Etnik schreef:Beste alpha,
Dank voor de reactie.
Nee, dat hij kennelijk de tijdsvolgorde niet precies heeft aangehouden.
Welke tijdsvolgorde had hij volgens jou dan moeten aanhouden? Wat bedoel je hier precies mee?
De gebeurtenissen betreffende Jezus geboorte en de daaropvolgende zaken hebben een volgorde in de tijd.
De herders konden Jezus niet voor zijn geboorte bezoeken, maar daarna.
Na de geboorte is Jezus besneden en is hij met zijn ouders, volgens voorschrift, naar Jeruzalem gegaan.
Dat is een bepaalde tijd overheen gegaan.
Pas daarna, toen Jezus met zijn ouders in Bethlehem woonde, werd hij door de astrologen bezocht.
Daar zit vermoedelijk een jaar of meer tussen.
Het gevolg daarvan was, dat de astrologen niet naar Herodes terugkeerden en Jezus met zijn ouders naar moesten Egypte vluchtten.
Kort na de kindermoord stierf Herodes.
Toen Jozef dat vernam, keerde hij terug naar Bethlehem.
Onderweg hoorde hij van Herodes opvolger en ging daarom naar Nazareth, waar hij ging wonen.
Etnik schreef:Alpha schreef:Hij heeft een kort verslag gemaakt voor Theofilus, van Jezus geboorte tot aan zijn dood op basis van getuigenverslagen.
O.k. dat kan, dat is meestal zo als je geschiedenis schrijft. Er moeten waarnemers zijn waar je het verhaal van overneemt. Dat is de minste aanname die je moet doen op het moment dat je denkt dat iets op waarheid berust.
Lukas schrijft in zijn evangelie, dat hij de gebeurtenissen speciaal voor Theofilus heeft nagezocht en vele tijdgenoten en ooggetuigen heeft ondervraagd.
Geen enkel apostel zal afwijken van de waarheid, immers leugenaars kunnen niet in Gods koninkrijk komen.
Vandaar dat ik ook niet twijfel. Het hele apostel team twijfelde voor geen moment, Lukas schrijft dat ook.
Etnik schreef:Alpha schreef:Ik laat even de bijbel spreken:
2 Petrus 1:
20 Want dit weet GIJ in de eerste plaats, dat geen profetie der Schrift door enige eigen uitlegging ontstaat.
21 Want nooit werd profetie door de wil van een mens voortgebracht, maar mensen hebben van Godswege gesproken zoals zij door heilige geest werden meegevoerd. NWV.
Bedoel je hiermee dat de profetie door de heilige geest is voortgebracht en dat derhalve de profetie waar moet zijn? En dat vervolgens de verhalen die de profetie uit laten komen best fouten of tegenstrijdigheden mogen vertonen? (Dit blijkt uit jouw toelichting bij het eerste punt: Hij heeft kennelijk de tijdsvolgorde niet goed aangehouden). Hoe is het in dat geval mogelijk te weten of de profetie daadwerkelijk is uitgekomen. Immers, er zijn voorbeelden bekend waarbij een profetie werd aangehaald die achteraf niet waar bleek te zijn. Denk bijvoorbeeld aan Bar Kochba.
Verder zegt het in algemene zin niet zo veel. Er zijn veel Godsdiensten die beweren de waarheid in pacht te hebben. Dat op zichzelf zegt dus niet zo veel, als je wilt weten wat waar is.
Ik bedoel daarmee, dat de profetieën geen menselijke bedenksels zijn. Die zijn altijd ruim vooraf opgeschreven.
Dat in de bijbel tegenstrijdigheden staan, is niet erg waarschijnlijk, vaak een gevolg van verkeerde interpretatie of onbegrip.
Maar die zijn door geïnspireerde mensen opgeschreven en men had toen geen Pc met een harde schijf om het op te slaan.
Ook had men geen drukpers, zodat alles moeizaam met de hand werd overgeschreven op materialen, die niet eeuwig goed bleven.
Hoewel je de overschrijvers een ingenieus systeem hadden om fouten te voorkomen, werden er toch foutjes gemaakt.
Geen van deze fouten had invloed op de Bijbelse leer.
Bar Kochba was een politieke rebel, die tegen de Romeinen streed en hij beweerde dat HIJ de Messias was.
Zijn opstand kostte 500.000 Joden het leven.
Jezus riep juist zijn volgelingen op om niet te strijden.
Er zijn vele mensen geweest, die beweerd hebben dat zij "uit God" spraken.
In het OT werden die mensen gedood, als een door hen geuite profetie niet uitkwam.
Etnik schreef:Alpha schreef:Dat de Bijbelschrijvers gemanipuleerd zouden hebben, staat buiten kijf.
Veel gebeurtenissen rond de geboorte en dood zijn lang voor die tijd opgetekend.
Er zit ca. 2jaar tijd tussen de volkstelling en de Babymoord.
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen? Er werd wel gemanipuleerd, maar niet ten tijde van schrijven van Lucas en Matteus?
Geen enkele Bijbelschrijver heeft de behoefte om gebeurtenissen anders op te schrijven, dan die zijn gebeurd.
Afwijken van Goddelijke voorschriften werd met de dood bestraft.
Etnik schreef:Alpha schreef:Bijbelcritici zijn er op uit om de bijbel te ontkrachten, dat is kennelijk een sport, die rond 1800 is ontstaan.
Ik heb geen enkel reden om aan de juistheid van de Bijbel te twijfelen.
Hier kan ik niet zo veel mee, maar bedankt voor het delen
. Kijk eens hoe Julius Wellhausen zich ontwikkelde als bedenker van de „bronnentheorie”
Etnik schreef:Alpha schreef:Dus na de besnijdenis en het bezoek aan de tempel keerden zij naar hun huis in Bethlehem terug.
Volgens Lucas gingen ze daarna naar Nazaret, waar ze woonden.Volgens Matteus komen ze pas na de vlucht naar Egypte in aanraking met Nazaret, nadat zij daar van hogerhand op gewezen zijn, terwijl zij terug wilden gaan naar Bethlehem. /quote]Dat kan uiteraard. Echter blijkt uit Lucas blijkt dat het verblijf buiten Nazaret maar heel tijdelijk was. Ze gingen zo snel mogelijk terug naar Nazaret, na de plichtplegingen in de tempel. In Matteus wilde men conform de verhaallijn van Matteus weer terug naar Bethlehem. Ze durven niet verder terug te reizen. Dan krijgen ze een droom die hen doet uitwijken naar Galilea. Nogmaals, dit is ondenkbaar in de verhaallijn van Lucas. Immers waren ze daar (a) al terug en (b) woonden ze daar gewoon, dus hadden ze daar ook vanuit Egypte naar toe kunnen gaan, maar aangezien ze daar (c) al vanuit Judea naar toe waren gegaan, zijn de beide verhalen gewoon niet te verenigen.
Nee, na het bezoek van de astrologen, die het advies kregen om niet naar Herodes terug te gaan, werd enige tijd later gezegd, dat Jozef naar Egypte moest vluchten.
Daarna werden alle jongens, onder de 2 jaar, in Bethlehem vermoord. Jozef was al weg met zijn gezin.
Na de dood van Herodes keerde hij terug naar Bethlehem, onderweg hoorde hij dat de zoon van Herodes op de troon zat en wijzigde hij zijn plan.
Etnik schreef:Alpha schreef:Ik denk dat het wishfull thinking van je is.
Waarom? Ik constateer slechts.
Je denkt wat te constateren.
Kennelijk heb je m.i. een grote behoefte om de Bijbel als Gods woord te verwerpen.
Net als Wellhausen en zijn volgelingen.
Etnik schreef:Alpha schreef:Manipulatie is m.i. onmogelijk, daar hadden zij teveel respect voor JHWH en Jezus voor.
Dat werd na de 1e eeuw anders, toen gingen herders zich verheffen en werden er geleidelijk Griekse leringen teogevoegd.
Nogmaals, ik constateer slechts. Voor jouw "gevoel" kon manipulatie niet in een eerder stadium plaatsvinden, maar ik constateer dat de verhalen tegenstrijdig zijn en volledig op zichzelf staan (externe factor voor de switch, grote tekenen, bevestiging van de grootsheid door zieners en profeten, toevallig wordt in het andere verhaal niet naar deze eigenschappen gehint door de andere partij). De conclusie mag eenieder voor zichzelf trekken, maar dit is mijn constatering, als jij iets anders constateert mag je het natuurlijk, liefst beargumenteerd zeggen.
De Bijbel is bedoeld om de weg naar Gods koninkrijk te openen.
Je gooit m.i. geïnspireerde Bijbelschrijvers en profeten op één hoop met waarzeggers en zieners.
Waar die informatie van afkomstig is, is in de Bijbel heel duidelijk te vinden.
Etnik schreef:Overigens heb je nog geen enkele inhoudelijke tegenwerping gegeven op de genoemde tegenstrijdigheid.
Heb je die wel?
Dat je het er niet mee eens bent is wel duidelijk maar inhoudelijk wordt er niet zoveel gezegd.
Je negeert die gewoon, je wil die kennelijk niet accepteren.
Jouw persoonlijke keuze.
Ik probeer slechts te laten zien, wat de Bijbel leert.
Jij vind m.i. je "eigen" uitleg beter.