Je hebt gedeeltelijk gelijk maar je zit met een paradox. Heeft de bijbel god gecreëerd of heeft god de bijbel gecreëerd? Wie promoot wie?Anja schreef:De Chirurg is in de vergelijking niet het beeld voor God, maar voor de Bijbel, Kerk en Christendom. Een mens kan God geen klap geven, je doet dat in overdrachtelijke zin met Christenen, Bijbel en Kerk. Wel mooi dat je hier laat zien dat je in werkelijkheid niet boos bent op de pater Klinkhamer, maar dat je strijd hebt met God Zelf. Deze strijd richt je op het Christendom. Wat eens te meer illustreert dat je je deep down ergens toch nog bewust bent van de Waarheid. Anders ging je wel strijden tegen de islam, of het hindoeïsme of zo. De Bijbel roept interne strijd op in de mens, juist omdat het Gods Woord is.carramba schreef:Ja Anja maar er is een belangrijk verschil in de Chirurgen en god. God heeft geen beperking zoals de chirurg maar die doet in elk geval wel een poging om de patiënt te redden.Anja schreef:
Het is inderdaad menselijk dat Carramba de Kerk, Bijbel en het Christendom bestrijdt (een klap geeft). In een moment , cq een periode, van onmacht, doe je dat....menselijkerwijs, cq de oude mens.... De patiënte had nog tijd voor berouw gelukkig, en zij vond direct vergeving van de chirurg .
God kan de 9 miljoen kinderen onder de 5 die elk jaar omkomen van honger en ziekten wel redden... maar hij doet het niet. Zie je het contrast niet?
Moet ik nou tegen god zijn of moet ik tegen geloof zijn. Ik ga voor beide.
Ach een misser zo hier en daar komt in de beste familie's voor. Binnen de kerk gaat het helaas veel verder. Misbaksels worden beschermd, slachtoffers omgekocht, misstanden verzwegen, goed gepraat, de duivel de schuld geven en meer van dat. Van fouten zou je moeten leren, dat doen ze in de kerk ook, want de volgende keer weten ze hoe ze hun priesterlijke broeder beter kunnen beschermen. Niet zo zeer voor de priester maar meer om het vonkelende imago van de kerk vooral niet te laten vervagen door vervuilde mist. Zolang men niet eerlijk uitkomt voor zijn fouten zullen er tegenstanders zijn die geloof veroordelen en al helemaal als die bejaarde opa's in het Vaticaan zich blijven uitspreken over zaken waar ze geen verstand van hebben.Anja schreef:Wat overigens onverlet laat dat er hele domme priesters zijn die hele verkeerde dingen doen soms. De kerk, ook de katholieke kerk, heeft fouten gemaakt. Christenen hebben fouten gemaakt. Grote fouten soms zelfs, hele ernstige fouten ook. Dat heb ik zelf ook al eens aangegeven: http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... ag#p140360 ; http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... ag#p140333 Doch de kerk haar fouten blijven verwijten en de Bijbel en het Christendom bestrijden, ook al zijn je emoties nog zo legitiem, brengt een mens het heil niet aan..... In wrok blijven hangen en blijven vasthouden aan je eigen (opgedane) negatieve denkbeelden die je op de Bijbel en het Christendom legt, is als het Kind weggooien en het badwater behouden.