Goed en kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
carramba
Man/Vrouw: M

Re: Goed en kwaad

Bericht door carramba »

Peter79 schreef:@ Carramba, wat jij over jezelf zegt is niet fout, maar je doet alsof dat wat voor jou niet werkt ook niet voor anderen werkt. Maar sommigen van die anderen geloven wel en dat stelt jou voor een raadsel. De manier waarop je dat raadsel probeert op te lossen komt op mij negatief en niet realistisch over. Ik lees daarin meer over jouw frustraties dan van waarheidsvinding. Zolang je gelovigen niet serieus neemt in wat ze echt geloven, maar ze beoordeelt aan de maatlat van wat jij zelf zegt dat geloven is, dan zullen ze zich niet door je aangesproken voelen. Je bestrijdt dan namelijk een idee dat alleen in jouw hoofd bestaat.
Ik heb jarenlang ook in het kamp der gelovigen gebivakkeerd en ik ben me heel bewust van hoe en wat mensen geloven. Hoe en wat je moet geloven wordt je aangeleerd door andere die ook hebben aangeleerd hoe en wat je moet geloven. Er is niks raadselachtigs aan maar een gevolg van brainwashing waar je soms nooit meer van af komt. Ook al benader je een gelovige met de zachtheid van een watje...... de manier waarop is toch niet goed.... zonder op hun tere zieltje te trappen. Ik meet met een langere maatlat dan jij en sommigen met twee maatlatten.

Wat gelovigen echt geloven is me wel bekend...... de vraag is dan ook WAAROM ze dat geloven. En dan komen er geen echte antwoorden......

Wat je in je reactie laat zien is dat je meer op mijn persoon gefocust bent dan op de vragen die ik stel.
Wajehie

Bericht door Wajehie »

carramba schreef:niet in staat mijn weren te ontzenuwen.
Waarom moet iemand jouw weren ontzenuwen.
Wat gaat er nu mis met jou ?
Laatst gewijzigd door Wajehie op 04 dec 2016, 17:24, 1 keer totaal gewijzigd.
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Het is eigenlijk vrij simpel. Ik presenteer een tekst uit de bijbel die ik begrijp op een bepaalde manier... dat is fout zeg jij maar hoe ik dat dan moet begrijpen zeg je niet. De enige die een mislukte poging gewaagd heeft is Yolanda_dB. Waarom is die poging mislukt? Omdat ze teksten citeerde die die weer de goede kant van god moesten laten zien maar het punt waar het om ging werd buiten beschouwing gelaten. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Wat alleen maar weer aantoont dat jij woorden van anderen of niet leest of verdraait.
Wat alleen maar weer aantoont dat dat het enige verweer is dat je kunt aanvoeren.
carramba

Bericht door carramba »

Wajehie schreef:
carramba schreef:mijn weren te ontzenuwen.
Je moet niks.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef: Ik zeg dat het karakter in het boek 2.8 miljoen doden op zijn geweten heeft. Mensen die zeggen dat de Bijbel echt een God beschrijft geloven dus in een God die dit daadwerkelijk gedaan heeft. Dat is dus overeenkomstig met het aanbidden van Hitler, als je toch wil gaan vergelijken tussen die 2.
Daarnaast staat er nog een belofte in Openbaring waar geen actie van Hitler aan heeft kunnen tippen.
God heeft beloofd de mensheid nooit weer te straffen zoals met de zondvloed. Dat staat in Genesis 8,21.
Als je alle natuurrampen van de afgelopen 2000 jaar bij elkaar telt dan heb ik niet het idee dat die belofte nagekomen wordt.
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:Als aanvulling wil ik opmerken dat Hitler vergelijken met een Al-machtige (met nadruk op AL) Hitler een modderschuit en god een oceaanlijner die kan varen, vliegen en duiken....tegelijk. Ook zou je in acht moeten nemen dat een ALmachtige geen enkel probleem zou moeten hebben een probleem op te lossen zonder dat het een probleem is. Hitler kan je nog verklaren als je bedenkt dat hij zijn waanzin en genie aan religie en levenservaring te danken heeft. Iets heeft model gestaan voor Hitlers levensvisie.
Elk leven dat God geeft neemt hij ook, dat deed Hitler niet om eens een verschil te noemen. Zo vreemd is de vergelijking overigens niet want zoals ik reeds opmerkte was de holocaust een religieus keerpunt voor vele miljoenen joden. Begrijp je de impact daarvan soms niet?
Dramatische gebeurtenissen hebben wel vaker impact op gemeenschappen. Als je alle atheïsten op een grote hoop gooit en ze een voor een begint af te schieten dan zijn er zeker een aantal die beginnen te bidden.
Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:Wie heeft er model gestaan voor god? Zou het kunnen dat er boven god nog een super oppergod bestaat die god commandeert wat te doen? Is god misschien niet meer dan een van de vele goddelijke straatschooiertjes is uit een groep van nog veel meer goddelijke straatschooiertjes die onder een grote opperbaas genaamd Ghitler vallen?
Ghi hi hi hi hi. Geloof heb je naar eigen zeggen niet, maar gevoel voor drama wel! Dit soort grappen kan geen cabaretier aan tippen! :roll:
Geloof heb ik zeker niet maar met een bepaalde humor naar geloof en de serieusheid ervan kijken is toch enigszins vermakelijk. Neem nou die mannen in van die garnaal-rode carnavalspakjes die van die hele officieel lijkende riten uitvoeren voor een onzichtbare wonder vader. Ze lijken wel stoned. Het slaat nergens op. Maar ja dan weet je ook meteen waar het woord "kardinaal" en zo stoned als een garnaal vandaan komt.
Piebe 2.2 schreef:Dat Hitler de Bijbel heeft geschreven heb je mij niet zien schrijven, maar aangezien christenen altijd beweren dat de Schepper in eerste instantie de God van de joden is, lijkt zes miljoen doden mij wel reden om in te grijpen. En waarom Christus nou vergelijken met een straatschoffie, denk je soms dat je stoer bent? Dwing me niet de spellingnazi uit te hangen en je te stom noemen om je eigen gebruikersnaam correct te spellen, sukkel! :naughty:
In jou ogen is god geen straatschooiertje, in mijn ogen ook niet, maar in de ogen van Ghitler misschien wel. Beetje sukkelig om te denken dat macht bij jou god ophoud. Alleen fantasie is grenzeloos.
Kennelijk begrijp je niks van mijn post, want je trekt conclusies die haaks staan op wat ik gezegd heb. Laat verder ook maar want ik heb geen zin om in herhaling te moeten vallen.
Misschien begrijp ik het idd niet. Ligt dat aan mij of ben je niet duidelijk genoeg?
Het ligt aan jou.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Wajehie

Bericht door Wajehie »

carramba schreef:
Wajehie schreef:
Je moet niks.
Nou niet terugkrabbelen want je vroeg/zei :
carramba schreef:Ik leg het aan jou voor en zoals ik al dacht ben je niet in staat mijn weren te ontzenuwen.
Waarom leg jij als ongelovige je gedachten aan gelovigen voor en waarom moeten zij dat ontzenuwen ?
Waarom zoek je een bevestiging ?
carramba

Bericht door carramba »

Wajehie schreef:
carramba schreef:
Wajehie schreef:
Je moet niks.
Nou niet terugkrabbelen want je vroeg/zei :
carramba schreef:Ik leg het aan jou voor en zoals ik al dacht ben je niet in staat mijn weren te ontzenuwen.
Waarom leg jij als ongelovige je gedachten aan gelovigen voor en waarom moeten zij dat ontzenuwen ?
Waarom zoek je een bevestiging ?
Waar zeg ik dat je iets moet? Ik denk dat je niet in staat bent om mijn weren te ontzenuwen.
Waarom ik het voorleg?? Om waarschijnlijk dezelfde redenen waarom gelovigen hun gedachten voorleggen op billboards, vele tv shows, duizenden website's, folders, radio programma's, fora, aan de deur komen, politieke partijen, op iedere hoek van de straat kerken bouwen, heidenen op de knieën dwingen om hun god aan te nemen, etc, etc, etc.

Nu kom ik hier op een relatief klein forumpje bezwaar maken en kijk hoeveel emmers wc water ik over me heen krijg.
Dus mijn gedachte is dat jij niet in staat bent om de wandaden van de god waar je in geloofd goed te praten. Wellicht is er iemand anders op het forum die dat wel zou kunnen.... afwachten dus.
carramba

Bericht door carramba »

Piebe 2.2 schreef:

Het ligt aan jou.
Als ik als gitaardocent zo zou denken dan was het gauw gedaan met mijn gitaarlessen. Als een kind iets niet begrijpt dan ga ik er altijd vanuit dat ik degen ben die het niet goed uitlegt.... en dat werkt want een andere benadering heeft vrijwel altijd succes. Maar zo'n antwoord had ik wel van jou wel verwacht een schot voor open doel.
Piebe Paulusma

Bericht door Piebe Paulusma »

carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef: Het ligt aan jou.
Als ik als gitaardocent zo zou denken dan was het gauw gedaan met mijn gitaarlessen. Als een kind iets niet begrijpt dan ga ik er altijd vanuit dat ik degen ben die het niet goed uitlegt.... en dat werkt want een andere benadering heeft vrijwel altijd succes. Maar zo'n antwoord had ik wel van jou wel verwacht een schot voor open doel.
Ben je gitaarleraar? Dan moet je een begenadigd gitarist zijn, er zitten hier meer gitaristen overigens, maar niet allen mogen zij zich ook gitaarleraar noemen! Ik ben blij dat ik aan je verwachtingen voldoe, want als ik niet aan verwachtingen voldeed zou je misschien teleurgesteld in me zijn. :D

En als een voetballer een schot voor open doel maakt wordt er ook gejuicht! Niks mis mee dus. :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Yolanda_dB
Man/Vrouw: V

Bericht door Yolanda_dB »

carramba schreef:
Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:Het is eigenlijk vrij simpel. Ik presenteer een tekst uit de bijbel die ik begrijp op een bepaalde manier... dat is fout zeg jij maar hoe ik dat dan moet begrijpen zeg je niet. De enige die een mislukte poging gewaagd heeft is Yolanda_dB. Waarom is die poging mislukt? Omdat ze teksten citeerde die die weer de goede kant van god moesten laten zien maar het punt waar het om ging werd buiten beschouwing gelaten. Zo werkt dat natuurlijk niet.
Wat alleen maar weer aantoont dat jij woorden van anderen of niet leest of verdraait.
Wat alleen maar weer aantoont dat dat het enige verweer is dat je kunt aanvoeren.
Wat alleen maar weer aantoont dat jij woorden van anderen echt niet leest ...
Wajehie

Bericht door Wajehie »

carramba schreef:Waarom ik het voorleg?? Om waarschijnlijk dezelfde redenen waarom gelovigen hun gedachten voorleggen op billboards, vele tv shows, duizenden website's, folders, radio programma's, fora, aan de deur komen, politieke partijen, op iedere hoek van de straat kerken bouwen, heidenen op de knieën dwingen om hun god aan te nemen, etc, etc, etc.

Nu kom ik hier op een relatief klein forumpje bezwaar maken en kijk hoeveel emmers wc water ik over me heen krijg.
Je leeft blijkbaar in een land waar je overspoelt wordt met.... en vervolgens ga je los op een " relatief klein forumpje ".
Logica die best lastig te volgen is :mrgreen:
Eerlijk dat je nu toegeeft dat het je dus alleen maar om het bashen lijkt te gaan en geen interesse hebt in de antwoorden.
Peter79

Bericht door Peter79 »

carramba schreef:Ik heb jarenlang ook in het kamp der gelovigen gebivakkeerd en ik ben me heel bewust van hoe en wat mensen geloven. Hoe en wat je moet geloven wordt je aangeleerd door andere die ook hebben aangeleerd hoe en wat je moet geloven. Er is niks raadselachtigs aan maar een gevolg van brainwashing waar je soms nooit meer van af komt. Ook al benader je een gelovige met de zachtheid van een watje...... de manier waarop is toch niet goed.... zonder op hun tere zieltje te trappen. Ik meet met een langere maatlat dan jij en sommigen met twee maatlatten.

Wat gelovigen echt geloven is me wel bekend...... de vraag is dan ook WAAROM ze dat geloven. En dan komen er geen echte antwoorden......

Wat je in je reactie laat zien is dat je meer op mijn persoon gefocust bent dan op de vragen die ik stel.
Ik neem je als persoon serieus. Als ik het idee met een bot of een encyclopedie te maken heb, haak ik af.
Ik heb diverse vragen van je beantwoord, maar de antwoorden werden óf niet goed bevonden of er kwam helemaal geen reactie meer.
Ik ben benieuwd of je nog meer van je eigen open deuren gaat intrappen of dat je nog iets verrassends gaat doen.
Bonjour
Moderator

Bericht door Bonjour »

Wajehie schreef:Atheïstische regimes als stalin; pol pot ; mao etc. hebben de afgelopen +/- 100 jaar tientallen miljoenen mensen over de kling gejaagd vind jij dat als atheist niet eerder een probleem dan ?
Je kan prima atheïst zijn zonder aanhanger te zijn van deze heren. Zodra ik met een aanhanger van Stalin, Pol Pot of Mao in gesprek kom maak ik er een punt van. Nu ben ik in gesprek met gelovigen. Dus maak ik er een punt van de doden in de Bijbel.
Maar in gesprek komen wil niet echt, want ze blijven er omheen draaien.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

carramba schreef:Waarom ik het voorleg?? Om waarschijnlijk dezelfde redenen waarom gelovigen hun gedachten voorleggen op billboards, vele tv shows, duizenden website's, folders, radio programma's, fora, aan de deur komen, politieke partijen, op iedere hoek van de straat kerken bouwen, heidenen op de knieën dwingen om hun god aan te nemen, etc, etc, etc.
carramba schreef:Nu kom ik hier op een relatief klein forumpje bezwaar maken en kijk hoeveel emmers wc water ik over me heen krijg.
....dat is de reden waarom jij ....misschien....(als je niet stiekem van binnen allang weet dat het een andere reden heeft) nu nog denkt dat je op dit forum bent..... ;) Net als jij zijn er talloze mensen geweest die de strijd met Jezus, de Bijbel en het Christendom aanbonden. Sommigen zouden er hele boeken over gaan schrijven, dáchten ze, maar velen van hen konden dat boek niet meer schrijven, want tijdens hun onderzoek voor hun boek in hun strijd bleek dat slechts de aanleiding te zijn geworden tot aanneming van het Evangelie. Het kon lang duren en het kon kort duren, maar gebeuren deed het.
carramba schreef:Waar zeg ik dat je iets moet? Ik denk dat je niet in staat bent om mijn weren te ontzenuwen.
Wij moeten inderdaad niets en wij hoeven niets. Alle Kracht is in het Woord van God, ook als dat nog niet zichtbaar is, en dat zal geenszins ledig tot Hem terugkeren. :kiss1:

Wanneer een mens begint met Hem vol verlangen waarachtig te zoeken, dan begint Hij om Zijn Wil en Zijn Plan in je leven uit te werken en je te leiden. Soms wil men dat pas na Hem eerst volop te bestrijden.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
carramba

Bericht door carramba »

Wajehie schreef:

Je leeft blijkbaar in een land waar je overspoelt wordt met.... en vervolgens ga je los op een " relatief klein forumpje ".
Logica die best lastig te volgen is :mrgreen:
Eerlijk dat je nu toegeeft dat het je dus alleen maar om het bashen lijkt te gaan en geen interesse hebt in de antwoorden.
Tja... ook in Oengkoe Boengkoe hebben we internet, tv, radio, kerken, politieke partijen, enz. waar gelovigen los gaan en zie het sterke contrast met het atheïsme die bij lange na niet eens in de schaduw staan in deze. Voor elke atheïstische tv zender geef ik je een eindeloze lijst van religieuze tv zenders om er maar eens één te noemen. Websites... idem dito. Dat is logica die voor jou wat moeilijk is.... maar ja elke logica is voor jou denk ik moeilijk.
Antwoorden geef je niet en er valt dus ook niets te bashen. Weer het zoveelste voorbeeld dat je incapabel bent je standpunt te verdedigen.
Meer hoeft er wat mij betreft niet gezegd te worden.
carramba

Bericht door carramba »

Anja schreef:
carramba schreef:Nu kom ik hier op een relatief klein forumpje bezwaar maken en kijk hoeveel emmers wc water ik over me heen krijg.
....dat is de reden waarom jij ....misschien....(als je niet stiekem van binnen allang weet dat het een andere reden heeft) nu nog denkt dat je op dit forum bent..... ;)
Er is wel een andere rede..... ik zie de logica van geloven niet.
Anja schreef: Net als jij zijn er talloze mensen geweest die de strijd met Jezus, de Bijbel en het Christendom aanbonden. Sommigen zouden er hele boeken over gaan schrijven, dáchten ze, maar velen van hen konden dat boek niet meer schrijven, want tijdens hun onderzoek voor hun boek in hun strijd bleek dat slechts de aanleiding te zijn geworden tot aanneming van het Evangelie. Het kon lang duren en het kon kort duren, maar gebeuren deed het.
Strijd vind ik niet de juiste benadering, het geloof zoals mensen dat willen belijden is lekker hun ding. Waar ik vooral moeite mee heb is dat de atheïst wordt beoordeeld en veroordeeld en dat het niet onder tafels en stoelen geschoven wordt. Je kan niet draaien of keren of je krijgt het in schoot geworpen.
Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd. Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. De meeste gelovigen realiseren zich dat niet... ze poneren maar alles wat los en vast is om er vervolgens zelf een goed gevoel van te krijgen. Wat het bij een ander doet kan ze niet schelen.

Ik vraag deze mensen om mij voortaan vooraf uit te sluiten van dit soort posts met uitleg waarom en meestal werkt dat prima. Helaas zijn er ook die vinden dat ze mogen posten wat ze willen zonder er rekening mee te hoeven houden of ze er een ander pijn mee doen......klopt dat mogen ze... ik block die mensen.
Anja schreef:
carramba schreef:Waar zeg ik dat je iets moet? Ik denk dat je niet in staat bent om mijn weren te ontzenuwen.
Wij moeten inderdaad niets en wij hoeven niets. Alle Kracht is in het Woord van God, ook als dat nog niet zichtbaar is, en dat zal geenszins ledig tot Hem terugkeren. :kiss1:
Het woord.... heb ik niks mee. Beetje iets concreets doet veel meer.
Anja schreef:Wanneer een mens begint met Hem vol verlangen waarachtig te zoeken, dan begint Hij om Zijn Wil en Zijn Plan in je leven uit te werken en je te leiden. Soms wil men dat pas na Hem eerst volop te bestrijden.
Ik was daar... ben blij dat ik er van af ben.
carramba

Bericht door carramba »

Piebe 2.2 schreef:
carramba schreef:
Piebe 2.2 schreef: Het ligt aan jou.
Ben je gitaarleraar? Dan moet je een begenadigd gitarist zijn, er zitten hier meer gitaristen overigens, maar niet allen mogen zij zich ook gitaarleraar noemen! Ik ben blij dat ik aan je verwachtingen voldoe, want als ik niet aan verwachtingen voldeed zou je misschien teleurgesteld in me zijn. :D

En als een voetballer een schot voor open doel maakt wordt er ook gejuicht! Niks mis mee dus. :lol:
Het is duidelijk dat je mijn post niet snapt....... dat ligt vast wel aan mij.... maar misschien deze keer niet.
carramba

Bericht door carramba »

Wajehie schreef:Atheïstische regimes als stalin; pol pot ; mao etc. hebben de afgelopen +/- 100 jaar tientallen miljoenen mensen over de kling gejaagd vind jij dat als atheist niet eerder een probleem dan ?
Nee niet als atheïst wel als mens. Stalin had een snor Hitler ook zijn nu alle mannen met snorren slecht?
Peter79

Bericht door Peter79 »

peda schreef:
Peter79 schreef:@ Carramba, wat jij over jezelf zegt is niet fout, maar je doet alsof dat wat voor jou niet werkt ook niet voor anderen werkt. Maar sommigen van die anderen geloven wel en dat stelt jou voor een raadsel. De manier waarop je dat raadsel probeert op te lossen komt op mij negatief en niet realistisch over. Ik lees daarin meer over jouw frustraties dan van waarheidsvinding. Zolang je gelovigen niet serieus neemt in wat ze echt geloven, maar ze beoordeelt aan de maatlat van wat jij zelf zegt dat geloven is, dan zullen ze zich niet door je aangesproken voelen. Je bestrijdt dan namelijk een idee dat alleen in jouw hoofd bestaat.
Hallo Peter 79,

Het blijft een heel lastige. De ongelovige staat inderdaad voor een raadsel hoe een gelovige omgaat met God. Omdat de God van de gelovigen niet volledig logisch handelt in al de facetten van zijn doen, kom je onmiddellijk terecht in een niet te overbruggen verschil in visie.
Maar je kent het handelen van God alleen via wat de gelovige over God zegt. Dat is dus een behoorlijk gekleurd beeld. Neem het BMW-voorbeeld van Carramba.
De gelovige die de bijbel leest als woorden van kaft tot afkomstig uit de mond van God kan in mijn optiek het gesprek met ongelovigen beter mijden. De van kaft tot kaft God is op logische wijze niet te verdedigen met argumenten uit de mensenwereld van 2016.
Maar het is ook niet waar. Ieder maakt zijn selectie - ook de gelovigen die pretenderen van kaft tot kaft letterlijk als Gods woorden te lezen, vormen verschillende stromingen. Maar inderdaad, wie de menselijke inbreng in het lezen en het schrijven van de Bijbel niet erkent, spreekt een vreemde taal en communicatie met medegelovigen is dan al lastig genoeg.
Anders ligt het met gelovigen die de Bijbelverzen toetsen aan beeldspraak en menselijke inbreng. Maar hun visie mist de interesse bij ongelovigen omdat die geprogrammeerd zijn op discussie met van kaft tot kaft lezers. Opwinding en eindeloze herhaling van standpunten. Vergelijkbaar met creationisme en ET. Pagina's lange inbreng, over en weer opmerken niet goed het antwoord te lezen en uiteindelijk zijn de ingenomen standpunten geen millimeter verschoven.
Dat klopt. Maar wat als zoiemand zegt oprecht zich in te willen leven? Dan vind ik dat ik het gesprek moet aangaan, ook al levert het inderdaad op wat jij zegt.
peda

Bericht door peda »

Peter79 schreef:
peda schreef:
Anders ligt het met gelovigen die de Bijbelverzen toetsen aan beeldspraak en menselijke inbreng. Maar hun visie mist de interesse bij ongelovigen omdat die geprogrammeerd zijn op discussie met van kaft tot kaft lezers. Opwinding en eindeloze herhaling van standpunten. Vergelijkbaar met creationisme en ET. Pagina's lange inbreng, over en weer opmerken niet goed het antwoord te lezen en uiteindelijk zijn de ingenomen standpunten geen millimeter verschoven.
Dat klopt. Maar wat als zoiemand zegt oprecht zich in te willen leven? Dan vind ik dat ik het gesprek moet aangaan, ook al levert het inderdaad op wat jij zegt.
Hallo Peter 79,

Natuurlijk wanneer er werkelijke interesse bestaat voor de onderbouwing van gedachten/opvattingen van de ander, dan is een gesprek heel nuttig.
Maar onderbouwing betekent in mijn ogen meer dan het geven van standaard gemeenplaatsen. Een gesprek hoeft in mijn optiek niet ten doel te hebben om iemand te overtuigen dat hij/zij verkeerde conclusies trekt. Een discussie bijvoorbeeld tussen een creationist en een ET volger over de problemen rond de ijking van radiometrische dateringsmethoden, kan interessant zijn. En zo zijn er nog meerdere voorbeelden te geven. In het boek over evolutie zijn nog niet alle hoofdstukken volledig volgeschreven. Zo is het ook met de exegese van Bijbelverzen. Hiertoe behoren ook de "' lastige "' teksten. Ook in de orthodoxe hoek is daarbij geen sprake van koekoek-eenzang in opvattingen. Deze verschillende opvattingen kunnen benoemd worden met vervolgens een onderbouwing van de eigen keuze. Dat vind ik wel interessant. Evengelisatie in de vorm van slikken of wegwezen( take it or leave it ) , spreekt mij daarentegen in het geheel niet aan.
Anja (oud account)

Bericht door Anja (oud account) »

carramba schreef:
Anja schreef:
....dat is de reden waarom jij ....misschien....(als je niet stiekem van binnen allang weet dat het een andere reden heeft) nu nog denkt dat je op dit forum bent..... ;)
Anja schreef: Net als jij zijn er talloze mensen geweest die de strijd met Jezus, de Bijbel en het Christendom aanbonden. Sommigen zouden er hele boeken over gaan schrijven, dáchten ze, maar velen van hen konden dat boek niet meer schrijven, want tijdens hun onderzoek voor hun boek in hun strijd bleek dat slechts de aanleiding te zijn geworden tot aanneming van het Evangelie. Het kon lang duren en het kon kort duren, maar gebeuren deed het.
Strijd vind ik niet de juiste benadering, het geloof zoals mensen dat willen belijden is lekker hun ding. Waar ik vooral moeite mee heb is dat de atheïst wordt beoordeeld en veroordeeld en dat het niet onder tafels en stoelen geschoven wordt. Je kan niet draaien of keren of je krijgt het in schoot geworpen.
Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd. Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. De meeste gelovigen realiseren zich dat niet... ze poneren maar alles wat los en vast is om er vervolgens zelf een goed gevoel van te krijgen. Wat het bij een ander doet kan ze niet schelen.

Ik vraag deze mensen om mij voortaan vooraf uit te sluiten van dit soort posts met uitleg waarom en meestal werkt dat prima. Helaas zijn er ook die vinden dat ze mogen posten wat ze willen zonder er rekening mee te hoeven houden of ze er een ander pijn mee doen......klopt dat mogen ze... ik block die mensen.
Anja schreef:
Anja schreef:Wanneer een mens begint met Hem vol verlangen waarachtig te zoeken, dan begint Hij om Zijn Wil en Zijn Plan in je leven uit te werken en je te leiden. Soms wil men dat pas na Hem eerst volop te bestrijden.
Lucht het lekker op? ;) Kloootzakken en huffters zijn het, Christenen :lol:

Ik heb eens iemand gekend, althans gekend...ontmoet....zij lag in hetzelfde ziekenhuis als iemand die voor mij vroeger als een soort tweede moeder is geweest en die ik bezocht. Die mevrouw had een hersentumor en was kaalgeschoren voor een operatie. Na die operatie bleek dat de chirurg haar niet kon redden. De mevrouw sloeg letterlijk de chirurg keihard in zijn gezicht toen hij bij haar bed kwam. Ze was boos dat ze nu kaal was en dat hij haar niet had kunnen redden, nu zou ze kaal sterven.

Kloootzakken en huffters zijn het, chirurgen. :kiss1:

Later bood die mevrouw haar excuses aan aan de chirurg en ze vond het heel erg wat ze had gedaan. De chirurg omhelsde haar en nam het haar in het geheel niet kwalijk.
Solo Christo

Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
Yolanda_dB

Bericht door Yolanda_dB »

carramba schreef:ik zie de logica van geloven niet.
Ja ja, het is ondertussen wel bekend dat jij heel veel "niet ziet".
carramba schreef:Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd. Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. ...
Kijk kijk, daar komt de aap uit de mouw.
Carramba is gekrenkt.
Gekrenkt omdat God blijkbaar aan de 'verkeerde mensen' hulp geeft.

Mijn broer wordt overmorgen 32, en moet de dag daarna het ziekenhuis om te beginnen met een zware chemokuur tegen kanker.
En wat ik God eventueel ook zou kunnen of willen verwijten, dat Hij met andere mensen bezig is "krenkt" mij in het geheel niet.
carramba

Bericht door carramba »

Yolanda_dB schreef:
carramba schreef:ik zie de logica van geloven niet.
Ja ja, het is ondertussen wel bekend dat jij heel veel "niet ziet".
carramba schreef:Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd. Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. ...
Kijk kijk, daar komt de aap uit de mouw.
Carramba is gekrenkt.
Gekrenkt omdat God blijkbaar aan de 'verkeerde mensen' hulp geeft.

Mijn broer wordt overmorgen 32, en moet de dag daarna het ziekenhuis om te beginnen met een zware chemokuur tegen kanker.
En wat ik God eventueel ook zou kunnen of willen verwijten, dat Hij met andere mensen bezig is "krenkt" mij in het geheel niet.
Ach "jij bent stom" zei de blinde tegen de dove.....
Veel sterkte met je broer.
carramba

Bericht door carramba »

Anja schreef:
carramba schreef:
Anja schreef:

Anja schreef:
Lucht het lekker op? ;) Kloootzakken en huffters zijn het, Christenen :lol:

Ik heb eens iemand gekend, althans gekend...ontmoet....zij lag in hetzelfde ziekenhuis als iemand die voor mij vroeger als een soort tweede moeder is geweest en die ik bezocht. Die mevrouw had een hersentumor en was kaalgeschoren voor een operatie. Na die operatie bleek dat de chirurg haar niet kon redden. De mevrouw sloeg letterlijk de chirurg keihard in zijn gezicht toen hij bij haar bed kwam. Ze was boos dat ze nu kaal was en dat hij haar niet had kunnen redden, nu zou ze kaal sterven.

Kloootzakken en huffters zijn het, chirurgen. :kiss1:

Later bood die mevrouw haar excuses aan aan de chirurg en ze vond het heel erg wat ze had gedaan. De chirurg omhelsde haar en nam het haar in het geheel niet kwalijk.
In een moment van onmacht doe je dat.... menselijk.
callista

Bericht door callista »

carramba schreef: Strijd vind ik niet de juiste benadering, het geloof zoals mensen dat willen belijden is lekker hun ding.
Waar ik vooral moeite mee heb is dat de atheïst wordt beoordeeld en veroordeeld en dat het niet onder tafels en stoelen geschoven wordt.
Je kan niet draaien of keren of je krijgt het in schoot geworpen.
\Door sommigen wordt atheïsme als een ziekte gezien of een tekortkoming...weer anderen blijven maar beweren dat atheïsme ook een geloof is... :clown:
Maar veel interesse is er verder niet in...het blijft veelal bij een praten TEGEN [compleet met evangelisatie en bijbelteksten]ipv. een praten MET
Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd.
Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. De meeste gelovigen realiseren zich dat niet... ze poneren maar alles wat los en vast is om er vervolgens zelf een goed gevoel van te krijgen.
Wat het bij een ander doet kan ze niet schelen.
Dat is inderdaad vaak zo...niet altijd natuurlijk.. ;)
Een God die trouwens willekeurig ingrijpt is sowieso al ongeloofwaardig'; maar hele volksstammen geloven daar [nog] in.
En als de gebeden niet worden beantwoord of verhoord en het onheil hun treft dan is het Gods Wil.....want geen kwaad woord over God.

Maar er zijn ook christenen die daardoor van hun geloof vallen als veel onheil ze treft.

Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
Waarom heb jij het geloof verloren?

Hier een christelijke site met uiteenlopende redenen waarom christenen soms van hun geloof vallen.
1. De vreselijke en valse manieren waarop christenen elkaar persoonlijk en online behandelen
Dit is een belangrijke redenen waarom sommige christenen besluiten om Jezus niet meer te volgen.
Regelmatig heb je het gevoel dat je beter af bent onder de heidenen.

2. De ingeblikte, oppervlakkige antwoorden op de moeilijke vragen

Hoe lang gebruiken we nog “het staat zo in de Bijbel” als simpel antwoord op de moeilijke vragen.
Of wat te denken van een 18 jarige student die is opgegroeid met een vanzelfsprekendheid van een 6 daagse schepping.
Door een antwoord “zo zit het nu eenmaal” wordt het complete geloof gekoppeld aan deze vraag waar veel wetenschap ook zinnige dingen over te zeggen heeft.
[/quote]
Lees de rest van de 7 redenen hier verder:

http://www.creatov.nl/2014/06/waarom-ch ... -verlaten/
Laatst gewijzigd door callista op 05 dec 2016, 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.