De Wet

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
Peter79
Man/Vrouw: M

Re: De Wet

Bericht door Peter79 »

ericjan schreef:Wie er spreekt is zelfs niet echt duidelijk, maar voor mij is het allemaal (elke Jota) het Woord van God.Dus wat er staat is juist.
Wat er staat is juist, dat klopt, anders had de Geest het wel anders geleid.
Inderdaad is het gissen Peter, een aanname dat:
- Paulus niet spreekt (hetzij andersom ook een aanname is)
Dus als bewijs voor hoe Paulus er over denkt, is de tekst niet te gebruiken
- De anderen niet de waarheid zouden spreken
Eerder in hoofdstuk 21 zie je ook dat de broeders Paulus proberen te bewegen niet naar Jeruzalem te gaan. Dat is vanuit bezorgdheid, niet vanuit onwaarheid.
- Paulus met deze onwaarheid mee zou praten
Hij praat er niet aan mee.
- Paulus met deze onwaarheid mee zou doen
- Paulus uit angst de waarheid zou verzwijgen.
Uit Paulus' onderwijs in zijn brieven blijkt dat hij soms dingen doet en laat om anderen geen aanstoot te geven. Voor hem geldt dat de verkondiging van het evangelie doorgang moet vinden.
Als dat het geval was geweest dan zou Paulus dus voor een dwaalleer daar ter plekke als ook in de bijbel hebben zorg gedragen?
Dat zijn voor mij teveel aannames, sorry
Wat is hier dan de dwaalleer?
Trajecto
Site Admin

Bericht door Trajecto »

ericjan schreef:
Trajecto schreef:Nu doet zich opeens het vreemde feit voor dat jij een tekst die er staat wilt laten uitspreken door iemand anders.
Terzijde schuiven doe ik het stuk niet. Ik lees juist zorgvuldig wat er staat en kom tot de conclusie dat jij het als bewijs wilt gebruiken voor iets dat er niet staat. En dat kan natuurlijk niet.
- Paulus zou nooit hebben mee gepraat als het dwaalleer zou zijn.
- Paulus zou al helemaal NOOIT hebben meegewerkt als het dwaalleer betrof.
- God zou het NOOIT onjuist in Zijn Woord laten ingeven door de Heilige Geest.
Paulus praat daar niet en dus praat hij ook niet mee.
Jij echter haalt de tekst eruit en geeft daarbij een uitleg die bij gewoon lezen wat er staat eigenlijk niet kan; je wilt Paulus laten spreken en de tekst van de broeders laten zeggen. Je vult iets in dat bij gewoon lezen niet uit de tekst komt en dan presenteer je het als een bewijs. Dat nu, is erg vreemd.
Beter kun je zeggen dat de tekst geen duidelijkheid in de kwestie geeft.
Het lijkt erop dat je liever allerlei aannames doet om het als iets te kunnen laten klinken dat je vindt dat eruit zou moeten spreken.
Nulla aetas ad discendum sera
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Met andere woorden: de wet vergaat niet tot het einde van de wereld, want de wet toont de strafwaardigheid van de wereld aan. Aangezien niemand die wet voor de volle 100% houdt, is iedereen schuldig. Daarmee sluit de wet iedere eigengerechtigheid uit.
Je bedoelde het waarschijnlijk voorheen ook al zo, maar zoals je het nu schrijft ben ik er mee eens. ;)
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie
Man/Vrouw: V

Bericht door Wilsophie »

Ik zag een mooie uitleg over het nieuwe verbond, want daar valt of staat de wet mee van Dick Baarsen.
https://www.youtube.com/watch?v=trGhmhwfryc
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:
ericjan schreef:- De anderen niet de waarheid zouden spreken
Eerder in hoofdstuk 21 zie je ook dat de broeders Paulus proberen te bewegen niet naar Jeruzalem te gaan. Dat is vanuit bezorgdheid, niet vanuit onwaarheid.
Of het nu vanuit bezorgdheid komt of vanuit valsheid, het resultaat zou even goed een onwaarheid blijven.
Overal zien we dat onjuiste leer wordt bestreden en het er niet bij laat zitten, dat is namelijk het zagen aan de wortel van de boom, als je dat toelaat.
Peter79 schreef:
ericjan schreef:- Paulus met deze onwaarheid mee zou praten
Paulus laat het er volgens jou bij om zijn hachje te redden of om niet teveel stof doen opwaaien. Dat is het lauw zijn van de gemeente en daar had Paulus alles behalve last van. Die zei waar het op stond, ongeacht de consequenties.
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Paulus met deze onwaarheid mee zou doen / - Paulus uit angst de waarheid zou verzwijgen.
Uit Paulus' onderwijs in zijn brieven blijkt dat hij soms dingen doet en laat om anderen geen aanstoot te geven. Voor hem geldt dat de verkondiging van het evangelie doorgang moet vinden.
Geen dwaalleer toelaten Peter, in dit geval zou Paulus volgens jou dan de leer toelaten dat de heidenen in Christus anders tov de Wet mogen handelen dan Joden in Christus? Dat geloof ik dus echt niet. Het feit dat Paulus er in mee gaat geeft aan dat het dus zo is, de Joden in Christus dienen anders om te gaan met de Wet dan de heidenen in Christus. Anders had God het nooit in de bijbel laten opnemen.
Peter79 schreef:
ericjan schreef: Als dat het geval was geweest dan zou Paulus dus voor een dwaalleer daar ter plekke als ook in de bijbel hebben zorg gedragen?
Dat zijn voor mij teveel aannames, sorry
Wat is hier dan de dwaalleer?
Volgens jou is het onderscheid mbt de omgang van de Wet van God voor Joden anders dan voor heidenen in Christus dus onjuist en daarmee dwaalleer.
We moeten niet vergeten dat God al een verbond had met de Joden, toen wij uit de heidenen gewoon verloren gingen en waren. Wij heidenen hadden niets met God.
We zijn bij de Joden geënt, om zo in Christus OOK deel te hebben aan de Olijfboom, waar de Joden al deel aan hadden.
Het offer van Christus is in beginsel gebracht door Jezus in opdracht van God voor Zijn Volk Israël zalig te maken (dus de zonde niet toe te rekenen). Daarna is die prachtige Genade OOK naar ons uit de heidenen gekomen en is de God van de Joden nu OOK de God van de heidenen geworden.
2 Timoteüs 3:16 & Johannes 5:47 inzake G'd Zijn onfeilbare Woord in de Schrift en Christenen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Niet meer relevant. Bericht verwijderd.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 08 apr 2014, 22:03, 3 keer totaal gewijzigd.
ericjan

Bericht door ericjan »

Trajecto schreef:
ericjan schreef:
Trajecto schreef:Nu doet zich opeens het vreemde feit voor dat jij een tekst die er staat wilt laten uitspreken door iemand anders.
Terzijde schuiven doe ik het stuk niet. Ik lees juist zorgvuldig wat er staat en kom tot de conclusie dat jij het als bewijs wilt gebruiken voor iets dat er niet staat. En dat kan natuurlijk niet.
- Paulus zou nooit hebben mee gepraat als het dwaalleer zou zijn.
- Paulus zou al helemaal NOOIT hebben meegewerkt als het dwaalleer betrof.
- God zou het NOOIT onjuist in Zijn Woord laten ingeven door de Heilige Geest.
Paulus praat daar niet en dus praat hij ook niet mee.
Jij echter haalt de tekst eruit en geeft daarbij een uitleg die bij gewoon lezen wat er staat eigenlijk niet kan; je wilt Paulus laten spreken en de tekst van de broeders laten zeggen. Je vult iets in dat bij gewoon lezen niet uit de tekst komt en dan presenteer je het als een bewijs. Dat nu, is erg vreemd.
Al zouden we dat onduidelijke punt buiten beschouwing laten Trajecto, dan nog klopt het niet dat:
- Paulus deze leer (van de anderen zoals jij stelt) dat de Joden in Christus anders met de Wet om dienen te gaan dan de heidenen in Christus, niet weerlegt.
- Dat God deze (in jou visie) dwaalleer in Zijn Woord heeft laten opnemen.
Daar loopt het uiteindelijk toch nog op stuk.
Trajecto schreef:Beter kun je zeggen dat de tekst geen duidelijkheid in de kwestie geeft.
Het lijkt erop dat je liever allerlei aannames doet om het als iets te kunnen laten klinken dat je vindt dat eruit zou moeten spreken.
Die aannames meen ik juist bij jou uitleg te zien, zoals eerder onderbouwd.

En inderdaad doen we beiden aannames:
- Jij stelt dat Paulus niet sprak, ik stel dat Paulus in een dialoog was met hen.
- Jij stelt dat Paulus om zijn veiligheid deze "dwaalleer" liet voor wat het is, ik stel dat Paulus NOOIT dwaalleer zou laten voor wat het is.
- Jij stelt dat een dwaalleer kan zijn opgenomen in de bijbel, ik stel dat God dat NOOIT zou toelaten in Zijn Woord.

In het christendom wil men maar niet de Eeuwige bijzonder positie van de Joden en Israel zien, omdat men zichzelf te bijzonder acht, helaas.
Hierdoor zijn we als christelijke kerk te ver van onze Joodse roots en dus waarheid afgedwaald, helaas. :(
Peter79

Bericht door Peter79 »

Peter79 schreef:Een vraag is nog waarvan Paulus dan gereinigd moest worden en waarom de Joodse broeders hem dat zouden moeten vertellen. Paulus was uitstekend op de hoogte van de reinigingsvoorschriften. Had hij zich verontreinigd? Waarvan moest hij dan gereinigd worden?
Deze vraag is blijven openstaan en het is geen eenvoudige kwestie.

De vier mannen in Handelingen 21 hebben een gelofte afgelegd. In de Wet vind je de voorschriften voor nazireeërs in Numeri 6. Ik vind het nog lastig als ik de teksten naast elkaar leg, om te bepalen of de nazireeërs aan het begin van hun gelofte staan, aan het einde, of tussentijds als ze onrein zijn geworden door contact met een dode. Als je uitgaat van de zevendaagse periode die in Handelingen 21 wordt genoemd, dan zou het gaan om mannen die tussentijds onrein zijn geworden. Maar dan kom je er niet mee uit dat Paulus zich al op de eerste dag liet reinigen en daarna in de tempel rondliep.

Dan lijkt het me eerder dat het gaat om het einde van het nazireeërschap. Er is dan geen sprake van onreinheid, maar wel van een reinigingsoffer. Over een zevendaagse periode wordt in dit kader in Numeri niet gesproken. Voor het begin van het nazireeërschap wordt geen voorschrift gegeven voor een reinigingsritueel.

Was Paulus een nazireeër? Ik denk het niet. Hij ging mee om te betalen voor de vier nazireeërs. Op deze wijze deed Paulus wat de wet voorschrijft en waren de nazireeërs vrij.

ericjan schreef:
Peter79 schreef:
ericjan schreef:- Paulus met deze onwaarheid mee zou praten
Paulus laat het er volgens jou bij om zijn hachje te redden of om niet teveel stof doen opwaaien. Dat is het lauw zijn van de gemeente en daar had Paulus alles behalve last van. Die zei waar het op stond, ongeacht de consequenties.
Als Paulus hier het naleven van de Wet verkondigt, is dat in strijd met zijn onderwijs in bijvoorbeeld de Galatenbrief. Ik zal de Handelingentekst nu laten liggen, want m.b.t. hoofdstuk 21 komen we nu niet dichter bij elkaar. Ik kom binnenkort met een inhoudelijke reactie.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef: Als Paulus hier het naleven van de Wet verkondigt, is dat in strijd met zijn onderwijs in bijvoorbeeld de Galatenbrief. Ik zal de Handelingentekst nu laten liggen, want m.b.t. hoofdstuk 21 komen we nu niet dichter bij elkaar. Ik kom binnenkort met een inhoudelijke reactie.
Ik vermoed al waar je naar toe wil met de Galatenbrief, maar ik ben benieuwd. ;)
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Vervolg op bespreking in het topic "Bewaart God zijn Woord niet?

Wilsophie schreef:Ik ken die gedachte, want die is volkomen reformatorisch. Maar het is de zaak omdraaien.
Dus ik onderschrijf dit niet.

Wij gaan als heidenen de wet houden en we kunnen dat evenmin als het Joodse volk, dus vallen we in zonden en dus hebben we genade nodig en dus doen we God een plezier want we doen dit uit dankbaarheid.
Nou daar zat God op te wachten?? Wat een arrogantie van de mens en vooral hoogmoed.
God we laten wel eens zien wat we kunnen. ...O jee.... het lukt niet...fijn dan hebben we Uw genade nodig...
Ben je nu niet blij met ons God? Wat hebben we toch goed ons best gedaan vindt U niet? :w
Nu, zo'n gedachte klopt inderdaad niet. Als je tekortschiet in het houden van de wet zou de genade je redden? Nee!
Wie zijn zaligheid verwacht van de wet zit er helemaal naast. Wie zijn zaligheid verwacht van de wet zal ook door die wet geoordeeld en veroordeeld worden.

We klampen ons vast aan Jezus die de wet heeft volbracht en die door eenheid met Hem de rechtvaardige eis van de wet vervult in ons door Zijn Geest. (Rom.8:4)
Vanuit die positie gaan we steeds meer op Jezus lijken en brengen we vruchten van de Geest voort, die Jezus in ons uitwerkt. Dan komen we niet in conflict met de wet (Gal.5:22 en 23)'
Door Gods Geest zien we: Heel uw woord is de waarheid, al uw rechtvaardige verordeningen zijn voor eeuwig. (Psalm 119:160)

Genade betekent niet dat we de bijbel met al zijn geboden en richtlijnen dan maar terzijde moeten schuiven.
Integendeel, Gods woorden en verordeningen gaan levend en krachtig in ons worden, maar vanuit een ander startpunt: Gods Geest. Woord en Geest kunnen we niet van elkaar scheiden.
Door Gods Geest worden we hongerig naar Gods Woord en naar Gods wil en willen niets anders dan leven naar Zijn wil. Daaraan is te herkennen dat iemand God liefheeft.

Ik kopieer nog even enkele teksten uit het Nieuwe Testament (uit de openingspost van het topic "de Wet") waaruit blijkt dat de Wet niet heeft afgedaan:
Joh.15:. 10 Indien gij mijn geboden bewaart, zult gij in mijn liefde blijven, gelijk Ik de geboden mijns Vaders bewaard heb en blijf in zijn liefde.
1 Joh.3:21 Geliefden, als ons hart ons niet veroordeelt, hebben wij vrijmoedigheid tegenover God, 22 en ontvangen wij van Hem al wat wij bidden, daar wij zijn geboden bewaren en doen wat welgevallig is voor zijn aangezicht. 23 En dit is zijn gebod: dat wij geloven in de naam van zijn Zoon Jezus Christus en elkander liefhebben, gelijk Hij ons geboden heeft. 24 En wie zijn geboden bewaart, blijft in Hem en Hij in hem. En hieraan onderkennen wij, dat Hij in ons blijft: aan de Geest, die Hij ons gegeven heeft.
2 Joh.1:6 En dit is de liefde, dat wij naar zijn geboden wandelen. Dit is het gebod, gelijk gij het van den beginne gehoord hebt, dat gij daarin moet wandelen.
Op. 12:17 En de draak werd toornig op de vrouw en ging heen om oorlog te voeren tegen de overigen van haar nageslacht, die de geboden van God bewaren en het getuigenis van Jezus hebben;
Op. 14:12Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren.
Laatst gewijzigd door Adinomis op 09 apr 2014, 17:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
ericjan

Bericht door ericjan »

Inderdaad past mijn reactie inzake de Wet van God die nog steeds geldig is en waar we naar worden gemeten en getuchtigd door God beter in dit topic:

Zoals Hebreeen 12 zegt:
1 Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,
De wedloop om het Loon te ontvangen. Een wedloop vraagt inspanning.

2 terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
Jezus daarbij niet uit het oog verliezen, want Hij is de Voleinder, God verleent genade in Hem aan ons wanneer onze wedloop met de Wet van God minder soepel gaat dan we zelf naar verlangen.

3 Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
We dienen nog steeds tot bloedens toe strijden tegen en weerstand te bieden tegen de zonde.

5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
Vader God van Israel straft nog steeds en wijst ons terecht wanneer we de Wet overtreden.

6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.
Vader God van Israel bestraft immers wie Hij liefheeft.

7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
We worden geacht deze straf van God te verdragen wanneer we Zijn Wet overtreden, dan pas zal God ons behandelen als Zijn kinderen, zoals een aardse vader ook zijn kinderen straft indien nodig.

8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.
God straft al Zijn kinderen, wie niet gestraft wordt is niet Zijn kind !!!! :shock:

9 En verder hadden wij onze aardse vaders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen. Zullen wij ons dan niet veel meer onderwerpen aan de Vader van de geesten, en leven?
10 Want zij hebben ons wel voor een korte tijd naar het hun goeddacht bestraft, maar Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid.

God straft ons bij overtreding van Zijn Wet om deel te worden van Zijn heiligheid.

11 En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.
Gestraft te worden door God vanwege overtreding van Zijn Wet is nooit leuk of fijn en zal ons bedroeven, maar brengt is dichterbij gerechtigheid.

12 Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën,
Onderga gedwee de straf en tuchtiging door God de Vader van Israel.

13 en maak rechte sporen voor uw voeten, opdat wat kreupel is, niet wordt ontwricht, maar veeleer genezen wordt.
<aak werk van je overtredingen tov God Zijn Wet, maakt het niet erger (door het te ontkennen)

14 Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.
15 Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God, en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt zodat daardoor velen bezoedeld worden.
16 Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige, zoals Ezau, die voor één enkele maaltijd zijn eerstgeboorterecht verkocht.

Een voorbeeld dat nog steeds (ondanks Jezus Zijn Offer en Genade) moet niemand ontucht plegen (zondigen) tov de Wet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Adinomis schreef:Genade betekent niet dat we de bijbel met al zijn geboden en richtlijnen dan maar terzijde moeten schuiven.
Integendeel, Gods woorden en verordeningen gaan levend en krachtig in ons worden, maar vanuit een ander startpunt: Gods Geest. Woord en Geest kunnen we niet van elkaar scheiden.
Door Gods Geest worden we hongerig naar Gods Woord en naar Gods wil en willen niets anders dan leven naar Zijn wil. Daaraan is te herkennen dat iemand God liefheeft.
Even wat rechtzetten want ik zou de refo's ( ook geen fraaie benaming eigenlijk, net als "papen") tekort doen als ik het zo laat overkomen.
Je krijgt dus voor alles genade ook om tot geloof te komen en dat is helemaal waar, je wordt alleen op grond van geloof wedergeboren en behouden, dat leren zij ook al komt er een soort van verkiezing bij wat heel vaag is. Dan moet je de Dordtse leerregels kennen om dat te begrijpen.
Maar dan komt het....dan gaan zij de wetten houden en het is nooit duidelijk wat en welke ze bedoelen, maar uit dankbaarheid moet je die wet gaan houden en dat is functioneel want dan leer je meteen je zonden kennen dat staat ook in de Bijbel, maar dat zien zij blijkbaar als een voordeel van de wet en dàn moet je altijd elke dag om vergeving vragen en je zonden belijden en dan krijg je genade om een volgend keer die zonde of overtreding niet te doen, zo ongeveer, en de Heilige Geest is ervoor dat hij je wijst op je zonden.
Hij is dat stemmetje in je oor. Duidelijk is men nooit, maar zo heb ik het begrepen.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Adinomis schreef:Genade betekent niet dat we de bijbel met al zijn geboden en richtlijnen dan maar terzijde moeten schuiven.
Even wat rechtzetten want ik zou de refo's ( ook geen fraaie benaming eigenlijk, net als "papen") tekort doen als ik het zo laat overkomen.
Je krijgt dus voor alles genade ook om tot geloof te komen en dat is helemaal waar, je wordt alleen op grond van geloof wedergeboren en behouden, dat leren zij ook al komt er een soort van verkiezing bij wat heel vaag is. Dan moet je de Dordtse leerregels kennen om dat te begrijpen.
Maar dan komt het....dan gaan zij de wetten houden en het is nooit duidelijk wat en welke ze bedoelen, maar uit dankbaarheid moet je die wet gaan houden en dat is functioneel want dan leer je meteen je zonden kennen dat staat ook in de Bijbel, maar dat zien zij blijkbaar als een voordeel van de wet en dàn moet je altijd elke dag om vergeving vragen en je zonden belijden en dan krijg je genade om een volgend keer die zonde of overtreding niet te doen, zo ongeveer, en de Heilige Geest is ervoor dat hij je wijst op je zonden.
Hij is dat stemmetje in je oor. Duidelijk is men nooit, maar zo heb ik het begrepen.
De bijbel laat zien (zoals ik even hiervoor heb aangedragen) dat we nog steeds (ook in Christus) dienen te vechten tegen het doen van zonde, tot bloedens toe. Ook dat we (ook in Christus) hard gestraft worden in het leven als we (blijven) zondigen. Want God straft juist Zijn kinderen wanneer ze zondigen tegen Zijn Wet.
De bijbel roept ons (in Christus) nog steeds op om geen ontucht te plegen tegen de Wet, dus niet te zondigen tegen de Wet.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ëricjan schreef:De bijbel laat zien (zoals ik even hiervoor heb aangedragen) dat we nog steeds (ook in Christus) dienen te vechten tegen het doen van zonde, tot bloedens toe. Ook dat we (ook in Christus) hard gestraft worden in het leven als we (blijven) zondigen. Want God straft juist Zijn kinderen wanneer ze zondigen tegen Zijn Wet.
De bijbel roept ons (in Christus) nog steeds op om geen ontucht te plegen tegen de Wet, dus niet te zondigen tegen de Wet.

Ik zal het stukje qua tekst even stuk voor stuk beantwoorden, met als reactie op dit stukje: '
"Doet aan broeders de gehele wapenrusting Gods opdat gij kunt weerstaan tegen de listige omleidingen des duivels, want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden in de lucht tegen de machten tegen de geweldhebbers dezer eeuw , tegen de geestelijke boosheden in de lucht".

Nergens staat het woord "zonden".
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
Ëricjan schreef:De bijbel laat zien (zoals ik even hiervoor heb aangedragen) dat we nog steeds (ook in Christus) dienen te vechten tegen het doen van zonde, tot bloedens toe. Ook dat we (ook in Christus) hard gestraft worden in het leven als we (blijven) zondigen. Want God straft juist Zijn kinderen wanneer ze zondigen tegen Zijn Wet.

Ik zal het stukje qua tekst even stuk voor stuk beantwoorden, met als reactie op dit stukje: '
"Doet aan broeders de gehele wapenrusting Gods opdat gij kunt weerstaan tegen de listige omleidingen des duivels, want wij hebben de strijd niet tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden in de lucht tegen de machten tegen de geweldhebbers dezer eeuw , tegen de geestelijke boosheden in de lucht".

Nergens staat het woord "zonden".
Klopt, maar jij streept hier weer de ene vers tegen een andere vers weg ipv dat je alle verzen samen bekijkt en uit alle verzen lering trekt.
De bijbel spreekt zichzelf nergens tegen, al lijkt het voor ons wellicht soms zo, omdat we het niet begrijpen.
Dus de hele bijbel leert beiden: dat we tot bloedens toe strijden tegen zonden EN dat we strijden tegen de geestelijke boosheid in de lucht, die ons misleidt en verleidt de zonde te doen, om ons vervolgens dag en nacht aan te klagen bij Vader God, bij een succesvolle misleiding/verleiding. (Openbaring 12)
10 En ik hoorde een luide stem in de hemel zeggen: Nu is gekomen de zaligheid, de kracht en het koninkrijk van onze God en de macht van Zijn Christus, want de aanklager van onze broeders, die hen dag en nacht aanklaagde voor onze God, is neergeworpen.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

ericjan schreef: Zoals Hebreeen 12 zegt:
1 Welnu dan, laten ook wij, nu wij door zo'n menigte van getuigen omringd worden, afleggen alle last en de zonde, die ons zo gemakkelijk verstrikt. En laten wij met volharding de wedloop lopen die voor ons ligt,
Afleggen betekent "voor dood houden" afleggen doe je namelijk als iemand gestorven is. Dat is geen dagelijkse bezigheid maar éénmalig, eenmaal afgelegd gaat de mens het graf in of de oven.
Een wedloop lopen die voor ons ligt zouden we lopen met volharding, ( er staat geen inspanning) en het gaat dan om die lauwerkrans, dus om het loon en niet om behoud.

2 terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
Jezus daarbij niet uit het oog verliezen, want Hij is de Voleinder, God verleent genade in Hem aan ons wanneer onze wedloop met de Wet van God minder soepel gaat dan we zelf naar verlangen.
Hij was de Voleinder des geloofs omdat Hij na Zijn vernedering tot in het diepste van de aarde kon zien op de vreugde die Hem was voorgesteld. Let op dat dit volledig over de Here Jezus gaat.
De rest van de zin is jouw beleving dus spreekt niet over "ons" of "wij", ik herken het namelijk niet.

3 Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
4 U hebt nog niet tot bloedens toe weerstand geboden in uw strijd tegen de zonde.
We dienen nog steeds tot bloedens toe strijden tegen en weerstand te bieden tegen de zonde.
Verzwakking en bezwijking in uw zielen staat er geschreven, er staat niet verzwakt en bezwijking in uw wil of kracht of wilskracht of geloof. Dat staat er niet. Het woord strijd is het woordje agoon en lijdzaamheid is ons woord "passie" dat is de eigenschap waarmee wij de loopbaan zouden lopen en wat ons voorgesteld is, is wel ons loon, maar dat staat er niet, er staat onze loopbaan. Die is ons voorgesteld. Het bezwijken en verflauwen vinden wij terug in Lucas 22 vers 44. Het gaat hier ook over de strijd van de Heer , er staat het woord "antagonisomai".
Lucas 22 vers 44 : "En in zwaren strijd ( agonia) zijnde bad Hij te ernstiger, en Zijn zweet werd gelijk grote droppelen bloed die op de aarde afliepen. En toen Hij opstond van Zijn gebed tot bloedens toe, vond Hij Zijn discipelen slapende.
Hoezo God verhoort het gebed. Denk ik dan. In ons geval kunnen wij alleen weerstand bieden tegen de zonde door de wapenrusting uit Efeze 6 aan te doen. Want de Heer zei ooit tegen Mozes: "Ik zal voor U strijden en Gij zult stille zijn" en daarin is niets veranderd. Hij is Dezelfde NU!
5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.
Vader God van Israel straft nog steeds en wijst ons terecht wanneer we de Wet overtreden.

6 Want de Heere bestraft wie Hij liefheeft, en Hij geselt iedere zoon die Hij aanneemt.

Je voegt hier zelf Israël aan toe, maar de Hebr, brief is niet aan Israël geschreven maar aan de Gemeente uit Jood en heiden, het staat er ook niet. En zo krijgt voor mij de tekst een lading die God niet bedoeld heeft.
Want het gaat om het woordje pedagogiek en dat is opvoeden en wij worden opgevoed door Gods Woord en niet door straf of kastijding. Als je het dan toch toe wilt passen op Israël dan wacht hen inderdaad een zware straf.
Maar dat staat hier niet, dus ik distantieer mij van deze laatste uitleg.
7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?
We worden geacht deze straf van God te verdragen wanneer we Zijn Wet overtreden, dan pas zal God ons behandelen als Zijn kinderen, zoals een aardse vader ook zijn kinderen straft indien nodig.

8 Maar als u zonder bestraffing bent, waar allen deel aan hebben gekregen, bent u bastaarden en geen kinderen.
God straft al Zijn kinderen, wie niet gestraft wordt is niet Zijn kind !!!! :shock:
Dit is heel mooie,... het gaat hier om kinderen die op zouden groeien tot het zoonschap en niet om bastaarden. En het gaat om volledige onderwerping aan de Vader, de Geestelijke Vader en niet de aardse vaders die ons ook gekastijd hebben tot volwassenheid, dat is de tegenstelling , namelijk dat als we aan onze vaders gehoorzaam konden zijn, waarom dan niet aan onze Geestelijke Vader in Christus?
En weer voeg je zelf iets toe wat er NIET staat namelijk "we worden geacht deze straf van God te verdragen wanneer we Zijn Wet overtreden" dat staat er totaal niet en wat ik erger vind is dat je zegt "dan pas zal God ons behandelen als Zijn kinderen, zoals een aardse vader enz... Je draait het precies om. Onze vaderen zijn niet de norm, maar God is de norm en God ziet ons aan in Christus en" behandelt" ons niet, maar "ziet ons aan" hij rekent totaal niet met onze zonden, er valt niets te straffen. Er valt wel te voeden en daarvoor gaf Hij Zijn Woord.
De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden"
Ik vind dit toch zo een akelige vorm om te getuigen van Gods liefde als je dreigt met straf en oordeel en geseling, dat is absoluut geen blijde boodschap EricJan. God bewijst Zijn Liefde jegens ons dat Christus voor ons gestorven is als wij nog zondaren waren leert Romeinen en dat is het blijde Evangelie.
9 En verder hadden wij onze aardse vaders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen. Zullen wij ons dan niet veel meer onderwerpen aan de Vader van de geesten, en leven?
10 Want zij hebben ons wel voor een korte tijd naar het hun goeddacht bestraft, maar Hij doet dat tot ons nut, opdat wij deel krijgen aan Zijn heiligheid.

God straft ons bij overtreding van Zijn Wet om deel te worden van Zijn heiligheid.
En weer die straf, ik krijg een knoop in mijn maag als ik het lees. God straft ons niet om deel te nemen aan Zijn heiligheid, Je maakt er weer een eigen Bijbel bij waar niemand blij van wordt.
11 En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.
Gestraft te worden door God vanwege overtreding van Zijn Wet is nooit leuk of fijn en zal ons bedroeven, maar brengt is dichterbij gerechtigheid.
God verzoekt niet, maar God beproeft en beproeving leidt tot passie, tot lijdzaamheid. En straf brengt ons nooit dichterbij de gerechtigheid. Ik ben al gerechtvaardig dat is een gepasseerd station Ericjan! Er is geen weg tot heilgmaking of tot volmaking , ik hoef geen trap te beklimmen op mijn blote knieën.
12 Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën,
Precies en als je dat doet leert de Bijbel dan strek je je handen uit en verhef je je knieën en dat is precies een beeld van de opstanding, waar daar leeft een gelovige uit. Om de tekst af te maken is het prachtig dat Hebreeën alles leert over een beter verbond, over hogere dingen waar wij een Hogepriester hebben Die voor ons bidt en pleit.
Die onze voeten wast als ze vies worden op de loopbaan en die ons binnenste reinigt van dag tot dag en dat is leven uit genade en al het negatieve is een leven uit de wet, wat onmogelijk is.
En dat vraagt God ook niet. Je legt het er zelf in. De Hebr brief spreekt nooit over de wet zoals jij het beschrijft.
Lees Hebr 12 verder vanaf vers 14 waar wij gekomen zijn tot de Berg Sion en niet tot Horeb en wij vrezen en beven ook niet althans ik niet. Wij zijn de Gemeente der Eerstgeborenen, opgeschreven in de hemelen en ik leef onder het bloed van het NIeuwe Testament. Jezus stierf onder het oude verbond, maar Christus leeft naar het NIeuwe Testament en is met dat bloed de hemelen doorgegaan dat betere dingen spreekt dan Abel ( IJdel of leeg betekent zijn naam).
Laat ons de genade vasthouden door dewelke wij welbehagelijk ( zonder angst voor straf en zonder de krampachtigheid van de wet) Gode mogen dienen met eerbied en godvruchtigheid, want onze God is een verterend vuur.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 11 apr 2014, 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

vervolg...
Ericjan schreef:13 en maak rechte sporen voor uw voeten, opdat wat kreupel is, niet wordt ontwricht, maar veeleer genezen wordt.
<aak werk van je overtredingen tov God Zijn Wet, maakt het niet erger (door het te ontkennen)
Nee beste man , rechte sporen voor je voeten doe je met die lamp die voor je voeten is als licht op je pad en doe je zoals de Man uit Psalm 1 als voor beeld want recht lopen doe je omdat je rechtvaardig verklaard bent. En als je leeft

vanuit vers 12 namelijk handenuitstrekkend en vanuit de opstanding dan is vers 13 de vrucht ervan.
14 Jaag de vrede na met allen, en de heiliging, zonder welke niemand de Heere zal zien.
15 Zie erop toe dat niemand achteropraakt in de genade van God, en dat er geen enkele wortel van bitterheid opschiet en onrust veroorzaakt zodat daardoor velen bezoedeld worden.
16 Laat niemand een ontuchtpleger zijn of een onheilige, zoals Ezau, die voor één enkele maaltijd zijn eerstgeboorterecht verkocht.

Een voorbeeld dat nog steeds (ondanks Jezus Zijn Offer en Genade) moet niemand ontucht plegen (zondigen) tov de Wet.
Ontucht plegen is niet hetzelfde als zondigen t.o.v. de wet. Zijn offer en genade was overigens voor de hele wereld die in zonden lag.
Daar gaat Hebr. niet over. Het gaat over gelovigen die niet tot de tastelijke berg zijn gekomen, maar tot de ontastelijke berg en juist Israël ( Gods volk) God is niet de Vader van Israël , maar dit terzijde, Israël wordt als negatief voorbeeld gebruikt in dit hele stuk en daarom spreekt Paulus de gelovigen toe als verlosten van de zonde en ook van de wet.
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef: Zoals Hebreeen 12 zegt:
Afleggen betekent "voor dood houden" afleggen doe je namelijk als iemand gestorven is. Dat is geen dagelijkse bezigheid maar éénmalig, eenmaal afgelegd gaat de mens het graf in of de oven.
Maar alleen de last van de zonde, er staat niet de zonde afleggen. Dus de last, welke is de veroordeling door de Wet van God is afgelegd in Christus. De Wet van God zelf is dat niet.
Wilsophie schreef:Een wedloop lopen die voor ons ligt zouden we lopen met volharding, ( er staat geen inspanning) en het gaat dan om die lauwerkrans, dus om het loon en niet om behoud.
Waar staat dat over lauwerkrans? Daar komt bij dat een wedloop zonder inspanning geen wedloop os maar een ommetje op zijn best.

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:2 terwijl wij het oog gericht houden op Jezus, de Leidsman en Voleinder van het geloof. Hij heeft om de vreugde die Hem in het vooruitzicht was gesteld, het kruis verdragen en de schande veracht en zit nu aan de rechterhand van de troon van God.
Hij was de Voleinder des geloofs omdat Hij na Zijn vernedering tot in het diepste van de aarde kon zien op de vreugde die Hem was voorgesteld. Let op dat dit volledig over de Here Jezus gaat. De rest van de zin is jouw beleving dus spreekt niet over "ons" of "wij", ik herken het namelijk niet.
Dat maak ik zelf wel uit, ik spreek vanuit de christenen over "ons" en "wij", of jij je daar nu wel of niet in herkent is niet mijn probleem. ;)
Ons en wij slaat dus niet op ons twee Wilsophie, mijn wereld is groter dan dat.

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:3 Want let toch scherp op Hem Die zo'n tegenspraak van de zondaars tegen Zich heeft verdragen, opdat u niet verzwakt en bezwijkt in uw zielen.
Verzwakking en bezwijking in uw zielen staat er geschreven, er staat niet verzwakt en bezwijking in uw wil of kracht of wilskracht of geloof. Dat staat er niet. Het woord strijd is het woordje agoon en lijdzaamheid is ons woord "passie" dat is de eigenschap waarmee wij de loopbaan zouden lopen en wat ons voorgesteld is, is wel ons loon, maar dat staat er niet, er staat onze loopbaan. Die is ons voorgesteld.
Precies Wilsohie, daar hebben we dus het verlangen dat de Heilige Geest in ons christenen legt om de Wet te doen, waar ik eerder steeds over sprak. Geen moeten tot Rechtvaardig te worden, maar een intens verlangen om de Wet te doen. :smile:
Wilsophie schreef:Hoezo God verhoort het gebed. Denk ik dan. In ons geval kunnen wij alleen weerstand bieden tegen de zonde door de wapenrusting uit Efeze 6 aan te doen. Want de Heer zei ooit tegen Mozes: "Ik zal voor U strijden en Gij zult stille zijn" en daarin is niets veranderd. Hij is Dezelfde NU!
Inderdaad niet op eigen kracht door werken.

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:5 En u bent de vermaning vergeten waarmee u als kinderen wordt aangesproken: Mijn zoon, acht de bestraffing van de Heere niet gering en bezwijk niet, als u door Hem terechtgewezen wordt.

Je voegt hier zelf Israël aan toe,
Er is maar Een God, en dat is Vader God en dus de God van Israel, JHWH.
God spreekt in Zijn Woord meer dan 200 keer over Zich Zelf als de God van Israel, dus ja om duidelijk te maken dat ik het heb over de Ene God en niemand anders gebruik ik deze Naam.
Wilsophie schreef:maar de Hebr, brief is niet aan Israël geschreven maar aan de Gemeente uit Jood en heiden, het staat er ook niet. En zo krijgt voor mij de tekst een lading die God niet bedoeld heeft.
ZIe boven, de Naam van Onze God is nu eenmaal JHWH, de God van Israel, van Abraham, Isaac en Jacob. Niets mis mee dus om deze Naam Die Hij Zelf meer dan 200 keer gebruikt in Zijn Woord te gebruiken.
De Gemeente welke is geënt op de Olijfboom waar Israel al van nature deel uitmaakte. ;)
Wilsophie schreef:Want het gaat om het woordje pedagogiek en dat is opvoeden en wij worden opgevoed door Gods Woord en niet door straf of kastijding. Als je het dan toch toe wilt passen op Israël dan wacht hen inderdaad een zware straf.
Typerend voor sommige "christelijke' stromingen deze opmerkingen, de vloeken voor Israel de zegeningen voor de kerk :( W
ericjan

Bericht door ericjan »

Wilsophie schreef:
ericjan schreef:7 Als u bestraffing verdraagt, behandelt God u als kinderen. Want welk kind is er dat niet door zijn vader bestraft wordt?

Dit is heel mooie,... het gaat hier om kinderen die op zouden groeien tot het zoonschap en niet om bastaarden. En het gaat om volledige onderwerping aan de Vader, de Geestelijke Vader en niet de aardse vaders die ons ook gekastijd hebben tot volwassenheid, dat is de tegenstelling , namelijk dat als we aan onze vaders gehoorzaam konden zijn, waarom dan niet aan onze Geestelijke Vader in Christus?
Maar wel degelijk met bestraffing zoals onze aarde vaders ook bij hun kinderen deden (voordat er moderne onbijbelse aardse wetten kwamen daartegen)

Wilsophie schreef:]En weer voeg je zelf iets toe wat er NIET staat namelijk "we worden geacht deze straf van God te verdragen wanneer we Zijn Wet overtreden" dat staat er totaal niet en wat ik erger vind is dat je zegt "dan pas zal God ons behandelen als Zijn kinderen,
zoals een aardse vader enz... Je draait het precies om. Onze vaderen zijn niet de norm, maar God is de norm en God ziet ons aan in Christus en" behandelt" ons niet, maar "ziet ons aan" hij rekent totaal niet met onze zonden, er valt niets te straffen. Er valt wel te voeden en daarvoor gaf Hij Zijn Woord.
Dat staat niet woordelijk in deze vers, er staat duidelijk dat er gestraft wordt door God Wilsophie. ALleen past het niet in jou visie en dus verwerp je de vers wederom.
Wilsophie schreef:De straf die ons de vrede aanbrengt was op Hem en door Zijn striemen is ons genezing geworden"
Jij verwart hier weer het redden van onze ziel met van de hel in eeuwige verdoemenis en opvoedkundige straffen door God, Wilsohie.
Wilsophie schreef:Ik vind dit toch zo een akelige vorm om te getuigen van Gods liefde als je dreigt met straf en oordeel en geseling, dat is absoluut geen blijde boodschap EricJan. God bewijst Zijn Liefde jegens ons dat Christus voor ons gestorven is als wij nog zondaren waren leert Romeinen en dat is het blijde Evangelie.
Klopt om onze ziel uit Genade te redden van eeuwige verdoemenis, niet om alles maar goed te vinden, voor mij is dat een onjuiste weergave van het evangelie, want zo staat het dus ook niet in de bijbel.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:9 En verder hadden wij onze aardse vaders als opvoeders, en wij hadden ontzag voor hen. Zullen wij ons dan niet veel meer onderwerpen aan de Vader van de geesten, en leven?

En weer die straf, ik krijg een knoop in mijn maag als ik het lees. God straft ons niet om deel te nemen aan Zijn heiligheid, Je maakt er weer een eigen Bijbel bij waar niemand blij van wordt.
Negeer de vers gewoon niet, het staat er echt woordelijk.
De bijbel is niet bedoeld om valse roze wolkjes te produceren, maar de harde Waarheid te onthullen, Wilsophie.
De blijde boodschap is dat God in Christus onze ziel zal redden voor eeuwige verdoemenis, niet dat alles mag en de zonde niet meer bestaat.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:11 En elke bestraffing schijnt op het moment zelf wel geen reden tot blijdschap te zijn, maar tot droefheid. Maar later geeft zij hun die erdoor geoefend zijn een vreedzame vrucht van gerechtigheid.
God verzoekt niet,
Schrijf ik ook niet,toch?
Wilsophie schreef:maar God beproeft en beproeving leidt tot passie, tot lijdzaamheid. En straf brengt ons nooit dichterbij de gerechtigheid. Ik ben al gerechtvaardig dat is een gepasseerd station Ericjan! Er is geen weg tot heilgmaking of tot volmaking , ik hoef geen trap te beklimmen op mijn blote knieën.
Dus de bijbel liegt Wilsophie? Dat is namelijk niet wat de bijbel hier zegt.
Wilsophie schreef:
ericjan schreef:12 Hef daarom de slappe handen op en strek de knikkende knieën,
Precies en als je dat doet leert de Bijbel dan strek je je handen uit en verhef je je knieën en dat is precies een beeld van de opstanding, waar daar leeft een gelovige uit.
Dat maak jij ervan hier, voor mij slaat het op het besef hoe zondig we zijn en hoe enorm dankbaar we mogen zijn voor Zijn Genade in Christus.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Goed Erikjan: "I rest my case". Goed weekend.
Peter79

Bericht door Peter79 »

De Galatenbrief is al diverse keren voorbij gekomen in dit topic, maar laat ik mijn 2 centen ook maar bijdragen.

De stelling van Eric-Jan luidt:
ericjan schreef: De Joden dienen de Wet te doen zoals voorheen ook al was, wij uit de heidenen worden daarin wat ontzien leert Handelingen 18 […]
Paulus geeft aan dat het een leugen is dat Joden in Christus de Wet niet meer zouden hoeven doen. De Jood Die in Christus is dient dus nog steeds te besnijden en de Wet te doen.
Paulus zegt in Galaten 2:
Galaten 2: 15-17 schreef:Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. En in ons streven om door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn.
Paulus spreekt over wij, Joden. Wij, Joden van geboorte, zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen.Paulus heeft het hier over de Joden in Christus, waartoe ook hijzelf behoort.

Rechtvaardig = vaardig tot het recht. In staat zijn om recht te doen. Maar hoewel de Joden in Christus zoveel meer hebben wat hun rechtvaardig zou kunnen maken, namelijk de geboden Gods, dan die zondaars uit de volken, weten ze dat toch niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven. Had het naleven van de wet wel dat resultaat gehad, dan zouden ze er niet naar streven om door Christus rechtvaardig te worden. Maar uit hun streven door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat ze zondaars zijn.

Om rechtvaardig te zijn, was de wet nodig. De wet was de maatstaf om je eigen gedrag (en dat van anderen) te toetsen. Zonder wet kom je niet eens in de buurt van rechtvaardigheid.

In elk geval hier staan Christus en de wet tegenover elkaar. De Joden die niet in Christus zijn, geloven in de wet om als rechtvaardige door God te worden aangenomen. De Joden die in Christus zijn, geloven in Jezus Christus om als rechtvaardige te worden aangenomen.
Galaten 2: 17-21 schreef:Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde? Natuurlijk niet. Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.
De eerste vraag in deze quote, gaat erover dat rechtvaardiging in Christus in de plaats komt van rechtvaardiging door de wet. Zonder wet kom je toch weer in dienst van de zonde?

Het antwoord is nee. Maar als je de wet weer aanneemt als methode om goed te doen voor God (rechtvaardig te zijn), terwijl die methode niet heeft kunnen doen wat Christus wel heeft gedaan, dan maak je jezelf opnieuw tot overtreder. Als je in Christus bent, ben je met Hem gestorven door de wet. Je leeft met Hem voor God, Christus leeft in je.

Als je terugkeert naar de wet als methode om goed te doen, dan verwerp je Gods genade. In plaats daarvan moet je de wet verwerpen als middel om rechtvaardig te zijn.

Concluderend: de Joden in Christus, inclusief Paulus, verwerpen dat je goed kunt doen door de wet na te leven. Wie de wet toch weer als maatstaf aanneemt voor het goede leven, maakt van zichzelf opnieuw een overtreder.
ericjan

Bericht door ericjan »

Peter79 schreef:De Galatenbrief is al diverse keren voorbij gekomen in dit topic, maar laat ik mijn 2 centen ook maar bijdragen.

De stelling van Eric-Jan luidt:
ericjan schreef: De Joden dienen de Wet te doen zoals voorheen ook al was, wij uit de heidenen worden daarin wat ontzien leert Handelingen 18 […]
Paulus geeft aan dat het een leugen is dat Joden in Christus de Wet niet meer zouden hoeven doen. De Jood Die in Christus is dient dus nog steeds te besnijden en de Wet te doen.
Paulus zegt in Galaten 2:
Galaten 2: 15-17 schreef:Hoewel wij Joden van geboorte zijn en geen zondaars uit andere volken, weten we dat niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven, maar door het geloof in Jezus Christus. Ook wij zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen om daardoor, en niet door de wet, rechtvaardig te worden, want niemand wordt rechtvaardig door de wet na te leven. En in ons streven om door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat wijzelf ook zondaars zijn.
Paulus spreekt over wij, Joden. Wij, Joden van geboorte, zijn tot geloof in Christus Jezus gekomen.Paulus heeft het hier over de Joden in Christus, waartoe ook hijzelf behoort.

Rechtvaardig = vaardig tot het recht. In staat zijn om recht te doen. Maar hoewel de Joden in Christus zoveel meer hebben wat hun rechtvaardig zou kunnen maken, namelijk de geboden Gods, dan die zondaars uit de volken, weten ze dat toch niemand als rechtvaardige wordt aangenomen door de wet na te leven. Had het naleven van de wet wel dat resultaat gehad, dan zouden ze er niet naar streven om door Christus rechtvaardig te worden. Maar uit hun streven door Christus rechtvaardig te worden, blijkt dat ze zondaars zijn.
Klopt Peter, nergens schrijf ik ook dat de Joden Jezus niet zouden nodig hebben immers, sterker nog Jezus heeft voor Israel in beginsel Zijn Offer voor Israel gebracht en die Genade is OOK aan ons uit de heidenen geschonken.
Maar hier haat het inderdaad al over Joden in Christus en zij hebben gewoon nog de Wet leert de bijbel. Niet om Rechtvaardig te worden door het doen van de Wet, uiteraard niet, maar dat schrijf ik ook nergens.
Peter79 schreef:Om rechtvaardig te zijn, was de wet nodig. De wet was de maatstaf om je eigen gedrag (en dat van anderen) te toetsen. Zonder wet kom je niet eens in de buurt van rechtvaardigheid.
Omdat je zonder Wet van God niet weet wat zonde is.
Peter79 schreef:In elk geval hier staan Christus en de wet tegenover elkaar. De Joden die niet in Christus zijn, geloven in de wet om als rechtvaardige door God te worden aangenomen. De Joden die in Christus zijn, geloven in Jezus Christus om als rechtvaardige te worden aangenomen.
De Wet en Christus staan niet tegenover elkaar, daar gaan veel christenen juist fout. Christus heeft de Wet bevestigd en volbracht, zodat de Wet ons in Hem niet meer kan veroordelen, maar de Wet is er nog steeds. Want zonder de Wet van God zou zonde ook niet meer bestaan en die is er nog steeds. Het wordt ons in Christus alleen niet toegerekend en DAT is de Genade.
Peter79 schreef:
Galaten 2: 17-21 schreef:Betekent dit dat Christus dus in dienst staat van de zonde? Natuurlijk niet. Maar wanneer ik weer aanneem wat ik had verworpen, maak ik van mezelf opnieuw een overtreder. Want ik ben gestorven door de wet en leef niet langer voor de wet, maar voor God. Met Christus ben ik gekruisigd: ikzelf leef niet meer, maar Christus leeft in mij. Mijn leven hier op aarde leef ik in het geloof in de Zoon van God, die mij heeft liefgehad en zich voor mij heeft prijsgegeven. Ik verwerp Gods genade niet; als we door de wet rechtvaardig zouden kunnen worden, zou Christus voor niets gestorven zijn.
De eerste vraag in deze quote, gaat erover dat rechtvaardiging in Christus in de plaats komt van rechtvaardiging door de wet. Zonder wet kom je toch weer in dienst van de zonde?
Het antwoord is nee. Maar als je de wet weer aanneemt als methode om goed te doen voor God (rechtvaardig te zijn), terwijl die methode niet heeft kunnen doen wat Christus wel heeft gedaan, dan maak je jezelf opnieuw tot overtreder. Als je in Christus bent, ben je met Hem gestorven door de wet. Je leeft met Hem voor God, Christus leeft in je.
Dit gaat over het feit dat wie meent zonder Christus weer de Wet te moeten doen om daarmee Rechtvaardig probeert te worden op eigen kracht, verwerpt daarmee Jezus dus Zijn Genade inderdaad. Maar daarom bestaat de Wet nog steeds wel. De Wet is er nog steeds, openbaart onze zonden, maar in Christus worden we niet veroordeeld voor deze zonden. Het is nog steeds het middel waar me mee gewogen worden straks, alleen niet zullen worden veroordeeld, wel schade lijden leert de bijbel. Daarom dienen we nog steeds te strijden tot bloedens tegen de zonde.
Peter79 schreef:Als je terugkeert naar de wet als methode om goed te doen, dan verwerp je Gods genade. In plaats daarvan moet je de wet verwerpen als middel om rechtvaardig te zijn.
Hoe kan Jezus opdragen de Wet van Zijn Vader God te verwerpen? Jezus zegt immers Zelf dat Hij niet is gekomen om de Wet weg te doen in Matteüs 5, en dat de Wet blijft bestaan TOTDAT Jezus wederkomen zal als de Messias van de Joden in Israel.
17 Denk niet dat Ik gekomen ben om de Wet of de Profeten af te schaffen; Ik ben niet gekomen om die af te schaffen, maar te vervullen.
18 Want, voorwaar, Ik zeg u: Totdat de hemel en de aarde voorbijgaan, zal er niet één jota of één tittel van de Wet voorbijgaan, totdat het alles geschied is.

Peter79 schreef:Concluderend: de Joden in Christus, inclusief Paulus, verwerpen dat je goed kunt doen door de wet na te leven.
Ik heb ook nergens anders gesteld, het ging in de discussie over Joden in Christus voor wie de Wet van God dus nog geheel geldt, daar waar voor de heidenen een aanpassing is gemaakt om het hen (de heidenen) niet te moeilijk te maken.
Je maakt de denkfout dat de Joden in Christus de Wet zouden moeten doen om rechtvaardig te worden, maar uiteraard kan dat alleen in Christus. En deze Joden waren al in Christus immers, maar toch geldt de Wet nog voor hen.
Adinomis

Bericht door Adinomis »

Peter79 schreef: In elk geval hier staan Christus en de wet tegenover elkaar. De Joden die niet in Christus zijn, geloven in de wet om als rechtvaardige door God te worden aangenomen. De Joden die in Christus zijn, geloven in Jezus Christus om als rechtvaardige te worden aangenomen.
De wet kan niet tegenover Christus staan. Die wet is door God zelf gegeven. Het Nieuwe Testament vermeldt dat de wet goed is!

Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed.
Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is.
1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,

Ik ben onlangs op een cursus Nw. Testament geweest van prof. Van Bruggen (Peter vast wel bekend). Die heeft ook een avond aan dit onderwerp gegeven. Een punt uit het cursusmateriaal:
Lesmateriaal:
3.3 (Gekomen om te vervullen) Niet om wet of profeten af te schaffen kwam onze Heiland, maar om
ze te vervullen (Mt.5,17). Dit betekent de realisatie van alles wat daarvan nog niet gerealiseerd was.
......
LUISTERLES 2: Lezers van het Nieuwe Testament maken het zich soms al te gemakkelijk. Bij het
luisteren naar evangelisten en apostelen is hun stilzwijgende aanname, dat er door Jezus Christus een
streep is gezet onder wet en geschiedenis van Israël. Wet zou zijn ingeruild voor genade. Volk voor
kerk. Besnijdenis voor doop. Dit beeld is echter te simpel. Er is reden om de evangelisten niet zo
eenzijdig te beluisteren.
........
4. WET EN GENADE STAAN NIET TEGENOVER ELKAAR
4.1 (Terug naar Gods wet: wat een genade!) Christus leidt ons naar de volmaaktheid die Gods wet
van mensen vraagt en die past bij kinderen van Adam en die bereikt wordt in het hemelrijk (verg. de
Bergrede, zie module 2 les 2). Er is bij Christus geen verlossing van wet, maar van zonde. De genade
leidt terug naar het Vaderhuis! Genade was reeds de grondtoon van de wet en de profeten en de
vervulling ervan is nu in Jezus Christus en zijn geboden.
(eventueel kan ik het cursusmateriaal als PDF document naar je toe sturen. Ook de Galatenbrief komt aan de orde.)
Peter79 schreef:
Als je terugkeert naar de wet als methode om goed te doen, dan verwerp je Gods genade. In plaats daarvan moet je de wet verwerpen als middel om rechtvaardig te zijn.
Het houden van de wet is niet bedoeld om rechtvaardig voor God te zijn. Rechtvaardig zijn we omdat Jezus de wet heeft volbracht en dat is genade voor ons!
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.
marianne

Bericht door marianne »

Peter79 schreef:In elk geval hier staan Christus en de wet tegenover elkaar. De Joden die niet in Christus zijn, geloven in de wet om als rechtvaardige door God te worden aangenomen. De Joden die in Christus zijn, geloven in Jezus Christus om als rechtvaardige te worden aangenomen.
Adinomis schreef:De wet kan niet tegenover Christus staan. Die wet is door God zelf gegeven. Het Nieuwe Testament vermeldt dat de wet goed is!Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed. Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is. 1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
Ik ben het met Peter eens. Om rechtvaardig voor God te zijn, staan hier wet en genade tegenover elkaar, het is of-of.
Gal. 5:4 U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen. 5 Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen.

De wet is een beeld van de boom van kennis van goed en kwaad, en Jezus van de boom des levens.
Uit Hem mogen we leven, wie in Mij blijft draagt veel vrucht.
ericjan

Bericht door ericjan »

marianne schreef:
Adinomis schreef:De wet kan niet tegenover Christus staan. Die wet is door God zelf gegeven. Het Nieuwe Testament vermeldt dat de wet goed is!Rom 7:12 Zo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig en rechtvaardig en goed. Rom 7:16 En als ik dat doe wat ik niet wil, val ik de wet bij dat zij goed is. 1 Tim 1:8 Maar wij weten dat de wet goed is, als men die wettig gebruikt,
Ik ben het met Peter eens. Om rechtvaardig voor God te zijn, staan hier wet en genade tegenover elkaar, het is of-of.
Gal. 5:4 U bent van Christus losgeraakt, u die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; en daarmee bent u uit de genade gevallen. 5 Want wij verwachten door de Geest, uit het geloof, de gerechtigheid waarop wij hopen.
De vers laat alleen zien hetgeen niemand hier ontkend heeft en dat is dat wie op eigen kracht de Wet van God wil doen en daarmee gerechtvaardigd wil worden, niet meer onder Christus Zijn Genade valt. Maar er staat absoluut niet dat de Wet is weggedaan. Kan ook niet want dan zou dit vers Jezus Zelf tegenspreken. ;) De Wet laat ons christenen beseffen hoe zondig we zijn en onmogelijk de Wet kunnen volbrengen. Wanneer we zondigen en dan te zelfde tijd weten dat deze zonden ons in Christus vergeven worden door God. De Wet en Jezus Christus zijn dus juist verlengden van elkaar.

Zie ook Romeinen 3
27 Waar is dan de roem? Hij is uitgesloten. Door welke wet? Van de werken? Nee, maar door de wet van het geloof.
28 Wij komen dus tot de slotsom dat de mens door het geloof gerechtvaardigd wordt zonder werken van de wet.

De Wet van God is dus Eeuwig tot het einde der tijden, alleen kunnen we de Wet niet volbrengen en dus kunnen we alleen gerechtvaardigd worden (niet rechtvaardig zijn) in Christus. Wie toch op zijn eigen kracht vertrouwd door de Wet te doen zonder Christus, zal buiten de Genade van Christus vallen.

Het doen van de Wet is dus geen doel (meer) om rechtvaardig te zijn, maar een resultaat van God Zijn genade in Christus.
marianne schreef:De wet is een beeld van de boom van kennis van goed en kwaad, en Jezus van de boom des levens.
Uit Hem mogen we leven, wie in Mij blijft draagt veel vrucht.
Heb je ook een bijbelse onderbouwing voor het statement dat de de boom van kennis van goed en kwaad de Wet is van God?