Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Piebe Paulusma
Man/Vrouw: M

Re: Wat is er voor christenen nodig om atheïst te worden?

Bericht door Piebe Paulusma »

Lanfy schreef: Dank je wel, misschien begrijpen we elkaar hierdoor beter. Mijn vroegere religie heeft niet gebracht wat ik er van had verwacht. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik tegen religie ben. En dat wil ook niet zeggen dat ik niet serieus gelovig was!
Dat geloof ik wel, want je komt oprecht over.

Wat had je verwacht dat je vroegere religie je zou brengen als ik vragen mag?
Lanfy schreef:Al mijn broers en zussen zijn nog kaft tot kaft gelovigen. Ik kan dat voor mezelf totaal niet plaatsen of invullen, maar dat is mijn mening erover.
Relativeer dat gerust, want in de meeste kerken wordt alleen uit de gedeelten gepreekt die de joden de Thora noemen en de vier evangeliën.
Lanfy schreef:En wat is al eerder over het atheisme zei, wil ik graag even herhalen, but correct me if I'm wrong: Atheisme is geen filosofie of een ideologie! Het beschrijft alleen het feit dat er simpelweg geen bewijs is voor bovennatuurlijke krachten, veronderstelde vrienden, goden of wat dan ook. Atheisme vertelt niemand om wat te doen!
Wederom geloof ik graag dat het dat voor jou betekent, maar in de praktijk is er steeds discussie tussen christenen en atheïsten dus komt de praktijk en theorie hier niet overeen. Het atheïsme vertelt je dat je je gezond verstand moet gebruiken en dat je geen goden moet dienen. Dus als jij denkt dat het atheisme jou niet vertelt wat je moet doen, dan frons ik mijn wenkbrauwen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:Goh, dan weet jij meer dan ik wat die "iemand" "ooit" aan mij zou hebben geschreven. De kans is groot dat je allerlei mensen door elkaar haalt en nog groter dat ik het nooit gelezen heb of er geen acht op heb geslagen. Wat een ander van mij vindt of "hoe" een ander mij al of niet zou "zien" heeft mij namelijk nooit zo geinteresseerd. En al helemaal als het om atheïsten gaat, dan boeit me dat zo mogelijk nóg minder. :mrgreen: Het is overigens ook een erg kinderachtige redenatie, echt nog heel puberaal. Als dat jaartal achter je naam je geboortejaar moet zijn, dan vind ik dat tamelijk verbazingwekkend.
Dus omdat jij het je niet meer kan herinneren dat iemand dit tegen jou schreef is de kans groot dat ik mensen door elkaar haal? Ik ben nog maar 29, dus aan mijn geheugen ligt het niet.
Over welke redenatie heb je het eigenlijk? ik heb toch geen reden gegeven waarom ik vind dat jij je best doet om voor dom te worden versleten? Gewoon de hele teksten die je steeds uittypt, dat zijn redenen genoeg. En als het jou niet boeit wat atheist zeggen waarom zit je dan steeds op de kap van atheïsten?

Verder begrijp ik ook niet zo goed wat jij met puberaal bedoelt, ik ken enkel de sidderaal. Maar dat zul je vast niet bedoelen. En het jaartal achter mijn naam is geen jaartal maar mijn IQ.
Maar ook dit laatste bericht van je bevestigt weer wat ik eerder schreef en waar je op reageert. Een en al projectie, verder kom je niet.
Volgens mij ontbreekt het jou echt aan logica. Alles wat ik schreef is gewoon waarschijnlijk, mensen die zich ook maar enigszins verdiept hebben in de kosmos, zullen van hun christelijk geloof vallen. Behalve mensen die al zo geindoctrineerd zijn dat ze juist de grootsheid van het universum zien als werk van hun God. Terwijl er in de hele Bijbel niks over het universum geschreven staat, kan ook niet wat de joden hadden geen belangstelling voor het universum. Daar wisten ze dus geen jota van.

We hebben miljarden planeten en sterren, wordt nou eens wakker :)
Wat kan een God die dit alles gemaakt heeft de mens schelen, en vooral als de mens fouten maakt? Maar neen, jullie God moet eerst vergeven door dierenoffers, en vervolgens zijn eigen Zoon offeren, om te vergeven. Terwijl die Zoon zei "Vergeef om NIET".

En zo kan ik nog wel uren doorgaan, maar doe het niet, het onweert momenteel bij mij, dus ik ga van de pc af.
Maar ik ben blij dat ik jullie niet heb gekend toen jullie nog vermeend christen waren. De manier waarop jullie tekeer gaan en met jullie geloofsinhoud omgaan, zegt veel en dat voorspelt niet veel goeds.
Wat is dit nou weer? Eerst zeg je dat het jou allemaal niks kan schelen wat atheisten zeggen, en nu ga je dit soort teksten de wijde wereld in helpen?

Dat "lanfy" zich een beter mens voelt zonder zijn vroegere religie acht ik betekenisvol. Als jullie met dezelfde houding en psychische toestand als dat jullie jullie huidige geloof aanhangen, christen waren, dan ben ik blij dat jullie nu geen christen meer zijn.

Welke psychische houding doel je op?
Het lag duidelijk niet aan het christelijk geloof maar aan jullie zelf, hoe je met de dingen omging en gaat. En jullie nemen jezelfmee in je nieuwe geloof. Jullie houding vertegenwoordigt alles wat jullie op jullie voormalige geloof hebben geprojecteerd en waarvan jullie het geloof als oorzaak uitmaken. Met dat soort externe attributie zetten jullie jezelf vaster en vaster en dat mag, ik wens je daar veel plezier mee.
Moeilijke woorden in een zin proppen maakt de zin nog niet betekenisvol.

Piebe 2.2 schreef:En dan beweren dat de evolutietheorie niks met geloof te maken heeft. Nou, kennelijk wel met jouw geloof en denk daar maar eens goed over na. In de protocollen van Sion staat dat het Darwinisme een verzinsel is. Dat de protocollen een vervalsing zijn is me bekend, maar precies dat gedeelte stemt tot nadenken als je bereid bent wat heilige huisjes te vertrappen. :w
In pinkeltje staat dat mensen niet bestaan, nu is Pinkeltje maar een verhaaltje, maar precies dat gedeelte stemt tot nadenken als je bereid bent wat heilige huisjes omver te trappen :w
Dag heey
Rechtuit
heet nu: Snelheid

Bericht door Rechtuit »

Piebe 2.2 schreef:Een baas moet rechtlijnig zijn, anders word je gebeten.
Juist.... en de overtuigde Christen weet dat atheist zijn een dood lopende weg is.Vele atheisten zien dit tegen woordig ook in en keren terug naar de rechtlijnigheid van van het Christendom en staan daardoor weer in de volle vrijheid van het mens zijn staande voor zijn Maker. :!: :!: :!: En het leven ten volle leven.
CHRISTUS VINCIT CHRISTUS REGNAT CHRISTUS IMPERAT.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Juist.... en de overtuigde Christen weet dat atheist zijn een dood lopende weg is.Vele atheisten zien dit tegen woordig ook in en keren terug naar de rechtlijnigheid van van het Christendom en staan daardoor weer in de volle vrijheid van het mens zijn staande voor zijn Maker. :!: :!: :!: En het leven ten volle leven.
Enige onderbouwing dat veel atheisten dit ook inzien? De secularisatie in het christendom gaat steeds verder hoor.

Had de link al eerder geplaatst maar dan heb je waarschijnlijk selectief gelezen:

http://nos.nl/artikel/2092498-hoe-god-b ... rland.html

En het christendom rechtlijnig noemen.........mag ik daar even heel hard om lachen?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Lanfy schreef:
Rechtuit schreef:
Enige onderbouwing dat veel atheisten dit ook inzien? De secularisatie in het christendom gaat steeds verder hoor.

Had de link al eerder geplaatst maar dan heb je waarschijnlijk selectief gelezen:

En het christendom rechtlijnig noemen.........mag ik daar even heel hard om lachen?
Mensen die niet weten waar het nou over gaat lachen altijd;onkunde weglachen noemen ze dat.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Lanfy schreef:
Rechtuit schreef:

Mensen die niet weten waar het nou over gaat lachen altijd;onkunde weglachen noemen ze dat.
Maar een inhoudelijk antwoord is wederom teveel gevraagd dus? Wat klopt er niet aan mijn bewering? Maar Rechtuit gaat regelmatig links-, of rechtsaf en heel vaak achteruit. Maakt niet uit hoor, zegt meer over jou dan over mij. En ik blijf me toch lekker verkneukelen hier. Dat dan weer wel.
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Anja schreef:
Ik heb hier en nu geen behoefte jou iets te leren, te onderwijzen, noch te overtuigen. Als je ooit een keer zo ver bent dat je daarnaar gaat snakken, dat je naar God gaat snakken en alleen nog kennis van God wilt krijgen en kennis van de geestelijke werkelijkheid,dat je de Waarheid wilt weten en niets anders dan de Waarheid, ga je er vanzelf naar op zoek en dan komt God je zeker te hulp. God laat Zich vinden door iedereen die Hem oprecht zoekt.
Dank je wel voor je evangelisatie. Vul Allah in voor jouw God en je begrijpt exact wat ik bedoel.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Nee hoor, die atheisten hebben helemaal geen theologische, geen filosofische en geen bijbelkennis. Ze zijn nooit verder gekomen dan oppervlakkige tekst kennen en een hele hoop onzin die ze op internet vonden. Ze zijn nooit tot de theologie en de zuivere filosofie (= wijsheidskennis) doorgedrongen. En dit vanwege hun eigen geesteshouding.

En daarop ga ik dus hier en nu niet verder in, om de al genoemde redenen.

Have a nice day Callista :flower1: .
De meesten hebben ook geen Bijbel kennis en zijn nooit maar dan ook nooit achter de teksten en in de teksten gekropen ,laat staan de Bijbel geheel gelezen te hebben en nog eens en nog eens.

Wat @Callista betreft kan je van haar niet zeggen dat ze geen Bijbel kennis bezit,alleen het Christelijk Geloof heeft verlaten,voorts heeft dat altijd zijn oorzaken waar wat bij voor te stellen is.Het Geloof is een Genade is men die deelachtig is men een zeer zeer bevoorrecht mens. :!: :!: 8-)
Anja (oud account)
Man/Vrouw: V

Bericht door Anja (oud account) »

Rechtuit schreef:
Amen. :flower1:
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Ja, natuurlijk zijn de christenen die hetzelfde denken het weer met elkaar eens. Maar is een onderbouwing waarom er steeds meer atheisten weer christen worden teveel gevraagd?
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Het Geloof is een Genade is men die deelachtig is men een zeer zeer bevoorrecht mens. :!: :!: 8-)
Dus zonder geloof kun je geen bevoorrecht mens zijn? Hoe meet je dat eigenlijk?
callista

Bericht door callista »

Lanfy schreef:
Anja schreef:
Rechtuit schreef:
Ja, natuurlijk zijn de christenen die hetzelfde denken het weer met elkaar eens.
Maar is een onderbouwing waarom er steeds meer atheisten weer christen worden teveel gevraagd?
Amen voldoet als argument... :clown:
Bewijs is niet nodig voor sommigen, maar een bewijs is er ook niet.
Het is meer een wensdenken of fantasie om het eigen geloof in stand te houden als superieur en enige waarheid zijnde.
Echt serieuze reacties zijn dan ook vaak een utopie.

In plaats daarvan voldoet ook evangelisatie. :?
Als bittere noodzaak?
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

Lanfy schreef: Ja, natuurlijk zijn de christenen die hetzelfde denken het weer met elkaar eens. Maar is een onderbouwing waarom er steeds meer atheisten weer christen worden teveel gevraagd?
Wij kennen ze, jij kennelijk niet. Wij komen ze volop tegen, jij kennelijk niet. Wat maakt het voor jou uit? Of ben jij zo iemand die alleen doet wat een massa doet, omdat die massa het doet?
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Anja schreef:
Lanfy schreef: Ja, natuurlijk zijn de christenen die hetzelfde denken het weer met elkaar eens. Maar is een onderbouwing waarom er steeds meer atheisten weer christen worden teveel gevraagd?
Wij kennen ze, jij kennelijk niet. Wij komen ze volop tegen, jij kennelijk niet. Wat maakt het voor jou uit? Of ben jij zo iemand die alleen doet wat een massa doet, omdat die massa het doet?
Waar ken je ze dan van? Heb je mijn link niet gelezen? En waar komen jullie ze volop tegen, en waarom weet ik dat dan weer niet? Ik mag toch wel veronderstellen dat als iemand iets beweerd hij/zij dat ergens op baseerd? Of moet ik alleen uitgaan van onderbuikgevoelens? Ik geef een onderbouwde link en vervolgens wordt daar niets mee gedaan. Lekkere vorm van discussieren hoor.
peda

Bericht door peda »

Volgens het onderzoek bureau Kaski gaan in Nederland in het jaar 2030 nog slechts 60000 Rooms Katholieken op een gemiddelde zondag naar de Kerk. In 2013 waren dat er nog 214000. Ook binnen de PKN neemt het aantal leden met ca 50000 per jaar af. De trend is duidelijk, namelijk nog steeds grote kerkverlating onder de (weinige) overgeblevenen. Maar dit zegt niets over de religieuze/spirituele gevoelens onder mensen. Onderzoek wijst namelijk ook uit dat in onze omstreken het aantal atheïsten ook niet toeneemt, maar blijft steken rond ruim 20% van de populatie. Veruit het merendeel van Nederland is religieus onverschillig, denkt er niet over na of zoekt het in vormen van "" Ietsisme "'; er is wel "" Iets "' maar ik weet niet "' wat "'. Geloof in door kerkelijke gezagsdragers opgelegde dogma's heeft zijn tijd wel gehad. De eigen spirituele invulling en het zoeken naar persoonlijke waarheden gaat voort. Of deze ontwikkeling nog gerangschikt kan worden onder "'christendom in beweging'' , dat lijkt mij niet.
Rechtuit

Bericht door Rechtuit »

Anja schreef:
Politieke correctheid en vooringenomenheid is een ernstig euvel in Nederland. :w :arrow: :arrow:
Piebe Paulusma

Piebe 2.2 schreef:
Lanfy schreef: Dank je wel, misschien begrijpen we elkaar hierdoor beter. Mijn vroegere religie heeft niet gebracht wat ik er van had verwacht. Dat wil absoluut niet zeggen dat ik tegen religie ben. En dat wil ook niet zeggen dat ik niet serieus gelovig was!
Dat geloof ik wel, want je komt oprecht over.

Wat had je verwacht dat je vroegere religie je zou brengen als ik vragen mag?
Lanfy schreef:Al mijn broers en zussen zijn nog kaft tot kaft gelovigen. Ik kan dat voor mezelf totaal niet plaatsen of invullen, maar dat is mijn mening erover.
Relativeer dat gerust, want in de meeste kerken wordt alleen uit de gedeelten gepreekt die de joden de Thora noemen en de vier evangeliën.
Lanfy schreef:En wat is al eerder over het atheisme zei, wil ik graag even herhalen, but correct me if I'm wrong: Atheisme is geen filosofie of een ideologie! Het beschrijft alleen het feit dat er simpelweg geen bewijs is voor bovennatuurlijke krachten, veronderstelde vrienden, goden of wat dan ook. Atheisme vertelt niemand om wat te doen!
Wederom geloof ik graag dat het dat voor jou betekent, maar in de praktijk is er steeds discussie tussen christenen en atheïsten dus komt de praktijk en theorie hier niet overeen. Het atheïsme vertelt je dat je je gezond verstand moet gebruiken en dat je geen goden moet dienen. Dus als jij denkt dat het atheisme jou niet vertelt wat je moet doen, dan frons ik mijn wenkbrauwen.
Dit was echt de allerlaatste keer, nu weet ik zeker dat er geen een atheist is die een gesprek wil. Bedankt dat je de laatste twijfel nog bij me hebt weggenomen, beste Lanfy!
Piebe Paulusma

Lanfy schreef:Maar een inhoudelijk antwoord is wederom teveel gevraagd dus?
Als je wel een inhoudelijk reactie krijgt reageer je er niet op, dus wat zeur je nou? :naughty:
Foppe1986
heet nu: Atheist2

Bericht door Foppe1986 »

Anja schreef:Als jullie met dezelfde houding en psychische toestand als dat jullie jullie huidige geloof aanhangen, christen waren, dan ben ik blij dat jullie nu geen christen meer zijn.
Hier wil ik wel eens antwoord op hebben Anja, in plaats van steeds de hielen van Rechtuit te likken bij elk onzinnig antwoord zonder bewijs dat hij geeft.
Houding kan ik op zich wel begrijpen, voor mijzelf gesproken antwoord ik niet altijd even netjes. Dit komt omdat discussies met christenen mij geen enkele voldoening geeft. Ik heb een beetje het gevoel dat de joden bij de klaagmuur ook gehad moeten hebben. Echt antwoord krijg je niet, enkel een enorme hoofdpijn.

Maar wat bedoel je met psychische toestand? Want je kent mij niet, je weet niks van mij en ook niet van die andere atheisten. Dus hoe kan je dan oordelen over iemand psyche? Of heb je contact gehad met Boven?

Met mijn psyche is niks mis, al zeg ik het zelf. Sinds ik niet meer geloof in de bijbelse StamGod gaat het prima, en vind ik dat wij allemaal EEN zijn. Dat is een betere kijk op het leven dan het dualisme dat je vindt bij jouw helden zoals Paulus, Petrus en Jezus.

Trouwens: Mensen die zo reageren mogen zelf wel kijken naar hun eigen psyche. Zo verzuurd zie je ze zelden.
Dag heey
Piebe Paulusma

Niet alleen jouw psyche wordt door Anja onder de loep genomen, de mijne mankeert ook van alles aan volgens haar. Dergelijke reacties vind ik ook een beetje jammer dus het lijkt me ietwat krom om aangezien te worden voor iets wat mij evenals jou ook overkomt. :roll:
Biker

Bericht door Biker »

Foppe1986 schreef:
Trouwens: Mensen die zo reageren mogen zelf wel kijken naar hun eigen psyche. Zo verzuurd zie je ze zelden.
Je vergeet mij toch niet hoop ik :lol:
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Piebe 2.2 schreef:
Als je wel een inhoudelijk reactie krijgt reageer je er niet op, dus wat zeur je nou? :naughty:
Excuses als ik er overheen gelezen heb, maar waar heb je die geplaatst dan?
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Piebe 2.2 schreef:
Ik schreef dit:
Maar is een onderbouwing waarom er steeds meer atheisten weer christen worden teveel gevraagd?
Kun je daar een inhoudelijke reactie op geven? En nogmaals, waar heb ik niet gereageerd waar er mij om een inhoudelijke op deze vraag werd gevraagd waar ik niet op gereageerd heb?
Piebe Paulusma

Dat is niet mijn bewering en lees maar terug voor de inhoudelijke reactie.
Lanfy

Bericht door Lanfy »

Rechtuit schreef:
Anja schreef:
Politieke correctheid en vooringenomenheid is een ernstig euvel in Nederland. :w :arrow: :arrow:
Christelijke politieke correctheid en vooringenomenheid is een ernstig euvel in Nederland! :w :arrow: :arrow: