@ChristiaanAllie schreef:Ik heb een definite gegeven.Christiaan schreef:Je geeft nu een voorbeeld van een moreel juiste of onjuiste actie, maar een specifieke definitie blijft uit. Hoe moet de mens zich gedragen ten opzichte van wat? En wanneer is iets moreel juist of onjuist? Binnen welk kader valt moraliteit? En hoe kunnen we dit beoordelen? Ik ben erg benieuwd wat anderen erover denken.Allie schreef:
Neem bijvoorbeeld het martelen van baby's. Ongeacht wat mijn mening daarover is, het is een moreel slecht iets. De mensen die het wel doen zullen een andere mening hebben, maar het blijft moreel slecht. Dus moreel goed/slecht ongeacht de mening die we daar over hebben. Als dit niet bestaat, is alles toegestaan. Want dan worden het gewoon meningen. De mening van mij tegen de de mening van de mensen die baby's willen martelen. Het gaat dus om hoe een mens zich zou moeten gedragen.
Je kan het zien als twee kaarten van Nederland. Ze zijn verschillend en ik vraag je welke er op de echte kaart van Nederland lijkt. Dat kan je pas doen als er een derde standaard is. Een referentie punt om de twee andere op af te keuren of goed te keuren. Ik denk dat God het referentie punt is voor moraliteit. De boven ons staande "kaart" voor moreel goed of slecht gedrag. Zonder God blijf je steken bij de twee kaarten en heb je geen voorbeeld om het mee te vergelijken. Het blijft dus jouw mening tegen die van mij.Dus moreel goed/slecht ongeacht de mening die we daar over hebben.
Heb je dit vorige bericht gelezen? Hier staat alles in. Hier net boven.