Heeft God het kwaad geschapen?

Dit gedeelte is bedoeld voor bespreken van de Bijbel.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
Richtlijnen subforum

Dit gedeelte is bedoeld voor het bespreken van de Bijbel.
Dit is het het subforum waar we gaan praten met de Bijbel opengeslagen.
We spreken over zaken steeds weer teruggrijpend op wat er staat in de Bijbel
en we proberen die bestuderend te doorvorsen en de bedoeling te zien en te gaan begrijpen.

(Niet de bedoeling is het dat iemand hier een soort cursus start.
Als men zoiets zou willen doen, dan dient eerst te worden overlegd met de crew.)

Moderatie: het moderatieteam
ineke-kitty
Man/Vrouw: V

Re: Heeft God het kwaad geschapen?

Bericht door ineke-kitty »

Wilsophie schreef:Vreemd dat men iets dan weer letterlijk leest en dan weer niet, misschien komt het de mens wel uit.
Prediker is een prachtig voorbeeld van de kwade dagen die wij in het vlees resten, maar Prediker spreekt niet over de oordelen van God die over deze aarde kwamen en nog zullen komen.
De zijn dagen van benauwdheid en van echt verderf zoals in de dagen van Noach en zelfs nog veel erger, maar daar gaat de titel niet over, al deze zaken ondersteunen niet de visie dat God het kwaad ( morele kwaad) geschapen heeft ten behoeve van Zichzelf ofzo.
Ja, dat had ik ook al uitgelegd dat Prediker spreekt over de 'kwade dagen' die wij in het vlees resten, en dat die dagen niets te maken hebben met het kwade dat God geschapen zou hebben.
Ons aardse lichaam is nu eenmaal onderhevig aan bederf, en de Bijbel zegt dan ook dat dit bederfelijke onbederfelijkheid moet aandoen, en dat vlees en bloed het Koninkrijk niet kan beerven.
De natuurlijke mens zal sterven, maar de geestelijke mens heeft eeuwig leven ontvangen. Het lichaam wordt gezaaid in verderfelijkheid, het wordt opgewekt in onverderfelijkheid. Een natuurlijk lichaam wordt er gezaaid, een geestelijk lichaam wordt er opgewekt. [ 1 Kor. 15:42,43]. Doch dit zeg ik, broeders, dat vlees en bloed het Koninkrijk Gods niet beerven kunnen, en de bederfelijkheid beerft de onverderfelijkheid niet. [vers 50].
En gelijkerwijs wij het beeld des aardsen gedragen hebben, alzo zullen wij ook het beeld des hemelsen dragen. [vers 49].
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Piebe schreef:
Wilsophie schreef:
Piebe schreef: Het staat helemaal nergens dat de satan in de slang voer. Genesis 3,1 leert ons dat de slang van nature sluw was en het was door zijn sluwheid dat hij Eva verleidde. Deze eigenschap was de slang ingeschapen, hij was gemaakt om te verderven.
Ik lees in Efeze 6 vers 11 : " Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels".

Elders staat "listig" voor een slang, als de listigste aller dieren en hier lezen we de koppeling dat het wel degelijk gaat om de duivel.
Ja dat de slang de duivel was ontkent niemand, alleen staat nergens dat de duivel in de slang voer, dat verzin jij erbij.

Ik geef aan een koppeling van de slang naar de duivel en of de duivel in de slang voer heb ik helemaal niet gezegd genoemd in de Efeze brief en ik heb het niet over invaren.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Peter79 schreef: Je bent dus gewoon off-topic bezig. Als Meribel zegt: daar spreekt toch niemand over, dan heeft ze het niet over sprekers op Urk, maar over deelnemers in dit topic.
Daar sprak niemand over dat is helemaal juist... en ik wel, maar nooit t.a.v. een persoon. En als niemand over een leer praat zou ik dat dan niet mogen doen als ik iets herken?

Mijn antwoord over een preek waar je een dubbele bodem in hoort was een reactie op een andere opmerking t.a.v. ergens iets inleggen, maar je kunt natuurlijk altijd dingen eruit halen om iemand in een kwaad daglicht te zetten en bedankt Peter, ik had je wijzer gedacht.
meribel

Bericht door meribel »

Blijkbaar heb ik dingen verkeerd begrepen, en de ruis ging daarna weer verder.

Laten we het inderdaad ontopic houden.
Piebe schreef:
coby schreef:God schept dus kwade dagen. Hoe doet Hij dat dan? Gisteren was een waardeloze rotdag, want ik had ruzie met m'n ex of iets duivels was of medisch en ik smeet 'm wat extreems voor z'n voeten, waarop ie me het huis uitjoeg. Had God dat gedaan? 't Is toch wat. Nou eh bedankt weer Heer, lol en het kwam heus niet door ons ego. Ondertussen had mijn buurvrouw een prachtige dag die de Heer prachtig had geschapen. Ik kan niet zoveel met die tekst letterlijk zo lezen zul je wel merken.
Nou in dat geval zal ik Prediker 7,14 maar doorkrassen dan, want als jij er niet zoveel mee kan dan houdt het op. :clown:
Ik vind dit wel een interessant voorbeeld coby! Want ja..God heeft goede en slechte dagen geschapen, maar wat is een slechte dat? Een dag dat ergens oorlog uitbreekt of een overstroming is, toch lijkt altijd de mens schuldig door bijv. Gebrekkig natuurbeheer.
Maar er staat toch echt duidelijk dat God goede en slechte dagen schept...

Hoe moet je dat voor je zien dan... een slecht geschapen dag...?
Of God schept mensen.., dus de slechte dingen die de mensen 'scheppen'. Komen van God?
Dat is ook weer een rare stelling...
Ik ben er niet over uit...
Zolderworm
Man/Vrouw: M

Bericht door Zolderworm »

meribel schreef:Blijkbaar heb ik dingen verkeerd begrepen, en de ruis ging daarna weer verder.

Laten we het inderdaad ontopic houden.
Piebe schreef:
coby schreef:God schept dus kwade dagen. Hoe doet Hij dat dan? Gisteren was een waardeloze rotdag, want ik had ruzie met m'n ex of iets duivels was of medisch en ik smeet 'm wat extreems voor z'n voeten, waarop ie me het huis uitjoeg. Had God dat gedaan? 't Is toch wat. Nou eh bedankt weer Heer, lol en het kwam heus niet door ons ego. Ondertussen had mijn buurvrouw een prachtige dag die de Heer prachtig had geschapen. Ik kan niet zoveel met die tekst letterlijk zo lezen zul je wel merken.
Nou in dat geval zal ik Prediker 7,14 maar doorkrassen dan, want als jij er niet zoveel mee kan dan houdt het op. :clown:
Ik vind dit wel een interessant voorbeeld coby! Want ja..God heeft goede en slechte dagen geschapen, maar wat is een slechte dat? Een dag dat ergens oorlog uitbreekt of een overstroming is, toch lijkt altijd de mens schuldig door bijv. Gebrekkig natuurbeheer.
Maar er staat toch echt duidelijk dat God goede en slechte dagen schept...

Hoe moet je dat voor je zien dan... een slecht geschapen dag...?
Of God schept mensen.., dus de slechte dingen die de mensen 'scheppen'. Komen van God?
Dat is ook weer een rare stelling...
Ik ben er niet over uit...
God heeft niet het slechte geschapen, maar dingen die in potentie verkeerd kunnen gaan. Dat is een wezenlijk verschil.
Only dead fish go with the flow
Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:
Peter79 schreef: Je bent dus gewoon off-topic bezig. Als Meribel zegt: daar spreekt toch niemand over, dan heeft ze het niet over sprekers op Urk, maar over deelnemers in dit topic.
Daar sprak niemand over dat is helemaal juist... en ik wel, maar nooit t.a.v. een persoon. En als niemand over een leer praat zou ik dat dan niet mogen doen als ik iets herken?

Mijn antwoord over een preek waar je een dubbele bodem in hoort was een reactie op een andere opmerking t.a.v. ergens iets inleggen, maar je kunt natuurlijk altijd dingen eruit halen om iemand in een kwaad daglicht te zetten en bedankt Peter, ik had je wijzer gedacht.
Meribel stelde twee vragen en inderdaad zie ik nu dat wat ik citeerde waarschijnlijk het begin is van je antwoord op Meribels 2e vraag. Dat laat onverlet dat je Piebe in verband brengt met alverzoening (ik denk dat het preterisme nog meer inhoudt dan de alverzoeningsleer). Als je geen moeite hebt om bepaalde dingen in te leggen bij sprekers op Urk (preken), waaruit moet ik dan opmaken dat je er wel moeite mee hebt om iets in te leggen bij Piebe?

Ik zet je in een kwaad daglicht, ja dat wordt het zo langzamerhand wel. Ik erger me eraan als je van een mug een olifant maakt. Je hebt het zelf over: De tekst uit Jesaja staat bekend om het feit dat men daar goed en kwaad inlegt want je moet toch ergens je leer op stoelen? Dat heeft betrekking op Piebe, want Piebe had het over de tekst uit Jesaja. De zin daarna luidt: Ja Meribel als ik de sprekers beluister dan leg ik dat erin, is dat verkeerd?

Je creëert zelf dus onduidelijkheden, en als iemand daar aanstoot aan neemt, dan heeft de ander het gedaan.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik was idd onduidelijk en daarvoor mijn excuus, maar ik voel mij wel onbegrepen. Je haalt nu citaten uit de discussie weer door elkaar met het antwoord op Meribel ,die mij verder gewoon laat stikken. Ik heb tig keer gevraagd of Piebe mijn excuus heeft geaccepteerd, wat een terecht misverstand was omdat ik het niet over de tekst uit Prediker had en daarom begreep ik BdO niet en Trajecto niet want niemand vermeldde dat het over de tekst van Prediker ging. Mijn uitspraak dat je ergens je leer op moet stoelen heeft niet te maken met de alverzoeningsleer, hoe kom je daar toch bij?
Het gesprek van vandaag ging ik aan met een uitgebreid excuus en ik ben nooit te beroerd om onduidelijkheden toe te geven en dus neem ik je kwalijk dat je zegt dat ik zeg dat een ander het altijd gedaan heeft.
Weet je waarom ik van een voor jullie bekende mug een olifant maak?
Snap je dat niet? Ik krijg altijd een ban of een waarschuwing en anderen die notabene mensen betichten van liegen en onbijbelse waarheden komen met een dreiging vrij. Nu ben ik tegen waarschuwingen en bannen, maar het maakt mij kwaad dat jullie zeer onterecht over mij heen springen en dit zal wel verwijderd worden als off topic en Meribel kijkt de andere kant op, maar het is het vormen van een hetze want als ik vraag om aan te tonen waar ik Piebe vereenzelvig met de alverzoeningsleer terwijl ik weet dat hij preternist is dan doet men net of er alleen ruis is. Dat vind ik iemand in een kwaad daglicht stellen.
En steun zoeken bij elkaar vind ik kinderachtig en daarom had ik sommige mensen hoger in de pocket zitten, maar er zijn geen bewijzen op tafel gelegd van de beschuldigingen en dat vind ik laf. En nooit ben ik te beroerd om mijn ongelijk toe te geven of mijn onduidelijkheid te erkennen maar ik vind dit allemaal aanvallen op de persoon. En als men vandaag wel een hetze vormt en zogenaamd relevante vragen stelt zonder enig aantoonbaar bewijs en men reageert niet op een uitgebreid excuus vind ik dat Christenen onwaardig en trek mijn conclusie.

[modbreak HarryK] Het is inderdaad off-topic.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Meribel schreef: Nu is piebe het voorbeeld; jij hebt al een paar pagina's ingevuld dat hij in de alverzoeningsleer gelooft ( dat lees ik telkens in jouw woorden

Meribel kom eens met voorbeelden met die paar pagina's, het is niet waar. Als jij dat in mijn woorden leest dan is dat niet hetzelfde als dat ik een paar pagina's heb ingevuld dat Piebe in de alverzoening gelooft. Dat kan ik niet gezegd hebben want ik wist dat hij preterist was of is en dat ik deze leer 'meer' noem dan de alverzoeningsleer zeg ik omdat ik met meer "uitgebreider" bedoel. Laat Piebe dan uitleggen wat ik hier verkeerd aan zie.
Ik ga uit van al zijn post tot nu toe over zijn visie over satan en over het kwaad, wat doe ik daar fout aan dan?
Wil hier niemand voor wat hij gelooft of een leer aanhangt uitkomen? Is dat geheim?
Waar je hart vol van is daar loop je toch van over. Als iemand aan mij vragen stelt over een bepaald onderwerp uit de Bijbel dan is het toch heerlijk om daarover te spreken met alle lek en gebrek.

[modbreak HarryK] Off-topic.
ineke-kitty

Wilsophie schreef:Ik was idd onduidelijk en daarvoor mijn excuus, maar ik voel mij wel onbegrepen. Je haalt nu citaten uit de discussie weer door elkaar met het antwoord op Meribel ,die mij verder gewoon laat stikken. Ik heb tig keer gevraagd of Piebe mijn excuus heeft geaccepteerd, wat een terecht misverstand was omdat ik het niet over de tekst uit Prediker had en daarom begreep ik BdO niet en Trajecto niet want niemand vermeldde dat het over de tekst van Prediker ging. Mijn uitspraak dat je ergens je leer op moet stoelen heeft niet te maken met de alverzoeningsleer, hoe kom je daar toch bij?
Het gesprek van vandaag ging ik aan met een uitgebreid excuus en ik ben nooit te beroerd om onduidelijkheden toe te geven en dus neem ik je kwalijk dat je zegt dat ik zeg dat een ander het altijd gedaan heeft.
Snap je dat niet? Ik krijg altijd een ban of een waarschuwing en anderen die notabene mensen betichten van liegen en onbijbelse waarheden komen met een dreiging vrij. Nu ben ik tegen waarschuwingen en bannen, maar het maakt mij kwaad dat jullie zeer onterecht over mij heen springen en dit zal wel verwijderd worden als off topic en Meribel kijkt de andere kant op, maar het is het vormen van een hetze want als ik vraag om aan te tonen waar ik Piebe vereenzelvig met de alverzoeningsleer terwijl ik weet dat hij preternist is dan doet men net of er alleen ruis is. Dat vind ik iemand in een kwaad daglicht stellen.
En steun zoeken bij elkaar vind ik kinderachtig en daarom had ik sommige mensen hoger in de pocket zitten, maar er zijn geen bewijzen op tafel gelegd van de beschuldigingen en dat vind ik laf. En nooit ben ik te beroerd om mijn ongelijk toe te geven of mijn onduidelijkheid te erkennen maar ik vind dit allemaal aanvallen op de persoon. En als men vandaag wel een hetze vormt en zogenaamd relevante vragen stelt zonder enig aantoonbaar bewijs en men reageert niet op een uitgebreid excuus vind ik dat Christenen onwaardig en trek mijn conclusie.
Ik trek de conclusie Wil dat het een geestelijke strijd is, namelijk een strijd in de hemelse gewesten. Wij zouden, als gelovigen onze wapenrusting aandoen, want wij hebben niet te strijden tegen vlees en bloed, maar tegen de overheden, tegen de machten, tegen de geweldhebbers der wereld, der duisternis dezer eeuw, tegen de geestelijke boosheden in de lucht. Heeft God dat geschapen? Nee, zeg ik. Het is de satan, namelijk de heerser dezer duisternis, namelijk de overheid en de geestelijke machthebber in de lucht die het kwade veroorzaakt. Wij, als gelovigen zijn in staat MET deze wapenrusting aan alle pijlen die de boze op ons afschiet af te weren met het schild des geloofs.

Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ja dat weet ik wel, maar ik ben dan zo verdrietig en moet dat even verwerken. Vest op koningskinderen ook maar geen vertrouwen zegt een lied. En dat doe ik nog teveel.

Ik had de hele nacht niet geslapen, en nam mij zo voor niet meer te reageren, maar wel mijn excuus aan te bieden voor het misverstand waar iedereen onduidelijk over was en dan komen er vragen en opmerkingen en ja....dan vind ik dat ik moet antwoorden en dat heeft nu mijn dag bepaald. Waarom doe ik dit nog?

Laatst gewijzigd door Wilsophie op 13 nov 2014, 15:40, 1 keer totaal gewijzigd.
ineke-kitty

Wilsophie schreef:Ja dat weet ik wel, maar ik ben dan zo verdrietig en moet dat even verwerken. Vest op koningskinderen ook maar geen vertrouwen zegt een lied. En dat doe ik nog teveel.
Ja, dat begrijp ik wel. :kiss1:

Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Ik was idd onduidelijk en daarvoor mijn excuus, maar ik voel mij wel onbegrepen. Je haalt nu citaten uit de discussie weer door elkaar met het antwoord op Meribel ,die mij verder gewoon laat stikken.
Meribel laat je niet stikken, ze zal vast nog wel een antwoord geven, nu ze weet dat jij dat gevoel hebt.
Ik heb tig keer gevraagd of Piebe mijn excuus heeft geaccepteerd, wat een terecht misverstand was omdat ik het niet over de tekst uit Prediker had en daarom begreep ik BdO niet en Trajecto niet want niemand vermeldde dat het over de tekst van Prediker ging.
Ik heb dit niet gevolgd, misschien dat Piebe daar antwoord op wil geven.
Mijn uitspraak dat je ergens je leer op moet stoelen heeft niet te maken met de alverzoeningsleer, hoe kom je daar toch bij?
Meribel stelt jou een vraag waarom je de alverzoeningsleer erbij haalt. Heb je daar antwoord op gegeven? Waar staat dan antwoord en hoe luidt dat antwoord?
Het woordje "altijd" heb ik niet gebruikt. Ik heb mijn antwoord beperkt tot dit topic. Ik had wel de neiging om het woord "altijd" te gebruiken, maar ik heb mij ingehouden, omdat ik dan over de grens ga.
Je kan altijd een verzoek doen aan de moderatoren. Dat er niet ingegrepen wordt, houdt niet in dat alles goedgekeurd is. En ik zie door de veelheid en snelheid van reacties vaak door de bomen het bos niet meer. Ik kan me voorstellen dat een moderator dat gevoel ook wel eens heeft. Het beste werkt volgens mij om een TR aan te maken van een bericht dat niet door de beugel kan.
En steun zoeken bij elkaar vind ik kinderachtig en daarom had ik sommige mensen hoger in de pocket zitten, maar er zijn geen bewijzen op tafel gelegd van de beschuldigingen en dat vind ik laf.
Ik denk dat jij en Piebe er beter aan doen om het woord beschuldigingen te vermijden. Daar wordt alles veel te zwaar van. Dat bedoel ik met van een mug een olifant maken.
En nooit ben ik te beroerd om mijn ongelijk toe te geven of mijn onduidelijkheid te erkennen maar ik vind dit allemaal aanvallen op de persoon. En als men vandaag wel een hetze vormt en zogenaamd relevante vragen stelt zonder enig aantoonbaar bewijs en men reageert niet op een uitgebreid excuus vind ik dat Christenen onwaardig en trek mijn conclusie.
Ik vind dat je je meer moet inleven, waarom anderen denken dat jij Piebe met alverzoening verbindt. Het was gewoon een misverstand en nu is het een rechtszaak geworden. En ik neem het hier niet op voor Piebe. (Volgens mij begon hij met het woord beschuldigen. En dat zet dan de toon). Als jij trouwens je excuus aanbiedt, dan past het volgens mij niet om te oordelen over de reactie van de ander. Een ander kan je excuus aanvaarden, er een nachtje over slapen, of het niet aanvaarden. Je kan een excuus niet door iemands strot duwen.
ineke-kitty

Wilsophie schreef:Ja dat weet ik wel, maar ik ben dan zo verdrietig en moet dat even verwerken. Vest op koningskinderen ook maar geen vertrouwen zegt een lied. En dat doe ik nog teveel.

Ik had de hele nacht niet geslapen, en nam mij zo voor niet meer te reageren, maar wel mijn excuus aan te bieden voor het misverstand waar iedereen onduidelijk over was en dan komen er vragen en opmerkingen en ja....dan vind ik dat ik moet antwoorden en dat heeft nu mijn dag bepaald. Waarom doe ik dit nog?
Beter is inderdaad niet meer te reageren. Het is duidelijk dat we op dit topic niet "tot elkaar" zullen komen, en dan is het wijs om ermee te stoppen. Maar dat is mijn mening.

Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ineke prima advies maar ..Ik geef nog netjes Peter een antwoord zo ben ik opgevoed.

Ik verwacht van een gelovige dat hij de regel hanteert over vergeving zoals de Heer ons dat heeft geleerd en dat kan ik niet afdwingen dat ben ik mij bewust, maar iemand die een topic open over : "het spijt me" had ik hoger ingeschat en bovendien deed ik het ook op advies van BdO.

Het woordje "altijd" heb ik toegevoegd omdat ik dat jou "hoorde" denken dus dat heb ik goed aangevoeld.
Meribel deed al mijn vragen af, met "ik heb het w.s. niet begrepen maar graag on topic verder"
Het woord valse beschuldiging werd geintroduceerd door Trajecto en ik schrok daarvan omdat ik toen echt niet wist om welke tekst het ging, maar dan wel een waarschuwing.
Piebe gebruikte ook nog andere woorden maar ik heb geen zin meer om dat boven water te halen bovendien ben ik verantwoordelijk voor mijn eigen uitspraken en hier laat ik het bij dan heb ik iedereen netjes beantwoord.

Peter79

Bericht door Peter79 »

Wilsophie schreef:Het woordje "altijd" heb ik toegevoegd omdat ik dat jou "hoorde" denken dus dat heb ik goed aangevoeld.
Dat is knap! :flower1: Ik hoop dat het gebaseerd is op inlevingsvermogen en niet op de hetze die je bespeurde.

coby

Bericht door coby »

ineke-kitty schreef:Beter is inderdaad niet meer te reageren. Het is duidelijk dat we op dit topic niet "tot elkaar" zullen komen, en dan is het wijs om ermee te stoppen. Maar dat is mijn mening.
Lijkt me ook. Goed uiteengezet overigens Ineke Kitty en Wilsophie. En Wilsophie je bent een schat, trek het je niet aan.

meribel

Bericht door meribel »

@wilsophie, ik laat je stikken, ik kijk de andere kant op....ik snap het allemaal duidelijk niet.
En dan schrijf ik ook nog eens;
Wilsophie schreef:Meribel deed al mijn vragen af, met "ik heb het w.s. niet begrepen maar graag on topic verder"
ik schreef
meribel schreef:Blijkbaar heb ik dingen verkeerd begrepen, en de ruis ging daarna weer verder.Laten we het inderdaad ontopic houden.
ik had toch dingen verkeerd begrepen?

als je een vraag hebt wil ik best antwoorden. Als het gaat om die alverzoening enzovoorts, daar antwoordde peter al op; http://forum.geloofsgesprek.nl/viewtopi ... &start=175
dat is inderdaad wat ik bedoelde, het werd telkens genoemd en ik kreeg het idee dat je dacht dat piebe de alverzoening leer aanhield..

maar echt..ik ben nu compleet de weg kwijt waar dit topic over gaat,

maar het is eigenlijk reuze interessant,

graag wil ik praten over zolderworms opmerking
of dat voorbeeld van coby over goede en slechte dagen.

Wat mij betreft gaan we daar gewoon verder!
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Ik meen dat ik keurig op jouw vragen heb geantwoord.
Laatst gewijzigd door Wilsophie op 13 nov 2014, 17:13, 1 keer totaal gewijzigd.
meribel

Bericht door meribel »

Waar beschuldig ik je en van wat precies? Als je dat wil aangeven, dan wil ik best concreet antwoord proberen te geven.
Wel graag 1 vraag tegelijk,
En ook graag een apart topic wat mij betreft.

[modbreak HarryK] Ik laat de vraag staan, maar het is hier off-topic.
Dus inderdaad een ander topic.

HIERNA zijn een stuk of 12 berichten verwijderd.
Enkele waren onnodig en off-topic, een aantal erg over de/een grens.
Piebe

Bericht door Piebe »

meribel schreef:

Een slechte dag? Denk aan de zondvloed of de kruisiging van Christus.
Piebe

Bericht door Piebe »

Wilsophie schreef:Piebe heb je nagedacht of je mijn excuus accepteert ja of nee, want dan kan ik dat bij Trajecto bekend maken.
Ja natuurlijk accepteer ik je excuus! Geen probleem, maak het maar bekend. :)
meribel

Bericht door meribel »

Piebe schreef:
meribel schreef:

ja precies die voorbeelden, dat zijn beide toch gevolgen van daden van de mensen,
het kwam niet zomaar even uit de lucht vallen
Piebe

Bericht door Piebe »

meribel schreef:
Piebe schreef:
meribel schreef:

ja precies die voorbeelden, dat zijn beide toch gevolgen van daden van de mensen,
Dat maakt voor de strekking niet uit, het was God die het liet regenen. Indien ik iemand neerschiet die de dood verdient heb ik wel kwaad met kwaad vergolden. Hoezo was het dan niet kwaad toen God het liet regenen en daarbij velen verzopen? In Klaagliederen 3,38 lezen we duidelijk dat God zowel goed als kwaad heeft geschapen.

Klaaglied 3
31 Want de Heer verwerpt niet voor eeuwig.
32 Als hij leed berokkent, ontfermt hij zich ook, zo groot is zijn genade;
33 slechts met tegenzin brengt hij leed en rampspoed over de mensen.

34 Dat men overal op aarde gevangenen vertrapt,
35 dat men iemands rechten schendt onder de ogen van de Allerhoogste,
36 dat men een mens een eerlijk vonnis onthoudt – zou de Heer het niet zien?
37 Wie is het die spreekt, en het is er? Zou de Heer het niet zijn die gebiedt?
38 Komt uit de mond van de Allerhoogste niet goed zowel als kwaad?
39 Wat klaagt een mens zolang hij nog leeft? Laat hij klagen over zijn zonden!

God schept goed en kwaad, maar kwaad met tegenzin en daarna ontfermt hij zich over degene die hij kwaad doet. Dat is wat de bijbel duidelijk leert.
Wilsophie

Bericht door Wilsophie »

Piebe wat mij interesseert t.a.v. dit topic dat als jij dit gelooft ik citeer je eigen uitspraak: ( "Ik geloof dat alles vervuld is en dat we nu onder de nieuwe hemel en aarde = nieuwe verbond leven.")
Hoe kan het dan dat als we leven op de nieuwe hemel en de nieuwe aarde waar uitsluitend gerechtigheid woont, waar de leeuw met het lam zal verkeren, jij je nog druk maakt over het geschapen kwaad? Want op de nieuwe aarde is geen oorlog, geen verdriet, geen pijn dus geen kwaad. Of leven we onder de nieuwe hemel en de aarde en hoe moet ik dan het woord "onder" verstaan?
meribel

Bericht door meribel »

Piebe schreef:
meribel schreef:
Piebe schreef:
meribel schreef:

Dat maakt voor de strekking niet uit, het was God die het liet regenen. Indien ik iemand neerschiet die de dood verdient heb ik wel kwaad met kwaad vergolden. Hoezo was het dan niet kwaad toen God het liet regenen en daarbij velen verzopen? In Klaagliederen 3,38 lezen we duidelijk dat God zowel goed als kwaad heeft geschapen.

Klaaglied 3
31 Want de Heer verwerpt niet voor eeuwig.
32 Als hij leed berokkent, ontfermt hij zich ook, zo groot is zijn genade;
33 slechts met tegenzin brengt hij leed en rampspoed over de mensen.

34 Dat men overal op aarde gevangenen vertrapt,
35 dat men iemands rechten schendt onder de ogen van de Allerhoogste,
36 dat men een mens een eerlijk vonnis onthoudt – zou de Heer het niet zien?
37 Wie is het die spreekt, en het is er? Zou de Heer het niet zijn die gebiedt?
38 Komt uit de mond van de Allerhoogste niet goed zowel als kwaad?
39 Wat klaagt een mens zolang hij nog leeft? Laat hij klagen over zijn zonden!

God schept goed en kwaad, maar kwaad met tegenzin en daarna ontfermt hij zich over degene die hij kwaad doet. Dat is wat de bijbel duidelijk leert.
Mooi stuk wat je daar citeert, ik kan me zo er helemaal in vinden, dat hij het kwaad met tegenzin schept.