bijbel, het is Zijn Lichaam wat met het Hoofd verbonden zal worden. Kun je uitleggen waarom je denkt dat de verdwijning van miljoenen gelovigen duidelijk zal worden.
Ik geloof dat de antichrist hier op de verklaringsdag een uitleg zal geven wereldwijd die men zal geloven, maar het is een leugen.
_________________________________________________________________________________________________________________________________________
Dit zijn citaten uit het boek, maar daarmee is het niet de waarheid, al kan dat wel zo zijn natuurlijk.De nieuwe maan in deze maand Tisjri - de maand van de najaarsfeesten - voegt nog een extra dimensie toe: ze komt bij het zichtbaar worden nauwelijks boven de horizon uit en verdwijnt al weer snel, terwijl de baan van de nieuwe maan in de lente juist heel hoog loopt en dus eenvoudiger waar te nemen valt. De nieuwe maan op de dag van het Bazuinenfeest is dus al snel weer verdwenen en blijft nog grotendeels verborgen. In dit hoofdstuk zullen we beoordelen of dat toevallig is of juist helemaal niet.
________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ik weet dat het Zoeklicht deze gedachte aanhangt en het boek w.s. heeft uitgegeven, maar het is zeker belangrijk om het binnen de context te bestuderen en daarbij de Bijbel gebruikt en het Zoeklicht gelooft ook in bedelingen, en ik mis dat in het hele boek. Tot dusver dat is jammer.Toen Jezus sprak over de laatste dingen en de gelijkenis van de wijze en dwaze maagden (Matth. 24 en 25) aanhaalde, benadrukte Hij twee keer dat "niemand de dag noch het uur" van de Opname van de Bruid zou kennen. Veel aanwijzingen die Jezus geeft zijn in hun Hebreeuwse context eenvoudiger te begrijpen dan binnen ons Westers referentiekader. Het is dus geen luxe om de verhalen en gebeurtenissen steeds binnen die context te bestuderen. Herkent u de nauwelijks zichtbare nieuwe maan op de kaft van het boek?
Zeker is duizend jaar als 1 dag en leven we in de derde dag dus de komst is zeer nabij maar niet als de Bruidegom, maar als de Koning in heerlijkheid. De parabel van de 10 maagden is in een ander topic aan de orde dus ik ga hier niet verder op in.Nog altijd worden er in de christelijke wereld veel artikelen over de Opname gepubliceerd waarin auteurs komen met de in hun ogen bijbelse uitspraak dan "niemand de dag noch het uur ervan kent", zodat het voor gelovigen daarom ook niet nuttig zou zijn om zich waakzaam bezig te houden met het onderscheiden van de tijd dat de Bruidegom komt. Bij God zou je het immers nooit weten omdat bij Hem een periode van "duizend jaar als één dag zou zijn" en andersom. Die gedachte is echter in tegenspraak met Jezus' beschrijving van de gebeurtenissen die aan de Opname vooraf gaan, waarbij Hij bovendien wijst op een gebrek aan waakzaamheid (zie Luc. 21:36) in de parabel van de wijze en dwaze maagden. Eerder ontdekten we al dat deze "duizend jaar als één dag" niet op de Opname slaat maar verband houdt met de aan deze wereld gegeven tijdsduur, die weer in relatie staat tot de scheppingsweek.
Ik wil niets afdoen aan het boek, ik heb het niet gelezen. En het zal best heel leerzaam zijn.
-
In 1 thessalonicenzen 5:2 zegt Paulus dat hij komt als en dief in de nacht en in vers 3 legt hij uit waarom:"Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeen van een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten". Dtaat ook in mijn video.
Bovenstaande is @Wilsophie
-
Zo wordt het alleen maar warriger.Julian Brasser schreef:In 1 thessalonicenzen 5:2 zegt Paulus dat hij komt als en dief in de nacht en in vers 3 legt hij uit waarom:"Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeen van een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten". Dtaat ook in mijn video.
Er is onderscheid in tijd en bedeling Julian.
1Thess. 5 vers 2 even citeren en let op de citaten het onderscheid tussen "zij" en "wij" .
Dat is heel belangrijk.
Let op het voorgaande waar Paulus spreekt over de broeders dus over "wij . "IK wil niet dat gij onwetend zijt van degenen die ontslapen zijn opdat gij niet bedroefd zijt , gelijk als de anderen die GEEN hoop hebben" Wij hebben dus hoop en dus toekomstverwachting want dat betekent "hoop" in de BIjbel
Dan gaat het over de opname van de Gemeente en Zijn parousia, dus dan komt de Heer NIET op de aarde, het is Zijn parousia voor de Gemeente in de lucht en de ontslapen gelovigen zullen eerst opstaan en ons voorgaan en daarna WIJ dus gelovigen die nog leven op de aarde. Dan spreekt de Brief hier over een wegrukking, een "entrückung" wat in een atoom zal gebeuren en dat is zo snel dat we dat ons niet voor kunnen stellen ,de Bijbel noemt het een ondeelbaar ogenblik maar in de grondtekst staat "atoom".
Dan zullen wij altijd bij de Heere wezen toch?
Dan gaat de apostel verder met een ander aspect van de parousia want hij zegt: "Maar van de tijdenen en de gelegenheden Broeders!!! dus gelovigen, hebt gij niet van node dat men u schrijve, want gij weet allen zeer wel, ( verdraaid goed zouden we zeggen) dat de dag des Heeren alzo zal komen als een dief in de nacht.
De dag des Heeren is de Jongste Dag dus die is meer dan duizend jaar later en dan verwijst Paulus naar Openbaring 12.
En dat gaat niet over "wij" maar over "zij".
Het is belangrijk om te zien wie zullen roepen dat het vrede is en zonder gevaar> Wie roepen dat?
Toch degenen die een haastig verderf zal overkomen? Dat gaat dus over Israël, want in Openbaring 12 is de Gemeente weggerukt dus "entrückt"voor God en Zijn troon. En dat het Israël is leert de uitdrukking van de droom van Jozef en gaat dus over de 12 Patriarchen.
Haal dat goed uit elkaar dat die niet entrückt zijn die blijven achter en dat gaat over de maan en de sterren uit de droom van Jozes en over hen zegt Paulus dat hen een haastig verderf zal overkomen.
HIj wendt zich dan weer tot de broeders, dus tot de gelovigen en zegt: "Maar gij broeders, gij zijt niet in duistenis dat u die dag als een dief zou bevangen. Gij zijt allen kinderen des Lichts en kinderen des daags en wij zijn niet van de nacht en leven niet in duisternis.
En wij gelovigen Julian zijn ook niet bang voor een verder en roepen ook niet om vrede want wij hebben de vrede Gods ontvangen dus trekken wij het borstwapen aan en zette de helm op nu.!! En zijn waakzaam en nuchter als de Heer ons kom wegrukken, Want wij zijn niet gesteld tot toorn maar hebben zaligheid ontvangen.
Bovendien zal na de opname van de Gemeente nog minstens 1000 jaar passeren voordat de Jongste Dag aanbreekt als een dief in de nacht.
Los van de bedelingenleer, is dit de gewone volgorde in de profeet Daniël in de brieven van Paulus en in Openbaringen 12.
-
Mee eens, die benadering van de tekst is inderdaad verhelderend, want uit die Bijbeltekst (1 Thessalonicenzen 5:1-4) kun je concluderen dat het volgende van toepassing op ons is:Wilsophie schreef:Zo wordt het alleen maar warriger.Julian Brasser schreef:In 1 thessalonicenzen 5:2 zegt Paulus dat hij komt als en dief in de nacht en in vers 3 legt hij uit waarom:"Want wanneer zij zullen zeggen: Er is vrede en veiligheid, dan zal een onverwacht verderf hun overkomen, zoals de barensweeen van een zwangere vrouw, en zij zullen het beslist niet ontvluchten". Dtaat ook in mijn video.
Er is onderscheid in tijd en bedeling Julian.
1Thess. 5 vers 2 even citeren en let op de citaten het onderscheid tussen "zij" en "wij" .
Dat is heel belangrijk.
Let op het voorgaande waar Paulus spreekt over de broeders dus over "wij . "IK wil niet dat gij onwetend zijt van degenen die ontslapen zijn opdat gij niet bedroefd zijt , gelijk als de anderen die GEEN hoop hebben" Wij hebben dus hoop en dus toekomstverwachting want dat betekent "hoop" in de BIjbel
Dan gaat het over de opname van de Gemeente en Zijn parousia, dus dan komt de Heer NIET op de aarde, het is Zijn parousia voor de Gemeente in de lucht en de ontslapen gelovigen zullen eerst opstaan en ons voorgaan en daarna WIJ dus gelovigen die nog leven op de aarde. Dan spreekt de Brief hier over een wegrukking, een "entrückung" wat in een atoom zal gebeuren en dat is zo snel dat we dat ons niet voor kunnen stellen ,de Bijbel noemt het een ondeelbaar ogenblik maar in de grondtekst staat "atoom".
Dan zullen wij altijd bij de Heere wezen toch?
Dan gaat de apostel verder met een ander aspect van de parousia want hij zegt: "Maar van de tijdenen en de gelegenheden Broeders!!! dus gelovigen, hebt gij niet van node dat men u schrijve, want gij weet allen zeer wel, ( verdraaid goed zouden we zeggen) dat de dag des Heeren alzo zal komen als een dief in de nacht.
De dag des Heeren is de Jongste Dag dus die is meer dan duizend jaar later en dan verwijst Paulus naar Openbaring 12.
En dat gaat niet over "wij" maar over "zij".
Het is belangrijk om te zien wie zullen roepen dat het vrede is en zonder gevaar> Wie roepen dat?
Toch degenen die een haastig verderf zal overkomen? Dat gaat dus over Israël, want in Openbaring 12 is de Gemeente weggerukt dus "entrückt"voor God en Zijn troon. En dat het Israël is leert de uitdrukking van de droom van Jozef en gaat dus over de 12 Patriarchen.
Haal dat goed uit elkaar dat die niet entrückt zijn die blijven achter en dat gaat over de maan en de sterren uit de droom van Jozes en over hen zegt Paulus dat hen een haastig verderf zal overkomen.
HIj wendt zich dan weer tot de broeders, dus tot de gelovigen en zegt: "Maar gij broeders, gij zijt niet in duistenis dat u die dag als een dief zou bevangen. Gij zijt allen kinderen des Lichts en kinderen des daags en wij zijn niet van de nacht en leven niet in duisternis.
En wij gelovigen Julian zijn ook niet bang voor een verder en roepen ook niet om vrede want wij hebben de vrede Gods ontvangen dus trekken wij het borstwapen aan en zette de helm op nu.!! En zijn waakzaam en nuchter als de Heer ons kom wegrukken, Want wij zijn niet gesteld tot toorn maar hebben zaligheid ontvangen.
Bovendien zal na de opname van de Gemeente nog minstens 1000 jaar passeren voordat de Jongste Dag aanbreekt als een dief in de nacht.
Los van de bedelingenleer, is dit de gewone volgorde in de profeet Daniël in de brieven van Paulus en in Openbaringen 12.
- Je hoeft je niet zo te verdiepen in de tijden en gelegenheden, want je weet dat hij zal komen als een dief in de nacht. We moeten letten op het moment dat ze zullen zeggen: "Er is vrede en veiligheid", want dán zal een onverwacht verderf hen overkomen.
- Met andere woorden: bekijk de video "De meest logische opname tijdlijn" vanaf minuut (3:00) https://www.youtube.com/watch?v=nLWevLeIySc#t=180
-
@Wilsophie, toevoeging: mee eens, behalve met die duizend jaar tot de Tweede Wederkomst, want dan verwar je de Tweede Wederkomst met het "Oordeel met de grote witte troon".
-
Dat zal voorlopig niet gezegd worden (vrees ik) er is op dit moment alles behalve vrede en veiligheid.Julian Brasser schreef:- Je hoeft je niet zo te verdiepen in de tijden en gelegenheden, want je weet dat hij zal komen als een dief in de nacht. We moeten letten op het moment dat ze zullen zeggen: "Er is vrede en veiligheid", want dán zal een onverwacht verderf hen overkomen.
-
Misschien was het nog niet duidelijk, maar ik verwar helemaal niet, want het oordeel voor de Grote Witte Troon betreft de ongelovigen van alle tijden en de gelovigen van onder het oude verbond en die Troon verschijnt op de Jongste of Laatst Dag , dat is pas nà de duizend jaar waarin satan gebonden is. De tweede wederkomst is de komst op de Olijfberg in alle heerlijkheid en glorie en dat is wat anders dan de Parousia voor de Gemeente in de lucht.Julian Brasser schreef:@Wilsophie, toevoeging: mee eens, behalve met die duizend jaar tot de Tweede Wederkomst, want dan verwar je de Tweede Wederkomst met het "Oordeel met de grote witte troon".
-
Er komt een tijd van vrede, maar het is schijnvrede en dat is nu nog niet aan de orde. Veiligheid zeggen ze niet. Het Joodse volk zal zeggen : "Vrede, vrede en geen gevaar" maar wellicht is dat anders vertaald.Dessa schreef:Dat zal voorlopig niet gezegd worden (vrees ik) er is op dit moment alles behalve vrede en veiligheid.Julian Brasser schreef:- Je hoeft je niet zo te verdiepen in de tijden en gelegenheden, want je weet dat hij zal komen als een dief in de nacht. We moeten letten op het moment dat ze zullen zeggen: "Er is vrede en veiligheid", want dán zal een onverwacht verderf hen overkomen.
-
Ik kan niet geloven dat ze dat ooit gaan zeggen dat er geen gevaar is..
-
Dessa schreef:Ik kan niet geloven dat ze dat ooit gaan zeggen dat er geen gevaar is..
De uitspraak “vrede, vrede en geen gevaar” zal worden uitgesproken in de dagen na de grote verdrukking. Het wordt uitgesproken door hen die in duisternis zullen zijn. Ze zullen plotsklaps overvallen worden door het oordeel van de dag des Heeren. Ditzelfde beeld komt prachtig tot uitdrukking in Jesaja 13 en dan met name in vers 8.
Dat is in tijd gemeten zo ver weg, dat wij niet kunnen overzien of indenken hoe de wereld erbij staat of ligt.
-
Ja die tijd is echt nog lang niet aangebroken.Wilsophie schreef:Dessa schreef:Ik kan niet geloven dat ze dat ooit gaan zeggen dat er geen gevaar is..
De uitspraak “vrede, vrede en geen gevaar” zal worden uitgesproken in de dagen na de grote verdrukking. Het wordt uitgesproken door hen die in duisternis zullen zijn. Ze zullen plotsklaps overvallen worden door het oordeel van de dag des Heeren. Ditzelfde beeld komt prachtig tot uitdrukking in Jesaja 13 en dan met name in vers 8.
Dat is in tijd gemeten zo ver weg, dat wij niet kunnen overzien of indenken hoe de wereld erbij staat of ligt.