¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Alpha
Man/Vrouw: M

Re: ¦LB¦ Geloven in God. Welke God mag het dan zijn?

Bericht door Alpha »

callista schreef:En daar is de grammofoonplaat weer.
Het is een citaat ;) .
vrolijke

Bericht door vrolijke »

callista schreef:Met als gevolg indoctrinatie en een tunnelvisie.....
Op zich is het natuurlijk al belachelijk om te denken en zeker te kunnen weten wat Gods voornemen is [als dat al bestaat].....je zou dat zelfs blasfemisch kunnen noemen.
Zie ik ook zo.
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Allie

Bericht door Allie »

Martine schreef:
JW88 schreef:Doe dan nu maar net eens of ik ook een christenen ben, en mijn concrete vraag is dan nogmaals: Waarom stopt God Satan nu niet en laat hij alle ellende toe en doorgaan? Geef daar dan eens een christelijk antwoord op, het liefst zonder naar de bijbel te refereren, maar als dat niet lukt mag het ook met bijbel, en ik heb het niet over een eindtijd die nog een x aantal jaren weg is, waarom stopt hij hem nu niet en heeft hij het al die jaren toe gelaten, waarom steunt God ellende? Wat is het nut of doel daarvan?
Die vraag van je houdt mij al enige dagen bezig.
Ik wil hem beantwoorden vanuit mijzelf, dus niet omdat het mij zo geleerd is - integendeel.
Wil jij een eerlijk antwoord op je vraag? Dat is dit: 'ik heb geen idee waarom God niet ingrijpt'.
Waarom Hij niet ingegrepen heeft toen 6 miljoen Joden werden omgebracht, waarom Hij niet individueel ingrijpt als kinderen mishandeld en misbruikt worden - soms/vaak? - ook nog door mensen die zeggen te geloven.
Ik heb geen idee waarom Hij in deze tijd van vluchtelingen niet ingrijpt.
Ik probeer dat ook niet te verklaren door te verwijzen naar teksten, want ik kan daar vaak niks mee..

Er is een periode geweest dat ik heel boos ben geweest op een God die niet ingrijpt. Ik word nog altijd boos als iemand zegt dat het Gods wil is en dat Hij er een bedoeling mee heeft. Of dat God het wil...
Geen idee heb ik wat God wil. Net zomin als jij kunt weten wat ik wil.
Ja, ik weet het, ik kan zeggen dat ik het uit de Bijbel kan weten wat Hij wil.
Dat is mij te gemakkelijk.

Wat ik wel weet is dat Jezus nog wel eens een gedachte van mensen van tafel veegde - dat het vast was omdat hij/zij gezondigd had dat hem/haar iets moest overkomen".

Ik ben boos geweest en ik was opgevoed met de gedachte dat dat niet mocht.
Maar in de Bijbel staan "Klaagliederen", in de Bijbel staan Psalmen - die we de 'woedepsalmen' noemen.
Dus zou ik het niet mogen zijn?

Kortom: ik zit dus met dezelfde vragen als jij - dat ik er meestal helemaal niets van begrijp.
En toch...
Voor mij is God als een vader en moeder die niet willen dat hun kind iets overkomt. En als dat wel gebeurt, zijn ze erbij. Dat is wat anders dan dat ze het gewild hebben. In het ziekenhuis - ouders willen hun kind daar niet, maar houden dat kind vast, zodat het de behandelingen kan ondergaan. Zo is God in mijn leven de dragende kracht.

Niks wetenschappelijks - en toch een "weten"...
Ik heb hier ook over na zitten denken. Moeten we niet zelf schuld dragen voor de slechte daden van de mens. Toen wij onze vrije wil kregen, kregen we de mogelijkheid om goed te doen. Maar met goede dingen, komen logischer wijs ook slechte dingen. Anders zou je goede dingen niet kunnen waarderen. Voorbeeld, om vrolijk te zijn moet je het verschil weten met boos zijn. Zo niet, dan heeft vrolijk zijn totaal geen betekenis. Wij hebben hier een vrije keus in. We kunnen zelfs als we boos zijn, doen of we vrolijk zijn. Als God in zou grijpen stopt dat onze vrije wil. Maar het blijft een onderwerp dat maar moeilijk te begrijpen is. Maar dit is mijn kijk erop.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Alpha schreef:
JW88 schreef:[

Hmmm ik heb werkelijk geen enkel idee wat je met deze vreemde uitspraak bedoeld?
Niet vreemd. De oorzaak van alle ellende op aarde is door hem veroorzaakt en hij weet dat hij wordt vernietigd.

Vandaar dat hij op zoek is naar een prooi, als een brullende leeuw. Hij wil zoveel mogelijk mensen in zijn val meesleuren.
Echt joh? :clown:
Ook weer de zoveelste aangeleerde zinsnede...die om de haverklap voorbij komt.
En jouw God laat dat allemaal maar toe?
Of is Satan misschien toch sterker dan God?
Treurig...nogmaals
Het is een citaat. het si treurig dat je dat niet accepteert.
God is geduldig met jou, omdat hij niet wil, dat er iemand vernietigd wordt.
Satan is niet sterker dn God, maar slimmer dan jij.
vandaar dat hij God heeft uitgedaagd en hij mg zijn uitdaging waarmaken.
Alpha

Bericht door Alpha »

vrolijke schreef:Waar heb jij deze kennis vandaan?
Herinnering.
Kennelijk heb ik je "vraag" over het hoofd gezien.
Het is een citaat.
Laatst gewijzigd door Alpha op 02 sep 2015, 22:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Deze zaken zij helaas ook onderbelicht en zodoende onbevredigend verklaard.
Ik ben daar meestal van derden in afhankelijk, dan vergelijk en weeg ik visies af.
Allie schreef:Moeten we niet zelf schuld dragen voor de slechte daden van de mens.
Nee, want dat heeft Christus gedragen !! Dat is nu het Evangelie !
Allie schreef:Maar met goede dingen, komen logischer wijs ook slechte dingen. Anders zou je goede dingen niet kunnen waarderen.
Moderne onzin, Allie.
We verlangen allemaal naar de Hemel waar geen kwaad is, maar de Hof van Eden in het groot, en zonder gedoe met listige slangen en bomen, maar waar het lam en de leeuw samen liggen, het kind met de slang speelt, en geen dood, geen leed, Heilig.
Onvoorstelbaar, dat wel. :D

En iedereen zegt altijd maar "vrije wil", terwijl het een EIGEN wil is, die we niet eens onder controle hebben.
enfin..
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Allie

Bericht door Allie »

Jerommel schreef:Deze zaken zij helaas ook onderbelicht en zodoende onbevredigend verklaard.
Ik ben daar meestal van derden in afhankelijk, dan vergelijk en weeg ik visies af.
Allie schreef:Moeten we niet zelf schuld dragen voor de slechte daden van de mens.
Nee, want dat heeft Christus gedragen !! Dat is nu het Evangelie !
Allie schreef:Maar met goede dingen, komen logischer wijs ook slechte dingen. Anders zou je goede dingen niet kunnen waarderen.
Moderne onzin, Allie.
We verlangen allemaal naar de Hemel waar geen kwaad is, maar de Hof van Eden in het groot, en zonder gedoe met listige slangen en bomen, maar waar het lam en de leeuw samen liggen, het kind met de slang speelt, en geen dood, geen leed, Heilig.
Onvoorstelbaar, dat wel. :D

En iedereen zegt altijd maar "vrije wil", terwijl het een EIGEN wil is, die we niet eens onder controle hebben.
enfin..
Ik bedoel schuld als in verantwoording, anders hebben we een vrijbrief en wordt het een nog slechtere wereld
Alpha

Bericht door Alpha »

JW88 schreef:Waarom stopt God, Satan dan niet? Is hij daar te zwak voor? Of heeft hij daar geen zin in?

Dan staat God dus gewoon alle ellende toe, nou lekker dan....

Jij bent zo gehersenspoeld dat je compleet je kijk op de werkelijkheid verloren bent....
Stel., jij wordt beschuldigd van iets.
Is het dan niet logisch dat je de gelegenheid krijgt om je onschuld te bewijzen?

Natuurlijk kan je degene die je beschuldigd de mond snoeren, maar daarmee is het probleem niet opgelost.

Aangezien iedereen een vrije wil heeft gekregen, kan dat misbruikt worden.
Van misbruik kan je natuurlijk weer God de schuld geven.

De ellende wordt veroorzaakt doordat mensen de Bijbelse normen en waarden weigeren op te volgen.
De Bijbel leert: Gij zult niet stelen, gij zult niet moorden, gij zult geen overspel plegen. Ect.
Daardoor ontstaat veel ellende.

tja, laait ik nu degene zijn die zelf denkt, zelf mag denken en dus niet gehersenspoeld is.

Het is natuurlijk veel makkelijker om stereotypen te roepen. Denk nu zelf eens na?
Alpha

Bericht door Alpha »

Allie schreef:Dit is een heel moeilijk onderwerp en zeker niet makkelijk uit te leggen. Dit is wat ik geloof. De dood en de zonde kwam door de mens met de zondeval. Het bijzondere is, dat God in de vorm van Jezus aan het kruis stierf en zo deel uitmaakt van ons lijden.
Ik hoop dat ik zo een goed beeld heb geschetst. Als je God weghaald blijft het lijden.Het lijden gaat niet weg, maar de hoop is wel weg. Hoop op een beter leven in de Hemel. Ik vind dit een ongelofelijk krachtige belofte.

Een belofte die je natuurlijk wel moet geloven...;)
Valt wel mee, hoor. De Bijbel is vrij duidelijk, wanneer je geen buiten Bijbelse leer daarmee vermengt.

God is niet een vorm van Jezus. Jezus is Gods zoon, die God heeft goedgekeurd.
God heeft geen begin en geen einde.
Jezus is door God opgewekt uit de dood.
De zonde veroorzaakt de dood. Door het loskoopoffer van Jezus kan die cirkel doorbroken worden. Waardoor hij voor ons bij zijn vader bemiddeld.
Alpha

Bericht door Alpha »

Allie schreef:Nee hoor, geloof in God is genoeg. De rest volgt vanzelf.;)... Maar ik begrijp je punt, maar wilde het wel even kwijt..;)... En ps, niet Jezus maar God maakt deel uit van ons lijden, wel goed lezen. ;)
Toch is het Gods wil, dat iedere gelovige over nauwkeurige kennis beschikt.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

De Liefde is belangrijker, en geloof, en dat mag heel simpel zijn.
Allie

Bericht door Allie »

Alpha schreef:
Allie schreef:Dit is een heel moeilijk onderwerp en zeker niet makkelijk uit te leggen. Dit is wat ik geloof. De dood en de zonde kwam door de mens met de zondeval. Het bijzondere is, dat God in de vorm van Jezus aan het kruis stierf en zo deel uitmaakt van ons lijden.
Ik hoop dat ik zo een goed beeld heb geschetst. Als je God weghaald blijft het lijden.Het lijden gaat niet weg, maar de hoop is wel weg. Hoop op een beter leven in de Hemel. Ik vind dit een ongelofelijk krachtige belofte.

Een belofte die je natuurlijk wel moet geloven...;)
Valt wel mee, hoor. De Bijbel is vrij duidelijk, wanneer je geen buiten Bijbelse leer daarmee vermengt.

God is niet een vorm van Jezus. Jezus is Gods zoon, die God heeft goedgekeurd.
God heeft geen begin en geen einde.
Jezus is door God opgewekt uit de dood.
De zonde veroorzaakt de dood. Door het loskoopoffer van Jezus kan die cirkel doorbroken worden. Waardoor hij voor ons bij zijn vader bemiddeld.
Er staat: God in de vorm van Jezus.

Uit Johannes: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Dit was in den beginne bij God.
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
Alpha

Bericht door Alpha »

Allie schreef:Het antwoord staat gewoon in de Bijbel hoor. In de eindtijd wordt satan verslagen. Maar dat vereist wat onderzoek van jou kant...;)...
Ik neem de bijbel net zo serieus als de Donald Duck, dus tjah daar heb ik vrij weinig aan....
Allie schreef:Dus je hebt niks aan een christelijk antwoord, dat is duidelijk.
Ik had nog hoop, maar na zo'n statement. Dat heeft geen zin. Als je het antwoord van te voren niet serieus wilt nemen, vraag de vraag dan niet.
Na het duizendjarig rijk wordt Satan gedood. na Gods ingrijpen wordt hij voor duizend jaar opgesloten.

Donald Duck heeft overigens vaak opvoedkundige waarde. dat is dus ook niet aan hem besteed.
Laatst gewijzigd door Alpha op 02 sep 2015, 22:31, 1 keer totaal gewijzigd.
vrolijke

Bericht door vrolijke »

Alpha schreef:
vrolijke schreef:
Herinnering.
Het is een citaat.
Ik heb het niet gevonden. Van waar stamt dat citaat?
Grenzen verschaffen de illusie, dat het kwaad van buiten komt.
Alpha

Bericht door Alpha »

callista schreef:
Jerommel schreef:Wel als je met feiten aan komt.
Sowieso zijn er een berg populaire misverstanden uit de weg te ruimen.
Dat men het niet graag wil horen is helaas ook een feit.
Het punt is dan wat velen of sommigen als feiten presenteren helemaal geen feiten zijn maar leerstellingen, literaire constructies of mythes.
Het punt is, dat feiten niet erkend worden, omdat het in de Bijbel staat.
Ook als archeologie de feiten bevestigd.
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Yep..
Het is een wonder dat er nog mensen tot geloof komen...
Alpha

Bericht door Alpha »

Allie schreef:Er staat: God in de vorm van Jezus.

Uit Johannes: In den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt, dat gemaakt is.
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
Hij was het Licht niet, maar was gezonden, opdat hij van het Licht getuigen zou.
Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
Mijn Bijbel is wat genuanceerder.

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.
2 Deze was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.

Nu is het probleem dat het Grieks het woord “een” niet kent.
Dus wordt het, honderden keren, om grammaticale redenen toegevoegd, BEHALVE bij joh 1:1.

Jezus is BIJ God en kan dus nooit God zelf zijn, noch is hij zijn eigen vader.

Hij zegt tegen zijn discipelen: Mijn God en uw God, mijn vader en uw vader.

Denk je dat middeleeuws Nederlands bijdraagt tot begrip?

Voorbeeld:
Gen 9: 5 En voorwaar, Ik zal uw bloed, het bloed uwer zielen eisen; van de hand van alle gedierte zal Ik het eisen; ook van de hand des mensen, van de hand eens iegelijken zijns broeders zal Ik de ziel des mensen eisen. SV

Gen 9:5) En bovendien zal ik UW bloed van UW zielen terugeisen. Van de hand van elk levend schepsel zal ik het terugeisen; en van de hand van de mens, van de hand van een ieder die zijn broeder is, zal ik de ziel van de mens terugeisen. NWV.
Alpha

Bericht door Alpha »

vrolijke schreef:
Alpha schreef:
vrolijke schreef:
Herinnering.
Het is een citaat.
Ik heb het niet gevonden. Van waar stamt dat citaat?
Uit de bijbel natuurlijk.
gewoon even opzoeken.
Allie

Bericht door Allie »

Alpha schreef:
Allie schreef:Er staat: God in de vorm van Jezus.

Mijn Bijbel is wat genuanceerder.

Johannes 1:
1 In het begin was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was een god.
2 Deze was in het begin bij God.
3 Alle dingen zijn door bemiddeling van hem ontstaan, en zonder hem is zelfs niet één ding ontstaan.

Nu is het probleem dat het Grieks het woord “een” niet kent.
Dus wordt het, honderden keren, om grammaticale redenen toegevoegd, BEHALVE bij joh 1:1.

Jezus is BIJ God en kan dus nooit God zelf zijn, noch is hij zijn eigen vader.

Hij zegt tegen zijn discipelen: Mijn God en uw God, mijn vader en uw vader.

Denk je dat middeleeuws Nederlands bijdraagt tot begrip?

Voorbeeld:
Gen 9: 5 En voorwaar, Ik zal uw bloed, het bloed uwer zielen eisen; van de hand van alle gedierte zal Ik het eisen; ook van de hand des mensen, van de hand eens iegelijken zijns broeders zal Ik de ziel des mensen eisen. SV

Gen 9:5) En bovendien zal ik UW bloed van UW zielen terugeisen. Van de hand van elk levend schepsel zal ik het terugeisen; en van de hand van de mens, van de hand van een ieder die zijn broeder is, zal ik de ziel van de mens terugeisen. NWV.
Lijkt mij toch een duidelijke tekst.
callista
Man/Vrouw: V

Bericht door callista »

Hee, zit ik hier opeens in Bijbelgesprek ipv LB? :o
Allie

Bericht door Allie »

callista schreef:Hee, zit ik hier opeens in Bijbelgesprek ipv LB? :o
Een topic over een god of God kan al snel over de Bijbel gaan. Is dat zo vreemd?..;)
callista

Bericht door callista »

Allie schreef:
Een topic over een god of God kan al snel over de Bijbel gaan. Is dat zo vreemd?..;)
Lees de regels in LB
Martine

Bericht door Martine »

Alpha schreef:Over Johannes:
Nee, er staat van SV tot NBV: en het Woord wás God.

Gebruik eens een andere bijbel dan de jouwe, zal zeer verhelderend zijn.
En ja, Callista heeft gelijk - geen Bijbelteksten in LB...
Je kunt niet dieper vallen dan in Gods handen,
in Hem zijn wij geborgen.
Allie

Bericht door Allie »

Martine schreef:
Alpha schreef:Over Johannes:
Nee, er staat van SV tot NBV: en het Woord wás God.

Gebruik eens een andere bijbel dan de jouwe, zal zeer verhelderend zijn.
En ja, Callista heeft gelijk - geen Bijbelteksten in LB...
Kwam ook van internet...;)
Jerommel

Bericht door Jerommel »

Moehahahhaaa ! (horror-stem met veel galm)