¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Jerommel
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Jerommel »

Tja, maar die zijn ook niet altijd even betrouwbaar en bron van tal van dwalingen geweest..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
JW88

Bericht door JW88 »

Jaron schreef:
JW88 schreef:
Nou er zijn hier genoeg gelovigen die een vraag over God kunnen beantwoorden zonder de bijbel, dat lijkt me prima te doen.
Nou, dat kan dus niet, tenminste niet als je het over de christelijke God hebt. Dat bedoel ik nou de hele tijd te zeggen. Wat wij weten over de God van de christenen komt uit de Bijbel dus elk antwoord op een vraag over de christelijke God zal zijn oorsprong vinden in de Bijbel. Je kan onmogelijk iets over de christelijke God zeggen ZONDER de Bijbel net zoals je onmogelijk iets over Donald Duck kan zeggen zonder het blad te lezen.
Dat is een complete misvatting, ik kan prima iets over Donald Duck zeggen zonder dat ik het blad heb gelezen, bijvoorbeeld dat het een eend is, heel simpel. Daarnaast kan ik genoeg informatie over Donald Duck vinden zonder 1x dat blad te lezen....

Maar dan is levensbeschouwing dus eigenlijk niet geschikt voor gelovigen, aangezien ze niks over God kunnen zeggen zonder de bijbel?
Dessa
Man/Vrouw: V

Bericht door Dessa »

Jaron schreef:net zoals je onmogelijk iets over Donald Duck kan zeggen zonder het blad te lezen.
Dat kan wel, bijv. door vragen te stellen aan mensen die het blad wel lezen 8-)
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:Tja, maar die zijn ook niet altijd even betrouwbaar en bron van tal van dwalingen geweest..
Ja dat kan maar hoeft niet.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:Tja, maar die zijn ook niet altijd even betrouwbaar en bron van tal van dwalingen geweest..
Dat klopt.
Maar als argument heeft het weinig waarde voor aan wie je het vertelt.
Allie

Bericht door Allie »

Dessa schreef:
Jaron schreef:
JW88 schreef:
Nou er zijn hier genoeg gelovigen die een vraag over God kunnen beantwoorden zonder de bijbel, dat lijkt me prima te doen.
Nou, dat kan dus niet, tenminste niet als je het over de christelijke God hebt. Dat bedoel ik nou de hele tijd te zeggen. Wat wij weten over de God van de christenen komt uit de Bijbel dus elk antwoord op een vraag over de christelijke God zal zijn oorsprong vinden in de Bijbel. Je kan onmogelijk iets over de christelijke God zeggen ZONDER de Bijbel net zoals je onmogelijk iets over Donald Duck kan zeggen zonder het blad te lezen.
En eigen "ervaringen" met God dan? Die staan niet in de Bijbel :)

Daar kan je deze vraag niet mee beantwoorden.
Dessa

Bericht door Dessa »

Jerommel schreef:
Dessa schreef:
Dat klopt.
De Bijbel is ook geen argument als een ander daar niet in gelooft.
Allie

Bericht door Allie »

Dessa schreef:
Jaron schreef:net zoals je onmogelijk iets over Donald Duck kan zeggen zonder het blad te lezen.
Of zelf het blad lezen...;)
Dessa

Bericht door Dessa »

Allie schreef:
Dessa schreef:
Jaron schreef:
JW88 schreef:
En eigen "ervaringen" met God dan? Die staan niet in de Bijbel :)

Daar kan je deze vraag niet mee beantwoorden.
Waarom niet? Is geen heel antwoord maar een gedeeltelijk wel.
Tin
Beheerder

Bericht door Tin »

Modbreak Tin: Veel plezier nog vanavond, ik stop ermee voor vandaag.
En denk eraan: dit is geen topic voor de genuanceerde geest!
Dus geen klachten wanneer het allemaal wat te kort door de bocht gaat aub!!!
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Allie

Bericht door Allie »

JW88 schreef:
Jaron schreef:
JW88 schreef:
Dat is een complete misvatting, ik kan prima iets over Donald Duck zeggen zonder dat ik het blad heb gelezen, bijvoorbeeld dat het een eend is, heel simpel. Daarnaast kan ik genoeg informatie over Donald Duck vinden zonder 1x dat blad te lezen....

Maar dan is levensbeschouwing dus eigenlijk niet geschikt voor gelovigen, aangezien ze niks over God kunnen zeggen zonder de bijbel?
Nee je zal moeten lezen, wil je wat leren. Dat is logisch
Dessa

Bericht door Dessa »

Allie schreef:
Dessa schreef:
Of zelf het blad lezen...;)
Dat is ook een mogelijkheid maar er zijn meer mogelijkheden om iets te weten te komen erover.
Allie

Bericht door Allie »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:
Dessa schreef:
Dat klopt.
Dus als ik niet in de geschiedenis geloof mag je geen geschiedenisboeken gebruiken om mij te overtuigen?
Dessa

Bericht door Dessa »

Allie schreef:
Dessa schreef: De Bijbel is ook geen argument als een ander daar niet in gelooft.
Dus als ik niet in de geschiedenis geloof mag je geen geschiedenisboeken gebruiken om mij te overtuigen?
Mag wel maar of het zin heeft?
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef: Doe dan nu maar net eens of ik ook een christenen ben, en mijn concrete vraag is dan nogmaals: Waarom stopt God Satan nu niet en laat hij alle ellende toe en doorgaan? Geef daar dan eens een christelijk antwoord op

waarom stopt hij hem nu niet en heeft hij het al die jaren toe gelaten, waarom steunt God ellende? Wat is het nut of doel daarvan?

en als ik het antwoord niet weet zeg ik dat gewoon, zo simpel is het
Nou, de grote grap is dat ik al meerdere malen, vanavond nog (je hebt dat zelfs gequote!), heb gezegd dat ik dat NIET WEET! Ik ben in ieder geval niet zo'n christen die overal een antwoord op heeft en dat ook gewoon zegt. Zo simpel is het voor mij ook!

Maar goed, een christelijk antwoord op lijden is bijvoorbeeld dat God je door lijden vormt. Er wordt wel eens de vergelijking gemaakt met een pottenbakker die vanuit een hoop klei een mooie pot maakt. Maar dat kneden en vormen kan zo nu en dan pijn doen. Als God je een bepaald inzicht wilt geven of je iets wilt laten leren, doet Hij dat soms door moeiten en pijn dat hij toelaat. Het leven van een christen is niet allemaal rozengeur en maneschijn. En ook al kan een christen tijdens een periode van lijden troost en hoop ervaren, er zijn ook momenten dat een christen helemaal NIETS ervaart...

Nou, dat is een mogelijk antwoord op de vraag waarom God ellende toe laat in de wereld. Maar ik zelf vraag me ook wel eens af waarom dat vormen nou pijn moet doen... Waarom kan dat vormen niet lekker makkelijk en gevoelloos...? En los daarvan: nu heb ik het over persoonlijk lijden. Maar waarom er soms hele volken omkomen door tsunami's of aardbevingen... en waarom kinderen verkracht worden... wat dat nou te maken heeft met vormen... ik zou het niet weten.

Verschil met niet-christenen is dan dat ik alsnog troost kan vinden in God en hoop heb op de toekomst, wat jij dus vluchten noemt en struisvogelpolitiek. En dat snap ik. Zo zou ik dat als ongelovige ook zien. Maar om DAT te snappen, zul je toch echt moeten geloven, denk ik.
Dit is een onderschrift.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Dessa schreef:
Jerommel schreef:
Dessa schreef:
Dat klopt.
Dan kan je uitleggen waarom de Bijbel geloofwaardig wordt geacht en waarom er zo veel om is te doen.
Want wie gelooft wat er in de Bijbel staat, doet dat toch hopelijk niet zomaar, maar die kent de redenen om er leergezag aan toe te schrijven.
Men noemt het toch hopelijk niet zomaar Gods Woord?
Jaron

Bericht door Jaron »

JW88 schreef:

Nee, dat klopt niet. Dat is geen misvatting. Hoe weet jij dat Donald Duck een eend is? Als je het blad echt nooit gelezen hebt, dan moet je dat hebben gehoord van iemand anders. En hoe weet die ander het? Uiteindelijk kom je dan toch terecht bij iemand die het blad gelezen heeft. En alle informatie over Donald die je elders kan vinden, is ook weer terug te voeren op het blad. Die informatie is pas echt waar en kloppend als je het uiteindelijk in dat blad kan terugvinden. Als iemand iets verzint over Donald en dat op een site zegt maar het is niet terug te vinden in het blad, dan is die info gewoon verzonnen en niet waar.

Ja, ok, Donald Duck is sowieso verzonnen maar het idee is dan dat wat in het blad staat, echt is. En zo kan een christen uiteindelijk niets zeggen zonder Bijbel. Ook al is de Bijbel voor een ongelovige net zo verzonnen als de Donald Duck. ;)

Test: wat kan jij me vertellen over Shannon Richterson?

En levensbeschouwing is prima geschikt voor christenen die alleen maar vanuit de Bijbel kunnen spreken: iedereen spreekt tenslotte toch ergens uit...? Wat alleen NIET mag, is zeggen dat alleen de Bijbel waar is en de rest dwaalleer is.
Dit is een onderschrift.
Dessa

Bericht door Dessa »

Dessa schreef:De Bijbel is ook geen argument als een ander daar niet in gelooft.
Jerommel schreef: Dan kan je uitleggen waarom de Bijbel geloofwaardig wordt geacht en waarom er zo veel om is te doen.
Want wie gelooft wat er in de Bijbel staat, doet dat toch hopelijk niet zomaar, maar die kent de redenen om er leergezag aan toe te schrijven.
Men noemt het toch hopelijk niet zomaar Gods Woord?
Je kan het wel uitleggen gaan enz. maar als iemand het niet gelooft is het voor diegene geen argument.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Wel als je met feiten aan komt.
Sowieso zijn er een berg populaire misverstanden uit de weg te ruimen.
Dat men het niet graag wil horen is helaas ook een feit.
callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:Wel als je met feiten aan komt.
Het punt is dan wat velen of sommigen als feiten presenteren helemaal geen feiten zijn maar leerstellingen, literaire constructies of mythes.
Jaron

Bericht door Jaron »

Dessa schreef: En eigen "ervaringen" met God dan? Die staan niet in de Bijbel :)
Klopt, maar uiteindelijk zal een christen ervaringen altijd toetsen aan de Bijbel. Die blijft toch de basis. Onze 'theoretische' kennis van God, die je nodig hebt om bepaalde levensvragen te beantwoorden, is alleen te vinden in de Bijbel of in ieder geval daarop terug te voeren.
Dit is een onderschrift.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

callista schreef:
Het punt is dan wat velen of sommigen als feiten presenteren helemaal geen feiten zijn maar leerstellingen, literaire constructies of mythes.
Dat zijn niet de dingen waar ik op doel.

Verder concludeer ik tot mijn spijt dat vele zg. Christenen juist ongeloof en spotternij veroorzaken met hun 'evangeliseren' en ook hun vruchten...
callista

Bericht door callista »

Jerommel schreef:
callista schreef:
Dat zijn niet de dingen waar ik op doel.

Verder concludeer ik tot mijn spijt dat vele zg. Christenen juist ongeloof en spotternij veroorzaken met hun 'evangeliseren' en ook hun vruchten...
Oh zo ja...op die manier...tja...helaas :(
Martine

Bericht door Martine »

JW88 schreef:Doe dan nu maar net eens of ik ook een christenen ben, en mijn concrete vraag is dan nogmaals: Waarom stopt God Satan nu niet en laat hij alle ellende toe en doorgaan? Geef daar dan eens een christelijk antwoord op, het liefst zonder naar de bijbel te refereren, maar als dat niet lukt mag het ook met bijbel, en ik heb het niet over een eindtijd die nog een x aantal jaren weg is, waarom stopt hij hem nu niet en heeft hij het al die jaren toe gelaten, waarom steunt God ellende? Wat is het nut of doel daarvan?
Die vraag van je houdt mij al enige dagen bezig.
Ik wil hem beantwoorden vanuit mijzelf, dus niet omdat het mij zo geleerd is - integendeel.
Wil jij een eerlijk antwoord op je vraag? Dat is dit: 'ik heb geen idee waarom God niet ingrijpt'.
Waarom Hij niet ingegrepen heeft toen 6 miljoen Joden werden omgebracht, waarom Hij niet individueel ingrijpt als kinderen mishandeld en misbruikt worden - soms/vaak? - ook nog door mensen die zeggen te geloven.
Ik heb geen idee waarom Hij in deze tijd van vluchtelingen niet ingrijpt.
Ik probeer dat ook niet te verklaren door te verwijzen naar teksten, want ik kan daar vaak niks mee..

Er is een periode geweest dat ik heel boos ben geweest op een God die niet ingrijpt. Ik word nog altijd boos als iemand zegt dat het Gods wil is en dat Hij er een bedoeling mee heeft. Of dat God het wil...
Geen idee heb ik wat God wil. Net zomin als jij kunt weten wat ik wil.
Ja, ik weet het, ik kan zeggen dat ik het uit de Bijbel kan weten wat Hij wil.
Dat is mij te gemakkelijk.

Wat ik wel weet is dat Jezus nog wel eens een gedachte van mensen van tafel veegde - dat het vast was omdat hij/zij gezondigd had dat hem/haar iets moest overkomen".

Ik ben boos geweest en ik was opgevoed met de gedachte dat dat niet mocht.
Maar in de Bijbel staan "Klaagliederen", in de Bijbel staan Psalmen - die we de 'woedepsalmen' noemen.
Dus zou ik het niet mogen zijn?

Kortom: ik zit dus met dezelfde vragen als jij - dat ik er meestal helemaal niets van begrijp.
En toch...
Voor mij is God als een vader en moeder die niet willen dat hun kind iets overkomt. En als dat wel gebeurt, zijn ze erbij. Dat is wat anders dan dat ze het gewild hebben. In het ziekenhuis - ouders willen hun kind daar niet, maar houden dat kind vast, zodat het de behandelingen kan ondergaan. Zo is God in mijn leven de dragende kracht.

Niks wetenschappelijks - en toch een "weten"...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:Met als gevolg indoctrinatie en een tunnelvisie.....
Op zich is het natuurlijk al belachelijk om te denken en zeker te kunnen weten wat Gods voornemen is [als dat al bestaat].....je zou dat zelfs blasfemisch kunnen noemen.
Het is blasfemie te ontkennen dat God geen voornemen zou hebben. Over tunnelvisie gesproken.