Goed en kwaad
-
- Man/Vrouw: M
Re: Goed en kwaad
Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
-
Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
-
- Man/Vrouw: V
Daarom willen de meeste christenen het liefst "opbouwende" reacties horen, wat bij mij weer de gedachte oproept of dat misschien is om hun eventuele twijfel weg te nemenPeter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
-
Klopt, het helpt voor het geloof natuurlijk niet om een walmende vlaspit uit te doven.callista schreef:Daarom willen de meeste christenen het liefst "opbouwende" reacties horen, wat bij mij weer de gedachte oproept of dat misschien is om hun eventuele twijfel weg te nemenPeter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
-
Het is inderdaad menselijk dat Carramba de Kerk, Bijbel en het Christendom bestrijdt (een klap geeft). In een moment , cq een periode, van onmacht, doe je dat....menselijkerwijs, cq de oude mens.... De patiënte had nog tijd voor berouw gelukkig, en zij vond direct vergeving van de chirurg .carramba schreef:In een moment van onmacht doe je dat.... menselijk.Anja schreef:Lucht het lekker op? Kloootzakken en huffters zijn het, Christenencarramba schreef:Er is wel een andere rede..... ik zie de logica van geloven niet.Anja schreef:carramba schreef:Waarom ik het voorleg?? Om waarschijnlijk dezelfde redenen waarom gelovigen hun gedachten voorleggen op billboards, vele tv shows, duizenden website's, folders, radio programma's, fora, aan de deur komen, politieke partijen, op iedere hoek van de straat kerken bouwen, heidenen op de knieën dwingen om hun god aan te nemen, etc, etc, etc.....dat is de reden waarom jij ....misschien....(als je niet stiekem van binnen allang weet dat het een andere reden heeft) nu nog denkt dat je op dit forum bent.....carramba schreef:Nu kom ik hier op een relatief klein forumpje bezwaar maken en kijk hoeveel emmers wc water ik over me heen krijg.
Strijd vind ik niet de juiste benadering, het geloof zoals mensen dat willen belijden is lekker hun ding. Waar ik vooral moeite mee heb is dat de atheïst wordt beoordeeld en veroordeeld en dat het niet onder tafels en stoelen geschoven wordt. Je kan niet draaien of keren of je krijgt het in schoot geworpen.Anja schreef: Net als jij zijn er talloze mensen geweest die de strijd met Jezus, de Bijbel en het Christendom aanbonden. Sommigen zouden er hele boeken over gaan schrijven, dáchten ze, maar velen van hen konden dat boek niet meer schrijven, want tijdens hun onderzoek voor hun boek in hun strijd bleek dat slechts de aanleiding te zijn geworden tot aanneming van het Evangelie. Het kon lang duren en het kon kort duren, maar gebeuren deed het.
Tevens zie je vaak op bijv. FB boodschappen voorbij komen waar god geprezen wordt omdat hij ingegrepen heeft in hun leven...... ik dank god dat ik net niet door die vrachtwagen geschept ben..... dat is dan iemand die in hun splinternieuwe BMW van het werk naar huis rijd. Ja... want god gaat zich druk maken dat jij in je dikke auto veilig naar huis kan om achter je stapel boterhammen nog maar net naar je flatscreen kan kijken terwijl mijn zoontje zichzelf van het leven aan het beroven is en niets doet. Dat is heel krenkend om dit soort berichten dan te zien. De meeste gelovigen realiseren zich dat niet... ze poneren maar alles wat los en vast is om er vervolgens zelf een goed gevoel van te krijgen. Wat het bij een ander doet kan ze niet schelen.
Ik vraag deze mensen om mij voortaan vooraf uit te sluiten van dit soort posts met uitleg waarom en meestal werkt dat prima. Helaas zijn er ook die vinden dat ze mogen posten wat ze willen zonder er rekening mee te hoeven houden of ze er een ander pijn mee doen......klopt dat mogen ze... ik block die mensen.
Het woord.... heb ik niks mee. Beetje iets concreets doet veel meer.Anja schreef:Wij moeten inderdaad niets en wij hoeven niets. Alle Kracht is in het Woord van God, ook als dat nog niet zichtbaar is, en dat zal geenszins ledig tot Hem terugkeren.carramba schreef:Waar zeg ik dat je iets moet? Ik denk dat je niet in staat bent om mijn weren te ontzenuwen.
Ik was daar... ben blij dat ik er van af ben.Anja schreef:Wanneer een mens begint met Hem vol verlangen waarachtig te zoeken, dan begint Hij om Zijn Wil en Zijn Plan in je leven uit te werken en je te leiden. Soms wil men dat pas na Hem eerst volop te bestrijden.
Ik heb eens iemand gekend, althans gekend...ontmoet....zij lag in hetzelfde ziekenhuis als iemand die voor mij vroeger als een soort tweede moeder is geweest en die ik bezocht. Die mevrouw had een hersentumor en was kaalgeschoren voor een operatie. Na die operatie bleek dat de chirurg haar niet kon redden. De mevrouw sloeg letterlijk de chirurg keihard in zijn gezicht toen hij bij haar bed kwam. Ze was boos dat ze nu kaal was en dat hij haar niet had kunnen redden, nu zou ze kaal sterven.
Kloootzakken en huffters zijn het, chirurgen.
Later bood die mevrouw haar excuses aan aan de chirurg en ze vond het heel erg wat ze had gedaan. De chirurg omhelsde haar en nam het haar in het geheel niet kwalijk.
Laatst gewijzigd door Anja (oud account) op 05 dec 2016, 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.
Solo Christo
Unthinking respect for authority is the greatest enemy of Truth (naar Einstein)
-
Dat is de negatieve insteek, overigens logisch voor een ongelovige. Hoewel....ook weer niet, het hangt van de eigen hartsgesteldheid af, want ik ken vele atheisten die zo'n negatieve geestgesteldheid niet hebben.callista schreef:Daarom willen de meeste christenen het liefst "opbouwende" reacties horen, wat bij mij weer de gedachte oproept of dat misschien is om hun eventuele twijfel weg te nemenPeter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
Feit is dat de bewustzijnstoestand in en ván Christus, genaamd Geloof, Zich opbouwt. Dat is een Proces dat we Geloofsopbouw noemen. En geholpen door Christus en de Gemeente van Christus, (een Lichaam helpt Zichzelf namelijk, een Lichaam helpt alle Leden van dat Lichaam, dat doet jouw lichaam ook, als je iets verkeerd gegeten hebt, dan kots of poep je dat uit en dan eet je iets dat je lichaam kalmeert en dan eet je voedsel dat gezond is voor je lichaam), gaat dat Proces van Opbouw gestaag door, dwars door alle tegenstand heen.
Wee echter hij die een kleine ten val brengt........ Voor de ongelovige zelf is het ook beter om opbouwend deel te nemen aan het gesprek, of anders gewoon helemaal geen geloofsgesprek te voeren.
Solo Christo
-
@Anja
Jouw beweringen leveren het bewijs voor mijn eerder genoemde uitspraken en bezwaren.
Jouw beweringen leveren het bewijs voor mijn eerder genoemde uitspraken en bezwaren.
Laatst gewijzigd door callista op 05 dec 2016, 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Dat je het soms nodig hebt geloof ik graag - ook ik heb dat - maar als je je optrekt aan mensen zal je steeds tot de conclusie komen dat ze tekort schieten en dat mag geen reden zijn om van je geloof te vallen. De geschiedenis leert dat mensen elkaar nagenoeg altijd zullen bestrijden, zelfs Petrus en Paulus zaten niet op een lijn terwijl ze beide nog onder de inspiratie van de Geest waren. Als je dus omwille van een mens je geloof kan verliezen, dan is het wat mij betreft beter voor jezelf om het nu meteen maar op te zeggen, want dat moment komt toch ooit.Peter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
-
Maar Anja is toch niet de enige op aarde? Wat doe je dan met al die levenden die je beweringen niet bewijzen?callista schreef:@Anja
Jouw beweringen leveren het bewijs voor mijn eerder genoemde beweringen en bezwaren.
-
Het mag geen reden zijn, maar het gebeurt wel.Piebe 2.2 schreef:Dat je het soms nodig hebt geloof ik graag - ook ik heb dat - maar als je je optrekt aan mensen zal je steeds tot de conclusie komen dat ze tekort schieten en dat mag geen reden zijn om van je geloof te vallen. De geschiedenis leert dat mensen elkaar nagenoeg altijd zullen bestrijden, zelfs Petrus en Paulus zaten niet op een lijn terwijl ze beide nog onder de inspiratie van de Geest waren. Als je dus omwille van een mens je geloof kan verliezen, dan is het wat mij betreft beter voor jezelf om het nu meteen maar op te zeggen, want dat moment komt toch ooit.Peter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
Wat Anja zegt, het is een proces.
Een eikeltje dat net kiemt, is kwetsbaar, maar een volwassen eik een boom die niet kapot te krijgen is.
-
Je hebt het toch al scherp dacht ik ; dus wat zou de mening van een ongelovige nog kunnen toevoegen. Het probleem is wel als iedereen atheist is dat we dan automatisch atheistische regimes krijgen en dus wat de geschiedenis leert het met miljoenen over de kling jagen weer gaat plaatsvinden. Misschien zou het handiger zijn dat je de oorzaak zou weten waarom het juist bij dat soort regimes misgaat...Bonjour schreef:Je kan prima atheïst zijn zonder aanhanger te zijn van deze heren. Zodra ik met een aanhanger van Stalin, Pol Pot of Mao in gesprek kom maak ik er een punt van. Nu ben ik in gesprek met gelovigen. Dus maak ik er een punt van de doden in de Bijbel.Wajehie schreef:Atheïstische regimes als stalin; pol pot ; mao etc. hebben de afgelopen +/- 100 jaar tientallen miljoenen mensen over de kling gejaagd vind jij dat als atheist niet eerder een probleem dan ?
Maar in gesprek komen wil niet echt, want ze blijven er omheen draaien.
-
Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
Waarom heb jij het geloof verloren?
Waarom verloor ik het geloof??? Pfff heb je even??
Ik was van kinds af al een "lastige gelovige" met lastige vragen. Maar ik kende alle psalmen van buiten en bad met mijn hele ziel en zaligheid.
Waar twijfel of onzekerheid was stapte ik naar de priester. Ene pater Klinkhamer. Meestal resulteerde dat in straf want dan was het weer een weekend binnen blijven.
Naarmate ik ouder werd ging dat steeds verder en op een dag moest ik achter in de kerk gaan zitten. Mijn plaats voorin moest ik eerst maar terug verdienen.
Kortom de tegenstand heeft er voor gezorgd dat ik steeds kritischer ging kijken naar wat geloof ik eigenlijk en vooral waarom geloof ik dat.
Het is een proces van zelf nadenken, levenservaring en relativeren. Daar laat ik het even bij anders zijn we morgen nog bezig maar wie er zin in heeft....
http://www.freethinker.nl/forum/viewtopic.php?t=8382
-
Ik kan me goed voorstellen dat je je tegen zo'n instelling verzette - dat deed ik ook - maar iets in me zei dat ik het kind wel weg kon gooien maar het badwater bleef me fascineren.carramba schreef:Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
Ik was van kinds af al een "lastige gelovige" met lastige vragen. Maar ik kende alle psalmen van buiten en bad met mijn hele ziel en zaligheid.
Waar twijfel of onzekerheid was stapte ik naar de priester. Ene pater Klinkhamer. Meestal resulteerde dat in straf want dan was het weer een weekend binnen blijven.
Naarmate ik ouder werd ging dat steeds verder en op een dag moest ik achter in de kerk gaan zitten. Mijn plaats voorin moest ik eerst maar terug verdienen.
Kortom de tegenstand heeft er voor gezorgd dat ik steeds kritischer ging kijken naar wat geloof ik eigenlijk en vooral waarom geloof ik dat.
Het is een proces van zelf nadenken, levenservaring en relativeren. Daar laat ik het even bij anders zijn we morgen nog bezig maar wie er zin in heeft....
-
Wanneer diegenen die hun geloof verliezen allen a-theist zouden worden, was het aantal a-theisten procentueel ( momenteel ca 25 % ) veel hoger. Niet iedereen die de kerk vaarwel zegt, wordt a-theist. De nodige "geloofsverliezers "" passen gewoon hun geloofsinhoud aan. Er wordt afscheid genomen van "' oude "' zekerheden en een nieuwe "'outfit"' komt er voor terug. Geloven met een stevige komma, zo noem ik dat. Theologen van naam gaan voor, de basis volgt na eniger tijd. In onze omstreken van meer recente datum in protestante kring o.m. Kuitert, Hendrikse, Carel ter L. en nu weer Frits de Lange. Experimenteren met God. Ik ben daar een groot voorstander van.Peter79 schreef:Het mag geen reden zijn, maar het gebeurt wel.Piebe 2.2 schreef:Dat je het soms nodig hebt geloof ik graag - ook ik heb dat - maar als je je optrekt aan mensen zal je steeds tot de conclusie komen dat ze tekort schieten en dat mag geen reden zijn om van je geloof te vallen. De geschiedenis leert dat mensen elkaar nagenoeg altijd zullen bestrijden, zelfs Petrus en Paulus zaten niet op een lijn terwijl ze beide nog onder de inspiratie van de Geest waren. Als je dus omwille van een mens je geloof kan verliezen, dan is het wat mij betreft beter voor jezelf om het nu meteen maar op te zeggen, want dat moment komt toch ooit.Peter79 schreef:Ik snap het wel. Aan mensen die in tegenspraak leven met het geloof dat ze belijden, kan je je niet optrekken. Terwijl je denkt dat je dat soms wel nodig hebt (ik in elk geval wel).Piebe 2.2 schreef:Alhoewel ik het fijn vindt dat iedereen de vrijheid heeft om wel of niet te geloven, snap ik niet dat iemand van zijn geloof valt vanwege een ander. Dat noem ik meelopers en wat mij betreft is iedere religie beter af zonder hen.
Wat Anja zegt, het is een proces.
Een eikeltje dat net kiemt, is kwetsbaar, maar een volwassen eik een boom die niet kapot te krijgen is.
-
Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Het is inderdaad menselijk dat Carramba de Kerk, Bijbel en het Christendom bestrijdt (een klap geeft). In een moment , cq een periode, van onmacht, doe je dat....menselijkerwijs, cq de oude mens.... De patiënte had nog tijd voor berouw gelukkig, en zij vond direct vergeving van de chirurg .
God kan de 9 miljoen kinderen onder de 5 die elk jaar omkomen van honger en ziekten wel redden... maar hij doet het niet. Zie je het contrast niet?
-
De ingrijpende God is niet bepaald een volwassen kijk op het geloof, want God had de wereld evengoed perfect kunnen maken.carramba schreef:Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Het is inderdaad menselijk dat Carramba de Kerk, Bijbel en het Christendom bestrijdt (een klap geeft). In een moment , cq een periode, van onmacht, doe je dat....menselijkerwijs, cq de oude mens.... De patiënte had nog tijd voor berouw gelukkig, en zij vond direct vergeving van de chirurg .
God kan de 9 miljoen kinderen onder de 5 die elk jaar omkomen van honger en ziekten wel redden... maar hij doet het niet. Zie je het contrast niet?
-
Nou het badwater heb ik ook niet weggegooid maar het is langzaam weggesijpeld en volledig verdampt. Dat geeft niet want het was toch al smerig.Piebe 2.2 schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je je tegen zo'n instelling verzette - dat deed ik ook - maar iets in me zei dat ik het kind wel weg kon gooien maar het badwater bleef me fascineren.carramba schreef:Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
-
Dank je carramba....zeer herkenbaar...carramba schreef:Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
-
Je zou ze de kost moeten geven die heilig geloven in een interfererende god.....Piebe 2.2 schreef:De ingrijpende God is niet bepaald een volwassen kijk op het geloof, want God had de wereld evengoed perfect kunnen maken.carramba schreef:Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Wat je nu zegt is dat god fouten heeft gemaakt. Apart dat zeg ik dus ook.
Aan de andere kant is god volmaakt, alwetend en meer van dat...... een duidelijke tegenspraak.
Ik zou ingrijpen daar waar het het meest noodzakelijk is. Jij met je nieuwe BMW of een kind die een snee brood en een bekertje water nodig heeft. Geen moeilijke keuze lijkt mi. En daarom vind ik dat ik een betere moraal heb dan de god die jij aanbid. En jij hebt dat ook.
-
En dan heb je toch nog vertrouwen in de mensen? Dat verbaast mij dan weer.carramba schreef:Nou het badwater heb ik ook niet weggegooid maar het is langzaam weggesijpeld en volledig verdampt. Dat geeft niet want het was toch al smerig.Piebe 2.2 schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je je tegen zo'n instelling verzette - dat deed ik ook - maar iets in me zei dat ik het kind wel weg kon gooien maar het badwater bleef me fascineren.carramba schreef:Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
-
De Chirurg is in de vergelijking niet het beeld voor God, maar voor de Bijbel, Kerk en Christendom. Een mens kan God geen klap geven, je doet dat in overdrachtelijke zin met Christenen, Bijbel en Kerk. Wel mooi dat je hier laat zien dat je in werkelijkheid niet boos bent op de pater Klinkhamer, maar dat je strijd hebt met God Zelf. Deze strijd richt je op het Christendom. Wat eens te meer illustreert dat je je deep down ergens toch nog bewust bent van de Waarheid. Anders ging je wel strijden tegen de islam, of het hindoeïsme of zo. De Bijbel roept interne strijd op in de mens, juist omdat het Gods Woord is.carramba schreef:Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Wat overigens onverlet laat dat er hele domme priesters zijn die hele verkeerde dingen doen soms. De kerk, ook de katholieke kerk, heeft fouten gemaakt. Christenen hebben fouten gemaakt. Grote fouten soms zelfs, hele ernstige fouten ook. Dat heb ik zelf ook al eens aangegeven: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... ag#p140360 ; http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... ag#p140333 Doch de kerk haar fouten blijven verwijten en de Bijbel en het Christendom bestrijden, ook al zijn je emoties nog zo legitiem, brengt een mens het heil niet aan..... In wrok blijven hangen en blijven vasthouden aan je eigen (opgedane) negatieve denkbeelden die je op de Bijbel en het Christendom legt, is als het Kind weggooien en het badwater behouden.
Solo Christo
-
Zeker de meeste mensen zijn gewoon goed. Het verbaast me dat je dat dan weer denkt.Piebe 2.2 schreef:En dan heb je toch nog vertrouwen in de mensen? Dat verbaast mij dan weer.carramba schreef:Nou het badwater heb ik ook niet weggegooid maar het is langzaam weggesijpeld en volledig verdampt. Dat geeft niet want het was toch al smerig.Piebe 2.2 schreef:Ik kan me goed voorstellen dat je je tegen zo'n instelling verzette - dat deed ik ook - maar iets in me zei dat ik het kind wel weg kon gooien maar het badwater bleef me fascineren.carramba schreef:Ik was diep gelovig. Vier uur per week bijbelstudie, woensdag bidstond, en wat allemaal meer.callista schreef: Jij was ook ooit gelovig begrijp ik?
-
Die mening volg ik niet. Een God die zichzelf wil klonen, heeft daarvoor geen schepping nodig. De schepping is juist Niet God. Het is wel zo dat de Theodicee/ De Onrechtvaardige God, op stip de eerste plaats inneemt als reden voor het geloofsvertrek. Een Almachtige God die zich niet kloont door het scheppen van een perfecte wereld, maar in zijn onvolmaakte schepping de ellende laat voortduren en voortduren ondanks zijn belofte Christus te laten terugkeren om een nieuwe/verbeterde schepping te realiseren. Dat kan een nadenkend mens niet begrijpen, dus afscheid nemen van zo'n God zit er dik in. Niet iedere gelovige accepteert voortdurende ellende in de wereld met het volste vertrouwen dat het na de dood ontzettend veel mooier wordt. Dan nog het nare denkbeeld dat zo'n mooie toekomst ook nog onzeker is omdat de, tot niets goeds in staat zijnde, mens ook weer aangewezen is op niet te verdienen genade door God, om dat stadium te bereiken. Welke orthodoxe gelovige weet nu met zekerheid, dat die genade voor hem/haar ook volgt. Zegt God dat in gebed toe ? Kortom zo'n somber geloof in een God die ook nog Liefde genoemd moet worden, houden velen voor gezien en wijken uit naar Godsbeelden die wezenlijk vriendelijker zijn, of men sluit zich aan bij het groepje van a-theisten. Dan leeft men tijdelijk in een onrechtvaardige wereld, zonder mogelijkheid van compensatie, het is niet anders, soit.Piebe 2.2 schreef:De ingrijpende God is niet bepaald een volwassen kijk op het geloof, want God had de wereld evengoed perfect kunnen maken.carramba schreef:Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Laatst gewijzigd door peda op 05 dec 2016, 18:33, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Aha, God moet dus ingrijpen.God kan de 9 miljoen kinderen onder de 5 die elk jaar omkomen van honger en ziekten wel redden... maar hij doet het niet.
Als God vandaag ingrijpt wat zou Hij dan moeten doen met de atheïsten/de spotters/de goddelozen ?
-
Niets...die redden zichzelf wel zonder hulp van een Hoge Entiteit.Wajehie schreef:Aha, God moet dus ingrijpen.God kan de 9 miljoen kinderen onder de 5 die elk jaar omkomen van honger en ziekten wel redden... maar hij doet het niet.
Als God vandaag ingrijpt wat zou Hij dan moeten doen met de atheïsten/de spotters/de goddelozen ?
God is dan druk genoeg met alle hongerige en zieke kinderen; met alle vluchtelingen etc...
Zeg in het vervolg even wie je hier quote en zet dan ook erbij in welke context..en niet de helft van de post.
Dat is wel zo duidelijk